Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Suzuki had dit vroeger ook om sommige crossers en 50cc brommers , maar daar was maar 1 inlaat .

    Groeten Jef
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    De Typhoon, een motortje van Nederlands fabricaat uit de 50tiger jaren.
    Die inlaat op het carterdeksel hoort daar niet. Mogelijk was de (een) vorige eigenaar het carterdeksel kwijt en had hij deze nog liggen. :rolleyes:
    De motor zal overigens met die beide "inlaten" niet lopen. De carterinlaat is vrij makkelijk met een plug (heel korte bout) af te dichten zodat je hem met de voorinlaat kunt laten draaien.
     
  3. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    [​IMG]

    En hierbij dan de foto van mijn Webra .61 daar zit geen inlaat aan de voorkant.
    Heb er helaas niet de originele carburator bij.
     
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Het carterdeksel , daar draai ik wel een nieuwe voor.
    Het motortje moet sowieso open , compressie is nog goed maar waarschijnlijk moet er een nieuwe drijfstang gemaakt worden , ik heb de indruk dat er speling opzit :(

    Groeten Jef
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Speling voel je altijd wel een beetje hoor, vooral op het bovenste punt.
     
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    image.jpeg

    Normaal draai ik geen motortje in de schemer (of donker), toevallig dit weekeinde wel.
    Is de eerste keer dat me op viel dat je de plug aan de buitenkant kunt zien gloeien.
    Helpt wel met afstellen, hoe meer gloei, hoe beter hij loopt.
    Zeker in het midden gebied, bij optoeren hoor je dat hij even inhoud, dus even langzaam op het gas, kun je nu ook mooi zien, net voor hij inhoud zie je dat de plug minder gaat gloeien.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha, da's volgens mij niet gebruikelijk, maar ik weet dat Graupner héééél lang geleden gloeipluggen met glazen isolators verkocht, met precies dat doel, dat je de afstelling visueel kon controleren. Werkte niet zo goed want zoals je merkt, zie je het alleen goed in het halfdonker.
    Maar dat moet dus een heel oude plug zijn.

    HB motortje, neem ik aan? Lopen lief, die dingen, he?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Ah, OK, speciaal plugje dus....... ook weer wat geleerd.
    Ik was al niet overtuigd dat dit normaal was maar had geen tijd meer een andere motor te draaien om te checken (had natuurlijk ook alleen een plug kunnen wisselen, maar goed....).

    Ik vond de plug ook al een een beetje lang, ongeveer 5.5mm, had verwacht dat deze motor een kortere plug zou hebben, maar hij zat er bij en de zuiger bleef vrij, dus ik heb hem er maar in gehouden.
    Dan zal ik toch maar plugje wisselen, wel leuk om deze knap te houden, just for fun.

    Is idd een oude HB20, loopt leuk, klinkt ook leuk, vooral op lage toeren.
    Zoals beschreven krijg ik hem nog net niet perfect, als ik continu met gas speel gaat het goed van stationair naar vol, maar als hij even stationair gedraaid heeft pakt hij goed op, maar dan even een dipje in het midden.
    Maar is prima voor nu.

    Draai hem nu voor de lol, maar denk dat ik hem weer op de airboot ga zetten waar hij af kwam, lekker retro.
    Dan wil ik ook met castor gaan draaien, dan klopt de geur er ook nog bij
     
  9. Hans1679

    Hans1679

    Lid geworden:
    20 jan 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    amsterdam
    De motor heeft een Perry carburateur, heb je al getracht het lopen beter te krijgen door het verdraaien van de schijf, op de foto zichtbaar bij de drie klene streepjes waarvan de middelste iets langer. Kleine verstellingen toepassen! van slechts een paar graden.
     
  10. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Nee, nog niet met de schijf bezig geweest, die zou voor stationair zijn en stationair draait hij goed, hij pakt ook goed op, alleen op 50% toeren houd hij even in (alleen na lang stationair, niet als ik snel gas open dicht open doe).
    Maar zou kunnen dat hij met een tikje armer toch iets beter op pakt, dus ga het proberen.

    Maar goed er moet ook een andere plug in dus dan word alles toch iets anders.
    En als ik hem straks met andere brandstof ga draaien (castor) dan word het helemaal anders.

    En zo prullen we lekker wat aan.
     
  11. Hans1679

    Hans1679

    Lid geworden:
    20 jan 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    amsterdam
    De verstelmogelijkheid is er, wel belangrijk is altijd, pas hele kleine verstellingen toe en beoordeel of hij beter op pakt.
    Als hij enige tijd stationair draait en je knijpt de brandstoftoevoer dicht dan kun je beoordelen of hij wat rijker of armer kan. Loopt hij kort door en toert dan eerst op, dan kun je wat armer proberen, schijf rechtsom. Gaat hij direct terug in toeren en slaat af, dan wat rijker, linksom.
    Kun je de motor op deze wijze naar tevredenheid afstellen dan moet je door verstelling van de gasschuif het stationaire toerental opnieuw afstellen door het verlengen of verkorten van de gaskabel of -stang. Het regelbereik met de trim van de stuurknuppel blijft dan volledig bruikbaar-
    Succes met de motor.
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2020
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die schijf is héél erg gevoelig: die buitenste streepjes zijn ongeveer de maximale posities. De O-ringetjes willen wel eens plakken, wat kleine verstellingen lastig maakt.

    Voor zover ik me herinner was de .25 de kleinste HB met een zuigerveer, de 20 had volgens mij een gietijzeren gelapte zuiger, en dat betekent dat je brandstof met alleen maar synthetische olie moet mijden als de pest. Minimaal de helft van de olie moet castor zijn bij die dingen.

    Check het even met een magneetje op de zuiger, want 100% zeker ben ik niet over het gebruikte materiaal.

    Ik denk met plezier terug aan mijn ouwe .25 die liep en startte wel zo prachtig... dat was de eerste motor ooit (voor mij dan), die ik betrouwbaar met een paar tikken met de hand aan kreeg.
     
  13. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    ik heb hier nog een HB liggen die ik niet gebruik . zal even een plaatje posten voor de liefhebber en dan kan hij eventueel door naar een andere verzamelaar.
     
  14. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Heel toevallig heb ik dit weekeinde een HB21 auto motortje uit elkaar gehaald (moet ongeveer uit dezelfde tijd zijn als de HB20 denk ik).
    Tot mijn verassing had de .21 ook een zuigerveer.
    Gewoon mooi om te zien, zo'n oud motortje, zo'n klein zuigertje, en dan ook nog een zuigerveer er op, doet gewoon deugd om naar te kijken.
     
  15. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Had ik eigenlijk in 1 post moeten doen, maar:

    Idd, de schijf verdraaid een gaatje in de brandstof toevoer, dus de versteling moet minimaal zijn.
    Hoewel ik de carb schoon gemaakt heb gaat de schijf heel zwaar dus daar wilde ik in de schemering met een draaiende prop er voor niet aan gaan frumellen.

    Zoals gezegt gaat er toch een andere plug in, en wil ik ook andere brandstof (castor) gaan gebruiken, dus dan zien we wel weer verder hoe de afstelling er bij staat.
     
  16. Hans1679

    Hans1679

    Lid geworden:
    20 jan 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    amsterdam
    Je kunt de motor beter even stoppen, schijf verstellen en weer starten.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Even weer uit elkaar halen (ook die schijf uit de carb body trekken) en hééél lichtjes de O-ringen invetten met wat vaseline of zo.
    In elkaar zetten, en de schijf even 45 graden beide kanten op draaien, daarna is hij voorlopig weer licht verstelbaar.
    Ik herinner me dat ik die schijf na zo'n behandeling gewoon net als de sproeiernaald tussen duim en wijsvinger kon verstellen.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die had er ook een, maar dat was volgens mij geen kamzuigermotor, toch?
     
  19. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Had ik al gedaan met zuur-vrije vaseline, draaid inderdaad wel maar niet zo makkelijk als een sproeier naald, maar hoeft mischien ook niet, hij moet zeker niet vanzelf kunnen verlopen.
    Dus hij is wel te verstellen, alleen ik zou het dan als-nog doen zoals @Hans1679 ook aangeeft, motor uit, en tikje verdraaien, dan weer starten.
    Maar daar had ik dit weekeinde geen tijd meer voor, het werd al donker, dus klusje voor later.

    Ja is wel een kam zuigertje, ik heb hem niet thuis liggen, als ik weer in mijn werkplaats ben zal ik er eens een foto van maken.
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    De "stationair" instelling van een Perry carburateur hoort behoorlijk zwaar te gaan als je hem verstelt. Je wilt niet dat hij tijdens het vliegen verloopt.
    De groef in de instelschijf kan je gebruiken om de schijf wat makkelijker te verdraaien door er een dunne schroevendraaier in te steken, zo dicht mogelijk bij het midden. Je hebt dan meer "grip" zodat je hem wat makkelijker kan verstellen.
    Zoals al opgemerkt zal je heeeeel voorzichtig moeten zijn met het verstellen want de instelling is erg gevoelig, je bent zo te ver.
    En alsjeblieft probeer de instelling niet te veranderen met een draaiende motor, ook niet met de schroevendraaier. Ten eerste maken de trillingen het instellen veel lastiger en ten tweede is het gewoon gevaarlijk!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina