Motorbok gemaakt met motorsteunen van hardhout en spanten van triplex. Deze moet straks tussen de romp zijkanten worden gelijmd. IMG_2158 door HBZWEEF geplaatst op 12 feb 2020 om 21:46 Nu de romp nog open ligt en alles goed toegankelijk is heb ik een heveltje gemaakt uit printplaat welke het stabilo moet opdrukken aan de achterlijst. Op die manier kan ik het Muiderkrinkeltje straks mooi uittrimmen voor een stabiele glij- en motorvlucht. Voor de duidelijkheid nu nog even aan de buitenkant van de romp gemonteerd. Wordt later tussen de rompzijkanten gemonteerd. Het richtingsroer en het stabilo heveltje worden aangestuurd via twee mini servo's en gecoat staaldraad van goedkoopstekralen.nl. De tegendruk komt van een stalen (0,4 mm) u-veertje voor het rudder en de elastieken die het stabilo tegen de romp gedrukt houden. IMG_2163 door HBZWEEF geplaatst op 12 feb 2020 om 21:54 Als alles naar tevredenheid werkt kan de romp onder en boven gesloten worden.
Strijd der giganten. Het is de PAW 55BR diesel geworden. 1/2 cc cilinderinhoud. Moet genoeg zijn. IMG_2147 door HBZWEEF geplaatst op 13 feb 2020 om 16:18
Dus toch 2 motorig zie ik..heb je een ander brevet voor nodig. Jij hebt een SEP brevet das nie genoeg...
Hé wat jammer. Ik dacht de volgende combinaties te kunnen toepassen. 1,5 en 0,5 samen met normale propellers geeft 2 cc 1,5 normaal en 0,5 als duw geeft 1 cc Hoef ik geen andere motoren meer op de kop te tikken.
Methodiek komt me toch zo bekend voor..zal eens fff kijken of daar geen Wright Br achtige patenten op zitten...
Romp nadert z'n voltooiing. Nu nog de rompbekleding boven de vleugel met een doorzichtige cockpit en de karakteristieke motorbeplating voor de motorkoeling. Voor het landingsgestel zoek ik nog een stukje duralplaat. Wie weet een adresje of heeft nog een stukje liggen?
Een tijdje gekloot met de PET flessen methode om een cockpitkapje te maken. Was geen succes. Het plastic moet met de föhn gelijkmatig worden verhit en de de mal moet eigenlijk in de fles passen anders is er geen beginnen aan. Maar eens een frame gemaakt en daar een vel petg op vastgemaakt. De oven op 130 graden voorverwarmen en 10 minuten frame en plastic er in. De mal (in mijn geval gemaakt van roofmate wat makkelijk is te modelleren) stevig in de mini werkbank en dichtbij de oven. Handschoenen aan tegen de hitte en frame met plastic over de mal trekken. Dat moet allemaal in één beweging anders koelt het plastic teveel af. Dit zijn de foto's van de werkwijze. Alles staat klaar! Uit de oven en over de mal heen. Het resultaat. Ik ben tevreden.
Mooi werk! Het verbaast me dat de Roofmate positief-mal niet smelt/van vorm verandert... Heb je daar een verklaring voor? Of is 130 graden gewoon niet heet genoeg? In het klein (indoormodellen) maakte ik de positief van balsa.
Smeltpunt roofmate ligt lager dan 130 graden, maar de mal gaat niet in de oven en het plastic koelt snel af buiten de oven. Geen teken van smelten op de mal. Iemand, ik geloof Harold, gebruikte het ook met de PET flessen methode waarbij ik vermoed dat de temperatuur nog hoger stijgt.
Oven temperatuur is wél kritisch. Boven de 175 ° Celsius gaat het petg kristalliseren en wordt melkwit. Dan is het uithuilen en opnieuw beginnen. Gelukkig stond er een datasheet op internet waarin de mogelijke bewerkingen van het materiaal uitvoerig stond beschreven inclusief het thermovormen. Spul wasvan IPB en heet Veralite 100 en is 0,6 mm dik.
Je hoeft het ons allemaal niet in detail uit te leggen..je adres ...waar we de orders naar toe kunnen zenden... is voldoende.
Ik zie dat je al over de 3500 posts op dit forum geplaatst hebt. Is dat omdat het zo moeilijk is jouw adres uit te leggen of............
Nee...bij de PTT gewerkt....kan er nog niet van loskomen breng graag post rond... zonder er op uit te hoeven...