Links en rechts draaien van een elektro motor?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door guyken, 6 feb 2020.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Als je een regelaar hebt waarvan je de rem kunt deactiveren dan remt dat ook wel wat. Beetje van de berg af rijden met de motor in een "bergversnelling".
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In de F5B wedstrijden gebruiken we ook geeen motor.
    En dan levert de doellanding ook veel punten op.
    Lijkt me dat je dan beter aan je vliegkunsten kan gaan werken dan aan aan eeb rem op de motor.
    NIemand in F5B gebruikt een motor die zorgt dat ie de doellanding kan halen en ook daar werd met een zeer snelle nurflugel gevlogen.
    Dus niet zoeken in het materiaal maar in jezelf.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja ik heb eerder al uitgelegd waarom deze optie mijn interesse had, als het een echte optie is. Had oa te maken met besparing van gewicht en van luchtweerstand (bij bv een ingeklapte remklep). Dat lijkt er niet zo op.
    Maar als we allemaal altijd alleen deden wat iedereen al deed dan waren er zowiezo al geen vliegtuigen, toch? Om maar niet te spreken over allerlei andere dingen die out of the box bedacht zijn.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Outside the box bedoel je.
    Out of de box is een standaard oplossing, veelgemaakte vout.

    Je kan wel oplossingen bedenken maar als die niet nodig zijn en het gewoon een kwestie van trainen is dan is die oplossing niet nodig.

    GJ
     
  5. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Ja, Bart, ik sta achter je wat dat betreft. Wat ik wel geleerd heb hier is dat, indien je de prop op toeren krijgt (achteruit) zonder dat hij ergens achter blijft hangen (indien de motor voorop zit), hij wel tegendruk kan leveren. Verder zal ook een (hoge) vliegsnelheid de prop tijdens het optoeren achteruit doen drukken. Het zal een krachtengevecht zijn, de middelpunt vliedende kracht tegen het in willen klappen door de werking van het propblad, samen met de luchtstroming die van voren komt. Maar ik ga het liever niet proberen op de Bolero! Beter met een kist met een duwmotor testen...Maar dan alleen om het te bewijzen, echt practisch zie ik het niet zitten met een klapprop.
    Wel een positieve spinoff: door al dat geschrijf over die Bolero ben ik gisteravond begonnen met de inbouw van de nieuwe motor, regelaar, prop/spinner en een relocatie van de Lipo. Dus ik heb er al voordeel van gehad, ik loop er al twee jaar tegen aan te hikken!
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Nee ik bedoel thinking out of the box.
    In te tegenstelling tot thinking inside the box.
    Herlees jij je eigen posts ooit wel eens? (-:

    Ik heb ook al uitgelegd dat het niet met trainen te maken heeft. Vlak hierboven zelfs.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, het is thinking outside the box.
    Out of the box is een standaard gedachte.
    En ja, ik herlees mijn posts en check op taalfouten en zo.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Thinking_outside_the_box

    En het heeft wel degelijk te maken met training en vliegkunsten.
    Elke kist is te landen zonder remkleppen en dan zelfs op een zakdoekje te landen.
    Zo hebben we het leerlingen aangeleerd en door veel te oefenen kan iedereen dat.
    Ik, en velen met mij, vinden dat een basis van het vliegen, dat je je kist neer kan zetten waar je dat wilt.
    In vele wedstrijdklassen is een doellanding een taak.
    En dan wordt er geen achteruitdraaiende motor gebruikt.
    Dus gewoon oefenen en je kist leren kennen.
    En de Yoda... dat vliegt al stapvoets.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2020
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    De middelpuntvliedende krachten zijn bij electro aandrijvingen altijd een of meer ordes van grootte hoger dan de luchtkrachten. Geen angst nodig voor terugklappende bladen.

    Alleen bij Wakefield en kleinere rubbermotor propellers zijn de luchtkrachten van vergelijkbare grootte, daar moet je een stop hebben zodat de bladen niet te ver naar voren klappen bij de motorvlucht.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee Rick, ik weet uit ervaring (foutje bij aansluiten van de motor) dat een prop inklapt bij achteruit draaien.
    Dat was een lichte RFM carbon klapprop.
    De luchtkracht was bij die prop groter en de prop klapte dicht, sterker nog, hij klapte amper open.

    GJ
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja... als er een luchtkracht is om hem dicht te houden dan moet die kracht dus een remmende werking hebben zou ik denken...
     
  11. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Zo de Bolero is weer vliegklaar, dank zij dit draadje en het heerlijke bouwweer! (altijd positief blijven hè)
    Oeroude Graupner ULTRA 1300 (alleen de hele oude vliegers kennen die nog :) , het was er eentje met vertraging die een 14 X 9,5 met 6000RPM kon draaien) vervangen door een Turnigy D3548/4 1100KV met een 12 X 6, (maar RPM heb ik nog niet gemeten, moet wat meer licht hebben buiten!!!!), een Turnigy Plush 100 Amp en de 14 cellen NC is nu een 5S/3300 geworden.
    Het eerdere totaal gewicht van 3340 gr is nu 2670gr ! 670gr lichter....
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Ultra 1300 ken ik nog.. zo oud ben ik niet.
    Was een beetje de "poor mens Plettenberg".

    Ja, als ie geen klapprop zou zijn dan zou hij het model stil leggen in de lucht.
    Maar in het geval van een klapprop is het dus niet bruikbaar.
    Je kan dan beter de prop langzaam laten draaien.
    Maar ik heb Bernd Pfeifer gesproken, hij snapt ook niet waarom iemand remkleppen of iets dergelijks op de Yoda wil, het is al een langzaam model dat makkelijk te landen is.
    Probleem zit dus niet in het model maar in de piloot.

    GJ
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja lees mijn subscribble maar...
     
    Peter Den vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina