Welke spoed moet mijn prop hebben?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Kees V, 25 feb 2020.

  1. Kees V

    Kees V

    Lid geworden:
    24 nov 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Tilburg
    Voor mijn E36 modellen (of F1S), zie fotootje, wil ik een betere prop bemachtigen. Ik vlieg nu met 7,5 x 4 Graupner vouwpropeller, niet eens optimaal voor elektro. Internationaal wordt een 6 x 6 vaste elektroprop (van APS o.a.) voor dit type modellen gebruikt en hebben bewezen goed te zijn. Veel beter moet het zijn (mee eens?) om een vouwpropeller van die maat 6 x 6 te gebruiken, omdat na afloop van de korte motorloop het model in een vrije vlucht overgaat. Een uitstekende prop is een enorme rem... Maar die vouwprop van 6 x 6 kan ik nergens vinden. Weet iemand van jullie een adres hiervoor? Of is het te doen om een grotere prop te verkleinen misschien, of om een vaste prop te verbouwen tot een vouwprop? Ik ben voorstander van eenvoudige oplossingen, dus ergens zo'n ding kopen heeft mijn voorkeur.
     
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    de prop is inderdaad een rem, maar een stilstaande prop valt dan wel weer mee.
    rem in de regelaar aanzetten.
    juist het "freewheelen" remt als een bezetene.

    al is een klapvariant altijd beter. nog minder weerstand.

    wat is verder je doel van de propwissel?
    wil je sneller, rustiger, of wil je gewoon proberen?
    kan je setup de propwissel hebben?
     
  4. Kees V

    Kees V

    Lid geworden:
    24 nov 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Tilburg
    Dank voor jullie reacties. De 6 x 6 blijkt dus gewoon te koop.

    Tav de andere reactie: het model moet in 10 seconden motorloop zo hoog mogelijk komen. Dus maximaal presteren met een 2 cellen lipo 70 C. Dus goede tips op dit onderwerp zijn me welkom.!
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Verkijk je niet op de idiote C waarden die fabrikanten opgeven.
    Een goed 30C pakket kan opgewarmd, zeker als het maar 10 sekonden is, 100C leveren.

    Wat voor motoren mag je gebruiken of is dat vrij?
    En wat kan je kwijt aan diameter en gewicht?

    GJ
     
  6. Kees V

    Kees V

    Lid geworden:
    24 nov 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Tilburg
    Het gewicht van de motor mag niet groot zijn. 30 gram voor de kale motor is de grens zo'n beetje. Diameter pas ik gewoon aan. Het hele vliegtuig moet bij de 150 gram blijven.
    De Turnigy van Hobbyking 350 mAh 2 cellen voldoet prima. Als je en betere kent hoor ik dat graag.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ok, dus als we in het extreme gaan dan zou een stroom rond de 30 Ampere kunnen op een 30 grams motortje.
    En dan met een 6x6 prop zo hard mogelijk naar boven.
    Maar een andere maat prop zou ook nog kunnen want dat ligt niet vast begrijp ik.
    Moet toch wel iets mogelijk zijn lijkt me...
    In F5B deden we 300 meter hoogte in 3 a 4 seconden dus dan moet 20 a 30 meter per seconde toch ook wel mogelijk zijn, als het modelletje het houd.

    Ik ga eens kijken.

    GJ
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even zitten kijken.
    Een motortje van 30 gram is heel apart voor mij dus het was even zoeken.
    Ik kwam een (goedkope) kandidaat tegen.
    Omdat je motor maar maximaal 10 seconden loopt kan je zeker de dubbele van de maximale stroom trekken, dus 20A is geen probleem mits hij daarna maar weer helemaal kan afkoelen.
    En je moet de motor wel aanpassen, je kan er nu geen klapprop op gebruiken dus moet je de motor omdraaien zodat hij in een motorspant kan en je moet het asje met het schroefdraad afslijpen en het andere asje, waar de C-clip op zit vervangen voor een langere zodat je de klapprop er met meenemer op kan bevestigen.
    Allemaal prima te doen lijkt me.

    Motortje is 25 gram, 2300kv.
    Met die 6x6 overbelast je hem vreselijk, hij zal rond de 20-25 Ampere gaan trekken.
    Je zal theoretisch met zo'n 20 a 25 meter per seconde omhoog kunnen (120 km/u) bij +/- 15000 rpm op de prop.
    Regelaartje moet iets van 30-40 Ampere zijn maar die dingen wegen tegenwoordig ook nog maar een gram of 10 maximaal en als je hem stript zit je op 7 gram.
    Dus dan is je motor en regelaar 30 gram.

    Motortje.
    https://www.banggood.com/Racerstar-...tor-p-1065665.html?ID=521310&cur_warehouse=CN

    Voorstel voor regelaar.
    https://shop.powerdrives.net/?product=40f3x-6s-40a

    Weegt 4 gram, ik heb er denk ik nog wel 1 liggen, die heeft continu 50A gedaan.

    Of anders deze.
    https://www.gearbest.com/esc/pp_009190602815.html

    Heb ik ook nog ergens denk ik.

    Beide moeten wel geflasht worden zodat ze met een normale ontvanger kunnen kletsen of in ieder geval een ppm signaal begrijpen.

    GJ
     
  9. Kees V

    Kees V

    Lid geworden:
    24 nov 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Tilburg
    Zo'n motortje heb ik. De goede prop is besteld op advies van TC01.
    Je regelaar zou ik wel willen gebruiken mits ik iemand vind die hem bruikbaar kan maken voor een normale ontvanger.(BEC) (dan werkt hij tenminste met de timer)
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ohh, nou dan moet je de motor alleen even ombouwen.
    De regelaar die ik heb werkt al met een normale ontvanger.
    Ik zal hem morgen even zoeken.
    Dan stop ik hem wel in een envelopje.
    Alleen hebben deze regelaars geen bec, maar je kan misschien voor de voeding gewoon het 2S pakje gebruiken?

    GJ
     
  11. Kees V

    Kees V

    Lid geworden:
    24 nov 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Tilburg
    Gewoon even ombouwen... Verklaar je nader svp.
    Hoe sluit ik dan betrouwbaar zonder bec aan?
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ten eerste, zonder BEC is veiliger dan met BEC.
    Grote of dure kisten zie je niet met BEC vliegen.

    Wat voor ontvanger heb je, de meesten kunnen wel een 2S lipo aan.
    En als je een bepaald type microservo's hebt ook.

    Ombouwen, de motor?

    Aan de kant waar de aluminium propmeenemer zit zie je binnenin een imbusje zitten.
    Die moet je losdraaien.
    Makkelijker kan zijn om de hele motor te demonteren dan kan je alles goed zien.
    Dus het zwarte clipje aan de achterkant loshalen, daarachter zal een dun ringetje zitten, dat moet er ook af.
    Dit noem ik vanaf nu de achterkant.
    achterkant.jpg
    En dan kan je de motor scheiden in 2 delen.

    Wat je dan ziet is het deel waar de propmeenemer zit.
    Deze kant dus, dit noem ik nu de voorkant.
    voor.jpg

    En als ze uit elkaar geschoven zijn zie iets soortgelijks.

    De voorkant, daar zit bij jou anders dan hier, de propmeenemer op en een iets korter stalen asje in.
    IMG_20200229_181942.jpg

    En de achterkant, gelijk aan mijne.

    IMG_20200229_182008.jpg

    Wat je nu moet doen is het imbusje waarmee het stalen asje in de voorkant zit, dat zie je aan de zijkant zitten, losdraaien en dan voorzichtig proberen het stalen asje te verwijderen.
    Iets warm stoken van dhet huis wil wel eens helpen.
    Als dat asje eruit is koop je een stalen asje dat langer is dan de oude, doe 2-3 cm langer.
    Dat zet je op de plek van het oude asje, zet het vast met wat loctite en het imbusje.
    En dan zet je de 2 delen weer in elkaar.
    Het zwarte clipje past natuurlijk niet meer maar dat hoeft ook niet want de motor trekt zichzelf in elkaar.
    En dan ook nog de oude propmeenemer afslijpen, die heb je toch niet nodig.
    De voorkant word dan de achterkant en omgekeerd, heel simpel, dan is de motor omgebouwd.


    GJ
     
    Laatst bewerkt: 29 feb 2020

Deel Deze Pagina