Arrma Raiphon...

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Jackske, 1 feb 2020.

  1. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Tijdje geleden begonnen aan een buggy zelf te maken https://www.modelbouwforum.nl/threads/zelf-buggy-bouwen-met-bestaande-onderdelen.253210/

    Maar uiteindelijk naar mijn inziens en wat ik in gedachten had tot een goede uitvoering gekomen die mij persoonlijk aanstaat en wat ik in gedachten had.
    Een buggy die nooit af zal zijn en waar zeker nog één en ander aan te verbeteren valt.
    A never ending project...!
    Ook dit is voor mij meer een prototype, niet alles eraan is dus ook niet perfect.

    Ik noem hem de Raiphon( een Krayphon is er ook, van austriarcplayground)
    Een combinatie van de Arrma Raider en de Arrma Typhon.
    Mijn typhon 6Sv2 dient als donor voor de onderdelen en aangezien ik en men zoontje allebei de Raider blx xl hebben onderdelen genoeg daarvan dus.

    Ben begonnen met het chassis
    Je kan zien dat er vooraan waar het dif moet opkomen dat de vleugeltjes links en rechts weg geslepen zijn, maar dat is van een vorig iets, maar het chassis kan nog dienen als probeersel.
    Raiphon (1).jpg

    Als volgend heb ik de volledige voorkant en achterkant van de typhon er terug opgezet.
    Ik had al een idee voor de rollcage te maken, dus ik moest zijkanten hebben om die rollcage te kunnen bevestigen, het mocht niet te breed uitvallen, maar alles moest er ook wel tussenin kunnen, zoals motor, esc,.... enz...
    Kreeg ik het idee om zelf een U-profiel te plooien uit aluminium, waarvoor ik zelf even een plooibankje heb gemaakt.
    En dit als resultaat Raiphon (2).jpg Raiphon (3).jpg
    Het is niet geworden hoe ik het wou, ik wou de plooikanten echt recht hebben, maar omdat mijn plooibankje niet stevig genoeg was, zijn de kanten meer afgerond maar het moet er maar even voor kunnen dienen.

    Dit heb ik dan op het chassis uitgelijnd en op bevestigd.
    Heb helaas niet van alles stap voor stap foto's, maar straks wordt het dan weer allemaal weer even wat duidelijker.
    Daartussen ben ik dan beginnen passen voor de motor esc en servo erin te krijgen.
    Eerst had ik een idee om alles zodanig op zijn plaats te krijgen, maar dan moest ik een bepaalde lengte van de voorste aandrijf as(dogbone) hebben die ik niet vond van de juiste dikte en had ik het idee om een aandrijfas in te korten en met een kruiskoppeling te gaan werken.
    Maar heb het zodanig kunnen plaatsen dat ik alles op dezelfde lengte kwam te staan als in de typhon dat ik niets moest aanpassen aan de aandrijfassen.
    Raiphon (48).jpg
    En de servo kan ik vooraan er net nog in kwijt.
    Dan de rollcage aan de beurt.
    De rollcage van de raider xl kon hiervoor dienst doen mits wat aanpassingen.
    Raiphon (54).jpg
    Zoals je kan zien heb ik die middendoor gezaagd en deze op breedte gebracht met een metalen plaatje bovenaan, wat ineens dienst doet als dakje en het houdt het geheel ook samen.
    Raiphon (52).jpg Raiphon (53).jpg
    Aan de uiteinde heb ik de bevestigingen van de rollcage eraf geknipt en de composite ball cups erop gemonteerd om dit dan achteraf op het chassis te kunnen bevestigen, heb het gat enkel wat groter moeten boren zodat ik het op de rollcage kon schuiven.
    Raiphon (40).jpg
    Achteraan op de shocktower heb ik een beugeltje gemonteerd en daar de cage aan bevestigd zodat je dit omhoog kan opendraaien.
    20190818_151234.jpg 20190818_151209.jpg
    Foto is nog van het begin van het project.
     
  2. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ik ga hier verder want kon in het bericht hierboven geen foto's meer bijvoegen.

    De esc heb ik bovenaan een paar mm van de motor gemonteerd met een beugeltje(een metalen spanband voorlopig) en kan net onder de rollcage en zo krijgt hij ook wel genoeg koeling. Raiphon (51).jpg
    Op de volgende foto zie je hoe de servo erin zit de ontvanger ook een aantal verstevigingen aangebracht, voor de servo heb ik wel wat moeten aanpassen omdat de servo arm nu aan de linkerkant zit, en nu kan ik volledig sturen zonder dat de servo arm ergens tegenaan komt.
    Raiphon (58).jpg

    De lipo's komen aan de zijkant daar heb ik een profieltje met velcro op gemonteerd en dit doet voorlopig dienst.
    Raiphon (57).jpg
    Links en rechts van de servo en achter de motor zie je aan de zijkanten de composite balls op het chassis gemonteerd, daar klik ik dan de rollcage op vast, die ondertussen ook een beetje aangekleed is
    Raiphon (55).jpg
    Om uiteindelijk tot dit resultaat te bekomen
    Raiphon (68).jpg
    Raiphon (63).jpg Raiphon (64).jpg Raiphon (65).jpg Raiphon (69).jpg

    Er zijn nog wel wat zaken die ik nog niet beschreven heb, maar ben al even klaar met dit en wou het graag met jullie delen en ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
    En zal de filmpjes van de eerste rit zo vlug mogelijk posten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ziet er alvast heel cool uit! De plaatsing van de lipo's vind ik wel wat kwetsbaar?
     
  4. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Daar heb je zeker gelijk in, en ben ik nog mee bezig!
    Met een keertje te gaan rijden was er al een stukje van een lipo af...

    Had wel wat gezocht maar niets bruikbaar gevonden, of het wordt anders te breed en dat geeft weer een andere look.
    Ik denk dat ik aan de zijkanten met carbon van 1mm ga werken, dat ze toch iets beschermd zijn.
    Daarom ik ook aan het overwegen ben om met shorty lipo's te gaan werken.

    Er is nog wel wat werk aan.
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik ging meer in de richting van die dune racer van yellow rc gedacht hebben: centraal en overlangs
     
  6. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Met deze setup met motor en grote van esc en 4wd is dat bijna niet mogelijk denk ik.
    Ben zelf wel tevreden hoe het is, heb veel gebrainstormd, want het is niet makkelijk, je stoot altijd wel ergens tegen iets anders wat weer niet uitkomt.
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Aja juist het is 4wd gebleven... kwas je toegevingen vergeten ;)
    Nog altijd geïnspireerd ven ik heel stilletjes aan dingen aan het verzamelen geweest. Maar zijn nog wat dringendere lifesize bouwsels bezig eerst
     
  8. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Hahaha, LoL
    Ben benieuwd naar je project.

    Ja ken dat...
    Ben blij dat ik nu zover ben, het was dikwijls tussen de soep en de patatten.
     
  9. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier

    Vind het geluid wel iets hebben.
    Doordat profiel dat ik heb geplooid, klinkt het geluid van de tandwielen redelijk luid, mooi meegenomen vind het iets hebben
     
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Hoe rijdt hij anders dan de originele?
     
  11. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Neen.
    Maar door dat aluminium profiel dat ik hèb geplooid, zit alles in een soort kommetje. En daardoor klinkt het allemaal wat luider daardoor.
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Los van je post. Hij moet toch anders rijden wegens langere wielbasis?
     
  13. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Wielbasis is onveranderd.
    Alles zit op het originele chassis, en originele aandrijfstangen.
    Alleen zit het gewicht nu meer achteraan door de lipo's.
     
  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ah . Was het je dan puur om de looks te doen? Enkel de gewichtsverdeling is wat anders? Merkbaar?
     
  15. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    De looks, en uiteraard om mee te gaan bashen, maar niet extreem.
    In de Typhon zit het zo IMG_1321.JPG
    Bij de Raiphon zit het nu zo 20200112_132925.jpg
    Dus gewicht meer achteraan, al scheelt het niet veel, want heb getracht de esc zover mogelijk naar voren te hebben gebracht, zodat hij binnen de rollcage blijft.
    Heb alleen nog maar op de plaats gereden dat op het filmpje te zien is.
    Maar als ik daar door een put rijd bots de achterkant wat meer omhoog.
    Heb sindsdien de veren wat straffer gedraaid achteraan, dus dat moet ik nog even testen wat verschil het maakt.
    En anders ander veren op de dempers of ander olie erin, zal even wat proberen worden.

    Ben ook aan het overwegen om voor deze buggy shorty lipo's aan te schaffen scheelt ook weer wat in gewicht, maar ik bekijk het wel even...
     
  16. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dat ziet er gaaf uit!
     
  17. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Dank u!

    Vandaag nog eens wezen rijden, en moet wel iets gaan doen voor de lipo's.
    Had hier nieuwe voor aangeschaft, omdat ik ze hier in serie plaats.
    Maar zijn al stukjes van de hard case af.
    Maar dat dit een probleem zou worden wist ik al.
     
  18. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    De battery tray voor de lipo verbeterd.
    Heb hier tall sideguards van arrma gebruikt.
    Al uitvoerig getest en lipo's zitten veilig nu en goed vast.
    20200314_143520.jpg 20200314_143912.jpg 20200314_143333.jpg
    Ondertussen 50.000 cst in het centerdiff gedaan om te beginnen al wat dit doet. Kan er al wat leuk mee driften in gravel.
    Nu het front en rear diff nog
     
  19. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Tof.
    Je zei eerder van de achterste shocks stijver te maken vanwege meer gewicht en meer stuiteren. Maar ik denk dat als je de veren harder aandraait, dat juist nog erger wordt. Ik zou zeggen dat vooral de olie dikker moet zijn in deze shocks dan? Mogelijk in combinatie met de veren wat harder aandraaien. Of mss net losser draaien. Shocks zijn soms niet goed te voorspellen.
     
  20. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Dat is het volgende dat ik nu ga proberen.
    De olie zit er al jaren in dus tijd om die te vervangen.
    Heb 700cst olie en zullen daar mee beginnen en kijken wat dit zal doen.
    In de Typhon v2(dat was de donor voor deze buggy) zit stock in de Front shocks 800 en rear shocks 600cst.
    En in de nieuwe hebben ze stock 550cst, om maar het verschil even mee te geven.

    Probleem is niet echt stuiteren, maar als ik door een put rijd, botst de achterkant echt omhoog waar door die echt wel koprol doet, en dat was met de Typhon niet.
    Maar nu zit het gewicht wel iets meer achteraan door de lipo's.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2020
    famijsveld vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina