Buitenloper start niet door koper op motorschot

Discussie in 'Model elektronica' gestart door PapaHotel, 13 feb 2020.

  1. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb een bizar probleem met een motortje die voor de motorschot gemonteerd wordt. De motor start niet maar gaat alleen maar schudden.

    Een mechanisch probleem kon ik niet vinden. Is de motor ergens tegenaan aan het schuren, zijn de bouten te lang, zit de as klem, … Allemaal nee, nee, nee…

    Wat wel te voelen was dat er weerstand in de onaangesloten motor zit. Als ik een zwiep geef aan de propeller gaat het meteen stoppen alsof er rem op zit of alsof de drie kabels kortgesloten zijn.

    20200208_170612.png
    Na enig zoeken kwam ik tot de conclusie dat het komt door de koper op de printplaat die ik als motorschot heb gebruikt. Met ringetjes tussen de motor en de motorschot ging het iets beter. Het startte nu wel maar ging toch af en toe inhouden. Met dubbele ringetjes ging nog beter. Hoe kan dat nou?

    Voor ik de motorschot eruit ga slopen wilde ik eerst een en ander uitsluiten. Hetzelfde fenomeen was te reproduceren met een testopstelling buiten het kistje gemaakt van dezelfde printplaten waarbij de koperen zijde naar buiten wijzen.
    20200213_195615.png

    Na het omdraaien van de platen (koper naar binnen) ging het meteen een stuk beter (vergelijkbaar met twee ringetjes ertussen).
    20200213_200618.png

    Op een houten plaatje loopt het motortje als een zonnetje. Motorschot zal ik dus helaas moeten vervangen door een houten of glasvezel alternatief ook al heb ik geen verklaring voor het achterliggende mechanisme.

    Het is een intrigerend fenomeen en zeker handig om te weten dat zoiets kan gebeuren.
    Enig idee hoe dit verklaard kan worden?

    Groet, Sinan


    Een klein bouwverslag van dit zwevertje: https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-mini-q-van-tjirc.269892/#post-4018269
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2020
    bosreus vindt dit leuk.
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Met ringetjes ertussen kan het toevallig ook zijn dat de schroefjes, waarmee je de motor vastzet minder ver in de motor steken. Bij de foto met omgedraaide platen zie ik ook meer ruimte tussen de platen. Als de schroefjes te ver naar binnen steken raken ze de wikkelingen van de motor en kunnen ze daar kortsluiting veroorzaken.
     
  3. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Als het koper op de printplaat het probleem kan je dan het laagje koper niet afschuren? Lijkt mij minder werk dan verwijderen en nieuw motorschot inbouwen.
     
  4. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb wel eens de windingen beschadigd met te lange bouten. Daarom was dat het eerste wat ik heb gecontrolleerd.
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2020
  5. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Daar zeg je wat, dank je voor de tip. Dat ga ik doen.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat koper doet niets en het wegschuren zal geen effect hebben. Volgens mij is het materiaal wat je gebruikt het probleem. Het is pertinax wat je vrij makkelijk kan buigen binnen bepaalde grenzen. Als je de bevestigingsschroefjes aandraait trek je dat pertinax een beetje krom en komt het of tegen de as aan of tegen de bladhouder van de prop. Toch een klein beetje effect van het koper. Dat zit op het pertinax en steekt dus een klein beetje boven het plaatje uit. Als het plaatje doorbuigt zal dat koper iets sneller een draaiend deel raken. Daarom werkt omdraaien van het plaatje wel een beetje.
    Een houten plaatje is stijver en buigt veel minder door. Dan raakt geen draaiend deel dat plaatje en heb je geen weerstand.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    ik denk dat de motor toch echt sluiting heeft.
    Beschadigde windingen.
    Het kan niet te maken hebben met magnetisme.

    GJ
     
  8. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Lorentzkracht, mooi effect.
    Het magnetisme in de motor komt er ook altijd wel een beetje uit.
    Of je schuurt alle kopervlakjes er af of je zet in elk vlakje een krasje, zo dat het koper ringetje onderbroken wordt en er zo geen (kortsluit) ringetjes meer zijn en ook geen wervelstromen meer kunnen ontstaan.
     
    PapaHotel en verfbrander vinden dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm... ik begrijp geen pietermannen van de mechanische constructie???
    Afscherming door veldwerking koper? Ik flikker zowat van mijn fiets!

    Zit de propmenemer nu vast aan het motorhuis waar de draden uit komen?...
    Dat deel hoort niet te draaien, kan ook niet draaien.
    Er iets anders zit geklemd, geblokkeerd, waardoor minimaal de bel niet kan draaien,
    en ben je hem eigenlijk aan het oproken. Als er geen veiligheid in een regelaar zit... als die er zit.
    Motor kan niet opstarten omdat ie belemmerd is... en dan zal die jutteren denk ik.

    Wat moet er gedraaid moet worden is de bel? En die hoort uiters soepel te kunnen draaien
    Loopt de as vrij of is die ook klemgezet? Of leunt die motor-as tegen het schot?

    Dat een propmeenemer die om een bel hoort te zitten? En niet om een motorhuis.
    Dan mag die in geen geval het het bevestigings-huis raken, ook niet slepend.
    Dan, leuke ontwikkelingen, die vast aan de bel geklemd worden, zou deze kunnen vervormen.
    Dat houd de ring niet tegen. Licht vast gezet, rest een verlijming met loctite etc.
    Je vreest onbalans met zo een ding.

    Het is dan zaak te controleren of de magneten goed blijven zitten bij verklemming.
    Met losraken van 1 heb je een verwoesting.
    De magneten zijn gelijmd. Je kan dat nalijmen met epoxy tussen de naden.
    Daarvoor moet de motor uiteen. Bel en as trekken. De meenemer laten zitten.
    Verder zou ik hem voor de stabiliteit zo dicht mogelijk bij de spaken willen
    zetten, daar zit ook een aslager, en die is sterk om krachten op te vangen
    De spaken van het schild is de beste plek tegen vervormen.

    Hieronder een lagerwissel van een forse buitenloper... Maar je ziet ook de constructie.
    Je ziet dat ook bij zo een grote bel, de wanddikte niet echt groot is...


    DSCN7329.JPG

    De bel zit aan de as geklemd via een loepzuivere boring, met een imbusstift geborgd,
    en die hoort vrij te kunnen roteren.
    De bel is de stator bij zo een motor, en die draait.
    Het anker zit vast aan het huis. Die draait nimmer. Dus totaal anders dan een borstelmotor met stroomafnemers.
    Het anker is uitgeboord, en daar gaat de motoras door, opgehangen in 2 kogellagers.

    Hier een prent van een AXI... dan een plaat van een motorwissel, binnenloper naar buitenloper
    Je ziet de draden uit het huis steken. Dat is het fixeerpunt. Derde prent, motor aan de reductiekast.
    Het motorhuis zit vast aan de gearbox, de bel kan happy toeren draaien.


    IMG_0925.jpg IMG_1684.jpg IMG_1685.JPG

    Heb je je wellicht vergist in het vastmaken van de propmenemer?
    Kan maar zo? Wonderen zijn de wereld nog niet uit...

    Gr Bas
     
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat is minder heftig dan met fiets en al omvallen.
    Ach er zit gewoon een boutje in de stator (wikkeling) geschroefd.
    Het schudden van de motor bij het aansturen duid op het ontbreken van een fase.
    En dat kan al gebeuren als de bevestigingsboutjes te lang zijn.
    Met de hand draaien en het stopt meteen duid op sluiting in de stator.
    En dan valt het mij nog mee dat de regelaar heel is gebleven.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Was ook het eerste waar ik aan dacht: wervelstromen on de koperen ringetjes op de printplaat. Ik heb nog wel wat epoxyplaat liggen. kan je er wel een kopschot uitfrezen als je een tekeningetje voor me hebt....

    Steven
     
  12. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    De spontane reactie, ja er lopen stroompjes door de ringetjes.
    Het heeft niet zo heel veel invloed op de motor maar het is wel meetbaar.

    Even wat spec's om wat uit te proberen Turnigy D2826/6
    1 kortsluitringetje van een mm of 1 in doorsnede.
    Achter tegen het motortje aan.
    Met de hand een zwieper aan het asje.
    geeft een inductie stroompje van maar liefst, amper 20uA

    Met gesloten ringetjes in de buurt van het strooiveld van een elektromotor gaat dus wel het rendement van de motor iets naar beneden.
    Maar het is niet zoveel dat het merkbaar is op de as.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik krijg de indruk dat er een vierkante montagefout is gemaakt.
    Graag foto’s van alle kanten.
     
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    En een foto zonder prop adapter.
    Dus die ring die om de motor geklemd zit er ff vanaf halen.

    Ik verwacht dat dan iemand zich voor of tegen het hoofd aan het slaan is en dat er dan geen foto's meer komen.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  15. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ik weet het niet, want dan krijg je in ieder geval die fiets niet nog eens boven op je
     
  16. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Sinan,
    Toch wel een leuk concept een motor in een spinner. Heb jij een link van waar deze motor vandaan komt of specificaties om op te zoeken. Ben vooral benieuwd of er een kleinere versie voor bv een RES zweverromp.

    Erik
     
  17. dementor

    dementor

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik denk dat het met die montage fout wel mee zal vallen. Zoals sinan zelf al zij op een normaal houte plaatje loopt hij perfect... dus een permanent beschadigde motor door dat een boutje de wikelingen beschadigd zouden hebben kunnen we volgens mij dan toch wel uitsluiten??
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2020
  18. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Hi,

    De motor met klappropeller is een uniek schatje uit Japan. Het verstopt de motor in de spinner kap waardoor je een geheel krijgt die je direct op de motorschot kan plaatsen. Vaak is het handig dat het gewicht zover mogelijk naar voren komt en het is een gek gezicht dat er geen motor zit in de kist.

    Hier staat het op een zwever uit 2013. Ik heb er heel veel lol mee gehad en het werkt nog altijd feilloos na jaren intensief gebruik.
    plankie .jpg

    Bij dit bouwdraadje zijn er een paar foto’s die laten zien hoe het nu gemonteerd wordt: Bouwverslag Mini-Q van TJIRC.
    Ik zal vanavond wat meer foto's maken van de motor en de plaatsing op de kist.

    Er zijn ook korte filmpjes van de drie testopstelling varianten. Daarbij is de motor vastgezet op:
    1- Twee printplaatjes rug aan rug met koper naar buiten (zoals uitgevoerd op de kist),
    2- twee printplaatjes omgedraaid met koper aan de binnenkant en
    3- een houten plaatje zonder koper.

    Daarbij zijn alle variabelen zij hetzelfde gehouden. Zelfde printplaat, motor, esc, schroeven, etc. Daarna nog eens herhaald met een tweede exemplaar van de motor met hetzelfde resultaat. Opstelling 1 werkt niet, opstelling 2 muah, opstelling 3 loopt als een zonnetje.

    Vanavond ga ik nog een variant testen waarbij de koperen ringetjes zijn doorgesneden. Dat is een leuke, ik ben echt benieuwd wat het gaat opleveren. Als het inderdaad effect heeft dan is het wat mij betreft 1-0 voor de Lorentzkrachten (op moeten zoeken wat het ook alweer was) theorie.

    Intussen heb ik de koper op de ingelijmde motorschot grotendeels verwijderd. Straks ook even testen of het gewenste resultaat heeft opgeleverd.

    Bedankt voor de reacties,
    Groet, Sinan
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Tjarko heeft van dat soort constructies meen ik zelf gemaakt, voor op pylon.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Plettenberg heeft daar ook mee geexperimenteerd, naderhand is het in produkte gekomen in de Predator.
    Is wel een tikkie groter.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina