Hoe bedek ik de vleugel met krimpfolie?

Discussie in 'Beginners' gestart door Thomas025, 18 jan 2020.

  1. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.887
    Locatie:
    Velserbroek
    Dat voorbeeld vleugeltje is inderdaad niet af, maar even bedoeld om de basis componenten en structuur van een vleugel neer te zetten.
    Inderdaad, met dat in het achterhoofd is het heel goed om naar andere tekeningen te kijken.
     
    Thomas025 vindt dit leuk.
  2. Thomas025

    Thomas025

    Lid geworden:
    9 dec 2019
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Harderwijk
    Beste mensen, een vraag over het maximale vlieggewicht. Ik ben bang dat de kist rond de 1650 gram gaat wegen. Mijn doel was 1500 gram. Is 1650 gram veel te veel voor een vliegtuig met een spanwijdte van 125 cm?
     
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.887
    Locatie:
    Velserbroek
    hoe bereken je dat dan?
    En als je dat kan berekenen, kan je dan niet slim met componenten of materialen omgaan?
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Laatst bewerkt: 8 feb 2020
  5. Thomas025

    Thomas025

    Lid geworden:
    9 dec 2019
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Harderwijk

    Bedankt voor het antwoord. Ik weet bijna niet meer wat ik moet geloven. Bijvoorbeeld, de hobbyking J3 cub 1400mm is ruim 200 gram zwaarder en zit kwa spanwijdte maar 15 cm van de mijne af, dus dat compenseert weer voor de 200 gram die ik lichter ben (zou je denken). Maar ook zijn er mensen die 1000gram al veeeel te zwaar vinden. Betekend een zwaarder toestel niet gewoon een hogere vliegsnelheid?
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Ja. En een hogere start- en landingssnelheid. Iets wat niet past bij de eigenschappen van een trainingstoestel. Om de hogere vliegsnelheid te bereiken is een sterkere motor en een accu met meer capaciteit nodig. Verder wordt het toestel mechanisch zwaarder belast. Het moet die grotere krachten wel aan kunnen.dat zit in de constructie van vleugels en romp.

    Jou toestel heeft op dat punt een aantal aandachtspunten die onvermijdelijk tot een nog hoger gewicht zullen leiden.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2020
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Het ligt een beetje aan verschillende factoren:
    Sommige kisten vliegen lekker met een hoge vleugelbelasting. Andere niet.

    In het bestand wat ik je een keer stuurde staat: Screenshot_20200208-230143.jpeg

    Hoe bereken je dat dan?

    Nou, jou vleugel is 12,5 dm lang, de breedte moet jezelf even opzoeken..... Stel dat de breedte gemiddeld ongeveer 25 cm is, word dus 2,5 dm.

    Word de som:
    12,5×2,5=31,25 dm2.

    Jouw vleugelbelasting bij 1650 gram is dus:

    1650(gram):31,25(dm)=52,8 gr/dm2

    Trek zelf je conclusies....
     
  8. Thomas025

    Thomas025

    Lid geworden:
    9 dec 2019
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Harderwijk
    als je het zo laat zien lijkt het best mee te vallen. Ik zit net boven trainer, en net onder sport en 3d. Het zal een redelijk vlug toestel worden, maar daar ben ik niet zo bang voor.
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je probeert zonder vlieg- en bouwervaring een toestel te ontwerpen. Ik heb veel waardering voor je inzet en enthousiasme, Maar ik vrees succes zal uitblijven.

    Als ik bij voorbeeld kijk naar je romp, dan zie ik niets waar je de vleugel aan vast kan maken. Er is alleen dun balsahout. De kracht die op de bevestiging wordt uigeoefend moet worden afgeleid naar de gehele romp. Anders breekt de vleugel met de bevestiging gewoon van de romp af. Hetzelfde geldt voor je vleugelontwerp. Er is niets wat krachten kan opnemen en afleiden. Dit verbeteren, als het al mogelijk is, zal zorgen voor veel extra gewicht. Waardor het toestel nog moeilijker zal gaan vliegen.

    Het ontwerpen van een goed vliegend toestel is niet eenvoudig. Heb in mijn modelvliegtijd vele toestellen gebouwd. Uit een bouwdoos, van tekening en ook van eigen ontwerp. Soms vlogen die zelf ontworpen toestellen als verwacht. Soms gedroegen ze zich heel anders. Wil hier alleen maar mee zeggen dat de uitkomst zelfs met 10tallen jaren ervaring onvoorspelbaar kan zijn.

    Verwacht je nu echt dat je met 0 ervaring een goed vliegend toestel kan ontwerpen en bouwen en vliegen?

    Ga je nu een welgemeende raad geven, die je waarschijnlijk niet wilt horen.

    Als je echt verder wilt gaan als modelbouwer en -vlieger en dat hoop ik, wordt dan lid van een modelvliegvereniging. Er is bij jou in de buurt een ruime keuze. Kies in overleg met een verenigingsinstructeur je eerste vliegtuig. Leer daarmee vliegen en ga veel ervaring opdoen. Daarna ga je een toestel van een tekening van b.v. outerzone bouwen. Dan krijg je bouwervaring en leer je de constructie van een toestel kennen. Die moet licht en sterk zijn. Pas dan kan je gaan nadenken over een zelf ontworpen toestel. En dat zal zelfs dan nog met de nodige tegenslag gepaard gaan. Maar je hebt wel ervaring opgedaan en succes als modelvlieger gehad.

    Wat je nu doet, lijkt uitdagend, maar het is zonde van de tijd energie en tijd die je er in steekt. Verwacht niet dat dit ooit zal vliegen. Het lijkt op een vliegtug. Dat geeft je misschien de indruk dat het ontwerp in orde is, maar technisch vooral op het gebied van de constructie is er heel veel mis.
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2020
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zoals ik al eerder schreef, ga even een keer langs bij Cumulus in Kampen.
    Daar kan je dingen zien en mensen kunnen je ook dingen uitleggen.
    Wat je nu aan het doen bent is tijd verspillen.
    Een model uit niets opbouwen, zonder ervaring en zonder voorbeeld is bijna onmogelijk.
    Ik roep altijd, alles kan vliegen maar er zijn wel een paar basisregels waar je je aan moet houden.
    Wat betreft gewicht, je accu is enorm groot voor een model van 120cm.
    Je zegt dat je motor bakken vermogen levert, dat zal wel meevallen met een 10x4,7 indoorprop want in die maat bestaat er geen outdoorprop voor zover ik weet.
    En gewicht is ook niet het belangrijkste, je moet een bepaald vleugeloppervlak hebben, dan kan je berekenen wat de vleugelbelasting wordt en hoe hard je ongeveer moet gaan om voldoende lift te krijgen.

    Als je niet naar een club gaat om te kijken en vragen heb ik een andere tip.
    Koop een simpel houten bouwkitje, hoeft niet eens RC te zijn.
    Een Guillows kitje kost bijna niks maar dan zie je wel de basis.

    GJ
     

Deel Deze Pagina