To "Open Duct" or Not...???

Discussie in 'EDF forum' gestart door Helron, 1 feb 2020.

  1. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Hallo,

    Ben best "nieuw" op het terrein van EDF-modellen en kwam tijdens mijn onderzoek naar de "Blackhorse Viperjet"(1.89m) tegen dat er piloten zijn die de voorkeur geven aan het "open duct"-systeem in plaats van het gesloten buis-systeem!

    Zijn hier mensen die daar ervaring mee hebben en/of de zin van dit systeem kunnen bevestigen/verklaren?

    Bvd.

    Mvg. Ron.

    [​IMG]
     
  2. Henry_Mvsb

    Henry_Mvsb

    Lid geworden:
    23 nov 2005
    Berichten:
    634
    Locatie:
    Eindhoven
    Helron vindt dit leuk.
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Op dit moment ben ik van scratch een Zephyr EDF jet (FMT) met 90 mm Wemotec aan het bouwen.
    Ook ik ben geheel "nieuw" op het EDF en ook het elektro vlak. Voordat ik met de bouw van het model begonnen ben heb ik mij verdiept in de theorie achter een EDF, er is heel veel (wetenschappelijke) informatie te vinden.
    Gernot Neubock bijvoorbeeld heeft hier vele jaren geleden een wetenschappelijk artikel aan gewijd in de toenmalige FMT kolleg.

    Heel kort door de bocht gezegd komt het erop neer dat de uitgaande duct van een EDF in lengte en diameter heel erg belangrijk is, je kunt niet zomaar een "buis" nemen. De Ingaande duct heeft iets minder invloed, feit is wel dat een gesloten inlaatduct een hoger rendement heeft.
    Vele ontwerpers ern modelbouwers laten de inlaatduct weg omdat dit veel "makkelijker" bouwen is. Zo ook de ontwerper van het model waar ik mee bezig ben. Het effect bij mijn model is echter enige procenten verlies, dat is bijna verwaarloosbaar. Dit komt door de vrij "korte" inllaatduct van het model. Is de inlaatduct langer dan is het effect veel groter.

    Mvrgrt,

    Arnoud.
     
    Helron vindt dit leuk.
  4. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Henry & Arnoud, dank voor de info!

    Mijn Duits gaat, maar ik heb windows 10 en daar is het heel makkelijk om de pagina's te vertalen naar het Nederlands. Ik weet dat je dan wel rekening moet houden met wat vertaalfouten!
    Want sommige woorden moet je dan apart vertalen!

    Mij lijkt het gesloten systeem ook beter, maar de mensen die de Viperjet pro 120 hebben, zijn wel overtuigd van dit open systeem. Naast de extra ombouwsituaties en het iets mindere vermogen, zijn ze hier wel voor!

    Ik zal er weer eens induiken...

    Ben zo benieuwd of er in Nederland geen Jet-Pilots zijn die hier echt praktijkervaring mee hebben???
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Destijds had Schubeler een komplete uitleg en berekening op zijn website staan.
    Schubeler is wel 1 van de besten als het gaat om edfs.
    Op zijn nieuwe site staat niet heel veel meer maar je kan hem natuurlijk even een mailtje sturen met je vragen.
    Hij leest en schrijft ook engels.
    http://www.schuebeler-jets.de/en/edf-know-how-en

    GJ
     

Deel Deze Pagina