Bouwverslag Arthobby Odyssey

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door hoeby, 20 sep 2016.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Vanmiddag nog wat geknutseld.
    De kabelboom op de vleugel afgemaakt. Later bleek dat ik de kabelboom korter moet maken. Krijg de vleugel bijna niet geplaatst op de romp, omdat er geen ruimte is voor de kabelboom in de romp.
    [​IMG]

    De kabelboom in de romp afgemaakt en alles getest.
    Ontvanger achter in de romp geplaatst. Toen bleek dat alles iets minder plaats heeft dan vooraf gedacht.
    Maar dat komt goed, kan nog enkele kabels iets korter maken, waardoor het allemaal wel gaat passen.
    Ook de regelaar gesoldeerd. Momenteel nog met originele kabellengten, maar ook hier moeten straks de kabels in gekort worden. Maar beter te lang, dan kan je nog alle kanten op waar je iets plaatst. Dan dat de kabels te kort zijn.
    [​IMG]

    De vleugel was al gereed.
    Op de scharnierlijn nog speciale tape geplakt, die de spleet afdekt.
    [​IMG]
     
  2. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Vandaag verder gegaan met de laatste puntjes.
    Eerst de kabelboom ingekort. Hier is niet veel van te zien verder (behalve kortere kabels) dat ik geen foto gemaakt heb.
    Daarna getest, de vleugel gaat nu zonder problemen op de romp passen.
    Regelaar ingesteld en getest. In orde.
    Toen kon de ontvanger op zijn definitieve plek geplaatst worden. Ook de antennes naar buiten en een paar oren erop gezet.

    [​IMG]

    Er moeten nog enkele puntjes gebeuren, de laatste loodjes. Alles ligt mooi op schema voor het komende seizoen.
    Nu eerst de bouwplek maar opruimen, maak ik de vrouw ook nog blij.
     
    aurectar en Ariel vinden dit leuk.
  3. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Na het eten snel naar de zolder. Het zwaartepunt moest nog gemeten worden.
    Eerst de prop geplaatst. Model op de kop en afgemeten op 78mm vanaf de voorlijst.
    Toen een 3S 1300mAh accu erin. De staart blijf omlaag hangen. Oei, dat is niet goed.
    Regelaar zo ver mogelijk naar voren, helaas nog niet goed. Een 3S 2200mAh getest. Nog niet genoeg.
    Toen een 3S 3000mAh. Maar dan ligt het zwaartepunt nog steeds 1 cm te ver naar achteren. Oei, daar had ik niet op gerekend.

    Even wat gewichten opgezocht;
    3S 1350mAh; 105 gram
    3S 2200mAh; 173 gram
    3S 3000mAh; 253gram

    Even gekeken waarom ik nu niet uitkom met het zwaartepunt.
    Ik ben al 77 gram lichter in de neus, vanwege een andere motor. Mijn motor weegt 80gram, de voorgeschreven motor weegt 157gram. De gebruikte prop is een 10x6 op mijn 80grams motor, de voorgeschreven motor zou een 15x8 zijn. Daar zitten ook weer enkele grammen. Dat is ongeveer 100gram in de neus die bespaart zijn, maar niet een positief effect geven.
    Een idee zou kunnen zijn, de staart inkorten, maar dat gaat helaas niet. Alles is met epoxy verlijmt en zonder grote schade niet te verwijderen.

    Er blijft dus weinig over om de kleinere motor eruit te halen en de originele motor te plaatsen.
    De regelaar moet dan ook een maatje groter (van 40A naar 60A). Dan zijn die 100gram erbij in de neus.
    Dan moet ik zeker uit kunnen komen met de 3S 2200mAh. Dit is ook het formaat dat voorgeschreven is.

    Heeft iemand nog een idee om dit op te lossen (behalve lood toevoegen, dat is dood gewicht).
    Het model weegt nu compleet 1021gram. Dit is wel exclusief accu, maar compleet met alle andere spullen.
    Opgegeven gewicht van de fabrikant is 1395 gram. Dus betreffende gewicht zit ik wel in de buurt van de opgave van de fabrikant

    Als ik de ombouw naar de andere motor zou realiseren.
    Dan is kaal gewicht 1021 - 80gr motor - 59gr regelaar = 882gram
    Het nieuwe gewicht wordt dan 882 + 157gr motor + 63gr regelaar = 1102gram
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2017
  4. Evert PH

    Evert PH

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Engelen
    Is wel bekend, de staartbuis wordt in overlengte geleverd en is, voor je deze lijmt, in te korten met de bedoeling het zwaartepunt enigszins te kunnen aanpassen. Daar heb ik je in het begin van dit verslag ook op gewezen. Aan de andere kant kun je op deze manier natuurlijk geen 100 gram corrigeren.
    Ik vind je oplossing een andere motor te plaatsen zo gek nog niet. Een onsje meer resulteert in een iets hogere minimale vliegsnelheid maar ik denk dat je dat amper gaat zien. Waarschijnlijk maakt meer motorvermogen snellere en efficiente stijgvluchten mogelijk en daar heb je zeker meer plezier van. Mijn ervaring is dat een LiPo van 2000 tot 3000 mAh zonder noemenswaardige thermiek al vluchten van 30 tot 45 minuten kan geven
    Gebruik wel wat lood in de neus want ervaring leert dat bij het finetunen het zwaartepunt uiteindelijk weer iets naar achteren moet. Dan moet er dus wat (10 - 30 gram) gewicht uit de neus verwijderd kunnen worden.

    Ik volg natuurlijk de bouw verder en wens je veel plezier straks met het vliegen. Dat gaat met dit model zeker lukken!
     
  5. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    dank je wel voor je reactie.

    de buis is wel ingekort. maar dit was maar 10cm (ongeveer). aangezien de buis taps loopt leek het mij niet zinvol er meer af te halen. want dan zou de passing op de onderdelen slecht worden. had natuurlijk allemaal gekund, maar ik was lekker eigenwijs.

    nu een nachtje erover geslapen te hebben is er weinig keuze. of lood of een zwaardere motor. Daar hoef ik niet lang over te denken, dus een andere motor besteld. zoals Evert zegt, kan het mogelijk bijdragen aan een snellere stijging naar boven.

    het iets toevoegen van lood is een goede tip, dankje. Moet alleen even kijken of ik er gebruik van moet maken. dit is afhankelijk wat het zwaartepunt wordt met de zwaardere motor. misschien is het op te lossen door te spelen met de positie van de accu.
     
  6. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Vandaag de nieuwe motor ontvangen inclusief nieuwe spinner en prop.
    Na het eten gelijk naar de hobbyplek. De oude motor verwijdert. Nieuwe gaten gemaakt in het motorspant ivm grotere afstand tussen de schroeven (van 19mm naar 25mm).
    De as in de motor moest omgedraaid worden. Helaas was 1 madeschroef lastig. Deze heb ik moeten uitboren. Vervolgens m4 schroefdraad moeten tappen voor de nieuwe madeschroef die de as vergrendelt. De m3 schroefdraad was te beschadigd na het uitboren. Motor geplaatst, spinner en prop erop. Accu erin en dan fingers crossed en hopen dat het goed komt.
    Het zwaartepunt is bijna goed met een 3S 2200mAh. Ik heb gemeten zonder de cockpit kap. Er komen nog een paar gram voor het zwaartepunt. Dat gaat dus helemaal goedkomen.

    De oude motor woog 84gram, de nieuwe weegt 161gram.
    De nieuwe spinner + prop wegen 10 gram meer dan de oude setup.

    Komende dagen wil ik de puntjes op de i gaan zetten.
    De kabels van de regelaar moeten iets korter, anders duwen deze tegen het huis van de motor. Dan kan ik de regelaar vast zetten.
    Als het goed is, is de 40A regelaar voldoende. Maar dit moet ik nog even meten.
    Dan de sluiting van de cockpit nog verzinnen. Dan is het model klaar voor de maiden. Spannend spannend.
     
  7. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Voor de cockpit te monteren had ik even google gebruikt, hoe anderen dat doen.
    Enkele foto's gevonden van F3J/F5J modellen, waar ik vaker zag dat ze een ijzeren draad gebruiken.
    Daarom een 1,5mm dikke ijzeren draad aan de onderkant gemaakt. 2 laagjes 50 grams mat eroverheen om te zorgen dat het ook blijft zitten. Gaatjes in de romp gemaakt. En passen maar. Het zit netjes op zijn plek, verschuift ook niet makkelijk. Maar is wel eenvoudig te verwijderen voor accu wissel.

    [​IMG]
    [​IMG]

    De regelaar heeft nu ook kortere kabels gekregen en op zijn definitieve plek geplaatst.
    Ook de accu (3S 2200mAh) getest of het allemaal past. Passen deed het goed. Maar had bijna geen ruimte om mijn vinger onder de accu te doen om deze weer uit het model te krijgen. Daarom een stuk zwarte tape rondom de accu gedaan, zodat ik een lip heb om de accu eruit te kunnen trekken. Past allemaal goed. Het ziet eruit alsof het allemaal klem zit, maar dat is niet zo.
    Met de onderdelen op hun positie zoals onderstaande foto laat zien, ligt het zwaartepunt precies goed.

    [​IMG]

    Het lijstje dat ik op 18 Februari gemaakt had:
    -cockpit plaatsen --> Done
    -regelaar plaatsen --> Done
    -ontvanger plaatsen --> Done
    -fine-tuning met de zender --> Done
    -prop plaatsen --> Done
    -zwaartepunt uitmeten --> Done

    Het model is dus eigenlijk klaar.
    Maar doordat er een andere motor in is gekomen. Moet ik nog een stroommeting doen.
    Er blijft dus 1 puntje over. Dan is het model klaar voor zijn maiden.
     
    ISOLA2 en Rick NL vinden dit leuk.
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Erg mooi en netjes gebouwd hoor.
    Nu nog even wachten op het mooie weer en genieten maar.
     
    hoeby en verfbrander vinden dit leuk.
  9. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    hartelijk dank.
    bij ons op de club hoeven modellen niet gekeurd te worden. maar dat wil niet zeggen dat je dan er een rommeltje van hoeft te maken. ik probeer het altijd netjes te maken, daar haal ik mijn plezier uit.

    de zon en wind is hier wel ideaal. maar moet werken dit weekend waardoor het nog even moet wachten. kan ik nog genieten van de silhouet van het model.

    al met al is de bouw toch redelijk snel gegaan. een echte arf is het niet. maar vanaf stretch bouwen ook niet.

    zag dat arthobby met een nieuw model uitkomt van 3,4meter spanwijdte en dezelfde type bouw als dit model. wie weet in de toekomst.
     
  10. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    De stroommeting is gedaan, maar nog niet klaar.
    Begonnen met een 13x5 prop en de 3S 2200mAh lipo.
    Alles nog een keer gecontroleerd. Ja alles zit goed vast. Accu gekoppeld. Regelaar piept 3x en dan de toon dat hij opgestart. Mooi, dat gaat goed. Rustig het gas erop. Uit enthousiasme de meter niet in de gaten gehouden. De motor spoelt heel langzaam op. En ik kom nog niet eens tot 100% gas dan stopt de motor/regelaar er al mee. Alles afgekoppeld en de settings van de regelaar nog eens gecontroleerd. Raar, hij staat op Heli stand. Ik weet zeker dat ik dit aangepast had. Nou ja, nogmaals dan maar. Alles gesaved. Daarna spanningsloos gemaakt en weer spanning erop met de programmeerkaart. De setting gecontroleerd. Nu staat de setting wel goed. Nu nogmaals, maar de ogen goed gericht op de meter. Op de meter is de start spanning 12,2Vdc. Maar bij 60% gas zakt de spanning al richting de 10Vdc. Iets meer gas en ik zie nog net op de meter dat de spanning onder de 9,6Vdc komt. En de regelaar schakelt alles uit. Dit komt omdat ik de cutt-off op 3,2Vdc per cel heb staan. Maar de stroom hierbij was +/-16A. mmmm, raar. Want het zou een 30C accu zijn. En die zakt nu al zover in als deze 16A moet leveren.
    Heb nog een 3s 3000mAh liggen die 20C mag leveren. Die eraan gehangen, om te kijken wat er gebeurt.
    De start spanning is nu maar 11,9Vdc. Niet 100% vol dus. Wederom het gas rustig geopend en gecontroleerd. De stroom komt nu tot 19A, spanning blijft hangen op 10,8Vdc bij vollast en loopt langzaam terug.
    Aangezien de 19A ruim aan de veilige kant is. Heb ik een 13x7 gemonteerd. Nogmaals de test gedaan. Nu kom ik op 26A uit. Spanning blijft nu hangen op 10,6Vdc. Ga nu eerst de accu eens opladen en dan nogmaals meten. Ik verwacht dat de stroom dan nog iets hoger uitkomt, maar nog steeds ruim aan de veilige zijde.

    De 3S 2200mAh is dus afgeschreven. Het was ook geen nieuwe accu. Maar als hij vers van de lader het al niet volhoud, dan kan ik hem nergens meer voor gebruiken. Als ik de laatste meting gedaan heb, dan is de kist helemaal klaar zodra er nieuwe accu's komen. Het valt me wel op. Het ene puntje opgelost, dan het andere puntje. Iedere keer blijft er een puntje open staan.
     
  11. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    vandaag de kist meegenomen naar het vliegveld. afgelopen tijd had ik de restpunten weggewerkt, de kist was klaar voor de maiden.

    eenmaal op het veld aangekomen bleek er wel een heel stevige wind te staan. heb het niet aangedurfd om de maiden te doen. op naar het volgende weekend. hopelijk is het dan wat rustiger weer.
     
  12. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    eindelijk het model heeft vandaag gevlogen.

    de stuur uitslagen mogen ietsjes minder. maar verder vloog het model perfect.
    model zweefde goed. nog geen zoektocht naar thermiek gedaan. heb me puur geconcentreerd op het vliegveld gedrag en me de silhouet eigen maken. was blij dat iemand de tip had gegeven voor de zwarte vlakken onderop. die gaven
     
    Terence en Berrie vinden dit leuk.
  13. Reennie

    Reennie

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Varsseveld, Gelderland
    Mooie kist Hoeby!

    Je hebt serieus werk gemaakt van de bouw! Ik heb een paar weekjes geleden de Alpha EV 1m van ArtHobby in elkaar geknutseld. Maar meer geduld dan een week of twee heb ik niet gehad :). Is wel een heel leuk kistje geworden die het (na een paar verbouwingen) heel erg leuk doet. Vooral het lakken van de vleugel was een crime... Ik dacht dat de lak gebruiksklaar was en heb het dus zonder verdunning erop gekliederd. Is daarna wel effe schuren, maar het resultaat is me nog niet tegengevallen.

    Veel plezier met de Odyssey!!
    WP_20170312_02_07_58_Pro.jpg
     
  14. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    dankjewel.
    nu ik jouw alpha ev zie, zie ik dat ik de sticker nog moet plakken. die ligt nog op de bouw tafel.

    jouw model ziet er goed uit.
    de lak op de vleugel zag ik het meeste tegen op. na veel zoeken op Google toch maar aan begonnen. wat me wel opvalt is dat jouw vleugel blinkt, die van mij is mat.

    veel vlieguren en plezier gewenst met de alpha ev
     
  15. Reennie

    Reennie

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Varsseveld, Gelderland
    Hallo Hoeby,

    De lak was een ramp, en volgens mij is het schuim in de vleugel er niet beter van geworden (ik was er van uit gegaan dat het elkaar niet zou opvreten). Ik kan alleen niet zien in hoeverre er schade is, ik heb eerst de vleugel opgebouwd en als laatste gelakt. Maar al met al is de vleugel nog wel recht en alles werkt. Het heeft me wel twee avonden schuren met korrel 400 gekost (ondersteund met de nodige bokbiertjes). Als laatste heb ik een paar lagen blanke lak uit een knikkerbus van de Action aangebracht (over de stickers). Ik denk dat ik hem nog een laag ga geven (na nog een keertje licht schuren). Gewicht is nu 344 gram, met een 1000mAh Zippy. De V-staart is uitgerust met richting en hoogte (de fabrikant adviseert alleen hoogteroer).

    Heel leuk kistje, heeft alleen een beetje hekel aan wind.

    Jij veel plezier met de Odyssey!
     
  16. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    mooi zwevertje terence top
     
  17. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    Zo te zien heb jij om het laatste stukje van de antenne snoertjes zwarte krimpkous.
    Mocht dit zo zijn dan het volgende.

    Las in de FMT dat zwarte krimpkous vaak koolstof bevat.
    Uit tests bleek het vermoeden , zo nu en dan slechter signaal , waarheid te zijn .
    Er was zelfs een grafiek geplaatst waaruit dus duidelijk bleek dat zwarte krimpkous dempt/ houdt het signaal tegen .
    Dit was ook zo voor de zwarte kunststof "haaievinnetjes" om de antenne draden naar buiten te geleiden.

    Groet
    Joop


     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2018
  18. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    het klopt dat er krimpkous om de antenne zit. maar die heb ik er niet omheen gedaan. je koopt de ontvanger zo incl de aangebrachte krimpkous bij graupner. dus ik ga er vanuit dat het dan geen direct probleem geedt
     
  19. Robert O

    Robert O

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    50
    Leuk om zo'n bouwverslagje 10 jaar na schrijven eens te lezen. Goed en mooi na slagwerk voor het maken van een verlang lijstje.
    Lijkt me best een lastige kist om af te bouwen als ik het zo lees.
     

Deel Deze Pagina