welke motor en welke schroef

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door De dobbe, 1 mrt 2020.

  1. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Hoi, na een aantal jaren ben ik weer terug op dit forum omdat ik de bouw van mijn bootje weer heb opgepakt, zie ook het topic "spanten".
    Nu heb ik een aantal vragen.
    De tekening, uit de jaren 50! doe ik hierbij, zodat jullie een indruk krijgen wat voor soort bootje het wordt.
    Hij is circa 90 cm lang en de bedoeling is dat ik hem met een elektromotor ga aandrijven ( dus niet met een Ethanol dieseltje zoals op de tekening.
    De schroefas heeft een hoek van circa 5 graden t.o.v. de kiellijn

    * wat voor soort schroef en welke grootte is geschikt voor dit bootje.
    * En welke motor hoort hier dan bij? Vermogen, koppel, toerental, voedings spanning etc. of zijn dit allemaal onzin vragen? PS ik heb een accu pack van 3000mAh met een spanning van 22 Volt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het is natuurlijk leuk om een jaren 50 model te bouwen, maar om daar zonder modificaties een 6S Lipo met bijpassende motor op los te laten lijkt me niet zo'n goed idee. Bedenk eerst eens wat je wilt. Bouwen volgens tekening, waar de schroefdiameter uit te halen moet zijn, of het ontwep zo aan te passen dat het ook echt snel gaat. Misschien een uitdaging voor forumlid pompebled. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Bedankt Klaas, heb ff op de tekening gekeken en daar staat denk ik een twee bladige schroef getekend met een diameter van circa 34 mm.
    Het is mijn bedoeling om gewoon dat bootje op mijn oude dag nog een keer te bouwen. Het hoeft helemaal niet snel te varen, het is geen speedboot. Het lijkt mij wel leuk dat ie varen kan. Zo simpel mogelijk, vooruit, achteruit, aanpassen snelheid en roerservo. Als ik goed tel zijn dat dus 5 kanalen.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je komt voor de besturing met 2 kanalen wel klaar. 1 om de motor te regelen en 1 om de roerservo te bedienen. Klaas. In de speedbotenwereld ben ik niet goed thuis en durf je niet te adviseren m.b.t motor, regelaar en schroef. Ongetwijfeld zal er nog wel iemand, die daar meer kijk op heeft, reageren. Succes ermee. Heb geprobeerd je foto rechtop te zetten, maar lukt me niet via de tablet. Gr. Klaas.
     
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag bekeken en de scan 180° gedraaid.
    In dit schip zit een dieselmotor(1,5cc?), geen gloeikop motor.
    Ik weet nog, dat een van mijn vrienden in 1960? een dergelijk schip heeft gebouwd.
    Alleen niet met een diesel, maar met een COX .038 gloeiplug motor.
    Een diesel was moeilijk te starten, door de compressie, en ook nog door de juiste afstelling van de sproeiernaald.
    Indien gestart, dan was het toerental van de motor makkelijk boven de 15.000 t/min.
    De schroef was relatief klein met een sterke spoed.
    Het was belangrijk, om na het starten van de motor het schip zo snel mogelijk in het water te zetten. De snelheid van de uitlaatgassen zorgden voor het aanzuigen van het koelwater, venturie effect. Vandaar ook de kleine "happer/inlaat" aan de andere kant van de romp.
    Destijds ging zijn scheepje als een razende over het water, Alleen vooruit.
    Dus volgende vraag: hoe snel wil je varen, want dan kan afhankelijk van de rompvorm het benodigde vermogen en scheepsschroef berekend worden.
    Je moet het vermogen van de oude modeldieselmotoren niet onderschatten.

    IMG_6673-2.JPG
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Hans1679

    Hans1679

    Lid geworden:
    20 jan 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    amsterdam
    Ik herken de radioboot van Evert Kreulen. Interessant om ook eens te bouwen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Had hij een winkel in de Weste Wagenstraat in Rotterdam?
     
  8. Hans1679

    Hans1679

    Lid geworden:
    20 jan 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    amsterdam
    Evert Kreulen zat aan de Goudsewagenstraat 4 in Rotterdam.
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2020
  9. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Inderdaad, nu herinner ik mij weer die naam, nu ik het lees, Evert Kreulen. En de boot in de post van Hans is hem!
    Ik heb inmiddels alle spanten met mijn zelfgebouwde cnc portaalfrees gemaakt, zie topic spanten.
     
  10. Hans1679

    Hans1679

    Lid geworden:
    20 jan 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    amsterdam
    Bedankt voor je reactie. Vond in andere onderwerpen weinig respons, over een landingsgestel, meerdere posten, geen reactie, later over lijnbesturing en zwaartepunt inschatten.

    Ik vond de boot vroeger wat groot en heb zelf kleinere gebouwd met elektrische aandrijving, ging redelijk snel voor mij. Draaide op een kleine loodaccu van 6 Volt. Laatst maakte ik een opmerking in het draadje van de Theodor Heus. Er was geschreven over de snelheid, eenden geen kans……Voor de lol had ik een postje geplaatst met “drijfsijssies kansloos”, er was prompt een klacht ingediend en kreeg een bericht van de moderator, ik moest serieuzer posten! Amsterdamse straattaal kent men niet (LOL).
    Heb zelf ook een set spanten klaar voor een boot van vergelijkbare afmetingen en ga waarschijnlijk binnenkort ook verder bouwen als ik ruimte en tijd heb.

    Succes met de bouw.
     
  11. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    12B309BB-8641-4EAC-9AD1-7070A84BF9B2.jpeg 587A67F2-E43F-4461-A3F6-1C7C45F5F177.jpeg Hans, bedankt!
    Heb wat gegoogled en vond een motor en schroef die misschien wel goed zijn voor deze boot? Ik plaats hierbij de foto’s en vraag jullie of deze motor en schroef geschikt zijn.
     
  12. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Sorry voor het op z’n kop plaatsen van de foto’s
     
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb de foto's even gedraaid.
    2-12B309BB-8641-4EAC-9AD1-7070A84BF9B2.jpeg
    Volgende de schroef.

    2-587A67F2-E43F-4461-A3F6-1C7C45F5F177.jpeg

    Bedenk wel, dat het scheepje ontworpen was voor een dieselmotor (1,5cc?) deze motoren draaiden met gemak 15.000 of meer toeren,
    Het scheepje van mijn vriend ging als een speer over het water.
    Overigens, wil je nu het scheepje bouwen, zoals ontworpen, dan heb je nu een (milieu) probleem.
    Destijds draaiden deze dieseltjes op een mengsel van ca. 1/3 wonderolie, 1/3 petroleum, 1/3 ethylether en als bijmenging (ons geval) 3 tot 5% amylnitriet.
    De uitstoot was gigantisch, vooral door de onverbrande wonderolie. Zou je nu met een dergelijke uitvoering gaan varen, dan zie je een prachtig oliespoor in het water.
    Doet pijn om te zeggen, maar zeker in dit geval zijn de nieuwe brushless motoren een goede vervanging van de oude diesels.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Model heeft iets van een Duitse Sprengboot en een WW1 Coastal Motor Torpedo boat. Zonder de opbouw...
    Thornycroft...

    https://www.google.com/search?q=THO...UGCewKHZFxBpIQ_AUoAXoECBAQAw&biw=1397&bih=759

    Dat model van Van Kreulen heeft iets van een op Vosper gebaseerd model, Motor Launch. Fraai ding.
    In den beginne waarschijnlijk gevaren zonder besturing, en uitgezet op wedstrijdparcours op een rechte lange baan,
    en dan maar goed mikken met het roer om de overkant rechtuit te halen??
    Tot een zekere RC besturing haalbaar werd... Vic Smeed ontwierp ook een aantal van zulke modellen. Zeer veel karakter in het ontwerp.

    Ik denk dat je het Krik motortje goed kan gebruiken. Ik lees 15 kmh?
    Zeer haalbaar, via spoed kan je theoretische toerental uitrekenen.
    20% tot 30% bij de toeren optellen. Aangezien je met slip te maken krijgt.
    Dat is dan het te halen motortoerental. En weet je het voltage dat je op die Krickmotor moet toepassen.

    Spoed relateer je aan de diameter van de prop.
    Is dat een spoed van 1,5 en de diameter is 40 mm, dan zal die prop per omwenteling een afstand afleggen van 40 x 1,5 = 60 mm, zou water een vaste stof wezen...

    Dan kan je verder doorrekenen om te relateren aan 15 kmh. Dat mag je zelf doen.


    De toerentallen van de uitgaande as staan op de motor gestikkerd.
    Dat zijn voorstelbare astoerentallen. Maar hoe hoger de toeren van de as, de meer ook dat stroom gaat vragen.

    Hieronder een link naar Krick. Ook daar kun je bestellen.
    Meer specificaties van de motor aldaar.

    https://www.krickshop.de/Electronic...ick_e&SessionId=&a=article&ProdNr=42275&p=358

    Je kan daar probleemloos een +40 mm speed propeller op zetten. Spoed 1,4 t/m 1,6.
    Op 2S lipo vaart dat dan lekker, en op 3S (11,1v) gaat het al zeer vlot. De motor kan dat keurig aan, en is niet overbelast.

    Ja ga voor een snelle schroef!.
    Zou zelf niet snel voor de messing schroeven gaan, als het vlot moet gaan. De spoed is eenvoudig te laag, en moet je meer toeren maken.
    Model is een planeer type, en zal vlot over vlak water varen, veel minder waterweerstand dan een sleepboot of snelboot. Bij golfslag wordt het vaarbeeld wat minder
    stabiel. Zal het wat meer gaan slaan. Achterschip heeft een redelijke kiel en zal voor keurige koersstabiliteit zorgen.
    De prop is op de tekening een tweeblads... mogelijk met vrij smalle bladen.
    En in de vroege jaren waren de propellers in modelbouwland nog niet echt goed uitgewerkt...
    Wil je een parel onder het model... dan trek je de beurs open en bestel je er een bij de The PropShop in UK...
    Speed propeller. Die doen het uitstekend in het water. Gegoten en mooi nabewerkte propellers.

    Het roer doet denken aan een sloep, maar ook aan een M.A.S. torpedoboot... Kreulen was duidelijk onder de indruk van de Britse powerboats.

    Type gearbox weet ik niet, zal geen planetair zijn? Wel regelmatig smeren met wat olie of dunner vet.

    Zou een kogelgelagerde schroefas overwegen, van zo een 4 mm doorsnee, daar een drive dog systeem of 4mm draad propeller?
    Zijn er ook speedboot assen, waarbij de motor direct op de schroefas wordt gemonteerd via een flens, as en motor-as star gekoppeld.Speedboot forum uitpluizen en vragen stellen.

    Met een motortje als deze zal het ook vlot gaan op 2S lipo.
    Weet niet of Aero-Naut ze nog op voorraad heeft...

    Race 400 Elektromotor mit Getriebe 3 1 Aeronaut 712117

    Ik trof er hier een... maar is vast ook elders te vinden.
    https://www.ebay.de/p/1571605058

    of hier... etc...
    https://www.faber-modellbau.de/katalog/artikelinfo/23149/race-400-6-v_g-l-untersetzung-300-_-1

    Niet op te hoge spanning zetten, wat de instructie voorschrijft...
    Een beetje geluid produceren ze ook wel. Dat ligt ook vooral aan het 400 motortje... dat draait nominaal 22.000 rpm.
    Is iets rumoerig, maar presteert wel zeer goed.
    Aero-Naut had ze ondermeer als motoren voor het Bismark model bedoeld.
    Beetje smeren maakt het geheel iets stiller.

    Wat er mooi aan is... Tandwielen met schuine vertanding, en de uitgaande as is volledig kogelgelagerd.

    Motoren moeten volgens instructie ondergedompeld in water ingelopen worden op de koolborstels.
    Diet tegen onregelmatig inbranden en inslijten.
    Na behandeling moeten de motor goed droog worden geblazen en lagers een drupje olie.
    Mooi verhaal natuurlijk...

    Ook deze brommer sjort probleemloos een 4 tot 4,5 mm speedprop tot een niet overspannen speedboat.
    Een ook de stromen die getrokken worden zijn niet buitensporig.
    Ze zijn lichter van gewicht dan een 600 motor.

    Wat Klaas al schreef... 6S lipo... dat is wel heel veel geweld. Hou er rekening mee. Lipo's verouderen.
    5 jaar een nieuwe accu bewaren... is min of meer bewaren voor de kliko...
    En 2S tot 3S accu's zijn bij Hobby King niet zo duur. Een beetje capaciteit, 4000 tot 5000 geeft meer vaartijd.

    Je zou voor het model ook Sub-C NiMh cellen kunnen overwegen, iets zwaarder.
    Iets stabieler te laden, een lipo vraagt meer aandacht bij het bewaren, en moet altijd
    beschermd worden tegen diepontlading.

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2020
    De dobbe vindt dit leuk.
  15. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Bas, een geweldig advies, hier heb ik wat aan!!! Heel hartelijk dank.
    Ga je verhaal nog een keer goed lezen en vervolgens het e.e.a. Uitzoeken.
    Wordt vervolgd.
     
  16. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Geweldig verhaal Bas, hier heb ik wat aan!!!, bedankt
    Gr Geert
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Voor dat je gaat bouwen, trek een kopie van je bouwplan, ofwel laat het digitaliseren?
    Kan een idee zijn? Daarmee bescherm je het originele plan tegen bouwschades.

    Als je handig bent met PC en een printer, dan kan je via deel-printjes, de componenten uitprinten.
    Dat dan weermet pritstift of met een niet permanente grafische layoutlijm van 3M...
    zo op het hout geplakt je onderdelen per stuk vervaardigen.
    Is een imiddels veel gebruikte methode. Je kan ook zaakjes op karton plakken
    om tevoren een pas testje te doen, voordat je het in hout uitwerkt.

    De 3M lijm is wel een wat duurdere, maar is goed 'gereedschap' gebleken bij al het geknutsel.
    Gebruik dat al jaren en werkt plezierig.
    Loshalen doe je met wasbenzine op een lapje, hout eveneens een beetje na poetsen.
    De lijm is een niet permanente. En dat is prettig. Maar blijft mooi zitten tijdens het figuurzagen.

    Is spuitlijm, en spuit het op een plaat karton of in oude doos, op de grond in mijn garagetje... c.q. bouwhok.
    Alles plakt mee, ook je vingers... dus ik haal het met een lang pincet uit de 'plakstraat' :) Ach...

    Trek ook plan. Maak een malletje uit de maten van het motortje, verken type aandrijfas, en neem de lengte van de cardan mee
    in de totale lengte van de opstelling. Motor en schroefas het beste zo zuiver mogelijk in lijn gericht te zien krijgen.
    Minder weerstand, dus pietsie meer vaartijd... en het staat ook mooi...

    Zo verken je de plaatsing van alle onderdelen. Kan je vastlopers voorzien bij de bouw.
    Je kan dan tevoren even uitspinnen waar alles komt te liggen.
    Accu's plan je plannen door bijvoorbeeld blokjes schuim op de tekening op te stellen.
    Kan je je een beetje een beeld gaan vormen.

    De uiteindelijke boot zul je toch ook weer moeten trimmen, voorzie dus wat speelruimte voor de accu's.
    15kmh is een overzichtelijke snelheid. Ook voor een model van om en de nabij 1 meter. En is niet snoeihard.

    Soms kom je in het tweedehandscircuit nog wel eens een Robbe Navy aandrijving tegen.
    Zaten in veel Robbe scheepsmodellen/kits.

    Kwamen in 5,5:1 en in 3,33 :1 vertragingen. Daar zaten pittige Mabuchi motoren op, 76 EF-II.
    Deze doen het ook goed. Met plastic gear gieren die wel een beetje, kleine modus tandwielen.
    Maar ik had ze wel hoog in de toeren staan, en boven de 12v. Speelt dan ook mee.

    3,33 : 1 is dan die je zou moeten kiezen. de '5' is meer voor sleepboten.
    Prijzen moet je wel in de gaten houden, wordt maar al te vaak in overdreven.
    Zo bijzonder is de massaproductie-motor nu ook weer niet... miljarden oplage motoren...

    De Krick motor is iets lichter dan de Navy. Heeft z'n beste rendement tegen de 3 ampere
    (in die buurt ga je al snel zitten vol gas, ook afhankelijk van de prop)
    Heeft een lager stroomverbruik bij onbelast. Dus al varen bij lagere toeren zit je dan ook niet al te hoog.
    Bijkans gaat het model als door de boter... en gaat het vermogen op aan snelheid...minder aan waterweerstand.

    Overigens... de waarden van de Navy ligt hoger, zit zo rond de 7A op hoogste rendement.
    Daar kan je onder belasting ook meer watt's uit persen. (Andere borstels, andere wikkelingen)
    7A haal je bijvoorbeeld als je er 50 mm speedschroef op zet, spoed 1,6 boven de 4.000 toeren.
    Ik heb zoiets getest gehad in een scherp model die ondanks dat toch behoorlijke waterweerstand had.
    Het haalde tegen de 20 kmh. Maar goed... 2 motoren, totaal 14 Ampere vol gas. Je vaart dat ook niet
    de hele tijd.
    Dit model later op 12 kmh gezet, grote props, over-toerental afgestemd op rond de 20% slip om de 12 kmh te halen op vlak water.

    Varend verbruik je overigens minder amperes vol gas, dan dat je het model vast houdt vol gas.
    Dan gaat het verbruik duidelijk omhoog.
    Later wellicht meer.

    Een andere optie is het brushless verhaal. Is ook weer een lang verhaal van te maken.

    Groet Bas
     
  18. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Bas, wederom bedankt voor je adviezen. Het heeft ff geduurd maar hier dan weer een post. Heb inmiddels het e.e.a. besteld bij Krick. En ben in deze "Corona" tijd thuis verder gegaan met mijn bootje. Een schroefas tunnel zelf gemaakt ( een vriend heeft het buiten lager en kogellagers verloopstuk voor mij gedraaid). De zilverstaal as die ik ook bij Krick besteld had paste niet in het kogellager (ook van Krick). Na meting bleek de as 4,05 mm! Mijn vriend had gelukkig een andere as van 4mm, die wel past. Inmiddels het motor plateau met de schroefas uitgelijnd en gemonteerd. Zie foto's. Het bootje begint vorm te krijgen.
    Nu heb ik een vraag over de te gebruiken lijm voor de gordingen.
    Heb op dit forum de test gelezen over secondenlijm. Voor hout maakt het kennelijk niet zo heel veel uit. Maar de Bison Bond komt er wel heel goed uit qua sterkte en droogsnelheid.
    Maar deze is nog al prijzig.
    Vooral bij de boeg komt er nog al wat spanning op de gordingen (3X4 mm) in twee richtingen, horizontaal een ronding naar de boeg en ook vertikaal, de richting over de 4mm, omdat de boegpunt wat naar beneden loopt. Dus de lijm moet goed zijn en de gording moet onder spanning direct na lijmen goed vast zitten. Of is het beter eerst de gordingen onder stoom te vormen??
    Heb ik die Bison Bond hiervoor nodig of kan ik met een goedkopere lijm werken? 0D1DED29-51EF-434F-97D5-E77A65064FE7.jpg 6F8B5160-8711-4045-B034-E89BE686FF8A.jpg 47772451-FDC6-46AA-A885-CDF8D812B910.jpg
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb een vraag en een opmerking:
    Vraag, je motor kan een maximaal moment leveren van 3,5Ncm.
    Heb jij kunnen vinden, dat de cardankoppeling dit moment aankan?
    Opmerking:
    Voor een soepele, verdraaiingsvrije overbrenging moet je twee cardans achter elkaar gebruiken.
    De ene compenseert de afwijking van de motoras, de andere de afwijking van de schroefas.
    Daarom heeft een cardan in een auto twee cardankoppelingen, de ene aan de versnellingsbak en de andere aan de achteras.
     
  20. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Dank je wel Stoompomp voor de reactie.
    Ik weet niet wat voor koppel die kruiskoppeling aan kan, maar "mijn gevoel" zegt dat voor deze toepassing die koppeling wel sterk genoeg is.
    Wat het aantal kruiskoppelingen betreft. Volgens mij heeft één kruiskoppeling twee vrijheidsgraden, weliswaar binnen grenzen, de X en de Y, De schroefas kan iets schuiven in de richting van de hartlijn, de Z richting. Dus lijkt mij in deze statische situatie één voldoende. Bij een auto met achterwielaandrijving is het een ander verhaal, mede omdat de achteras verend is opgesteld en dus beweegt.
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina