Flybar heli's, wie vliegt er nog mee en waarom.

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door easy, 15 jan 2018.

  1. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Vorige zondag was het mooi weer en ik had men oude flybar Raptor is afgestoft en er nog is wat vluchten mee gemaakt.

    Het blijft toch een ander vlieg gedrag dan een fbl heli.
    Meer natuurlijk/minder scherp wel vind ik.

    Maar zoiezo vond ik het leuk om er nog is mee te vliegen :)

    Nu vroeg ik me af, zoals de topic titel al zegt, wie vliegt er nog flybar anno 2018 en waarom..

    Zijn dit voornamelijk schaalpiloten..
    Zijn er die zowel flybar als fbl vliegen..
    Zijn er die nog echt "hard core" 3d met flybar vliegen..
    enz..

    Leek me wel is leuk om te weten :)
     
  2. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Blijkbaar niemand dus :hammer::rofl:
     
    lama2 vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Had het niet gezien....

    Vlieg uitsluitend Flybar of non-E-stab... De meesten bij ons overigens....

    Ik geef met grote afstand de voorkeur aan het natuurlijke vlieggedrag boven het synthetische "videospel-gedrag" wat ik tot nog toe zie.... TE strak, en TE onbeweeglijk om natuurlijk te zijn....
     
    E.hof vindt dit leuk.
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Vlieg zo nu en dan nog met veel plezier met mijn flybar Kalt Space Baron uit '91. Uiteraard met oldschool tolgyro. Vind flybar nog steeds fijner vliegen dan met stabilisatie. Meer gevoel bij.
     
    easy en E.hof vinden dit leuk.
  5. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ik ook hier,

    Niet dat ik zo veel vlieg, maar heb alleen flybar.

    Electronica is wel mooi, maar de techniek ook juist om die flybar aan te sturen.

    Mij gaat het toch niet om snelle figuren etc.

    Zou nog wel eens een keer willen voelen wat het verschil is.
    In hoeverre de elektronica de besturing voor je doet zeg maar.

    Groeten

    Arie
     
  6. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik ben een beginner op heli gebied en het leren vliegen met een flybar heli lijkt me leuker. Ook denk ik hiermee een betere ervaring op te bouwen.
    Daarnaast vind ik de mechanische en dynamische techniek van een flybar rotorkop veel interessanter dan een flybarless.

    Groeten, Eddy
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    flybar laat veel meer zien wat er gebeurt bij het afstellen van een heli

    bij een stabilisatie vind ik het altijd meer gefundeerd gokken, opgooien, en hopen dat het blijft hangen.
    daarna heb je nog een stevige weg te gaan om al die kleine frutselstreken eruit te poetsen in de laptop.

    met een flybar kun je ook genoeg rommelen met de vliegeigenschappen, maar dat kan allemaal op het veld, zonder laptop..

    persoonlijk vlieg ik alles zonder flybar op het moment.
    2x met stabilisatie, 1x zonder stabilisatie
     
    michellambo vindt dit leuk.
  8. frans laurijsen

    frans laurijsen

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    439
    Locatie:
    Curacao
    Ik kan me heel goed inleven met de aangevoerde argumenten.
    Doordat mijn skills beter werden, was ik constant de flybar aan het aanpassen, je was meer aan het sleutelen dan aan het vliegen en dus begon die hele flybar mij de keel uit te hangen. Momenteel ben ik volledig overgegaan naar FBL.

    Nu vlieg ik al wat jaartjes met de Beastx en de CGY750 en kan dit erover zeggen.
    Ik kan ‘perfect’ het vlieg gedrag van een FB heli met een E-stabi nabootsen.
    Over het algemeen vlieg men met een zo hoog mogelijke stabiliteit, dit omdat het vliegen van figuren minder moeilijk wordt, maar dat ‘moet’ natuurlijk niet.

    Als ik de HH functie uit zet, vlieg ik alleen op de gain. Met 1% nauwkeurigheid kan ik de gain (stabiliteit) aanpassen zodat ik met lichte of zware paddles vlieg.
    Met Cyclic rate A of B kan ik apart met 1% nauwkeurigheid de snelheid van de aileron (A) en elevator (B) aanpassen. De cyclic rate kan men linksom (tegen het koppel in) hoger zetten zodat de heli beide kanten even snel rolt.

    Als ik HH en Gain op 0% zet vlieg mijn heli zonder mechanische of elektronische stabilisatie.
    Als ik beide opschroef tot maximaal heb ik een robot heli. Met een E-stabi kan je dus alles na behoefte creëren.
    Daar waar een mechanische flybar aan zijn limiet zit, gaat de elektronische verder en het eind is nog niet in zicht. De meeste e-stabi hebben een ‘default’ setting die gelijk is aan een FB heli, alleen de stabiliteit is hoger maar dit kan je desgewenst eenvoudig verminderen.

    Andere voordelen zijn,
    Ik heb drie heli’s die ik relatief eenvoudig alle drie hetzelfde vlieggedrag kan geven. Het maakt niet uit welke ik pak ze vliegen hetzelfde. er zijn figuren waar de timing van de collective heel belangrijk is.
    Met drie verschillend vliegende heli’s krijg je dit nooit onder de knie.

    Je heb ook ‘recovery’, als je de orientation kwijt ben dan haal je een schakelaar over en de heli wordt terug gebracht in de hoover stand. “kan” een crash voorkomen.

    Telemetrie, uitlezen verbruik ontvanger en vlieg accu enz.

    Data logging, uitlezen van vibratie’s gemaakt door benzine/ nitro motoren, uitlezen van gas stick positie, uitlezen toerental.
    Hiermee kan je dus de motor beter afstellen en je ziet hoe alles zich in de lucht gedraagt.

    Het is als een oude draaitelefoon, met een smartphone kan je ook alleen bellen.
    (als je dat wil).
     
    pach1977, E.hof en Jonkje vinden dit leuk.
  9. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    annen
     
  10. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    655
    Locatie:
    breda
    Arie dan kom maar op 1-6 naar meeting
     
  11. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Flybar blijft voor mij het meest natuurlijk vliegen icm de gyro in rate mode uiteraard. Geeft mij meer gevoel in de heli en vind het bochtenwerk vloeiender gaan dan met een fbl machine. Tevens haalt fbl voor mij persoonlijk een hoop lol uit het sturen van de heli..

    Safe the flybar! [​IMG]
     
    michellambo, brutus, E.hof en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. diamond206

    diamond206

    Lid geworden:
    2 sep 2009
    Berichten:
    93
    Locatie:
    sittard
    Mijn schaalheli's zijn ALLE uitgevoerd met een Flybar,,,op een of andere manier hebben Flybar-heli's een natuurlijker vlieggedrag...ondanks je met Estab veel kunt nabootsen.
    Ik heb een Vario Robinson R22 (elektro) en een Agusta 550size op electro.
    De Vario vliegt op een Align GP780 gyro en de Agusta met de welbekende GY401 gyro.
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  13. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Helemaal mee eens. Vlieg nog steeds veel met een Kalt Space Baron uit 91 met de mechanische tolgyro. Enkel met weinig wind maar zo strak als het maar kan voor die tijd. Heerlijk
     
  14. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    voor alle flybarliefhebbers hier heb ik nog wel een mooe raptor 50se staan, misschien 10 vluchten oud, met zoveel spareparts dat je of nog 2 raptors op kan bouwen of nog jaren vooruit kan met delen.

    spotprijs per pb
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina