Een eerbetoon aan Evert Kreulen en zijn Impuls

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Bruno van Hoek, 3 okt 2019.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik ga even kijken....
     
  2. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ik wil starten met een electro uitvoering ik heb nog geen idee welk type ik toe kan passen.
    Ik zie graag je tekening verschijnen


    Sent from my iPhone using Modelbouwforum.nl
     
  3. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Lamberto: Sebastiaan is ff weg dacht vandaag of uiterlijk morgen weer op het honk ( er van uit gaande dat je een laserkit besteld hebt)
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Impuls op Atoom kracht.

    Die Evert was zijn tijd ver vooruit...want zeg nu zelf heb je al elders eens een model gezien op Atoom kracht..


    In ieder geval de mijne wel...

    Er kan bijna bekleed worden...nog fff niet maar dat zal ik zo uitleggen.

    Eerst een paar plaatjes...
    IMG_20200128_134803.jpg IMG_20200128_134811.jpg



    Het neusje heb ik gemaakt van balsa blokken..je weet wel van de boom hier voor het huis...geen ongelijkheden van de plakscheidingsranden..mooi woord. De ronding in het deel net na de neusblokken is dus niet gebogen maar ( met opvullingen aan binnenzijde) er in geschuurd...op de machines een fluitje van een cent....
    IMG_20200128_134819.jpg


    De motor heeft een achterflens wat een heel prettige montage geeft. Op de snuit het bekende hoefijzervorm triplex schijfje wat de mal/markering is voor hoeveel dat laatste stukje geschuurd moet worden.... IMG_20200128_134829.jpg



    De aandrijving... de kerncentrale...het reactorvat ...het tankje van 20 cc is een kunstvlucht uitvoering..dwz er zitten 2 ontluchtingen op welke helemaal doorlopen naar het tegenoverliggende einde. Of je de tank nu rechtop of op de kop houd..de peut kan er via beide in maar alleen via de aftap naar de motor uit...ideaal voor een op de kop geplaatste motor. En goed kijken..de aftap zit net niet helemaal onderaan..waar is dat nu weer goed voor...??

    En hier is die dan..de Atoom kracht motor..of maak ik nu een schrijffout..ja henkie..het is een 1,8 cc Atom..1 x o minder dus..nou ja maakt niet uit..In de Super Slicker zit een 2,5 Webra en die moet ik behoorlijk rijk zetten want anders is het te veel van het goede dus deze 1,8 kon wel een precies net goed pico bello zijn.
    IMG_20200128_134854.jpg


    Waarom ik nog net niet kan gaan bekleden..ik heb het al eens over die kilo aan apparatuur die ik er in stop gehad..allemaal flauwe kul..maar dat had je al begrepen... Hier de stuurmotor en de ontvanger..hoezo ontvanger...ik zie alleen een blikkie.

    Klopt..Niets is wat het lijkt..daar ben je schaalmodelbouwer voor.

    Het is een single channel kist ( ja met het rode 2,4 drukknoppie) en er komt een klein weggewerkt servootje in. Die drijft het escapemant aan en die op zijn beurt het roer..met de torsiestang en het gaffeltje bij het roer.

    Het blikkie wordt de dummy ontvanger incl antenne...en de 2,4 gig Rx kun je natuurlijk niet zien.

    IMG_20200128_134917.jpg

    Waarom een kunstvlucht tankt..
    - ten eerste omdat ik de motor ga starten met de kist op de kop...en dat kan met deze tank ( moet je wel helemaal vullen want anders krijg je geen peut bij op de kop starten).
    - maar ook...omdat ik vroeger 1 kanaals wedstrijden heb gedaan en de Impuls gaat ook barrelrols en loopings maken..echt wel!!

    Zo nu weer lekker verder prutsen om de "apparatuur" er in te krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2020
  6. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Lijkt ook wel met atoomkracht gebouwd zo snel als dat gaat! :worship:
    Ik hoop dat de zender de ontvanger in het blikje wel ziet anders wordt het VV vliegen, of trap ik hier open deuren in? :banana:
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Om met de deur in huis te vallen..grote kans dat het achter de kist aan rennen gaat worden..:p

    Maar uhh de Rx zit niet in het blikkie..die is elders weggemoffeld.

    Moet nu eerst de draairichting van het servo bepalen..kan niet ompolen..ja kan wel maar dan klopt het weer niet met de andere SC kist..dus ouderwets alles qua draairichting vooraf bepalen.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Daar komt t.z.t. een adaptortje voor, dat dan tussen ontvanger en servo('s) komt. Kun je uitslaggrootte en -richting alsmede neutraalstelling mee fijntunen.
    Ik ga natuurlijk niet mijn zorgvuldig gebreide afstelling van de J3 om zeep helpen.
    Een kwestie van propo invliegen en de afstellingen daarvan in de single channel zetten.
    Klinkt moeilijker dan het is....
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    De stuurunit is klaar..ik kan de uitslag variëren door de stuurstang vanaf het servo te verschuiven in de gleuf van de escapementarm..klemming dmv aan weerszijden een stukje slang..werkt uitstekend. Uiteraard komt er ook een rubberstreng in..

    De rode dummy Rx... nog wat teksten er op en hoppa gelijk 100 euro waard (dat lege blikkie). Vanavond nog fff een dummy stekker maken en dan kan ik het "aansluiten"...

    Ter vergelijk de 2,4 V8R7 Rx waarmee Bruno en ik onze SC kisten aansturen. ( moffel ik mooi weg...)

    Ja een dergelijke adaptor is het ei van Archimedes..( Columbus kwam pas later)..

    IMG_20200128_171638.jpg
     
    Bruno van Hoek, jef en RTrider vinden dit leuk.
  10. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    @wie1963

    Mijn setup

    [​IMG]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  11. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Foute foto.
    Dit is de goede

    [​IMG]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Bruno van Hoek en ArthurP vinden dit leuk.
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Ja Gerard...die Bruno heeft ons mooi te pakken met dat Impuls gedoe...vandaag nog geen tijd gehad om te stofzuigen...
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2020
    RTrider vindt dit leuk.
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wie???? Ik?????:eek:.......:rofl:
     
  14. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Harderwijk
    Kun je nog even uitleggen Henk, hoe je stuurinrichting werkt? De escapement zit er toch niet alleen voor de show in? Ik niet snap nie.
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Ik pak de foto er nog even bij..

    - Normaal zit de handle van het escapement verticaal
    - het rubber drijft het kruis aan
    - met een puls zet je spanning op de spoel en trekt er een blokkering naar binnen
    - dan kan het kruis een kwart slag verder
    - laat je de zendknop los dan gaat de blokkering weer terug en gaat het kruis weer een kwart slag verder
    - de stift op het kruis bedient de handle en die gaat dus van bv neutraal naar rechts...weer neutraal...naar links..weer neutraal enz.

    Zo dat is hoe het normaal werkt...(voor diegenen die niet weten hoe een escapement werkt).

    - Ik heb de handle niet meer aan het kruis zitten maar aan het servo
    - de handle gaat op en neer ( servo bediening links of rechts)\
    - de as van de handle loopt helemaal door tot aan het richtingroer
    - daar zit een verticaal geplaatste gaffel die het roer bedient ( dat gedeelte is dus weer zoals het normaal is bij een escapement).

    Om de illusie van een werkend escapement nog verder te vergroten zit er ook de gebruikelijke rubberstreng aan ( een stukje opgewonden) maar die doet dus niets.

    Of je het servo full propo bedient of met een tipt tip maakt niet uit..






    IMG_20200128_171638.jpg




    En zo zit het in de kist....

    Het servo is niet te zien en de 2,4 Rx ligt onder de plaat waar de dummy Rx op ligt...net echt...

    IMG_20200128_214337.jpg IMG_20200128_214345.jpg IMG_20200128_214456.jpg

    Er komt nog een tweede "stekker" op de dummy wat de voeding gaat voorstellen....en dan nog de naam van de apparatuur...OMU 215-e ( uit het Evert boekje gehaald).
     
    flymax, RTrider, Bruno van Hoek en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Woooo dan is cool man :wave
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Bruno...mocht ik niet genoeg uitslag hebben dan vergroten we dat door de potmeters in de zender bij te stellen. En dan zet ik de stuurstang in de Outlaw een gaatje dichter naar het roer om die extr uitslag weer te verkleinen. Ik zie nu aan he servo dat we maar weinig uitslag gebruiken ( ongeveer 50%) en dat kan dus wat optimaler.

    Weet je wat..dat doen we gewoon en dan kan ik bij de Impuls de stuurstang wat naar buiten schuiven..spelingen ( die er overigens nauwelijks zijn) spelen dan weer een kleinere rol.
     
  18. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wacht maar tot dat je de zender ziet. Henk moet waarschijnlijk naar de sportschool om deze te kunnen torsen.

    [​IMG]
     
    flymax, MicropropSport, Rene Neefe en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Wooooooooooooooo dat is nog cooler :yes:
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dan geef ik de eerste TFA bouwdag wel een workshopje 'Zwart Doosje afstellen' :D
    Nou, cool....:rolleyes:
    Zo'n buis produceert anders best wat warmte. :p
    Ik zou het doodeng vinden, zo met die hoogspanning.:eek:
    Ben wat dat aangaat toch een echt kind van de transistortijd.....:D
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2020

Deel Deze Pagina