FPV orientatie probleem, tips?

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door pompebled, 9 feb 2020.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Goedemiddag!

    Ik weet niet of ik in het goede forum zit voor deze vragen, maar ik kon met de zoekfunctie niet iets vergelijkbaars vinden...
    Gaat 'ie: Ik vlieg al een paar maanden LOS met mijn MJX Bugs 3, dat gaat, dankzij de vele uren met de sim, overwegend zonder heftige klappers.

    Ik kan er een Mobius onder hangen en de filmpjes zien er best aardig uit, als je de te heftige stuurbewegingen even buiten beschouwing laat.

    Recentelijk heb ik een kleine Eachine camera en VTx gemonteerd en een Hawkeye Little Pilot 'goggle' (die met z'n spiegels voor een goede afstand tot mijn ogen/bril zorgt) aangeschaft.

    Zodra ik via het beeld van de Hawkeye probeer te vliegen gaat het mis; opstijgen lukt nog nét, maar ik raak vrijwel direct mijn oriëntatie kwijt zodra ik probeer te sturen.
    De eerste poging heb ik met de Mobius onder de Bugs vastgelegd. Veel ruimte opgezocht zodat ik niet gelijk in een sloot of boom terecht zou komen. Dit ging nog maar net goed en dank zij het FPV beeld kon ik de quad weer vinden, anders was het gelijk de laatste keer geweest:


    Afgelopen week nog eens geprobeerd, maar ik raak gelijk de kluts kwijt als ik via de goggles wil vliegen, het opstijgen tot boven het grondeffect doe ik door naast het scherm te kijken (LOS), want anders ligt de quad gelijk op z'n kop in het gras... Vliegen via het scherm gaat domweg niet goed.

    Hoe pak ik dit aan? Tips?

    Groeten, Jan.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vliegen met een spotter, vliegen via de goggles is verboden.
    Je spotter kan je aanwijzingen geven.

    GJ
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Oke, nu nog een spotter vinden, bij voorkeur eentje die beter kan vliegen.

    Groeten, Jan.
     
  4. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Drechterland
    Eerst is leren vliegen zonder bril ?? :)
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Of gps erop, dan blijft hij hangen op zijn plek zolang jij niet stuurt. Je hebt dan alle tijd om te oriënteren. Jouw camera kijkt alleen vooruit, dus zie je niet waarboven je vliegt. Zelf heb ik een Mavic en ik zie ook niet waar ik mij bevind,, Mijn camera kan ik dan omlaag laten kijken en zie ik waar ik boven hang. In jou geval is een spotter onmisbaar. Voor je het weet ben je hem kwijt.
    Met gps kun je return home kiezen en fladdert hij vanzelf terug
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hoe groot is zo'n GPS? Er is na het monteren van de VTx niet zo gek veel ruimte over onder de kap van de Bugs 3.

    Misschien dat ik mijn tricopter uitrust met een tilt voor de camera, daar heb ik aanzienlijk meer ruimte op het frame.

    @Helikapoter; het filmpje is niet een goede presentatie van hoe ik zonder bril (nou ja, Hawkeye scherm, zonder bril wordt het allemaal héél vaag voor mij...) vlieg, dat gaat allemaal een stuk rustiger en gecontroleerder, de Bugs 3 is (na enige oefening) eenvoudig te vliegen.

    Groeten, Jan.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een kennis van me die begon met FPV vliegen had op 3 punten handdoeken neergelegd van verschillende kleuren.
    ongeveer 100 meter links en rechts van hem en 100 meter voor hem.
    Dan wist ie waar hij zelf was.
    Misschien een idee voor jou?
    En een spotter hoeft niet te kunnen vliegen.
    Als je Bugs ergens op een auto terecht komt of in een huis valt dan kan ie grote schade aanrichten maar vooral veel problemen, en dat is niet zo erg voor jou maar wel voor modelvliegend Nederland.

    GJ
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Dat is iets voor wanneer je niet tot aan je enkels in de drek verdwijnt in de weilanden rondom Sneek, maar dit is wel iets waar ik wat mee kan. Een goedkoop alternatief voor de banners en poortjes die ze bij FPV wedstrijden gebruiken.

    Groeten, Jan.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je in nat gebied vliegt, van die ronde zwembanden in verschillende kleuren?
    Of poolnoodles?

    En staat de Bugs wel op Rate 1, dat ie rustig stuurt?

    GJ
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Meestal wel, ik gebruik standje twee overwegend als er wat wind staat waar ik rekening mee moet houden.
    Standje 1 is dan soms té spannend als je in de richting van een rijtje bomen wordt geblazen...

    Ook als ik oefen op de speelplaats voor m'n huis (maximaal op ooghoogte en zonder spelend grut) is stand 2 vaak de enige manier om vrij te kunnen sturen van obstakels als de glijbaan, klimrek enz.; de valwind over de huizen heen zorgt soms voor een zeer onberekenbaar vlieggedrag.

    Groeten, Jan.

    P.S. Heb je een hellingzwever mee? In de Vulkaneiffel zie ik ze vaak in de oude kraters vliegen, als de wind gunstig staat.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik woon hier in de Eifel, achter mijn huis is een helling, vandaag was het te turbulent voor het kistje wat ik uit wilde proberen.

    GJ
     
  12. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Het voordeel van FPV vliegen boven LOS vliegen is juist dat je de oriëntatie niet verliest omdat wat je ziet is wat je doet, links is links en rechts is rechts :D.
    Maar ik herken het zeker wel als ik naar je filmpje kijk. Maar tilt jij de camera nu zelf de hele tijd of vlieg je in manual/acro mode ? Als dat het geval is is het beter om misschien eerst te oefenen in angle/horizon mode, laat je dan de sticks los dan blijf je gewoon hangen en kun je rustig dalen.
    Ook niet te hoog gaan bij het oefenen, je hebt natuurlijk wel meer ruimte om te corrigeren maar als je de controle kwijtraakt zoals in je filmpje is ie straks stuk ha ha.
    Wat ik het meest lastig vond was het landen met de bril op vanwege de hoek van de camera, vaak was het dan een soort crash landing maar dat ging na veel oefenen steeds beter.

    Je kan natuurlijk ook oefenen in een fpv sim :cool:
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het nadeel is dat je niet ziet wat er om je heen gebeurd en je zicht redelijk beperkt is.
    FPV vliegen op een bril is veel makkelijker maar als je eenmaal verdwaald bent dan heb je een probleem.
    En.. belangrijkste, het is gewoon verboden!

    GJ
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Schiksie,

    De camera zit onder een vaste hoek op het frame, het voorover pitchen in het filmpje was mijn poging om tegen de wind in terug te komen naar de startplek, dat ging dus niet goed (ik had de goggle afgedaan om LOS terug te vliegen, maar als je de quad dan niet direct in het oog hebt, wordt dat dus niks).
    De quad in kwestie is de MJX BUGS 3, de angle/horizon mode daarvan is minimaal en niet instelbaar, als je niet stuurt neemt de wind 'm mee, als de quad haaks op de windrichting hangt zal 'ie over de zijkant wegglijden en crashen als je niet corrigeert, door óf tegen te sturen, óf door de quad met de neus, of de staart in de wind te laten wijzen (zoals aan het eind van het filmpje gebeurt), dan neemt de wind 'm even goed mee maar blijft de quad min of meer horizontaal...

    In de sim gaat het FPV vliegen goed, ik vlieg tenminste niet in bomen of begraaf me in een berg of gebouw, maar het instellen van de wind is in vergelijking met de werkelijkheid een ander verhaal.

    Groeten, Jan.
     
  15. KevinG

    KevinG

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    531
    Locatie:
    Goes, Zeeland
    Met de nieuwe aankomende wetgeving niet meer wanneer je een spotter hebt
     
  16. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Volgens de nieuwe regels mag het nog steeds niet. Alleen op een geregistreerd modelvliegterrein mag FPV met spotter, oftewel alleen bij vliegclubs.
     
  17. KevinG

    KevinG

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    531
    Locatie:
    Goes, Zeeland
  18. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    @KevinG , ok gelezen maar niets gevonden waaruit blijkt dat een hobby piloot geen visual line of sight hoeft te handhaven. Zou je betreffende passage hier willen plaatsen?
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik lees hier dat je visueel het model moet kunnen zien.
    Lijkt me ook niet meer dan logisch.
    En als je de duitse Kenntnissnachweis gaat doen dan staat dat er ook echt beschreven.

    Maar hier de engelse tekst.

    (i)Maintain an effective look-outand keep the unmanned aircraft within visual line of sight (VLOS) at all times to include: situational awareness of the location in relation to the operational volume and other airspace users, obstacles, terrain and persons who are not involved at all times.
     

Deel Deze Pagina