Vragen/Voorbeelden Topic over de: FrSky Taranis X9E Zender

Discussie in 'Werkschepen' gestart door marten77, 26 mei 2017.

  1. Arragon

    Arragon

    Lid geworden:
    7 dec 2010
    Berichten:
    84
    Locatie:
    In het zuiden van Frankrijk
    Dag Jan,
    Zou je eens een voorbeeld willen posten van je programmatie
    aangaande de Set Reset switch.
    Interesseert me ook, maar programmeren ... [​IMG]
     
  2. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Geen probleem Arragon, ik heb enkele "puls" drukknoppen op de zender geïnstalleerd maar als ik met niet vergis staat er ook zo 1 puls schakelaar standaard op de Taranis.

    Hoe doe ik dat (misschien zijn er betere manieren?) je gaat naar Logical switches, onder "FUNCTION" selecteer je de eerst vrije logical switch bvb L01 en selecteer "FUNCTION": Sticky
    Dan ga je naar V1 en V2 en geef de "ingedrukte" stand van de schakelaar in, in beide velden.

    Ga dan naar tabblad "Mixes" , klik op een vrij kanaal, geef de mix een naam, en als source gebruik je nu die Logical Switch "L01" .

    Nu heb je een "memory" met een drukknop... (bruikbaar voor eender wat)

    Ik heb er een voorbeeldje van gemaakt dat is waarschijnlijk duidelijker...



    Veel plezier ermee!

    Misschien moeten we meer van dit soort tutorials maken dan is iedereen mee?
     
  3. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Voor alle scheepsbouwers die wat meer kanalen ter beschikking willen, ik heb uiteindelijke de Taranis X9e af met 30 Proportionele kanalen en 4 x 14 (56) switch functies waarvan 8 puls en 48 memory met de Multiswitches van NVM.

    Aller eerst het begin van de encoders: er zitten een heel aantal onderdelen in maar alles wijst zich netjes uit ik koos voor de "B" versie zodat ik geen proportionele kanalen moest opofferen.

    [​IMG]option B by Jan Fabri, on Flickr

    Dit zijn de onderdelen:

    [​IMG]IMG_4400 by Jan Fabri, on Flickr

    Na wat soldeerwerk kom je al snel aan een mooi resultaat, kijk wel altijd goed na dat alle componenten aan de juiste kant staan, overal op de printplaten staan merktekens die je ook terug vind op de onderdelen. Dit voor komt lastig "los" soldeerwerk als je fout zit, waarschijnlijk is het component naderhand ook stuk door te veel hitte... (Kijk even naar de "bolletjes" op de Opto couplers.)

    [​IMG]IMG_4409 by Jan Fabri, on Flickr

    De te lange beentjes knip ik altijd af met een nagelknipper dat werkt makkelijk.

    [​IMG]IMG_4414 by Jan Fabri, on Flickr

    Werk je rustig door alle componenten (dit duurt wel even) soldeer ook de schakelaars, de voeding en de signaal kabel, deze 2 laatste heb ik apart besteld.
    Uiteindelijk bekom je een printje met heel wat draden en schakelaars, ik heb per schakelaar een kleur genomen omdat het naderhand makkelijker trouble shooten is als er iets niet werkt...
    Oh ja goede tip van MdG soldeer de LED aan een draadje zodat je ze zichtbaar kan plaatsen op de zender, binnen in heb je er niets aan, de LED geeft aan wanneer je de schakelaar terug mag lossen...

    [​IMG]IMG_4439 by Jan Fabri, on Flickr

    Vervolgens zet je de "INO" bestanden op de bijgeleverde Arduino's (ik heb niet gecheckt of deze al waren voorgeprogrammeerd)

    (filmpje komt nog als ik terug thuis ben heb hier geen arduino liggen...)

    Dan heb je je Decoder klaar en kan je hem inbouwen.

    [​IMG]IMG_4441 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4423 by Jan Fabri, on Flickr

    Wat is nu wat, even een verduidelijking de rechtse schakelaar (onderstaande foto) selecteert de Decoder als het ware, op de Decoder heb je de keuze om de hoge of lage kant van de "puls" te kiezen beide hebben 14 schakel mogelijkheden.
    Je kan ze beide gebruiken met een schakelaar op de Encoder en met een jumper die dient geplaatst te worden op de Decoder (al dan niet) selecteer je deze.

    De lange schakelaar heb ik gekozen voor de moment switch, de 3 andere zijn "Memory" deze laatste 3 hebben een dubbele functie druk je ze snel in selecteer je een schakeling druk je ze lang in (ca 1s) selecteer je een andere elke van de 3 schakelaar heeft zo dus 4 schakelstanden: Kort op, Lang op, Kort neer, Lang neer...
    dit geeft dus de 3x4 schakelingen.
    Daarbij de 2 moment schakelingen en dat zijn er dan 14 (de laatste 2 kunnen ook wel memories worden mocht je dat echt willen of nodig hebben als 28 of 56 schakeling nog niet genoeg zou zijn hahaha...)

    [​IMG]IMG_4424 by Jan Fabri, on Flickr

    Voor de voeding te installeren raad ik aan een zekering van 0,5A tussen de decoders te zetten, anders is de kans groot als er een kortsluiting in de print zit (door fout of on nauwkeurig te solderen) je de hoofdprint van de zender beschadigd, en zal moeten vervangen.

    Ik heb de stroom van de hoofdprint afgetakt naast de batterij, deze zit gekoppeld aan de hoofdschakelaar van de zender zodoende gaan de modules mee aan en uit met de zender, dit werkt zeer netjes!

    Onderstaande foto's laat zien hoe ik dit heb gedaan, ik heb er ook 2 JSTmicro connectoren tussen gezet mochten er ooit vervangingen moet gebeuren...

    [​IMG]IMG_4442 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4444 by Jan Fabri, on Flickr

    Het zijn dus de 2 linkse gaten die je moet nemen, meest links is negatief, daarnaast is de plus...

    [​IMG]image by Jan Fabri, on Flickr

    Dan ga je gestaag verder met de decoders (pfff reken op 2 uur per decoder) de onderdelen:

    [​IMG]IMG_4450 by Jan Fabri, on Flickr

    Tijdens het solderen van de Leds, is het misschien aangewezen dat je deze even test voor je de beentjes afknipt (MAX 1,6v!!!) het is anders heel vervelend tijdens het testen om te zien of je multiswitch wel werkt...

    Uiteindelijk krijg je dit:

    [​IMG]IMG_4449 by Jan Fabri, on Flickr

    Weeral moet je dan de software op de Arduino schrijven en klaar is kees...
    Ik koos bij de decoder voor de stroom van de voeding te nemen zo kan je met de MultiSwitch schakelen vanaf de hoofd accu. (hij schakelt de negatief, dus je kan altijd met meerdere spanningsbussen werken...)

    Ik heb per schakeling er headers op gezet (in rood en zwart) omdat ik dat persoonlijk makkelijk vind je kan natuurlijk ook alles solderen of er fiches op zetten...
    Het is maar wat je gewend bent...

    [​IMG]IMG_4447 by Jan Fabri, on Flickr

    Sluit dan in de zender alles op een vrije schakeling met 3 posities alle groene sloten zijn ok:

    [​IMG]switch board by Jan Fabri, on Flickr

    Instellen op de de zender gebeurd als volgt:

    Je start de zender of companion, ga eerst naar "Edit Radio Setting" geef daar een naam aan de input waarop je de multiEncoder hebt geplugd, ga dan naar mixes, kiest een kanaal, geef een logische naam, en vul de noodzakelijke velden in, de trim moet uit!

    [​IMG]Schermafbeelding 2019-10-22 om 14.40.44 by Jan Fabri, on Flickr

    Live:



    Sluit vervolgens de Decoders aan de ontvanger kijk na dat je per kanaal 1 decoder heb met jumper geïnstalleerd en 1 zonder anders zullen ze beide hetzelfde doen.
    Je kan ze installeren door gebruik te maken van een Y kabel als je de 2 Decoders op 1 uitgang van de ontvanger wil plaatsen. dan heb je alle 30 kanalen beschikbaar, ik heb bij gebrek aan Y kabels even het kanaal gekopieerd ze dan allemaal op de ontvangers aangesloten.
    Vergeet niet dat op de decoders ook spanning moet aangesloten worden (min 5 a7v), de Arduino's nemen in mijn geval spanning van de hoofd accu...

    Uiteindelijk moet je alles even testen...



    Dit was de grootste aanpassing aan de zender, naderhand heb ik links en rechts nog wat gaten geboord, een Multi position switch geïnstalleerd, een extra potentiometer die zal dienst doen als variabele "Dual" rate of beter "Variable Rate", en wat switches, moment switches , 3 position switches enz...

    Je plugt deze in op het switch bord, en daarna ga je in de zender of in companion ze toewijzen...

    Dit is het uiteindelijke geworden:

    [​IMG]IMG_4467 by Jan Fabri, on Flickr

    De 2 bovenste Pot's moeten nog andere knoppen krijgen, naar analogie met deze in het midden, het oog wil ook wat he ;)

    Voila een overzichtje van wat mogelijk is met de X9e, bij deze wil ik ook MdG bedanken voor zijn bijdrage zoals steeds weer was deze fantastisch! :wave
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2019
    norwin, AHoogendijk, Bert V en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Arragon

    Arragon

    Lid geworden:
    7 dec 2010
    Berichten:
    84
    Locatie:
    In het zuiden van Frankrijk
    Hartelijk dank Jan,
    Dit was weer een zeer uitgebreide uitleg.
    Zou geweldig interessant zijn voor de leken onder ons. [​IMG]
    Ronny
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2019
  5. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Heren op een 2 schroefs model met boegschroef, hoe mix ik daar het beste de motoren en roeren?
    Op mijn F14 had ik een navystick, daar kon je de motoren heel makkelijk instellen met 2 vinders en ik had een stick net eronder geplaatst voor de boegschroef... het mixen kon dus met 1 hand.

    Welke filosofie gebruiken jullie?

    Ik dacht 2 motoren op 1 stick als de andere stick min of meer gecentreerd staat, slaat die andere stick uit, dan is het stick direct op motor. Dit kan ik natuurlijk ook doen met bvb een schakelaartje...of een andere vaar mode bvb MODE 1 manoeuvreren MODE 2 varen, waar bij de ene alles apart gaat en bij het varen (grotere snelheid) de motoren samen lopen

    Daarnaast wil ik het roer inmixen met de motoren, (tip MdG) dus bij laag vermogen waar het roer relatief ineffectief is de motoren laten mee sturen laat ons zeggen tot 30 a 40% van de motorstick uitslag, daarna is roereffect sterk genoeg .

    Misschien kan ik de boeg thruster hier ook in mixen maar hier ben ik niet helemaal zeker van.

    Alle ideeën en ervaringen zijn welkom
     
  6. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    @JaFa
    Dank voor je bijdrage betreft de MultiSwitch :thumbsup:

    Om je hoofdmotoren te mixen met je boegschroef en/of je roer, is het meest eenvoudige om je boegschroef/roer input ook te gebruiken bij je hoofdmotor kanalen.
    Wel zal je bij eentje een negatieve mix moeten toepassen, ivm de juiste draairichting.
    Als je dan roer geeft, dan zullen beide motoren daarop ook reageren. (zelfs als je ook al wat gas geeft met je gas-sticks)
    Daar dit alleen effect heeft bij een lage snelheid, vervalt deze mix bij mij automatisch bij 30% of iets meer/minder motorvermogen.

    Voor de meeste schepen heb ik minimaal 3 soorten modes aangemaakt.
    Haven (goed manoeuvreerbaar)
    Varen Normaal (realistisch vaarbeeld)
    Varen Vol vermogen (meer vermogen, ivm bijvoorbeeld slepen)
     
  7. Johan14

    Johan14

    Lid geworden:
    17 sep 2014
    Berichten:
    56
    Dank je.
    Ik ga je settings voor de multiswitch eens vergelijken met degene die ik heb.
    Ik zit aal een tijdje te worstelen om deze goed te krijgen in samenwerking met men beier geluidsmodule ( EKMFA )
    Ofwel is er iets mis met de zender of de multiswitch zelf. Ik heb het probleem als ik met de throttle handle speel ik een conflict krijg en men beier module vreemd begint te doen. Schakel ik deze uit is het probleem ook weg.
     
  8. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Een vraag voor alle Frysky programmers hier, kun je met open tx een servo uitslag vermeerderen/verminderen tot maximaal gewoon door de stick uit te slaan en vervolgens als je de stick loslaat de vermeerderde positie vast houden.

    Wat ik wil is dat een servo traag gaat naar een uitslag en als je de stick loslaat de servo deze positie behoud. ik kan wel de positie behouden in een andere vaar mode, nu moet ik nog een manier vinden om de stick uitslag de servo gewoon te laten travelen tussen min en max...

    Ideeën?
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2019
  9. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Je zou een terugverende schakelaar kunnen gebruiken, welke je tijdens het uitvoeren vasthoud...
    Zodra je loslaat kun je hetzelfde laten gebeuren, zoals bij een vaar mode wisseling.
    Het kan natuurlijk ook een twee standen schakelaar zijn, welke in positie blijft staan.
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2019
  10. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ik vind dit echt uniek dat mensen dit doen om zoveel informatie hier los te laten.
    Is voor mij abracadabra, maar heel langzaam kom ik uit de analoge rc wereld in de digitale, ook al zijn mn servo,s nog analoog. Met deze x9d kan je idd veel, maar moet nog veel leren :hammer:.
    Heel hartelijk bedank voor de info :worship:
     
    marten77 vindt dit leuk.
  11. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Stilaan wil ik een stap verdergaan nu, Ik heb de Multiswitch op arduino in de zender, dit werkt PERFECT! Heeft iemand dit al aan een USM-RC2 gekoppeld?

    Hoe begin ik hieraan?

    Ik heb ondertussen alles thuis aangekregen, er komt ook nog een EXT 2 module op de USM maar eerst moet ik hem zien te interface met de Multi...

    Alvast erg bedankt voor jullie input.
     
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Vast wel

    Ik ontdek ook steeds nieuwe dingen.
    Alleen nog even ontdekken welke je precies nodig hebt, met logische functies kan je van alles.

    Denk dat je even precies moet beschrijven wat je wilt, zonder in schakelaars etc te denken, zoeken waar je dat zet.

    Groeten

    Arie
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2020
  13. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    @JaFa
    Het staat toch echt in de NVM MultiSwitch handleiding omschreven ;), wat te doen met de Encoder (module in de zender), namelijk Jumper J1 plaatsen.
    In SoundTeacher van de USM-RC2 activeer je die "EKMFA" functie en sluit je het kanaal wat je gebruikt aan via Prop3.
    Of je gebruikt van ontvanger -> USM-RC2 alleen de Sbus connectie, via die Prop4 aansluiting. (Prop 1, 2 en 3 dien je dan vrij te houden, daar alles via de Sbus kan/gaat)
    Zie hier een voorbeeld met de Sbus, al dan wel zonder die EKMFA functie.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/taranis-x9e-zender-voor-truckers.266730/#post-3971879
    Via die Sbus tabblad, dien je dan bij Prop3 het juiste kanaal van je zender te plaatsen.
    Zie blz 38: https://www.beier-electronic.de/modellbau/service/Soundmodul_USM-RC-2_NL_V1.10.pdf
    Let wel, de NL handleiding van de USM-RC2 is niet up to date, als je al de laatste SoundTeacher gebruikt !
    Hier de meest recente in het Engels:
    https://www.beier-electronic.de/modellbau/service/Soundmodul_USM-RC-2_GB_V1.70.pdf
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2020
  14. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Marten, dit is 150% wat ik nodig had, stap voor stap, bedankt het is zoveeeeeeeel beter als jij het uitlegt! echt! Bedankt, ik ga wat spelen en zien wat ik eruit krijg voor het nieuwe project...
     
    marten77 vindt dit leuk.
  15. teckel

    teckel

    Lid geworden:
    6 apr 2013
    Berichten:
    31
    Zo heb er ook een gekocht wel overgenomen van iemand dus we gaan het beleven zijn er mensen in de buurt van Breda of Zwijndrecht die deze zender in kunnen stellen voor me zodat ik weet hoe het een beetje werkt .
    hij zal gebruikt worden voor scheepvaart .
     
  16. tankerschipper

    tankerschipper

    Lid geworden:
    20 jul 2014
    Berichten:
    30
    Locatie:
    hoeksewaard
    Hoi iedereen.
    Ik heb vaak een soort van storing op de rechter stick (links naar rechts)
    Deze komt op de display en op de servo vaak heel langzaam terug en naar links geen volledige uitslag.
    Als ik hem een paar keer vanuit links of rechts terug laat "schieten" gaat hij weer een poosje goed.
    Het vreemde is dat een kennis van mij hetzelfde euvel heeft.
    Bij jullie ook een bekend iets?

    Groeten
    Dennis,
     
  17. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo @tankerschipper

    Dit klinkt als een zwevende potmeter vanuit die stick.
    Ik heb dat ook gehad met die van mij en van daaruit altijd gelijk de originele sticks vervangen voor Hall-Sensor sticks.
    Deze passen erin: https://droneshop.nl/frsky-taranis-x9d-m9-hall-gimbal
    Helaas niet voorradig bij deze shop.
    Wel dien je die vier M3 gaten uit te boren, dan kun je de originele schroeven gebruiken.
    De M9-R serie is wel voorradig, echter hebben deze een kortere weg in de op/neer beweging !
     
  18. tankerschipper

    tankerschipper

    Lid geworden:
    20 jul 2014
    Berichten:
    30
    Locatie:
    hoeksewaard
    Oke bedankt voor deze tip.
    Ik ga even op onderzoek uit.

    Groeten
    Dennis

     
  19. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    na een herseninfaect eb een lsngr revalidaalidatieben ik rtwerrtEven een geheek ander vraagje| isde draaiknop rechts van het lcdd scherm onder makkellik te verwijderen? Ik wil graag een carbon plaatjem plakken, maar dan moet die kmop er even af en ert later weer op.Ik kan het nietvinden en ben een beetje bamg dat ik de zender kapot maak en dat is niet mijn bedoeling.Heb ook weerde lader gevonden, die doorde opruimwoede van vrouwlief even kwwijtgeraakt was.En daar ben ik heel blij mee.Iemand een suggestie?Alvast bedankt.
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2020
  20. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo @ceewee

    Alles betreft draaiknoppen of schakelaars, zijn allen te verwijderen.

    En veel sterkte btw, wat betreft je herstel.
     

Deel Deze Pagina