Modelberekeningen: gewicht, snelheid, vermogen

Discussie in 'Hydrodynamica' gestart door Lex Verkuijl, 19 okt 2010.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Bas,

    Ik heb die link eens aangeklikt, en in het sheet is er 14 km/h ingevoerd als model snelheid (14 knopen is origineel, zit daar de vergissing??) , terwijl dat 5,3 zou moeten zijn. Daarmee kom je beter in de richting : 75 watt netto asvermogen. Dat lijkt me inderdaad realistischer dan die 1380 Watt ... :rolleyes:
     
  2. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.435
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ik vind het op zich indrukwekkend dat dat allemaal van tevoren te berekenen is.
    Toch zal het altijd een benadering blijven.

    Ik heb een simpeler methode:
    Gaat de boot te snel dan haal ik het rechterpookje op de zender terug.:koud:
    Voor de rest vind ik een beetje overpower juist fijn.
    Bij zo'n " oeh, gaat dit wel goed momentje" ( dat uiteraard altijd aan de andere schipper ligt) heb je toch wat meer over om er nog nét voorlangs te komen of juist stil te leggen.
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik dacht dat ik het goed had ingevuld. Ga straks nog even kijken.
    Zal nie toch waar zijn Lex? Ha, nee... goed ingevuld.
    Maar het is even opletten.

    Waar komen die snelheden vandaan? In knoop...
    1x gegevens echte schip.
    Daarna die knopen en tonnagewaarden ingevuld in een calculator voor jachten.
    Wel vertaald naar imperial...

    Verdringer in die calculator ingevuld.
    Daar kwam uit de bus dat met de lum-sum invoer meer dan 17 knoop kon worden gehaald met de romp-gegevens van het echte schip.
    Als dat waar zou zijn, is een tweede... maar zou het schip veel sneller kunnen varen...
    oversnelheid, wel oneconomisch. Maar wel te beschouwen als een zekere oversnelheid.
    Vaak wordt oversnelheid gewenst, dat is leuk... edoch het is een gebed zonder end...

    Wat ook interessant is, bij een sleper, deze is overpowered.
    Net als een Smit Rotterdam met 20.000 PK, heeft niet dat volle vermogen nodig om zijn rompsnelheid te halen. Tegendeel.

    Dus... door het vermogen in stappen op te voeren in de jacht calculator, kan je kijken waar het omslagpunt is dat het gas verder open kan, zonder dat het nog effect heeft op de snelheid.

    Vaart de Vaart de Smit Rotterdam zijn economische topsnelheid al met een, uit de duim, totaal 3.000 PK op de schroeven? Maar heeft dat vermogen wel nodig om die snelheid dan ook echt te halen.
    (En dan zijn dan ook nog eens speciale schroeven ook om al dat water weg te werken, als er 10.000 PK per as verlangd wordt.

    In de berekening had ik de schoeven te klein ingevuld. Peter had nog niet de geheel juiste gegevens, en had 80 mm in zijn hoofd zitten... zal iets uitmaken, niet veel...

    Algemeen: Als je doorrekend, en je hebt goede schaalgegevens, dan kan je een model behoorlijk door rekenen. En die zuiverheid gaat zeker ver... 95%
    Als je verder doorrekend, kan je een motor afstemmen op een schroef, zonder dat de
    motor overbelast raakt en verbrand.

    Je kan ook een te zware motor inbouwen die in lage toeren al zoveel stroom trekt om alleen al rond te draaien, terwijl er nog geen schroef is rond gegaan.

    Je kan ook gaan afstemmen dat een motor zuinig gaat lopen, deze niet warm wordt,
    in een schaalschip nauwelijks stroom trekt, en je boot er als een speer vandoor fietst alof het niets is. En alles op een kleiner accuutje dan de meesten dachten nodig te hebben.


    Grote bak, dan maakt het niet uit. Dan moet de kracht vanuit de rug komen.
    Klein model... rond een meter, en maar 3,5 kg waterverplaatsing en dan toch enorme vaartijd
    en dan ook nog eens continue vol gas, iets boven schaal, dan heb je weer iets gewonnen.

    En ook iets verloren... soms wat meer bedenktijd, en soms helaas ook wat duurdere componenten. En dan denk je... voor al dat geld had ik ook 3 accu's kunnen kopen...
    en een paar verbrande motoren.

    Bij doorrekenen... de enige geruststelling is dan... hij gaat als een gek... en de motoren
    hebben een leven vol spanning, maar weinig druk, gaan nooit stuk...

    En dat komt bij een compact model dan heel mooi uit in een veel, veel langere vaarduur...
    en dat is leut... een vorm van leut... zullen we maar zeggen...

    Kijk ik naar mijn auto... felle motor voorin, bak vermogen... maar de 6 versnellingen blijven...
    En helling op... meestal een paar stappen terug...
    dan komen er geen zuigers door de voorklep omhoog...

    Zet je een gear in een boot, vele boten hebben een gearbox aan boord...
    dan gebeurt er iets wonderlijks...
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2020

Deel Deze Pagina