Wie heeft er al een oplossing bedacht voor deze ontoegankelijke plek ?? Zoals gewoonlijk zegt NAN : zoek het maar zelf uit ......
Ballast in de vleugel? Dat is een beetje tegen de massa-centralisatie trend van de laatste jaren. Heb je foto's van hoe het er uit ziet?(om een beetje mee te kunnen denken)
ballast id vleugel zou nog maar zo een soort van nieuwe trend kunnen worden. Gebruik van ballast wordt vaak onderschat, in de zin dat er erg veel manieren zijn om je kist te ballasten. Soms heb je massa nodig die het vlieggedrag veranderen, niet perse alleen voor het gewicht. Denk aan omstandigheden waar de wind relatief wel mee valt, echter is er een hoop turbulentie en zijn de bellen zwak. Je kist heeft er last van dat ie wordt weggedrukt/een speelbal is, maar te veel massa zal ervoor zorgen dat je kist niet omhoog wil in die zwakke bel. ikzelf zou op zo'n moment mn ballast in de lengte richting vd vleugel doen wanneer ik de mogelijkheid had. Nu vlieg ik voornamelijk f3k en heb ik die mogelijkheid niet, echter heb ik gemerkt dat er veel variatie met weinig ballast mogelijk is wanneer je de ballast sticks heel lang of kort maakt. voor eerder genoemde situatie gebruik ik minder maar vooral langere ballast, vliegt ze wat rustiger van in turbulente lucht. Wellicht schiet ik wat door, maar mijn idee is dat een systeem waarin je zowel je vleugel en je romp met verschillende lengte maten ballast kan uitrusten naar de omstandigheden. winst zou moeten zijn dat je minder gewicht gebruikt voor een beter resultaat. 5 gram in elke tip maakt je kist een heel stuk rustiger dan 30 gram exact op je zwaartepunt in de romp, ergens daartussen ligt het perfecte compromis voor jouw kist, vaardigheden en weertype