Union Wrestler 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 29 dec 2019.

  1. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Kleine update, er is niet zo veel te tonen ik heb veel met de aandrijving gespeeld, maar ik ben er nog helemaal niet uit hoe ik de besturing ga programmeren, de thrusters draaien nu 360° maar niet oneindig, ik daar ik geen bestaand vind dat dit mogelijk maakt.

    Wel heb ik de romp zodanig toegankelijk gemaakt dat het altijd mogelijk zal zijn dit nog na te installeren, uiteindelijk is dat ook zeker de bedoeling, echter is het niet ieys waar ik mij nu mee bezig wil houden.

    Ik heb nog wat verder aan de romp gewerkt en toch een aantal mijlpalen neergezet.

    Alle stootranden en ornamenten zijn geïnstalleerd en geschuurd, het enige wat nog moet gebeuren zijn de 5 patrijspoorten boren en plaatsen.

    Hoe ziet ze er nu uit wel zo:

    [​IMG]IMG_4856 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4857 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4861 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4862 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4863 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4864 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4865 by Jan Fabri, on Flickr

    Bijna "spuit" klaar, alle band aanhecht punten en nog wat ogen en "vasthangpunten" moeten worden geïnstalleerd maar er is min of meer een boot nu...

    O ja de kont is volledig klaar nu:

    [​IMG]IMG_4866 by Jan Fabri, on Flickr

    Dan werd het tijd voor wat dekwerken, een tijdje geleden wees Adam en Sjoerd me op het feit dat er heel waarschijnlijk wel wat water op het dek zal komen, en ook in de romp, een pomp zal zijn werk wel doen maar toch, heb ik wat liggen denken aan het dek min of meer waterdicht te maken.

    Eerst een kader rondom, dat sterk genoeg is om een leuke rubber in te zetten, misschien een mouse dat zie ik nog wel, het dek wordt 4mm dik, hout, styreen en Alu of koper (alu is beter vanwege het gewicht boven het zwaartepunt. het bied ook veel meer stijfheid)

    Daarnaast wil ik het dek zo dat is steeds makkelijk aan de winches kan makkelijk aan de Towing pins, makkelijk aan de thrusters eigenlijk aan alles dus moet de boot helemaal open kunnen.

    Beginnen bij het begin, de achterzijde van het sleepdek heeft 2 bogen, daar lopen de "zijbetting" delen toe naar de heckrol, dit is ook het lastigste deel van het kader dus beginnen we hier maar mee:

    [​IMG]IMG_4849 by Jan Fabri, on Flickr

    Hier nog een close up hoe ik dit doe, alle dwarsers worden om de 2 a 3 mm ingezaagd zo buit het geheel makkelijk rond, vervolgens mar ik uit plat materiaal een boog en soldeer ik deze onder de rand, zo is het geheel sterk en de boog voorziet ineens hoede aanhechting voor het lijmen naderhand.

    [​IMG]IMG_4850 by Jan Fabri, on Flickr

    Eigenlijk was dit wel een zeer tijdrovend werk, monteren passen meten, solderen en terug opnieuw... 2 volle dagen werk met dit als gevolg:

    [​IMG]IMG_4872 by Jan Fabri, on Flickr

    Links boven zien jullie ook het systeem wat ik heb bedacht om de Palfinger kraan makkelijk te onderhouden, doordat het dek volledig open kan kan deze unit langs achter worden gemonteerd.

    Afstellen onderhouden en repareren zelfs vervangen kan makkelijk buiten de boot en ze kan zonder problemen weer worden gemonteerd.

    Hier zien jullie het draai mechanisme, de 2 ringen bovenaan zijn instelbaar en lopen tegen eindswitches, anders is de kans groot dat de kraan wordt beschadigd tegen de cabine delen.

    Simpel de ring wat bijstellen en zo kan je de kraan perfect regelen, de worm aandrijving zorgt voor een heel rustige en perfect te regelen loop, na wat meten en testen kan in de kraan op 0,1 ja 0,1mm perfect positioneren. Veel beter moet dat niet zijn.

    Het grote probleem in al deze systemen is toch wel de schaal het is maar 1/50 he, de kraanarm is 4,5 cm per segment, dus vaak moet je creatief zijn om dit te automatiseren.

    [​IMG]IMG_4873 by Jan Fabri, on Flickr

    Dan volgt het moeilijkste van alles, de montage, waarom moeilijk, wel Stabilit geeft je 5 tot 10 minuten verwerk tijd, maar dan moet je het kader dus inlijmen, positioneren vastzetten uitlijnen enz.

    Uiteindelijk is dit alles goed gelukt (dat was gisteren)

    Deze morgen zag ik dan dat ik een heel grote fout had gemaakt, de achterzijde van de cabine zat volgens het plan zo'n 3cm meer naar voor, resultaat kader doorslijpen stuk romp weghalen, nieuw stuk kader maken (direct maar de fouten van het vorige opgelost) en klaar is kees o_O.

    Tijd voor een leuke dryfit:

    Je ziet ook het achterste deel van de cabine dat (niet meer in de primer staat omdat het een nieuw deel is) en dat 3 cm verder achteruit zit.

    [​IMG]IMG_4876 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4877 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4875 by Jan Fabri, on Flickr

    :goal:goal:goal:goal

    En zo gaan we dan rustig verder, eerst een kartonnen mal gemaakt van het voorste deel van het dek, hierop komen de winches, en waarschijnlijk ook de betting.
    Volgens het plan is deze op een klein verhoogde, versterkte plaat, gezet, dit zou perfect de naad tussen de 2 dekdelen verbergen, ik denk dat ik hier handig gebruik van ga maken.

    [​IMG]IMG_4878 by Jan Fabri, on Flickr

    Er komt nog een versteviging aan het dekkader dat montage van de betting op de kanten van de boot fixeert, zodoende ik de 90ton bollard pull kan verzekeren zonder onderweg een betting te verliezen en mijn waardevolle sleep natuurlijk.

    Het achterste deel heb ik gemaakt m.b.v. een kalkpapiertje, zo kon ik makkelijk de boog traceren.

    [​IMG]IMG_4879 by Jan Fabri, on Flickr

    En dan een dek erin, tis te zeggen nog maar een begindek het is verre van af maar toch...

    [​IMG]IMG_4880 by Jan Fabri, on Flickr

    Voila mochten er vragen of opmerking zijn vuur maar af, vanaf komende week zal ht weer een heel stuk trager zijn, de eerste week is het vakantie, dus kids en wife tijd, daarna begin ik terug te werken, eerst 2 weken training vanwegen de afwezigheid en dan met volle moed... (pffff)

    Oh ja zijn er mogelijkheden dat ik eens kan zien hoe de startrpm van andere regelaars zit, ik heb eens gekeken naar de roxxy's maar vooraleer ik deze koop moet ik wel zeker van het resultaat zijn natuurlijk.

    Groeten...
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2020
    norwin, kaapstander en AvdH vinden dit leuk.
  2. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Tja, buiten het feit dat het een buitengewoon technisch hoogstandje is, is er weinig aan toe te voegen. Je blijft me verbazen Jan. In positieve zin wel te verstaan. Kan ook niks toevoegen qua verbeteringen. :wave
     
  3. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Blijft super leuk om te volgen. Ga zo voort :thumbsup:
     
  4. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Dit is wat ik zou willen bekomen met de thrusters, ik denk eraan om eventueel een variabele volt reducer er tussen te zetten, in serie, een brussed ESC werkt niet omdat deze tegenwoordig gewoon blokgolven uitzenden, en dat werkt dus niet...

    Sugesties?

     
  5. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hier kan ik je niet mee helpen Jan. Elektronica is voor mij hocus Pocus. Welke ESC heb je er aan hangen? Ikzelf gebruik de ESC CAR van HK. Samen met de programmeerkaart een mooie rustige loop. Maar zo langzaam als jij de thruster op de video laat lopen, nee, dat lukt niet.
     
  6. oceaneer77

    oceaneer77

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Alsmeer
    WOW great build! beautiful details.
     
  7. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Sjoerd, ik gebruik momenteel de HK Brushless car ESC van 30A ik denk misschien wel eens dezelfde als jij, op het filmpje zag je hem met met 3,5volt op traagloop, maar dan haalt hij maar 3000 rpm vol.

    Op hoeveel volt heb jij hem staan?

    waarschijnlijk is dat te weinig, waar ik aan denk is er een UBEC tussen te zetten en met een relais te schakelen tussen "hoog" en "laag' vermogen ik dacht dan aan 5volt laag en S3(10,5v) hoog maar ik zou liever gewoon een ESC hebben dit dat zelf kan, aangezien de motor loopt op 3,5 wil zeggen dat het kan enkel de ESC laat dit niet toe, de startup rpm staat op minimum 1% lager gaat hij niet...

    Ik zou dit graag zo hebben maar liefst met 1 ESC, dat moet toch te doen zijn, er zijn voor klassieke motoren ook betere en mindere ESC's ik hoop alleen iemand te vinden op het forum met ervaring hier omtrend, misschien bij de auto's maar die lopen allemaal klassiek vrees ik allee de trage dan toch.
     
  8. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey K-K, ik heb je filmpjes eens bekeken van de tanker en daar heb jij inderdaad een buitenloper die mooi traag loopt, welke regelaar hangt daar aan?
    Ik ben er ondertussen min of meer uit dat de regelaar de start RPM bepaald en niet de motor, na wat testen kwam ik zelf ook tot deze conclusie.

    Nu de vraag is welke zijn goede regelaars met een "trage" start?
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Jan,
    Heb al geschreven dat mijn kennis door trial and error is ontstaan. Aan het kleine buitenlopertje in mijn tanker zit een 10A Hobbyking autoregelaar. Samen met dat buitenlopertje is dat een "gouden greep". Helaas is dat autoregelaartje niet meer leverbaar. De 30A bootregelaar van Hobbyking regelt ook wel aardig, maar net weer iets minder goed. Verder durf ik er weinig over te zeggen. Omdat het 10a HK ding niet meer leverbaar is iets vergelijkbaars besteld bij Ali, maar die heeft een wat zwaardere motor nodig en net weer niet de eigenschappen van het HK ding. O.a. dat bij geblokkeerde schroef de motor niet doorstart. In ieder geval niet bruikbaar voor dat kleine ding van me. Was bedoeld als reserve.
    Al zoekende heb ik nog een draadje gevonden met wat info. Kijk maar eens of er iets nuttigs voor je bij zit. Anders Lex Verkuijl eens benaderen, of heb je dat al gedaan? Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/brushlessmotoren-voor-schepen.130295/
     
  10. Frank Vekemans

    Frank Vekemans

    Lid geworden:
    21 okt 2008
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Benidorm (Spanje)
    prachtig werk, een genot om naar te kijken en te lezen
     
  11. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    I do my best, and personally i believe that the details make the vessel, that what i try to accomplish.

    Hey Frank, bedankt ik probeer het zo "mooi" en realistisch mogelijk te doen, hier en daar moet ik wel wat afwijken van de schaal en voeg ik wat modelbouwvrijheid toe om het een en ander werkbaar te houden. Fijn dat je volgt...
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2020
    Frank Vekemans vindt dit leuk.
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hey Jan,
    Lijkt er op dat je meer detailfoto's het dan ik:(. Heb toch ook dokfoto's, maar nergens ben ik het echolood en de speedlog tegen gekomen. Een heel leuk detail, maar ook wel een beetje kwetsbaar lijkt mij. Top.:worship:
     
  13. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Sjoerd, ik heb er wat extra van de Wrestler maar deze detailles komen van jou foto's, ondertussen weetje dat ik uren en uren foto's bestudeer he, je vind het echo lood op de de volgende dokfoto's: DSC0505 en DSC0500 daar zijn ze duidelijk te zien.

    Het is van massief messing dus kwetsbaar is het niet ik denk dat ik sneller een barst in de romp heb dan dat dat onderdeel stuk is.

    Wat bedoel je met "Speedlog" dat zie ik niet, of zijn dat de ogen aan de thrusters? Deze zijn van 0,5 op 2mm messing (kunnen als sleeppunten worden gebruikt, mega sterk!). Eerlijk het is echt fantastisch om te werken met zo veel detailfoto's, ik vrees wel dat ik hier en daar wat overdrijf in de detailles.

    Maar zo geeft het bouwen heel erg veel voldoening!

    Hoe werk ik, wel ik bekijk gewoon foto per foto, en maak alle onderdelen die ik op de foto vind en die lijm ik vast verder zien we wel waar we uitkomen.

    Misschien heb in in het kort nog wel een aanpassing die jij kan doen aan aan de aandrijving van je forks, ik zag dat jij een gigantische relais print gebruikt, wel ik heb een omkeer relais gevonden van of 1 op 2cm of zelfs 6 op 10 mm, (dubbele motor richting) deze zouden rechtstreeks op de multiswitch kunnen. Zodra ze binnen zijn laat ik het wel weten, corona gooit wat extra vertraging in de planning, oh ja het werk ook ben spijtig genoeg terug moeten beginnen werken, dat betekend dat ik weer heel wat minder bouw tijd heb natuurlijk...
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2020
  14. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hey Jan,
    Heb mijn foto's nog een keer bekeken. Zie ze nu ook zitten:(. Jouw idee van details overstijgt de mijne. Wel heel mooi om te zien. :worship:. Wat betreft de aanpassing voor de aansturing van de forks, dat klinkt zeker interessant. Zodra je meer weet, hoor ik het graag.
    Hoop dat je baas geen modelbouwer is en ook toevallig jou verslag leest.:stout:. Betekent dat het niet zo snel meer gaat, maar blijf je volgen hoor.
     
  15. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    @JaFa

    Een lagere spanning als opstart zal weinig verschil gaan geven !
    Een brushless motor heeft nu eenmaal een bepaalde energie nodig, om überhaupt in beweging te komen.
    Als je de spanning lager maakt, dan betekent het automatisch dat er een hogere stroom nodig zal zijn, om de motor alsnog te laten draaien.
    Oftewel, het vermogen wat je dan geeft zal in beide gevallen vergelijkbaar zijn.

    Het meeste haal je uit een opstelling, waar je een lage KV motor gebruikt, het liefst eentje met meerdere magneten/polen.
    Ook een goede regelaar doet wonderen en bij velen kun je bij de start een bepaalde keuze maken Soft / Normaal / Hard
    Ik ben zelf zeer tevreden met die regelaars van Robbe Roxxy BL 930/6
    Voor mijn thrusters gebruik ik nu deze motoren:
    https://www.conrad.nl/p/roxxy-bl-ou...motor-voor-vliegtuigen-kv-rpmvolt-300-1423388
    Maar op een 3S LiPo is dat net te weinig met de schroef die ik nu gebruik.
    Ik kan het opvoeren tot max 5S LiPo, of ik kan er voor kiezen om een andere schroef eronder te gooien :)

    PS) Je bent verders lekker bezig zo te zien, TOP !
     
  16. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Marten, leuk dat je volgt.

    Wel de lagere spanning maak wel degelijk uit bij deze regelaars, ze staan op soft, hier zijnde 1% (HK car30a regelaar) op S3 lopen ze vrij snel aan, op 5 volt zie je in het filmpje dat ze heel erg mooi traag lopen,
    maar dan heb ik natuurlijk maar 5x850 dus een dikke 4000 toeren bij volgas

    Is dit genoeg dat weet ik niet, het is natuurlijk meer dan 1000 rpm meer dan de echte boot maar op het model gaat dat tegenvallen denk ik.
    Vandaar ik dacht om een volt regelaar tussen de ESC's te zetten die parallel mee lopen.

    Nu ik heb op Ali andere regelaars besteld.

    Ik moet toegeven er zijn opties ik was naar een bekende modelshop geweest en die rade mij crawler regelaars aan ik heb er getest maar die waren 180€/st en ja die lopen exact hoe het moet, maar dat is dan 360€ voor een paar regelaars dat is er toch net iets over dacht ik dan...

    Kijken wat de bestelde doen, dat zijn ook crawlers vandaar en anders is het maar wat het is, de motoren veranderen naar 300kv heb ik gedaan met een setje dat ik had liggen maar dit geeft geen verschil in opstart snelheid, ik vrees dat dat echt in de ESC's zit.

    Nu ik je toch tref, ik zit met een probleem aangaande de sturing van de thrusters, ik heb eens bekeken hoe jullie dat hebben klaar gespeeld op de Boxer, wat erg verhelderend was, ik heb dit dan ook gewoon zo overgenomen, of althans ga dat doen.

    Maar ik zou graag een "Vector" mode hebben waar de stand van de stick als het ware de trust vector is.
    Ik verklaar me nader, als de stick naar voor staat 50% dat er gewoon 50% aan de ESC wordt gegeven, zonder thruster uitslag.
    Als ik dan de stick naar links of rechts stuur bvb 45° maar met dezelfde uitslag dat de ESC even snel blijft lopen, en de thruster naar 45° gaat
    Als vervolgens de stick naar naar 90° gaat dan gaat eigenlijk de stick verticaal terug naar 0 maar horizontaal blijft hij op 50% dan zou de thruster moeten blijven lopen op 50% en draaien naar 90°, maar doordat er enkel een ADD functie in de Companion staat verdubbeld mijn ESC power van zodra ik uitslag geef naar links of rechts.

    Ik hoop dat je met deze cryptische omschrijving begrijpt wat ik bedoel, wat ik zou willen bekomen is een weerspiegeling van de stick uitslag naar de ESC power en de richting van de stick moet de richting van de thruster worden. Naar alle waarschijnlijkheid is dit mogelijk misschien moet ik beide uitlagen vergelijken en de grootste van det wee nemen en de andere laten vallen, waarschijnlijk heb jij dit al wel eens gedaan vandaar mijn vraag... Mocht jou 360° infinity regeling reeds beschikbaar zijn zou ik dat natuurlijk nog meer zien zitten!
     
  17. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi @JaFa

    Als ik heel eerlijk ben, zou ik me om die zeer lage toeren niet zo'n zorgen maken, maar eerder om je max toeren goed en stabiel te behalen.
    Met een extra voeding erbij (welke tevens ook voldoende vermogen moet kunnen leveren, daar het anders een rookgenerator word), zet je er een zwakke schakel tussen.
    Plus daarbij, je uiteindelijke reactie van je model, zal ook afhangen van je thruster stand(en), hiermee kun je ook je snelheid nog eens variëren.

    Maar ik zal eens kijken met een brushless motor met een 22 pole opstelling, ik meen met een doorsnee van 48mm en een hoogte van 20mm en met 480Kv.
    Deze heb ik destijds in een Tamiya truck gebouwd en kan me herinneren, dat de aanloop wel oké was en dit mede door die 22 pole.
    Als het lukt maak ik er een video van...

    Betreft je "Vector" mode, dit zal met de zender niet direct mogelijk zijn, daar hier een berekening aan vooraf moet gaan.
    Al kan het best weleens gaan lukken met Cirkelvormige Curves, maar of dit het overzicht bevorderd, dat betwijfel ik ;)
    Wellicht kun je dit bewerkstelligen middels een Arduino, daar je in feite ook het sturen hiermee moet integreren :)

    Betreft mijn sturing, het is op zich werkend, echter helaas net iets te traag met de gekozen stappenmotor.
    (althans, het is iets sneller dan een gemiddelde 1/1, echter dat is in een haven met meerdere kleine modellen te langzaam, om snel genoeg te kunnen ontwijken)
    Waneer ik hiermee verder ga, kan ik nog niet zeggen, daar ik nu zelf meer actief ben in de truck modelbouw.
     
  18. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ik ga dat even bekijken ik vind dat deze vector sturing er toch moet in zitten, anders heeft zo'n ASD sleper geen nut, het lijkt gewoon op de sturing die in de stuurhut zit zonder de speciale hendels...

    We komen er wel...

    Er is nog veel te doen dus...
     
    marten77 vindt dit leuk.
  19. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Even een vraag in de hoop dat hier wat specialisten van verf zitten, stilaan ben ik wat aan het verven (spuiten),mijn eerste boot deed ik met de airbrush nu moet ik zeggen dat ik daar niet helemaal fan van was, het nam zo'n 3 uur in beslag om een romp te spuiten en dan heb ik het nog niet over de verfvoorbereiding en het opkuis werk naderhand.

    Dus voor de grote delen ga ik gewoon overstappen op spuitbussen, je krijgt hier een heel mooi resultaat mee vind ik, zelfs beter dan met de airbrush.

    Nu mijn vraag, ik heb wat tests gedaan en nu blijkt de primer die ik gebruik (motip) zo goed als 100% overeen te komen met het lichte grijs dat ik nodig heb voor onderdelen op de boot, maar wat is nu net primer, moet je daar nog een laag overzetten of mag ik dat eventueel gewoon sealen met vernis? Of gewoon zo laten? Want de voorbehandeling testen zijn gewoon 100% perfect vandaar...
     
  20. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hey Jan , ik gebruik ook al jaren die grijze primer spuitbus van Motip en zet er steeds gewoon een vernis overheen .
    De vernis die ik gebruik is Lord Nelson , een goede vernis in spuitbus en zelfs na enkele jaren geen verkleuringen .
    Groetjes
    Ronny
     

Deel Deze Pagina