2ehands duurkoop?

Discussie in 'Electro auto's' gestart door waf007, 6 feb 2020.

  1. waf007

    waf007

    Lid geworden:
    17 nov 2013
    Berichten:
    37
    Beste forumleden,

    Ik heb eem vraag, pasgeleden een 2ehands fury gekocht de verkoper had er veel staan en was erg behulpzaam. Aangezien ik wat ervaring heb met de electronica en ter plekke alles werkte dacht ik dat het wel goed zat...

    Maar helaas, zoals jullie misschien wel vaker horen is 2ehands vaak duurkoop.

    Het ging als volgt, de "complete set" werd bij thuiskomst nagekeken en toen kwam ik er achter dat er geen laadkabel voor de lipo aanwezig was.
    Dus naar de winkel 5 euro voor een laadkabel uitgegeven en bij thuiskomst de lipo geladen.

    Bij het aansluuten van de lipo bemerkte ik wat problemen, hij leek het niet helemaal goed te doen.

    Na 2 keer op en neer rijden door de straat begint de auto te schokken, dwz zachte tikjes en geen reactie op de controller. 2 seconden later...

    Rook!!

    Dus snel de kap eraf en ik zie 1 kabel uit de esc knallen waarmee de stroom toevoer afgekapt werd en de rook afnam.

    Nu een nieuwe esc erin nieuwe lipo gekocht weer aangesloten en weer zachtjes getik. Stroom er weer af goed kijken weer erop, niets werken naar behoren...

    Jullie begrijpen wel dat ik er nu niet weer mee durf te rijden omdat ik bang ben de lipo en esc weer op te blazen.

    Komt dit iemand bekent voor? Is dit een motor storing? Of is het iets in de ontvanger zender?

    Alle tips zijn welkom!!! (het gaat om een arrma fury 3300 kv motor orgineel).

    Mvg Waf
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Helaas bestaan er (best veel) oneerlijke verkopers op Marktplaats, er wordt veel verkocht onder de mom van "amper gebruikt, van een oud vrouwtje geweest dus in een prima staat".

    Een laadkabel beschouw ik niet als een klacht/probleem maar als je er een lader bij had mag je inderdaad een kabel verwachten.

    Dat bij langzaam gas geven er wat getik is voordat de motor op toeren komt is er meestal niets aan de hand, dat is een normaal fenomeen bij het opstarten van een "sensorloze" brushless motor. Als het ook bij meer gas is dan is er meer aan de hand.
    De kans is inderdaad aanwezig dat de motor de veroorzaker is. Heb je toevallig een multimeter? Als je op alle mogelijke combinaties bij de motor aan 2 draden meet moet je met alle mogelijkheden een zo goed mogelijk gelijke waarde meten, is 1 of 2 erg afwijkend is er zeker een spoel verbrand. Gelukkig kosten degelijke motoren niet veel, je kunt een willekeurige 540 brushless motor in de orde van 3000 tot 3500kv probleemloos plaatsen.
     
  3. waf007

    waf007

    Lid geworden:
    17 nov 2013
    Berichten:
    37
    Bedankt voor het antwoord, ik ga eens bekijken hoe ik zowiets door kan meten. Goede tip! Verder wil ik nog opmerken dat het uit stilstand was/is dathij begon te tikken. Én dat ik niet zeg dat het een malafide verkoper is, maar waarschijnlijk gewoon domme pech van mijn kant? Ik ga niet met vingers wijzen maar ga het gewoon proberen op te lossen.

    Nog 1 vraag:
    Kan een foutieve motor zorgen voor het doorbranden van de esc? Ik was nl in de veronderstelling dat dit ervoor beveiligd is.voor mn gevoel was het meer een probleem van de esc zelf of de lipo namelijk..

    Mvg waf
     
  4. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ik zou op de eerste plaats toch de verkoper hierover eens aanspreken.

    Trekt die zijn handen terug, dan kan je een leuke review bij hem plaatsen om anderen te waarschuwen!!!
    Moet je ook wel zeker zijn dat je zelf niets fout hebt gedaan natuurlijk.
     
  5. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Een ESC moet wel de aantal turns aankunnen.
    Ben trouwens benieuwd naar het tikken. Is het de motor die tikjes geeft?
    Kan je een filmpje plaatsen?
     
  6. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Welke ESC zit er nu in?
     
  7. waf007

    waf007

    Lid geworden:
    17 nov 2013
    Berichten:
    37
    @Scrap volgens mij nu de blx165 de nieuwe variant van de orginele..
     
  8. waf007

    waf007

    Lid geworden:
    17 nov 2013
    Berichten:
    37
    Volgens mij geeft de motor de tikjes net of de neutraal stand een beetje aanloopt of iets dergelijks hij gaat dan achteruit tikkend. Ik heb een lipo leeg gereden en hij lijkt niet echt warm meer te lopen.
    Hopenlijk is het probleem opgelost nu.
     
  9. elrofotografie

    elrofotografie

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    320
    Locatie:
    Ergens bij Rotterdam in de buurt
    Ik zou een Lipo niet helemaal leeg rijden hoor
     
  10. waf007

    waf007

    Lid geworden:
    17 nov 2013
    Berichten:
    37
    Sorry het is de gewone blx 85.
    Ik bemerk ook dat bepaalde pennen tbh vering en ophanging niet meer orgineel zijn en vervangen door gewone schroefjes.. al met al rijdt hij nu wel.

    P.s. ik rij de lipo niet leeg leeg maar tot de fury aangeeft dat hij in low power mode schiet.
     
  11. waf007

    waf007

    Lid geworden:
    17 nov 2013
    Berichten:
    37
    @Scrap



    Hier het filmpje iemand enig idee??
     
  12. waf007

    waf007

    Lid geworden:
    17 nov 2013
    Berichten:
    37
    Dit is exact dezelfde storing welke hij gaf voordat hij in brand vloog! Dus geef je gas gaat hij tikken vooruit of achteruit maakt dan geen verschil.

    Inmiddels zie ik het onkostenlijstje verder oplopen.
    Pennen voor de ophanging waarvoor schroeven in de plaats zitten zal ik nieuw moeten kopen. En omdat ik niet weet of het de ontvanger zender of motor is zullen deze ook vervangen moeten worden.

    Ik ga vanavond terug naar de verkoper om te bekijken of we er samen nog uit kunnen komen.

    Graag reactie op het tikken!
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Heel domme reactie misschien.
    maar geef hem eens een duwtje, en kijk of hij rijdend wel start?
    als hij rijdend wel consequent start iedere keer.. dan klopt de rest van dit verhaal ;-)

    Dat laten tikken/rammelen moet je niet doen, kost je de regelaar.
    gewoon ff "voelen", je hoort de rammel, en gas los.
    niet bezig blijven.


    klinkt mij in de oren van iets uit mijn verleden..
    een helicopter die ik lang geleden eens in de fik heb gekregen.
    een brushless sensorloze motor, die tikte ook alleen.
    een draai aan de motor, en hij ging wel draaien op het gas.
    regelaar kreeg de motor niet gestart.. en omdat ik te lang aan het rommelen was, kwam er een grote steekvlam uit de regelaar.
    was een kwestie timing van de regelaar, die niet goed was ingesteld op de motor.

    wat er gebeurt bij zo'n sensorloze brushless motor
    die motor kan helemaal niets. dom ding.
    die heeft gewoon een paar magnetische velden, die door ze op de juiste volgorde aan en uit te schakelen de motor laten bewegen.
    het starten van zo'n motor is een redelijk groot probleem, ik heb wel eens begrepen dat de meeste software aan boord van een regelaar speciaal voor het starten is geschreven.
    De regelaar weet niet waar alle onderdelen in de motor zitten, en weet dus ook niet welk veld eerst aan of uit moet.
    eenmaal draaiend kan de regelaar dat wel voelen, dan gaan de magneten onderling met elkaar reageren.
    daar reageert de regelaar dan weer op, en gaat het goed.

    dus zo kan het dan gebeuren dat de motor op dat ene punt niet start, terwijl hij een cm verder op straat wel start.
    ALS dit inderdaad het geval is.
    Dan zou het kunnen dat je de timing waarde in de regelaar moet wijzigen.
    kijk de gegevens van je motor even na, welke instellingen nodig zijn.
    probeer er daarna achter te komen hoe de regelaar is ingesteld.
     
  14. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Voor mij lijkt het net of één van de drie draden tussen motor en ESC niet goed is. Om dat een BL motor een soort 3-fase motor is gaat deze niet draaien op 2-fase en zo gaat er een gigantische stroom lopen met eventueel als resultaat ESC in rook opgaan.
    Als je in je profiel aangeeft waar je woont is er altijd wel iemand die je direct kan helpen.
    Suc6
    Hans
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  15. waf007

    waf007

    Lid geworden:
    17 nov 2013
    Berichten:
    37
    Bedankt voor de reacties!
    @bosreus ik denk dat het zo iets is geweest inderdaad ik bemerkte met de oude motor dat 1 krimpkous van de motorkabel die ik er losjes omheen geschoven had omdat ik eerst wilde testrijden alvorens te krimpen was gekrompen. Nu ligt er een nieuwe motor in, en ga ik binnenkort weer rondjes rijden op een parkeerplaats om alles even te belasten em te bekijken of de problemen de wereld uit zijn. @Student het aanduwen werkte niet , sterker nog het gebeurde tijdens het rijden gewoon op een recht stuk of bocht viel hij weg en begon te tikken.. de eerste keer dat dit gebeurde vloig de esc in de fik inderdaad, de 2e en de 3e keer was ik er beter op voorbereid.

    Nogmaals dank voor alle hulp mocht de komende ijd uit de testritjes blijken dat alles goed loopt stuur ik wel een update, zo niet kom ik weer vragen stellen
     
  16. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Timing.?
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Is dit een vraag of een opmerking om naar te kijken?
     
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dit klinkt als timing die verkeerd staat. Wel eens mee lopen klungelen met HK motoren in mijn vliegtuigje jaren terug. Hier een link naar mijn motor die destijds nieuwe wikkelingen gekregen heeft. Die bleek sluiting in 1 van de wikkelingen te hebben.


    Ik had geen nieuwe zender en ontvanger gekocht. Aangezien dit je 2e esc is. Had ik een nieuwe motor gekocht of een gebruikte combo aangeschaft.

    De strecker motor uit het filmpje bleef ook vaak op of rond zijn nulpunt/startpositie hangen.

    Persoonlijk zou ik deze vraag in het vliegtuig gedeelte zetten. Daar kreeg ik toen heel veel nuttige antwoorden en hulp
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2020
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is geen timing, dat is nooit zo heftig en de motor zal dan ook wel draaien.
    Het is wat bosreus zegt, 1 van de 3 fasen ligt eruit, kan een draad zijn, kan ook een eindfet zijn.
    Maar als je al een nieuwe esc hebt zit het probleem in de motor, motor dus vervangen.
    Im zou in ieder geval de verkoper een gedeelte van het aankoopbedrag proberen terug te laten betalen.
    Voor 25 euro heb je wel een nieuwe motor.

    GJ
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  20. waf007

    waf007

    Lid geworden:
    17 nov 2013
    Berichten:
    37
    Ik denk uiteindelijk ook dat het een van de drie draden is geweest.. in ieder geval bedankt voor alle reacties. Inmiddels is een nieuwe esc en motor de oplossing geweest, en kan ik weer lekker rijden zonder problemen.

    Thnks again
     

Deel Deze Pagina