Links en rechts draaien van een elektro motor?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door guyken, 6 feb 2020.

  1. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Ik heb bij een bestelling ( propellers) geplaatst en bij levering zie ik dat ze ipv CW( Colck wise ) CCW zijn ? Het is voor een 1 motorig toestel met elektro motor . Mag ik de motor gewoon ompolen zodat hij CCW draait en dus trekt ? Heeft dat invloed op het vliegbeeld of zelfs de start ?
     
  2. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Is prima te doen, geen probleem. Alleen eventuele zijwaartstelling andersom toepassen. Dus ipv de motor iets naar rechts iets naar links laten wijzen.
    Overigens zet ik mijn E motoren gewoon recht. Bij zwevers wel iets domping.

    groet,
    Erik
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Bij borstelloze motoren is de draairichting omdraaien een fluitje van een cent. Die motoren hebben drie aansluitdraden, als je daarvan willekeurig twee draden omwisselt draait de motor de andere kant op. LET OP, wissel nooit de draden van de accu naar de regelaar om. Als je dat doet kost het je een regelaar en soms meer!
    Bij borstelmotoren kan je de twee draden omwisselen. Toch kan dat (kleine) problemen geven, er zijn motoren die een voorkeur voor een bepaalde draairichting hebben. Als je die de andere kant op laat draaien zullen ze minder snel draaien en wat meer stroom gebruiken. Dat komt omdat de koolborstels zo zijn geplaatst dat de motor een soort van "voorontsteking" heeft. Dat is vooral van belang voor snel draaiende motoren. In de autowereld zijn heel wat van die motoren die de mogelijkheid hebben om die "timing" af te stellen, je kan de koolbostelhouder verdraaien om zo de voor jouw optimale timing te krijgen.
     
    AER en MicropropSport vinden dit leuk.
  4. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Zeer terechte opmerking van de draden van de esc niet om te draaien maar zo'n newbie ben ik nu ook weer niet . Niettemin :confused: : ok super bedankt jongens .
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Normale draairichting van voren gezien is CCW, bijbehorende zijwaarts-stelling is naar rechts. Volgens jou vraag is de draairichting CCW, hij moet dus ook CCW zijn, dus waarom dan omdraaien?
     
  6. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Dan heb ik in jouw geval CW prop gekregen ipv CCW . Tot nu toe bekijk ik de draairichting altijd van achter de motor , niet ervoor . Heeft me nog nooit problemen opgeleverd .
     
  7. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Ah, de propellers. Sorry, niet goed gelezen. Het enige probleem zou kunnen zijn dat de propeller zich losdraait op de (meestal) rechtse draad. Maar de motor omdraaien kan dus zonder meer. En eventueel de zijwaarts-stelling naar links.
     
    guyken vindt dit leuk.
  8. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    @max z
    Da's een goeie opmerking van die moer.:thumbsup:
     
  9. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    De draairichting van een prop komt uit de mandragende luchtvaart dat je IN een cockpit zit en kijkt naar welke kant de ventilator vóór je draait.
    Normaal is dat rechtsom, ofwel CW.
    Uiteraard moesten de Engelsen (en de Russen) destijds weer iets anders verzinnen en zijn de Gipsy Mayor etc motoren (van zeer veel prop kisten zoals de Tiger Moth) Linksom draaiend. Ook motorzwevers zoals de Scheibe Falke hebben dat nu ook nog, doordat ze een soort omgebouwde VW motor gebruiken.
    Idd voor iemand die gewend is om in de start rechts richting bij te moeten geven is dat ff wennen.
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    In dit verband...
    Ik heb me wel eens afgevraagd of het mogelijk zou zijn om de prop van een motorzwever te gebruiken als luchtrem door hem tijdelijk om te polen. Niet handig voor de feitelijke landing, maar wel om snel hoogte te verliezen zonder snelheid op te bouwen, en dat zonder extra kleppen en servo's.
    Is dat technies haalbaar?
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    alles kan..
    je hebt dan alleen wel een auto regelaar nodig, of in ieder geval 1 die ook achteruit kan. een klapprop zal dit ook niet waarderen, vermoed ik. misschien een vaste prop pakken
    OF, wat ook al gedaan is, variabele pitch mogelijkheid maken met bv een staart van een heli. staart kan alleen vooruit achteruit.. pak je de hoofdrotorbladen van bijvoorbeeld een 200 maat heli.. of kleiner
    men heeft ook wel eens de swash van een heli gepakt, in een 3d toestel en bij indoor toestellen. daardoor kon je de pitch alle kanten op sturen (zoals bij de kop van een heli), en dus ook links/rechts op de prop kon zetten.

    Anderzijds. Als jij de prop zachtjes mee laat lopen, remt het ook verschrikkelijk.
    mijn 35cc edge (3d toestel) zie je in een duikvlucht letterlijk remmen als ik halverwege de duik het gas onderin zet..
    meestal zet je de regelaar op de rem, zodat de prop ook stil gaat staan. doe dat eens niet.. zet hem eens in zijn vrij..
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja heb ik wel eens geprobeerd. Is toch ander bier dan remkleppen.
    Ik denk dat (bij sommige modellen, bijv. een duwprop) een terugdraaiende klapprop heel goed zou kunnen. De vraag is of het elektrotechnisch mogelijk is dat aan te sturen. De aerodynamica ervan overzie ik wel.
     
  13. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Elektrotechnisch is heel makkelijk. Al genoemd: neem een esc uit de RC auto wereld.
    Aerodynamisch: aanduiken (is snelheid opbouwen) en dan remmen.
    Mechanisch: geen idee of een klappprop dat leuk vindt, proberen dus (en hier laten weten).
    Instellen op zender: het makkelijkst wordt dan om motorstilstand in het midden te zetten en naar weerszijden resp. voor - en achteruit (lijkt mij vervelend vliegen). Mogelijk kun je iets verzinnen op een schakelaar en mixers zodat je en 'normale gascurve hebt en met een schakelaar achteruit activeert.

    Om uit te proberen leuk maar in de praktijk kies ik dan toch liever voor 'langzaam' gas in combinatie met aanduiken om te remmen en hoogte af te bouwen. Als dat niet voldoende is vraagt het model om rem- of stoorkleppen.

    In welke zwever heb je dit nodig cq. ga je het uitproberen.

    Erik
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb een aantal vliegende vleugels. Daar kan je niet de elevons simpelweg omhoog zetten om te remmen, zoals je met een eenvoudige zwever nog wel kan doen. Er moet dus ergens een rem op. Dat betekent enige aerodynamische verstoring (ook als ie dicht is, onvermijdelijk voor elke stuurklep) en het gewicht van een of twee servo's.
    Op mijn meeste zwevers worden remkleppen aangestuurd door de gasknuppel: met een schakelaar wordt de functie van de knuppel veranderd van gas in remklep. Dat zou voor een remmende prop ook prima zijn. Je hebt immers nooit motor en rem tegelijk nodig.

    Ik ben voorlopig nog bezig aan een vliegende vleugel met remkleppen, maar de optie om met de motor te remmen houdt me al langer bezig.
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2020
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Of een motor met reductie en een veel grotere prop zwaaien? Heb je al draaiend een groter remmend vlak.

    Als de rem er bij een hotliner niet op zit, remt dat behoorlijk... alleen het landen... kans op schade.

    Maar een rem is niet op een schakelaar te zetten.
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik wil niet de rem op een schakelaar zetten. Lees mijn vorige post nog eens.
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kan ook niet bij een regelaar. Dat is voor programmering.
     
  18. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    ik vaar af en toe met een rc bootje, daar zit een achteruit op.
    ipv met een vliegfase bij de vliegtuigen, doe ik dat met een vaarfase.
    Wel vooropgesteld dat je daarvoor een regelaar gebruikt die 2 kanten op kan regelen.
    Mijn slag van de knuppel blijft in beide posities van de fase gelijk, het is wel handig om het mechanisch een beetje heel te houden, dat het omschakelen van de ene naar de andere fase een beetje vertraagt traploos er in komt.
    Het geeft nogal een klap als je bij vol gas ineens van voor naar achteruit schakelt.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    De schakelaar wisselt 2 functies die dan ieder op dezelfde (gas)knuppel gestuurd worden. Ik probeer niet een rem te bedienen met een schakelaar.
    Momenteel, op andere modellen, kies ik met de schakelaar of ik met de gasknuppel gas of remkleppen wil bedienen.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Om een klapprop open te laten klappen heb je wel een behoorlijk toerental nodig, dus dan remt ie zo hard dat je model stil komt te hangen, als het al werkt want ik ben bang dat de prop gewoon weer zichzelf inklapt als je hem verkeerdom laat draaien.
    Het is handiger om de elevons te delen en dan een butterfly stand te gebruiken om te remmen.
    Maar welke nurflugel vliegt dan zo hard dat je hem wil remmen bij de landing?
    Ik ken er maar 1 die echt geremd moet worden en dat is de Mamba maar die heeft remkleppen dus dan kan je butterfly zetten.

    GJ
     

Deel Deze Pagina