Union Wrestler 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 29 dec 2019.

  1. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Zoals je wel hebt gezien, is mijn dek van printplaat. Reden is dat ik hier de messing verschansing op kon solderen. Ook de cargorail heb ik aan dit dek vast gesoldeerd. Aan de achterkant komt dit bij elkaar en wordt aan elkaar vast gesoldeerd. Om de cargorail dan op het afneembaar dek te maken, zou ik nog eens over na denken. De Tuggers en de Winches op een semi afneembaar dek is wel een goede optie. Nu heb je natuurlijk onder de tuggers wel de motoren die in de romp steken. Door de plaatsing van mijn loodaccu's zou ik daar geen ruimte voor hebben. Of een accu minder meenemen natuurlijk.

    De frontwinch is bij mij wel werkend natuurlijk;). En ja, heb maar 1 motor gemonteerd dus draaien niet apart. De ankers zitten in de kluis en zijn statisch. Wat bedoel je met de rope-pullers?
     
  2. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Je Tuggers zien er fantastisch uit Jan. Ik vind de mijne niet slecht, maar deze zijn zeker zo mooi, en dat ze werken is heel bijzonder natuurlijk.
     
  3. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ik heb vandaag eens wat naar de voorwinch gekeken maar ik zie niet helemaal hoe deze werkt, je hebt de trommel in het midden, ik denk dat deze "gedeelde" trommel in 1 deel ronddraaid. Daarnaast heb je de 2 anker lieren links en rechts, deze kunnen worden ingeschakeld denk ik, de hendel achteraan is veronderstel ik de rem. en dan heb je de 2 ropepullers aan de zijkant deze kunnen volgens de foto's ook worden ingeschakeld.

    Nu zit ik wat te tobben wat ik ga laten draaien de midden trommel dat is zeker, de ankers dat gaat nooit lukken via de winch daarvoor zijn de ankers niet zwaar genoeg om de ketting mee te nemen. en dan nog de ropepullers, aan de zijkant, als deze meedraaien met die geel en zwarte vlakken krijg je wel een leuk "draaibeeld" niet?

    Nu ze apart inschakelen is geen probleem maar technisch hebben de ropepullers helemaal geen functie op een model boot je kunt er toch niets mee trekken daarom lopen ze beter mee met de drum zou ik denken?

    Een vraag voor de lezers, wat doe ik met de buitenste pullers, laat ik ze mee draaien of zorg ik dat ze kunnen worden ingeschakeld bvb door een servo (via multiswitch) dat is natuurlijk wel cool maar zowizo nutteloos...

    Maar en ik citeer Sjoerd "gewoon omdat het kan?"

    Technisch wordt het systeem exact het zelfde als de Tuggers, 1 of meerdere motoren door het dek naar beneden, vooral omdat op de echte boot heel deze winch op een klein verhoog zit, dit houd ik dan ook zo dat is makkelijk voor aan de techniek te kunnen, en eventueel aan de ankers mocht ik deze werkend maken...

    oh ja het gaat over deze winch natuurlijk:

    [​IMG]union_fighter_a-280410-004 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]102_UnionWarrior_100108 by Jan Fabri, on Flickr

    Bedankt voor jullie input, ander sugesties, opmerkingen zijn steeds welkom!
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2020
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Normaliter draaien aan een lier de verhaalkoppen (ropepullers) altijd mee. Heeft de middenschijf op de trommel een soort sleuf? Zo ja dan wordt de ene (brede) kant gebruikt voor opslag van de tros. Na voldoende te hebben afgewikkeld leidt men de tros door de sleuf naar de andere kant en trekt deze dan strak. Op die manier beknel je de tros op voorraaddrum niet. Succes met het bouwen gr. Klaas.
     
  5. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Deze splitdrum heeft geen sleuf. Op de havenboten worden er twee sets op gedraaid .Mocht je breken kan je de andere pakken. Eerst de gebroken draad ff opwinden want anders word het een puinhoop.
    Op dit schip zit er aan een kant een draad en de andere kant een meertros.
     
  6. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey heren, bedankt hier kan ik iets mee, nu weet ik tenminste wat ik bouw en hoe de onderdelen noemen, ik veronderstel dat de hendels naarst de verhaal knoppen dan waarschijnlijk voor het anker mechanisme zijn, om in en uit te schakelen.

    Of zie ik dat toch fout?
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kan het op de foto niet goed zien Jan. Op oudere (open) lieren draaide je de nestenschijf (ook wel kabelaris of kabelaringschijf genoemd) klem tegen een groot tandwiel. De nieuwere (gesloten met oliebad) hebben een clutch, die je met een handel in- en uitschuift. Gr. Klaas
     
  8. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hey Jan, het kan niet anders dan dat zowel de rope puller als ook de ankerwinch, onafhankelijk van de winch kunnen draaien. Als de winch draait, kan het niet zo zijn dat ook de ankerwinch draait. Evenzo , als de rope puller draait zullen de ankerwinch en de grote winch niet draaien. Is best wel een gecompliceerd liertje om werkend te maken. Voor het model totaal niet interessant, tenzij je de ankers ook werkend wilt maken. Als je alleen de Winch gebruikt zou ik zeggen ( dat heb ik ook gedaan) laat de rope pullers meedraaien.
     
  9. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Als de trommel draait dan draaien de verhaalkoppen mee. Maar de verhaalkoppen kunnen ook draaien als de drum vast staat. Dus dan is de drum uitgeklutst.
     
  10. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Dat zijn de vangen om het ankerspil vast- en los te zetten en er zit ook een hendel om de kluts te bedienen.
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2020
  11. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ok, ik ben mee, nu ik weet hoe het werkt, de ankers ga ik zowizo niet werkend maken via de winch, dit lukt nooit op 1:50 ze zijn gewoon niet zwaar genoeg om zelf te vallen over de winch heen, ze onafhankelijk van de winch laten werken is geen probleem, dat zou ik dan zoals ik bij de Gry Maritha heb gedaan, doen. Gewoon met servo winches en programmeren op de zender, een veertje er tussen voor de "hysteresis" (potentiometer fout is eigenlijk beter) op te vangen dat werk simpel en goed.

    Als ik het goed heb lopen de verhaal koppen normaal mee met de winch maar kunnen ook worden uitgeschakeld, de verhaalkopen kunnen ook draaien zonder de trommel dan staat deze laatste vast.

    Ok so far so good, nu hebben de verhaal koppen totaal geen nut op een rc boot he, de trommel wel maar het is wel leuk mochten ze meedraaien.

    Ze los en vastkoppelen aan de trommel stelt niet veel voor dat krijg ik makkelijk werkend maar ga ik die moeite doen voor iets wat ik nooit maar dan ook nooit ga gebruiken?

    Damn dilemma, als het kan waarom dan niet he, maar het wordt weer nodeloos complex, alles is nu opgevat om ze samen te laten lopen maar ik heb de trommel niet met een as gemaakt maar op een buis, dan kan ik nog steeds een concentrische as voor de verhaal koppen er in brengen. Deze zouden dat een klein beetje frictie hebben dat ze, als de trommel draait, stilstaan.
    Met een breed tandwiel zou je ze kunnen linken, een kleine electro magneet erin die het tandwiel aantrekt en je hebt een ontkoppelmechanisme.

    Natuurlijk heb je dan maar alleen de mogelijkheid om mee te laten draaien of niet, alleen draaien dan zou ik een servo moeten gebruiken en een kanaal opofferen en dat ga ik niet doen voor zoiets stoms, dan kan ik mijn ruitenwissers niet meer laten bewegen en dat zou spijtig zijn ;) (grapje!)

    Ik denk dat ik de mogelijkheid ga voorzien en eens kijken naar kleine electromagneten dan kan ik nog zien...

    Allesinds enorm bedankt voor de duidelijke heldere uitleg.
     
  12. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Een beetje later zal ik nog maar weer eens een update plaatsen, ik heb me na de tuggerwinches wat bezig gehouden mat het belangrijkste deel van de sleepboot, ook hier ondervond ik dat er toch wat verschillen zijn tussen de 3 zusterscheppen en de Wrestler, het gaat vooral om wat sleep of last-ogen die links en rechts aan de onderdelen zijn gelast. De boxer heeft bvb op de fairleads 1 last oog, de fighter geen, de Wrestler heeft ze per 2, ik kijk meestal goed op het plan, dan ga ik de foto's eens bestuderen en kom ik tot de conclusie dat er van het plan veel heel veel wordt afgeweken...

    Het volgende werkje, het middelpunt van de sleper, de betting alias crusifix,

    Geen moeilijk of technisch werk, gewoon wat buizen zagen, vijlen solderen, vijlen, schuren enz...
    Precies altijd maar hetzelfde, onderaan denk ik gewoon een m5 stang in te gieten met stabilit of epoxi (moet ik hier nog ergens kunnen vinden in belgie, tips zijn heeeeeeeel welkom!)
    Op deze manier kan ik hem stevig bevestigen, ik denk ook dat ik dit op een vast deel in de boot ga doen en waarschijnlijk met vleugel moeren zodat dit dan het voorste deel van het achterdek, vastzet, met daarop de hoofd- en tugger winches.
    Op deze manier kan alles nog los mochten er onderhoudswerk of brokken zijn... Ook zou ik op deze manier toegang kunnen verschaffen naar de kraan op de boot, wat heel welkom zou zijn.

    De foto's:

    [​IMG]IMG_4689 by Jan Fabri, on Flickr

    De verstraler (fáre) is nog niet geïnstalleerd, de moet nog worden gegoten, waarschijnlijk als het wat warmer wordt.

    Oh ja deze ogen aan de fairleads bedoel ik:

    [​IMG]IMG_4697 by Jan Fabri, on Flickr

    Dan ben ik maar eens begonnen aan de voorwinch, na wat met jullie te hebben ge-forumed over hoe en wat, ben ik zelf toch maar tot inzicht gekomen ze simpel te maken, vooral omdat de mogelijkheden om verhaalwielen mee te laten draaien en te kunnen stoppen totaal nutteloos is (op een Rc boot dan toch).

    Ik heb hier en daar wat vergeten foto's te maken maar jullie krijgen wel een beeld van wat er is, deze winch was eigenlijk niet zo makkelijk te maken, er zitten erg veel detailles in en de hele constructie is best ingewikkeld, daarnaast waren de plannen erg summier, en dat is zacht uitgedrukt.

    Het principe is weeral hetzelfde, de draaiende en bewegende delen uit messing en koper, de cosmetische delen als ze niet te klein en te dun worden uit Styreen, de heel dunne delen maak ik ook uit messing of nikkel anders zijn ze zo stuk...

    Eerst de zijkanten, je ziet hier het ingrijpmechanisme van de verhaalkop, ik heb dit allemaal zo waarheidsgetrouw proberen over te nemen, wat ik deze keer niet heb gedaan is de ganse as gelagerd, omdat hij in dikke koperbussen (buis) loopt, ik denk dat dit echt wel ok zal zijn je merkt wel dat lagers toch iets soepeler lopen.

    [​IMG]IMG_4699 by Jan Fabri, on Flickr

    Het aandrijf mechanisme is een variatie op het thema, de motor zit in de winch, de overbrenging geschied via een worm om zo direct een rem functie van de winch te hebben, weeral is deze winch geen snelheidsduivel maar dat moet niet vind ik. Ik vind het veel, veel belangrijker dat ze mooi soepel en als het moet heel traag kan draaien. (Ik geniet zelf wel van mooie mechanische dingen die mooi lopen vandaar)

    Op de foto zie je dat er niet veel plaats is in de winch ik heb er deze maal geen lat bij gehouden maar het is 1/50 dus de winch is maar 5cm lang, in de grote hoop van de behuizing kan je dus niets kwijt.

    [​IMG]IMG_4706 by Jan Fabri, on Flickr

    De Stabilit kon iets properder (mooier) worden afgewerkt, maar hij was bijna hard vandaar het gesmodder...

    Vervolgens de drum of trommel, weeral hetzelfde principe als daarvoor, dit is simpel sterk en weegt weinig dus waarom veranderen, het tandwiel zit vast gesoldeerd en man zo gemonteerd en demonteert worden.

    En je ziet ook de 2 verhaal koppen, deze waren heel lastig te maken, vooral omdat deze koppen erg diep ingedraaid zijn op het echte schip, ik vond dit een van de allermoeilijkste dingen om mooi te krijgen, ze moeten ook zonder slag draaien en hier heb ik toch wat moeten testen alvorens ik een goede serie had, ik heb ze dan ook gewoon in 2 keer gemaakt, 1 deel is gegoten, 2 componenten lijm, dit meet een malletje afgedraaid, en dan de binnenkant opgevuld met Stabilit Expres, daarin geboord en draad (m3) getapt de binnenkant wordt met Styreen verder afgewerkt.

    [​IMG]IMG_4688 by Jan Fabri, on Flickr

    Dan was het tijd voor de kettingstoppers, verdorie, wat een ingewikkelde vorm hebben deze dingen, daarnaast was er in de tijd nog een heleboel extra opgelast wat het niet makkelijker maar deze in een te krijgen.

    Het probleem hier was vooral dat het klein is ongeveer 1cm2 en dan is het de kunst om niets los te solderen wat je net heb vastgemaakt...

    Hier de basis, detailles volgen in Styreen.

    [​IMG]IMG_4707 by Jan Fabri, on Flickr

    Nog een detail shoot:

    [​IMG]IMG_4698 by Jan Fabri, on Flickr

    En dan een algemeen overzichtje:

    [​IMG]IMG_4704 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4713 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4715 by Jan Fabri, on Flickr

    Tot daar het dragend deel al de rest is afwerking (bijna 2 dagen werk :()

    Als eerste de verhaal koppen gedetailleerd, best mooi gelukt en wat ik zo belangrijk vond is dat de spaken zoals bij de echte boot diep in de de kop zitten ik vind ze heel geslaagd!:

    [​IMG]IMG_4721 by Jan Fabri, on Flickr

    Dan verder gegaan met de losse wang, de stuurboord kant van de winch, ik heb geprobeerd zo veel mogelijk detailles over te nemen voor zover ze een meerwaarde betekende, alle bouten en moeren voor zo ver mogelijk dan toch.

    [​IMG]IMG_4729 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4728 by Jan Fabri, on Flickr

    Zelfs de hamer ben ik niet vergeten!

    [​IMG]IMG_4735 by Jan Fabri, on Flickr

    Vervolgens de aandrijfkast min of meer hetzelfde, wat niet ze zien op het model is dat alles maar volledig kan worden gedemonteerd, mochten er problemen zijn. als schroeft, klikt enz., op elkaar en kan dis volledig uit elkaar mocht er iets stuk zijn kan het op deze manier makkelijk worden vervangen.

    [​IMG]IMG_4734 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4730 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4736 by Jan Fabri, on Flickr

    Hoe staan ze er nu voor:

    [​IMG]IMG_4726 by Jan Fabri, on Flickr

    De rembanden moeten nog worden voorzien van bouten (bij de 4 lieren) en lings en rechts moeten nog wat bramen en lijmresten verwijderd worden voor de rest is ze klaar voor het schilderwerk.

    Nog enkele wat detailles:

    [​IMG]IMG_4732 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4733 by Jan Fabri, on Flickr

    Oh ja en natuurlijk werkt ze, ze loopt heerlijk traag en kan best snel als het moet. ik heb niet heel veel gegevens van de winch maar ik denk dat dit vrij realistisch loopt, ze staat ook op de nieuwe ESC, deze loop vele male mooier als de goedkope Chinese (maar is duur:().

    Bij deze:


    Ik zie dat het erg flikkert in de film, damn, ik zal morgen tijdens de dag een nieuwe maken en aanpassen...

    Laat maar weten wat jullie ervan vinden, mochten er opmerkingen zijn hoor ik dat ook heel graag, ik zou de boot zo goed mogelijk willen krijgen en dat kan aleen maar met input van alle kanten...

    Het volgende, ik weet het niet...

    Bye...
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2020
    Jaap.B, k-k, Jaap Smith en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ik vind het super kunstig Jan. Echt heel mooi gedaan...…….en ook zo snel...…..
     
  14. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Dank je wel, op dit ogenblik ben ik herstellend van een gebroken nekwervel dus heb ik zeeën van tijd, vandaar dat het sneller gaat dat veranderd wel weer. Ik ben er zelf ook wel erg tevreden van moet ik zeggen, waarschijnlijk is het 1 van mijn beste projectjes tot hier toe...
     
  15. willy1960

    willy1960

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Beerse Belgie
    Allemaal knap gebouwd moet ik zeggen,petje af voor je kunsten.
     
  16. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Veel beterschap en tot de volgende update. Ik geniet er van.
     
  17. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Jan,
    Ik maak een diepe buiging. De mijne werkt ook maar dit is een klasse beter.:wave Volgende project zou je kraan kunnen zijn;) Jij lijmt je motoren met Stabiliet, zou dit ook met epoxy kunnen? Is wel een heel goed idee trouwens.
     
  18. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
  19. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Sjoerd, dat lijmen dat is zo fijn en makkelijk, waarom neem ik stabilit, wel na 3 minuten is het droog als je wil, je kan wat met de verharder spelen zodat je 3 tot 10 min tijd hebt en het is oer maar dan ook oer sterk, ik heb net 1 van de motoren stuk gesoldeerd (te warm) het heeft mij 2 uur gekost om deze terug los te krijgen, natuurlijk moest het voorzichtig gebeuren maar toch...
    Ik vrees dat epoxi te lang duurt. Wat ik doe is de volledige aandrijving in elkaar zetten, dan een heel klein beetje onder de motor en wat meer aan de zijkant van de motor, (hij loop toch een beetje naar beneden) dan zorg ik ervoor dat de motor horizontaal kan rusten en lijm ik hem, tijdens het lijmen laat ik hem ook even draaien om zeker te zijn dat de overbrenging niet te strak of te los zit, en na 3 minuten heb je een heel degelijk en mooi resultaat. de lijm laat waarschijnlijk nooit los, en deze motoren gaan normaal niet stuk. Hiervoor neem ik ook altijd 12V motoren, deze gaan nooit te veel spanning krijgen omdat je nooit mee dan 12V in de boot legt, ik werk altijd met Lipo S3 dat is tussen de 10 a 12v en dat geeft genoeg kracht mocht dit nodig zijn en met 2 SBEC's maak ik of 5v of 6v (hier ben ik nog niet uit)

    Over de kraan, eigenlijk is deze al een hele tijd af hoor, maar ik was aan het wachten op 1 onderdeel. Ze moet enkel nog worden gespoten en van decalls worden voorzien, deze zijn ook weer anders dan die van de boxer vandaar, maar ze is er reeds, ik wilde ze echter eerst presenteren op de boot vandaar dat ik er niets heb over gepost. Het is Versie 2.0 dit wil zeggen dat ze aanzienlijk beter is dan de eerste, en zonder dan maar ook 1 moeilijk component, nee zelfs geen arduino meer. Maar ik weet niet echt wanneer ik die post zet. Waarschijnlijk na de Karm en Towing pins.

    Hey Herby, bedankt, nu Stabilit vind ik wel, ik bestel deze bij de "meeuw" in Mechelen, ze leveren met de post dus lekker makkelijk, het ging eigenlijk over de epoxi, ik heb daar nog nooit mee gewerkt en weet ook niet echt waar ik dat in mijn buurt zou moeten vinden, maar toch bedankt voor het extra adres dat kan nooit kwaat he!
     
  20. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Gewoon in de lokale bouw- en doehetzelfzaak, ik gebruik bijvoorbeeld Bison KOMBI snel 5 minuten epoxi. Dubbele spuit, beetje op een plankje knijpen, met spateltje mengen en opbrengen zoals de stabilit. Is wel iets lopender, voor zover ik me herinner
     

Deel Deze Pagina