RBC Speed Horten

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Student, 10 feb 2020.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Het is echt een mooi kistje
    ik ben ook heel erg benieuwd naar hoe hij vliegt.

    zijn kleine broer vloog al erg goed.
    hard, maar wel goed te besturen. ook in 1 keer goed weg, zwaartepunt goed, uitslagen goed.
    en zonder motor zweefde het ook erg goed.
    heb geloof ik 3 landingsvluchten moeten maken, omdat hij iedere keer over het veld schoot.

    Deze zou beter moeten vliegen :D

    Maiden zal nog wel ff duren..
    zeker met dit soort kisten moet de wind even goed zijn. en in de goede richting (we hebben een rechthoekig veld.. daarbuiten veel bos of de oude maas)
    op het moment zie ik dat niet vlot gebeuren..
    maar ach. wat aan de muur hangt, crasht niet.
    maar hij moet en zal de kost gaan verdienen:D
     
  2. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Leuk project , ga je hem gooien of wegschieten met een bungee ?

    Mvg Andre
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    gooien begin ik niet aan.
    ik heb een paar kisten waarbij het kan ( en sommige waarbij ik het ook doe), en een paar waarbij gooien kritisch is.
    voor deze verwacht ik dat er hard gegooid moet worden. wordt ook al vermeld bij de beschrijving van het toestel
    ALS je gooit, een hoop gefladder als hij de hand verlaat.
    mijn 2e hand moet de zender weer ff vinden, dus even een stukje vlucht zonder goede controle
    duwprop, dus mogelijkheid van hand in prop bij weggooien.
    dus gooien zonder motor = zekerheid van een op de kop liggend toestel als je dan de motor aangooit

    ik ga deze dus afschieten, vanaf een klein buizenframe en met een voetpedaaltje.
    deed ik met het kleine broertje ook.
    vind ik ook veel leuker trouwens.
    spullen heb ik al liggen, en gebruik ik ook zo her en der.
    ook bij toestellen die officieel gegooid kunnen worden.
    Schieten geeft gewoon een hoop zekerheid, en zolang je de boel goed op de wind zet, is het ook altijd te herhalen.
    bij gooien moet je soms nog wel eens een goede dag hebben en zo.
    klein beetje extra slepen. veel extra lol
     
  4. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Ik denk er precies hetzelfde over wat het afschieten betreft , ik gebruik echter geen helling of wat dan ook , maar gewoon vanaf het gras , ik schiet ook diverse toestellen af waaronder een Mini-Hawk gewone Hawk Bullet, Dominator enz ...het heeft me diverse kisten gekost die werden gegooid , dus gewoon de bungee gebruiken , ik ben benieuwd hoe snel dit gaat en of hij niet fluttert bij een te hoge snelheid .

    Mvg Andre
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Die helling ben ik gaan gebruiken, omdat een andere kist zijn haakpunt een beetje in de grasmat prikt.
    daarnaast heb ik wat angsten dat het toestel niet op tijd van de grond komt, waardoor hij zichzelf in de grondhaak zou begraven
    en de helling zat bij mn voetpedaal, dat scheelt ook :D

    qua flutter, tot nu toe heb ik goede hoop dat flutter weg blijft.
    scharnieren zitten goed, de roervlakken vallen niet uit zichzelf een andere kant op.
    toch is het ook niet stroef.
    speling vanaf de servo is te verwaarlozen. in de sullivan zit eigenlijk ook geen speling
    het hele ding voelt zowieso stevig aan, dus ik ben ook niet echt bang dat de vleugel zelf gekke dingen gaat doen.

    eerst eens het ding afmaken, ding laten keuren (knvvl club), wachten op een goede dag..
    de setup die erin zit zou een leuke snelheid moeten geven. dus als hij bij mij niet fluttert, zal hij het met een andere setup ook niet snel doen :D

    zowieso past er niet veel meer aandrijving dan dit in..
    5s of hoger past eigenlijk niet.
    grotere motor houdt eigenlijk meteen al in dat je een nieuwe kap moet maken.
    mijn motor zit al pas aan..
    en om nou een compleet andere kap te gaan maken, gaat het doel weer wat voorbij. denk ik.
     
  6. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Jouw aandrijving heb ik in de Mini-Hawk gehad , (heb hem ook nog liggen) maakte veel toeren ging verder prima , nu met een 2200kv iets grotere prop gaat hij even hard en de ampere's gelijk rond de 70A , deze motor krijg je niet zomaar stuk ze zijn erg sterk en goed dus gewoon gebruiken.
    Wel zou ik een 4S 60C nemen anders wordt je lipo erg snel bol .
    En ik zou er een extra becje in doen , van 3A is al ruim genoeg , en erg klein ,puur uit veiligheid en uit mijn ervaring inmiddels
    en natuurlijk even de stroom meten voor dat je hem de maiden geeft .

    mvg André
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Qua losse bec, heb je een reden om daar wat anders voor in de plaats te zetten?
    misschien ervaringen met de regelaar ?

    In deze kist is het eigenlijk een bewuste keuze om het niet te doen.
    het zijn maar 2 servo's. verder niets.
    ik heb inderdaad in het verleden problemen gehad met onboard bec's op regelaars..
    meestal omdat er op een 30 ampere regelaar maar een 1 ampere bec zat.
    en dat gaat mis met 3 of 4 digitale servo's. is het niet snel, dan komt het vanzelf
    op een 450 maat heli (4 servo's) heb ik een 3 ampere losse bec afgefikt.. na een jaar of wat.

    op deze regelaar zou officieel een 6 ampere bec moeten zitten op 5,5 volt. (YEP 80 amp)
    ook al zijn het chinese amperes, ik ga er van uit dat dit voldoende is voor 2 mini servo's
    als blijkt dat iemand andere ervaringen heeft, ik heb gewoon losse 3 ampere bec's liggen..
    dus het zit er zo tussen. maar als het niet hoeft, liever niet.
     
  8. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    De Yep ESC met hoge toeren is geen goede combinatie uit (slechte)ervaring , maar over het algemeen alles wat boven de 60A uitkomt doe ik een extra becje met als stelregel 500mah per servo (9-12gr) dan zit je meestal goed , bij dure vliegtuigen nog een extra opto tussen de ESC en de ontvanger .
    Dus in jouw geval zou ik het zeker doen , zeker na zoveel werk wat je er nu aan gedaan hebt .

    Mvg Andre
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    zoveel werk was het niet :D
    het is alleen over veel weken uitgesmeerd..
    de ruwbouw is letterlijk een uurtje of 2 a 3. en dan gok ik ruim..
    glassen, is maar net hoe handig je er mee bent.
    spuiten, idem. en dit is een keuze.

    zeker met glassen en spuiten is de droogtijd het meest bepalend.
    en zoals de foto's her en der verraden, is de hobby niet het enige wat mijn planning op een dag bepaald :D
    de toekomst heeft ook wel eens even tijd nodig ;-)

    jammer genoeg hebben lichte kleuren aardig wat lagen nodig.. dus veel keren droogtijd.
    ik heb nog wat lagen spuitplamuur ertussen gehad. met schuurwerk.
    die stap sla ik een beetje over in de foto's, maar dat zijn dus nog meer lagen en schuurwerk.

    ik heb ook nog overwogen om een kleurstof toe te voegen aan de hars, zodat het glas zelf een kleurtje krijgt.
    alleen heb ik al teveel toestellen in die kleuren, dus ik wilde wat anders :D
    spuitwerk is zeldzaam in mijn hangar. en deze vroeg erom..

    maar tegelijk heb ik ook een hele grote hekel aan schade aan toestellen, en ik heb de bec liggen.
    ik frommel hem er tussen, eens zien waar ik hem kwijt kan.
    de ontvanger was al knoeien met ruimte.
    en ik probeer (misschien wat ouderwets) nog steeds om voeding, regelaar en ontvanger uit elkaar te houden bij het plaatsen in het toestel..
    nu gaat dat hier toch wel een beetje moeilijk worden. maar ik ga eens kijken of het toch lukt
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Laatste loodjes..

    even de ingewanden solderen.
    Met telemetrie kabel voor op de ontvanger, en aansluitdraden voor de losse bec.
    Hierna ff de stekker op de regelaar.

    Daarna de boel in de romp zien te krijgen.
    en daar gebeurt wat ik al een beetje had verwacht. Maar dan eigenlijk pas na een paar landingen..
    Afschietstokje breekt.

    Uitgeboord.
    Volle diepte van het originele stokje

    Ca erin. 3mm koolstaf erin
    Vast!

    Overzicht van hoe het erin zit..

    Close up

    erg krap.. zoals verwacht.
    Geheel komt nu op een 870 gram.
    Maar nu komt het leukste deel.. die 870 gram ligt niet goed in het zwaartepunt..
    Maar ja.
    Regelaar past maar op 1 plek.
    Ontvanger ook.
    op iedere andere plek ligt de accu meteen te hoog, past de boel niet binnen de kap.
    Regelaar is bv te breed voor het plekje van de ontvanger.
    Op de laatste foto zie je nog net het groene lampje..
    De regelaar wil ik daar niet. Daarnaast is hij breder dan de ontvanger, waardoor de accu erop komt te liggen ipv ernaast. En dan past de kap niet dicht

    misschien krijg ik de regelaar nog omgedraait op zijn plek, dus 3 draden richting accu, en de aansluitdraden naar voren stekend.
    Misschien dat de 3 aansluitdraden ver achter het zwaartepunt mee kunnen helpen in het evenwicht.
    Anders wordt het toch een bonk lood.
    Heb al even getest, wordt dan iets meer dan 50 gram.. zo zonde..

    en dan moet ik nog een manier verzinnen om de kap dicht te krijgen.
    En een manier om de accu op zn plek te houden.
    Ik zit eraan te denken om de 2 vraagstukken te combineren.
    1 zo’n veersluiting op de kap, achterzijde. En een stuk schuim eronder om de accu vast te houden.
    Nu ligt de accu al redelijk klem. Veel heeft het niet nodig om op zn kop op de plek te blijven..


    Aan de positieve kant, de uitslagen op de roervlakken kan ik makkelijk halen.
    Zelfs de maximale maat kan ik halen.
     
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Kan de accu niet op zijn kant met de regelaar en ontvanger er naast?
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Accu is zo’n beetje vierkant..
    Daar ga ik weinig winnen..
     
  13. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Je ESC naast de lipo of is dat te krap ?
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Jup.. te krap
    Eronder kan ook niet, dan komt de lipo buiten de kap

    misschien kan ik ontvanger er regelaar nog van plek wisselen. Ontvanger weegt geen fluit, regelaar wel
    ff zien wanneer ik dat kan testen

    Eigenlijk, bij een volgend exemplaar, zou je de binnenste ribben een 0,5 tot 1 cm naar buiten moeten zetten, zodat je ruimte krijgt naast de accu
    Of gewoon met 3s vliegen, dan heb je die ruimte wel.
    Maar ja.
    Als we altijd doen wat makkelijk is, had maar weinig gelukt zoals bedoeld is..
     
  15. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Het gewicht moet aan de voorzijde komen toch ?
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb het hier natuurlijk niet voor mijn neus maar ik zou beginnen met die ferrietkraal te verwijderen, die neemt veel ruimte in en dan ook die EC stekkers vervangen voor 4mm goud, dan ben je veel flexibeler met je aansluiting.
    Je kan ook nog de condensatoren van de regelaar op de regelaar buigen, dan wordt de regelaar korter maar wel weer dikker.
    Beste oplossing is, andere kleinere regelaar kopen.
    Iets als dit, 44x22x12mm en zonder kabels en condensatoren 5 gram
    https://www.drone-fpv-racer.com/en/apd-esc-80f3-80a-8s-34v-5889.html?search_query=apd&results=6

    GJ
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Die ferrietring heb ik net tijdens een “pas en meet” sessie al verwijderd
    Word het verhaal inderdaad wat simpeler van

    ik vermoed dat het inderdaad een andere regelaar wordt..
    Vanuit de specs zou je bijna denken dat het “to good to be true” is.
    De yep 80 is volgens de specs 70 gram (met draden), is 50x30 (hoogte niet gegeven)
    De apd 80 zit rond de 9 gram, 44x22x12 mm

    kleiner, en VEEL lichter..
    Het draad scheelt natuurlijk wel wat. Maar nooit zoveel.
    Hoe doen ze dat?

    en gezien de zeer slechte koeling voor de regelaar binnen de kap, zit ik nog te spelen met het idee om de regelaar buiten de kap neer te leggen..
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb een APD40, die heeft 50A continu gedaan, geen probleem, ook geen extra koelingplaat of zo.
    In de F5B vliegen nu heel veel piloten met de APD200, die trekken 220 Ampere, daar zit amper ruimte voor koeling en hij doet het zonder ook maar iets in te stellen.
    Timing en zo doet ie automatisch.
    Ik krijg hopelijk binnen een week of 2 een ander merk 80A binnen, die gaat tot 6S en weegt volgens opgave 7 gram.
    Het is een hele andere techniek.
    Op mijn werk heb ik professionele regelaars gezien, zo groot als een pakje sigaretten en die regelde een paar duizend kilowatt.
    Dat was op de R&D afdeling van Infinion in Duitsland.
    En nu een jaar of 7 later is het beschikbaar in de modelbouw.

    De YEP is sowiezo een slechte regelaar hard en software matig.
    En het is allemaal ouderwets opgebouwd, zwaardere fets, zwaardere componenten en een koelplaat die bij die dat type fets nodig is.

    Ik heb nu alleen nog maar van die superlichte regelaartjes, de ene is wat beter dan de andere.
    De APD heb ik getest, doet alles wat ie moet doen.
    Ik heb ook nog een HGLRC T-rex uitgeprobeerd.
    Doet het ook maar die heb ik nog niet over de 60A heen gejaagd.
    En je moet hem natuurlijk ook eerst flashen want hij praat geen ppm, maar flashen is bij de T-Rex wat lastiger.
    Hier heel goedkoop te koop.
    https://www.banggood.com/HGLRC-BS60...p-1240022.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN

    GJ
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Die apd, werkt die recht uit de doos op een normale ontvanger?
    Ik heb nog nooit de situatie gehad dat ik een regelaar moest flashen, dus als dat nodig is, wordt dat ff compleet nieuw..
    Maar ik ben wel benieuwd, en ga daar eens mee aan de gang..

    heb je evt nog een hollands adres voor deze regelaars?
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, ze werken niet uit de doos.
    Ik heb mijn APD geflasht.


    Niet heel moeilijk maar je moet wel de firmware zien te krijgen.
    Ik heb met APD lang zitten mailen en de F5B firmware erop kunnen zetten.
    De T-Rex heb ik de firmware van , maar dat moet je flashen met een BLheli_32 Suite.
    Het is geen plug and play.
    De regelaars zijn ontwikkeld voor multicopters en die werken met een ander protocol.
    De 80A regelaar die ik binnen ga krijgen schijnt wel gewoon met een normale ontvanger te kunnen praten.
    Misschien, als ik hem op tijd binnen krijg, kan jij hem uit proberen?

    GJ
     

Deel Deze Pagina