Wakefield modellen

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Ton van Munsteren, 26 jan 2020.

  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Ja, misschien, maar waarom dan?
    Ik weet dat de intentie van mijn vragen hier heel verkeerd over kunnen komen, maar ik ben echt geinteresseerd in het waarom en ook in de objectivering van dit soort fenomenen, anders leer ik nooit iets.

    Wat bedoel je hiermee? waren zij zoveel beter en waarin dan? Of juist niet?

    Dit bedoel ik: redenen waarom :
    Begin jaren 50 begon het inzicht en daarmee het bewust op thermiekvliegen vooral A2/F1a door te dringen.
    Begin jaren 60 werd dit ook gemeengoed voor F1b, hoewel dit door de oude garde toendertijd ''onsportief'werd gevonden: de 1924 kisten lenen zich hier echter niet voor.
    Bij Wakefield was inmiddels de rompdoorsnede regel vervallen en tevens de grondstartregel waardoor geen onderstellen meer toegepast werden.
    Ook het overschakelen van bv latjes/box rompen naar buisvormige rompen waardoor sterkere maar zwaardere rompen ontstonden: dit gewicht werd echter terugverdiend door de begrenzing van het rubbergewicht..
    In het verlengde hiervan werden de kisten snel aanzienlijk gestroomlijnder, lees: vooral minder frontaal oppervlak.
    In de 50tiger jaren kwam er meer inzicht in profielen, zodat er dunnere profielen gemeengoed werden met een betere Ca/Cw verhouding.
    Het begrenzen/verminderen van het rubber gaf kortere maar efficientere motorlopen en in combinatie met het thermiekvliegen werden de kisten meer en meer gebouwd en afgesteld op stijl en zo hard mogelijk klimmen.
    De geometrie en bouwwijze van de oude kisten verdroeg zich daar niet mee.

    Aangezien de geometrie van de huidige kisten niet echt verschild met die van 1970, behalve grotere vleugelslankheid en nog iets kleinere rompdoorsneden blijft mijn vraag staan: wat is er beter, hoeveel beter en waarom en waarin?
    Ofwel waarom is een topmodel uit 1970 met een topvlieger uit 1970 kansloos tegen een model uit het heden.

    (een anektodete: Op een WK werd de wereldkampioen F1c bevraagd over de ''Rossi tuned'' motoren.
    Hij zij: ''Rossi is a crook: he just takes a lot of Super tigers, test them, sels the mediocre ones as super tiger, the better ones as Rossi tuned and keeps the best ones for himself'')


    .
     
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    De huidige kampioen zijn allen vliegers die modellen van de bekende bouwers uit de oostblok landen. Maar beetje tegen het verhaal van Henk in hebben ze t wel beter gedaan dat de bouwers die ook aanwezig waren. Een beginner met zo'n model doet t slechter maar inmiddels zijn er al lieden die bijna net zo goed presteren. Bijna!

    Tja als we s wisten waar die verschillen inzitten. Sowieso kennen ze hun spullen beter dan wie dan ook. Ze trainen veel en gaan dan ook wel s over de limiet. Een kist van 1700 euro afschrijven om de limiet te zoeken van mijn afstelling gaat voor mij wat ver. Maar goed ze bouwen t spul dus s een onderdeel afschrijven verdienen ze wel weer terug. Ander voorbeeld zijn de props, die koop je en gebruik je op goed vertrouwen dat alles klopt. Zelf kunnen ze eventueel anders cams gebruiken voor de VP enzovoort.

    Je ziet al snel waar t naar toe gaat, ze kunnen tot de max afstellen, soms over de rand heen. De Oekrainers een motor zien opdraaien is pure kunst ook. Pakken ze zeker een voordeel.

    Ander verhaal is de kwaliteit van het materiaal dat ze verkopen. Aan de simpele zielen "mindere" kwaliteit en aan de toppers het betere. O jee oppassen wat ik zeg, wordt ik niet populair mee.
     
    Peter Den en Énke Blériot vinden dit leuk.
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuke discussie ben zelf daardoor al snel gestopt met club 20 pylon racen.
    Was erg leuk om te doen maar en aantal motorren kopen om die extra 500 of zelfs 1000 toeren vond ik al snel niet meer leuk.
    Deed voor de fun mee maar wil je aan de top meedoen kost dat heel wat, om alleen al een beetje mee te kunnen komen.
    Een piloot bij ons doet mee met F5J en moet elk jaar nieuwe modellen, om een beetje mee te kunnen komen en dan maar hopen dat je niets kapot maakt.
    Je moet er wel heel veel voorover hebben om aan de top mee te kunnen komen en stil zitten is er niet bij, want stilstand is achteruit gang.
    Nee dan maar vintage Wakefield want dat is toch veel meer fun en als je je model in een thermiekbel ziet wegvliegen heb je het ultieme bereikt toch.
     
    wie1963 vindt dit leuk.
  4. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    Is het te doen om op electro een vintage wakefield prop rond te slingeren. Met alleen rudder heb je dan een vintage look met de gemakken van nu .
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    ja maar ga dan bv uit van een kleine motor zoals de Hacker 10 ( ik weet niet hoe ik dat in watts of andere aanduiding moet zeggen) maar minstens een 1:10 vertraging er op...en dat is het lastige punt..hoe kom je aan grote vertragingen...
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    precies goed..ga uit van een proptoerental van 800 dan heb je een mooie rustige stijgvlucht.
     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Mijn gedachte is een drone motortje te gebruiken, grote diameter met laag KV zal effe zoeken zijn maar moet zeker lukken.
     
  9. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
  10. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Groningen
    Een enkel blad is efficiënter omdat de luchtmassa niet door de prop wash van het andere blad
    verstoord wordt.
     
  11. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Klopt dit?
    Is het niet zo dat als een propeller doet wat hij moet doen, namelijk lucht verplaatsen/zich door de lucht voort te bewegen de bladen steeds in ''verse'' lucht draaien?
    bijgaand: mijn eerste Wakefield (1962) met een werkelijk rampzalige prop.Het was in die tijd wel een beetje mode zie het foto'tje van Pim de Ruiter (?) en Renee Kieft uit dezelfde tijd.
    Het voornaamste voordeel in mijn ogen is dat je geen twee min of meer gelijkende propbladen hoeft te maken (ja: opa verteld; in die tijd maakten we onze propbladen en ook de rest zelf)
    Dus dat zal tegenwoordig geen issue meer zijn:confused:
    Scan_20200301 (2).jpg
    Scan_20200301 (3).jpg
     
  12. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Propbladen worden nog steeds met de hand gemaakt. Dat dit niet de vlieger is laten we even buiten beschouwing...
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Denk niet dat dit Pim is ..onderste foto...( was Muggen Haarlem)
     
  14. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Weet niet of dit aan de "Wakefield" categorie voldoet:rolleyes:
    Dit wordt het volgende projectje
    De Keil Kraft Ajax dat opnieuw wordt uitgegeven door Ripmax, welliswaar made in China ;)
    20200325_170004_1585161936127.jpg
    En hier de inhoud
    Doos inhoud.jpg
    Ik weet dat ik een beetje van mn geloof afstap. Ik had ook de tekening van Outerzone kunnen downloaden, maar omdat ik nog niet zo'n ervaring met rubber heb, begin ik hier eens mee.
    Compleet met rubber en propeller(geen balsa!), tissue, etc. Alleen de plastic wieltjes zullen misschien worden vervangen voor iets originelers :D
    Gr
    Kees:bye:
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Leuk kissie...tuurlijk...mini Wakefield...misschien dat Jef je wel een paar KK stroomlijnwieltjes wil verkopen..ik heb hem er 100 verkocht...of zo...
     
  16. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Kunnen we binnenkort hier in Limburg een wedstrijd houden, heb ook nog enkele van dit soort bouwdozen liggen.
     
    Toon Verbruggen vindt dit leuk.
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk een echte Ajax laat maar komen dat verslag:banana:
     
  18. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Dit topic staat op verzoek van Ton in het Vintage VR/VRC deel omdat..als ik het goed heb Ton een RC wakefield wil maken..

    Maakt niet uit Kees..we vinden je wel..

    Ik kijk de "kat een beetje uit de boom"..(tav vertragings motoren) ..heb hier 2 replica's van 1937 staan en wil er op termijn 1 RC maken..met een e- motor die de rubberstreng aandrijft..dus fff motor aan..en niet te lang..en dan drijft het rubber de grote prop aan...of zoiets...eerst nog fff tig andere projecten afmaken..
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  20. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    uiteindelijk zijn wakefield modellen toch vv? Rc gemaakt of niet, het is een vv model van oorsprong. Bovendien, als Kees een vv model bouwt...
     

Deel Deze Pagina