Robbe FL-8 Flugsicherungsboot restauratie

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MicropropSport, 5 jul 2013.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Yep.
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2020
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Toch weer een hele, hele mooie aanwinst Roel!
    Had em zien staan. Mooi in detail. Vergeten er plaatjes van op de schijf te zetten. Model in goede handen. Top!

    Origineel moest met 2x Decaperm stomen. Gemonteerd in een houder die in de sleuf van de kielbalk stak.

    De mijne trof ik in 2003 met Robbe 3:1 Navy’s, met van die oranje reductiekasten.

    Ik heb dat model met iets van 5 aandrijvingen, uiteraard met reductiekasten, daarbij ook zelfbouw, en voorzien met metertjes aan boord om het een en ander te meten. Ter lering ende vermaak.

    Meeste reductiekasten gaven me te veel bijgeluid.
    De ergste waren de Maxi Piles van Marx. Koffiemolens. Maar gelachen heb ik wel met dat ding. Ging op een gegeven moment als een speedboot. 20 kmh of harder ging het zeker
    En met het Lurssen Effekt. Dat werkte pas boven de 12 kmh.Of het werkelijk werkte? De neus
    ging recht op de waterlijn en gaf een mooie spray. Uit het roer lopen wilde die ook wel...

    Nu dan al weer een hele tijd met soepele brushless en nog steeds reductie. Maar op iets meer dan schaalsnelheid, en een prachtig golfdal. Mijn model ligt ook iets dieper. Voornamelijk naar foto's gekeken om het te bepalen. De romp is verder niet schaal. Heeft ook een rare knik in de stroomlijn. De spiegel heb ik aangepast en heeft een scherpe rand gekregen, en de schroefassen hebben steuntjes gekregen, in plaats van de driehoekige inzetstukken.

    47 mm schroeven. 1.6 spoed. (En ook gevaren met 50 mm speedpropellers)
    Onlangs minimum toerental gemeten op de propas... 160 rpm, hikkerig. Maar 200 rpm draait al steady. En dat is puur de goede brushless regelaar!

    Naja... je hebt hem ooit zien varen in Drachten.

    Top is 12 kmh en verbruikt dan slechts 6,7A gezamenlijk. Bij een golf of bocht zie je op de telemetrie dat dat energie kost, snelheidverlies, en fractioneel iets meer amperes.
    Bij een ranke boot 'moet' je kienen voor een lange vaartijd. En toch op de waterlijn te blijven.
    Dus 10A aan capaciteit met een safe LifePo4. Meen iets van 3,8 kg... maar hij kan wel weer eens op de weegschaal.

    Voordat ik op de brushless overstapte had ik dit vaarbeeld. Deed bijna niet onder voor de huidige motorisering...



    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2020
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Vandaag maar eens een proefvaart gemaakt. Was prima weer er voor. Kalm aan op 7,4V.
    Motoren zijn inderdaad ampere-slurpers met de originele schroeven. Worden vervangen door borstelloos. Regelaar is zo'n irritant type die, als je achteruit wilt varen, éérst twee seconden in neutraal moet staan. Met mede-schippers op het water geen goed plan. Maar: het model is keurig waterdicht. Blusmonitor doet het ook prima. Al met al: hier zit een blij man.

    P1100365.JPG

    P1100367.JPG

    P1100369.JPG
     
    wimo100, MicropropSport en PH_AJH vinden dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi vaarbeeld Roel! Top!
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Na in twee weken elke avond een paar uurtje in de schuur doorgebracht te hebben, is mijn FL-8 "iets" veranderd. De Johnsonmotoren zijn eruit; vervangen door Graupner 345Z brushless motoren. Beide regelaars op één kanaal. Geen V-mixer er tussen. Op de werkbank geprobeerd, maar op lage snelheden reageerden de motoren niet goed. Elke motor een eigen 7,4V 4500 mAh Lipo.
    Tweeblads speedschroeven vervangen door drieblads Raboesch exemplaren.

    Blusmonitor vervangen door eentje met extra lange straalbuis. Betere straal. Blusmonitor is nu draaibaar door een mini-servo er onder. De bluspomp voorzien van een regelaar om zodoende de worplengte te kunnen regelen. De bluspomp draait op 11,1V.

    Vandaag de eerste proefvaart met de nieuwe motoren er in.
    Softwarematig het eindpunt van de gasknuppel op 20% gezet; op de werkbank leek dit al behoorlijk snel. En dat klopte...

    Enfin: uiteindelijk staan de motoren nu op 60% begrenst. Dat was voor vandaag snel genoeg. Bovendien ligt de opbouw er nog los op en die weegt vrijwel niks. En de opbouw van een "Flugsicherheitsboot" moet niet zelf vliegneigingen krijgen... Opbouw wordt later vastgezet met magneetjes.

    En omdat de blusmonitor draaibaar is, heb ik toch een soort "boegschroef'. De tegendruk van het bluskanon bleek in staat om het model tegen de wind in, om te krijgen. :D
    Na een halfuurtje redelijk ruig varen had de ene motor ruim 1400 mA en de andere motor bijna 1500 mA verstookt.
    Als vergelijking: de Johnsons trokken samen in 20 minuten ongeveer 4800 mA... :yes:

    Enfin... de plaoties:
    P1100407.JPG
    Dit was met de motoren op 30%.

    P1100415.JPG
    Motoren op 50%

    P1100425.JPG
    60%. Harder durfde ik niet. Er moet nog wel ballast in het voorschip bij. De vorige eigenaar voer het schip met 12V NC-cellen. Behoorlijk wat zwaarder dus.
     
    MicropropSport, k-k en wimo100 vinden dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Prachtige actiefoto’s!
    Meer golven, en de boeg komt mooi tot z’n recht.
    Voluit kan het model hebben. Ik had de snuit flink toen uit het water.
    Erg mooi. Gefeliciteerd met de tweede geslaagde proefvaart.

    Vandaag met de epoxyrestanten twee nieuw voorruitjes gegoten.
    Die zijn iets breder dan de standaard, aangezien ik de cabine fors heb aangepakt.


    Dus die moest ik eerst afgieten, van het afgietsel een nieuwe matijs inlatex
    Daar kon ik dan 3 nieuwe uit vervaardigen...


    DSC_0355-LR.jpg


    Voorheen...

    DSCN2233.JPG


    Maar eigenlijk klopt er geen fluit van de proporties van het model.
    Robbe heeft er een 'lekker' bootje van willen maken.


    1440_6633643536373137.jpg
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2020
    Roel van Essen vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zeg Roel... zat je in vaarsnelheid gelijk aan in mijn filmpje boven? Of nog zelfs hoger?
    Groetjes Bas
     
  8. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Jeetje Bas nu ook al met nr 2 bezig hahaha
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Breek me de bek niet open!
    Al sinds 2003 met dat model bezig.

    Maar omdat ik elke keer met wat overdaad aan epoxy zit...
    En vergeet nog iets af te gieten...

    Dacht ik... epoxy bij de vis!

    Ter illustratie... In drie tinten. Geel... is vergeeld met glasparel, van 10 jaar ehhhh... zie eerder dit draadje... de linker is met lamineerepoxy en airosil...
    De rechter met zelfde maar met extra wit pigmentstof... dat is direct ook de sterkste. Maar het is slechts decorum.
    Eenmaal verlijmd en met glaasjes is het sterk. Daarna een kwak kleur er over...

    C1DCC9FA-925A-4A98-9764-3024AD69E182.jpeg
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ik denk iets hoger, Bas, maar dat was moeilijk te zeggen met die wind.
    Ik ga eens meten bij wat rustiger weer.
    Ik heb met mijn mobiele telefoon een filmpje (trachten) te maken, maar met een mobieltje filmen terwijl je vaart, is nóg moeilijker dan met een 'gewone' camera. Wát een drama...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Tijdens de laatste vaart gemeten: 11,7km/uur, regelaars op 60%.
    (Ik durf nog steeds niet sneller...:eek:)
    Met een scherpe bocht stroomt het water door de gangboorden bij het achterdek...
     
  12. Hans1679

    Hans1679

    Lid geworden:
    20 jan 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    amsterdam
    Kijk ik naar de foto's dan valt het op dat het achterschip zo laag lijkt te liggen.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Op het rechte stuk doet ie 12 kmh. Live GPS gemeten met de telemetrie op zender.
    Toen ook in Drachten op die mooie plas, op die mooie zomerse dag.
    Dat was toen erg gezellig!

    Met die 11.7 zit je iets boven schaal, en geeft dan ook dat mooie vaarbeeld.
    Schaalsnelheid is 8,2 kmh.
    Een golf beinvloed de snelheid, dat laat zich ook via de telemetrie aflezen,
    net als een bocht, uiterst lollig.

    Wil je snel en stabieler met de romp door het water, meer accu of meer massa onderin. Dan gaat het een stuk beter.
    Zelf zou ik ook de roeren naar schaal ombouwen... dat heet, naar de oude SMB tekening...
    De FL-8 gaat dan rotsvast bij mij.

    Schaalgewicht is 4,9 kg... origineel tegen de 77 Ton, schaal is 1:25 (zelfde als Theodor Heuss)
    Schip had 2x 1.000 pk aan boord, goed voor een 23 knopen.
    De Weser River Patrol boten, zusterrompen, iets korter, hadden 2x 1.650 pk aan boord.
    Die schepen zijn kort op de oorlog gebouwd. die liepen 25 knoop. Het extra vermogen gaf maar 2 knoop winst!

    Althans... dat was de Hohwacht II, daar heb ik een beknopte sheet van. 2003 informatie.
    Veel van die sites zijn verdwenen. Ook die van de Hohwachtverein.

    De Hohwacht II ligt nu ergens in Nederland op het droge, bij een staalbedrijf in de wacht tot restauratie.
    De bodem was kuis verrot. Weet niet of het schip al weer zeegaand is.
    Maar kost een vermogen om zo een ding weer aan de praat te krijgen en te onderhouden.
    Moet de e-mails eens nazoeken. Lijkt me leuk voor een bezoekje!
    Maar de man beschreef dat er zeer veel werk in zat.

    Volgens mij zat de FL8 opgevoerd en al tegen de 20 kmh.
    De assen draaiden 5.500 toeren droog, in water iets lager.
    47 mm props, spoed 1,6. Dat is 75,2 mm, per omwenteling,

    Reken ik dat zo door met die spoed van 75,2 mm, en die toeren... zet je daar 20% slipperij op
    kom je uitgerekend op een waarde van 5,5 meter per seconde. Goed voor 19,8 kmh.

    Met de stopwatch aan de kade van de Hoornse plas hebben we 20 gemeten op een fraaie ochtend.
    Net niet goed genoeg voor een Guinness, wel goed voor een cool Corona biertje!
    Ik kon een rondje snelvaren om een rondvaartbootje op de Hoornseplas...
    Je moest die smoelen zien! En een vlotte fiets bijhouden, want de man riep 'hey!!!!'

    Ik heb de hek verscherpt met een extra plaatstuk. Betere water afbreking. Dat ronde doet de stroomlijn geen goed.
    Achteruit is een ramp. Echt gas-reductie, anders klaar voor onder water :)

    En drie roeren er onder. Zelfbouw. Voor het Lürssen Effekt bier.
    Die roeren hielden de zaak ook in het gareel. Middenroer zelfs aanzienlijk vergroot.
    Verder zaten de assen in open steunen. Heeft de romp een mooie kielbalk gekregen en de scheg naar schaalvoorbeeld, niet meer dat lompe en kromme dieptreksel.

    Lürssen Effectbier...

    FL5-8-1-1-LR.jpg


    Flink stuk verbetering in rompaanzien...

    DSC_0241-LR.jpg



    Niet meer die stroken driehoekshout tussen romp en kokers. Veel beter voor de aanstroom van water langs de schroeven.
    Volledig kogelgelagerde assen op mountainbike ketting olie... vederlicht.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2020
    k-k vindt dit leuk.
  14. Hendrik-Jan

    Hendrik-Jan

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Urk
    weet je het zeker, misschien maar eens switchen van bier??:beer::rofl:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Laatst bewerkt: 12 feb 2020
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    @H.B.Busking Bas: als je het vervelend vindt dat ik in 'jouw' draadje zit te wauwelen over 'mijn' FL-8, gewoon zeggen. Dan open ik wel een andere.

    Ter inspiratie: Vanochtend even zitten blauwbekken aan het water. Dit weekend gaat de wind weer aantrekken, dus dan komt van varen weer niks. Motoren nog steeds op 60% begrensd. Tijdens de vaart langzaam richting 80% proberen te regelen, maar bij 72% ging de romp scheef hangen.
    Hetzelfde effect heb ik bij de Torpedoschnellboot van de "Wiesel-klasse". Té snel, te hoog in het water, dus instabiel.
    Beter zo dan te langzaam: "Gang ist Alles"! :thumbsup:

    Het filmpje is wat schokkerig, maar filmen en varen tegelijkertijd blijft een uitdaging. Bovendien was het k..k..k..koud en winderig. Maar goed, het geeft een indruk.
    https://www.youtube.com/watch?v=O1VwPxiyHqY

    Wat foto's:
    P1100779.JPG
    Ondertussen wat details toegevoegd: zoeklicht en blauw zwaailicht op de brug, navigatieverlichting en (voor alle zekerheid) voorlopig een rubber band op de boeg.
    De (plastic) patrijspoorten in de opbouw waren bijna vergaan; twee drukte ik er spontaan kapot toen ik de opbouw beetpakte. Vervangen door messing, en meteen goed waterdicht gemaakt.
    De kleine bovenlichten óp de opbouw heb ik volgegoten met epoxy. Die waren nog open, en om een of andere reden vind ik dat op een schip nooit zo prettig.
    De boeg bleek bij inspectie een behoorlijke scheur te hebben. Boven het dek heb ik een dwarsschot geplaatst en vervolgens beetje bij beetje de boeg volgegoten met epoxy en glasparels. Die kan weer een tikje hebben, hoewel dat niet de bedoeling is.

    P1100782.JPG
    Kalm gangetje met ongeveer half gas. Wél tegen de wind in. En die was stevig vanochtend.

    P1100785.JPG
    En dit was op de ingestelde topsnelheid. De boeg ligt wat dieper in het water dan vorige week, dankzij een stuk 7mm dik plaatstaal in de boeg. 400 gram extra...

    P1100796.JPG Diagnose van de dokter: met uw prostaat is in ieder niks aan de hand.
    Op 11,1V reikt de blusmonitor ongeveer 5 meter.

    P1100808.JPG En als je dan door je eigen hekgolf ploegt, tja... Dan komt die boeg wel even omhoog.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nope! Totaal niet! Voel me zeer vereerd Roel!

    Poi! Wordt tijd om wedstrijd te gaan varen!... heb draagvleugels in de maak voor special-lift-off...
    'Can only be one winner' roep ik... als de motorklep van de klassieker weer eens open staat!:D
    Ik zit je maar een beetje te SAR-en!

    De statische plaatjes zijn prachtig! YouTubetje ga ik zo bekijken!

    Dit is echter mijn waterlijn, en dan wordt het vaargedrag anders.
    Een kantelende boot heb ik niet gehad... wel happy-dolfijnengedrag...
    maar dat was op 14A


    IMG_0931.jpg


    Deze internetprent geeft een beetje de proporties weer...
    Het zwarte schuine vlakje onder de stootlijst... is de uitlaat...
    Deze zit boven de waterlijn, en niet onder als bij de Schnellboot...

    Overigens het vermoeden dat de foto in Hamburg is gemaakt. Huizen waar nu de
    Hamburge welvaart in woont. Binnenwater in de stad...
    Weet niet of die locatie dat vastgelegd is door Google Maps... ofwel in de foto-ruimte
    zichtbaar. Duitsers zijn dol op hun Google privacy... verbergen graag...
    Bijkans is het gewoon Kiel? Is wel een mooi schuit, niet?


    FL-5-1.jpg


    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2020
    Roel van Essen vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja Roel, gaat als een scheermes door het water... gas er af en hij ligt stil...
    dat doet die van mij ook!
     
    Roel van Essen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina