Wakefield modellen

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Ton van Munsteren, 26 jan 2020.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Zit deze site http://www.oldwakefields.com/23621.html met Wakefield modellen te bekijken maar zie alleen maar prachtige modellen met mega grote props.

    Is tuurlijk allemaal rubber aangedreven maar vraag me af hoe bepaal je nou welk formaat prop je moet gebruiken.

    [​IMG]



    [​IMG]
     
  2. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Ik zou het niet weten Ton , maar den deze vind ik wel de schoonste , Aristocrat

    Aristocat.jpg

    Groeten Jef
     
  3. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Volgens mij werd het proefondervindelijk gedaan.
    Kijken welk formaat prop je nog kon gebruiken zonder dat het model de torsie niet meer normaal op kon vangen. Met een spoed die ook nog te behappen was.
    Een aantal jaar geleden ging het gewicht van de rubbermotor van 40 naar 30 gram en toen zag je een tijdje ook kleinere of smallere props... Nu zitten we toch weer bij behoorlijk grote props en ik zie ook steeds bredere props.
    En als het er echt op aankomt gebruiken we props met een variabele spoed. Je hoopt op elk moment van de vlucht optimaal te vliegen, maar het is altijd een compromis...
    En de winnaar heeft gelijk natuurlijk, dus daar wordt veel van afgekeken.
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja de Aristocrat is zeker een beauty ben benieuwd hoe zoiets zou vliegen met 1,5m span.
    Om over het formaat van de prop maar niet te spreken die wordt dan 1m in diameter.

    Ja proefondervindelijk kan ik me voorstellen maar hoeveel prop moet je dan wel maken.
    En rubbermotor van 40 naar 30 gr is nogal niet was er dan opeens nieuw rubber en wat deed de performance daarvan.

    Moet dat echt een keer proberen RC met rubbermotor aandrijving lijkt me super relaxed.
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2020
  5. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik volg deze meneer een beetje heeft altijd hele leuke vdo's

     
  7. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    Met 1, 5 mm span, zeer moeilijk denk ik... Proficiat als je daarin slaagt!
     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    :DOkay dan wordt tie iets groter met 1.5m
     
    crins vindt dit leuk.
  9. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    De prestaties van de modellen en van het rubber werden steeds beter.
    'Mei 1999' was een magische batch. Dit is nog steeds de goud standaard voor indoor duurvlucht modellen.
    Bij F1B is modern rubber gelukkig weer een stuk consistenter.
    Een verschil met de oude samenstelling is dat er nu vooral aan het einde veel energie in kan. Prima voor een power burst, maar indoor modellen lijken er niet beter mee om te gaan.
    Wedstrijden worden dus niet meer gewonnen door beter/ duurder rubber.
    De modellen worden wel nog steeds beter.. Dus er gaan weer stemmen op om iets aan te passen..
    Nog minder rubber?

    En moderne Wakefields hebben vaak een spanwijdte van 1.8 meter, wegen 200 gram, digitale klokken, gps, hoogtemeters,...etc.

    F1C (2.5cc) ging van een motorloop van ..eh 40 seconden in stappen naar 7...5 en recentelijk 4 seconden. Is voor tijdwaarnemers niet makkelijk meer te meten.
    F1A lanceert ook steeds hoger...
    Prachtig, maar ook meteen lastig.


    p.s. De Wakefield in mijn profielfoto is mijn eerste, gebouwd rond 1998, balsa D-doos en een spanwijdte van 1.55 geloof ik. Ik heb 'm nog steeds!
     
  10. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Een kistje van 1.5m, gaat prima. Kortste kist in mijn koffer is 1.55 ~ 1.60m

    Vooral de combinatie van goed rubber, genoeg rubber, en de juiste torsie maakt dat het prima vliegt. Kijk naar F1G of P30, kleine modellen, vliegt prima. Lekker origineel bouwen Ton...
     
  11. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    Dus als ik het goed begrijp is bv de aristocrat het vroegere equivalent van f1b nu?
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Lijkt me wel leuk om hier een keer wat latjes voor te snijden, wie weet nog deze winter.
    Ajax 1500.jpg
     
  13. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Exact.

    Als je wat beetje research doet zie je echt bepaalde periodes wat betreft de F1B modellen. Van mooie opgebouwde rompen met prachtige vleugels, naar gerolde rompen en meerdere functies op een timer tot de huidige hightec modellen. Dit alles is in de lijn geweest met de beschikbare materialen, kennis en de experimenteer drift van de mens. Je ziet dan ook vaak, met name in USA, meetings met wakefield uit verschillende tijdperiodes.
     
  14. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    ik snap niet waarom je als competitievlieger zo'n prachtige maar nutteloze en prestatieminderende cockpit zou toepassen...
     
  15. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Vroeger ging het niet om prestatie maar om lol en plezier. Iedereen had t zelfde dus ja hoe is dat dan prestatieverminderend? Ten opzichte van huidige modellen, dan ja..
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Kijk dit dan is toch smullen en waanzinnig gaaf. 1954 Wakefield Winner
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Prachtig inderdaad. Geweldig die enkele prop met contragewicht.
     
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Klopt hoe meer prestatie gericht des te minder fun.Had dit met Club 20 Pylon races was de oude Veco .19 periode veel leuker met close racen.
    Dan de latere OPS en nog hogere snelheden en zeker niet meer close raden. Het wordt dan meer een kwestie van hoeveel heb je er voor over.
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Zal die ook maar op me nog te bouwen lijst zetten en die is me toch al lang.
     
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Toon...dat waren toen voorschriften..niet de cockpit op zich maar een minimale romp doorsnede oppervlak ( en het stabilo tig % van het totale oppervlak).

    De Allan King ( 1954 winner) heb ik gemaakt..weet fff niet meer waar die nu is..zit mogelijk bij ons clublid Herbie...die er dacht ik 2 of 3 stuks van me heeft...

    Ik heb in de periode 2000 tot 2005 8 van deze kisten gemaakt ( meestal de WK winnaars van weleer) Staan er nog 2 van hier. ( van 1937 de Korda en de Bristol..en van de Korda staat hier ook nog een bouwdoos). Ze zijn er alle 8 nog..staan zo hier en daar..

    Op enig moment had ik alle docu compleet..van 1924 tot 1970..alle Wk winnaars..namen,verslag..foto..bouwtekening..mappen vol..

    Erik de Korda en de Allen King heb je me nog mee zien vliegen...incl lontje als DT timer...ook de grote geel/blauwe uit de mid fifties toen de Tsjechen de wereldranglijsten aanvoerden..heb ik regelmatig mee gevlogen op Garderen.

    Mijn 1e wakefield in 1967 gebouwd..en die ( 1967 WK winnaar uit Finland) zien we weer op het filmpje van 1967 zie ander topic hier.
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2020
    BBruins en crins vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina