Te veel toeren..

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Richard Branderhorst, 11 mrt 2020.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Ik heb net met mijn vliegende vleugel getest.
    Want het model is al oud en er zat nog een oude borstelmotor met vertraging in.
    Nu zit er een Turnigy D3548/4 1100KV op met een Turnigy Plush van 100 A. En een 5S/3300 Lipo

    Eerste prop die ik probeerde was een 12 X 6, maar die loeide ruim voorbij de 13.000 rpm, wat de limiet is van de aeronaut klapprops.

    Daarna een 12 X 6,5 maar nog steeds 13.200 rpm en met een shunt mat ik over de 100 A.

    Wat kan ik het beste doen, een 4S proberen of een prop met nog hogere spoed?
    Een andere motor?
    Of gewoon het volgas op de zender terughalen?
    (ondanks dat ik best wat e-motoren heb zijn dit soort zaken lastig voor me)
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Het lijkt mij dat de combi met 5S nog te veel toeren draait.

    Ik bedoel: 5S is 5x 4,2 volt dus 21 Volt. 1100kv dus 1100 x 21 = 23100 Rpm.

    Nou zal het toerental wel wat lager liggen, maar rond de 13000 lijkt mij wel erg ver naast.
     
  3. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Om het toerental te laten zakken zijn er maar 2 dingen mogelijk:
    - Minder spanning op de motor zetten, minder cellen dus.
    - een motor met een lager kv .

    Ik denk dat met 1100 kv op 3s en 12x6 prop het wel lukt.

    Dat met een grotere prop het toerental zakt , dat is meer iets voor brandstofmotoren, maar daar heb ik weer geen verstand van......

    Succes!

    Arnold
     
  4. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De motor is gespecificeerd voor een maximale stroom van 50 ampère. Een gemeten stroom na groter dan 100 ampère is dan wel erg veel. Vol gas terughalen op de zender zorgt alleen voor een lagere gemiddelde stroomsterkte De piekstromen blijven hoog. Ook een grotere spoed zorgt er voor dat de motor het hoge toerental zal proberen te halen, met als gevolg een hoger stroomverbruik.

    Zou kiezen voor accupakket met drie cellen. Het toerental zal dan naar verwachting iets onder de 10.000 rpm uitkomen en het stroomverbruik zal aanzienlijk dalen.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup, dat, OF een motor met een kV van plm 600.
     
  7. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Bertus plakt over enkele uren hier nog wat lappen tekst die hij mij per conv gestuurd heeft, interessant voor mensen zoals ik.
    Net de 12 X 6,5 eens laten draaien op een wat oudere 3S/3600. Ik had hem ff volledig geladen en zag terloops op mijn Hyperion lader dat de interne weerstand van de cellen 6-6-5 Ohm was. Dus niet optimaal.
    Anyway, ik mat 9150 RPM maar wel iets boven de 50 Amp. Het hoorde niet meer zo schrikbarend aan in ieder geval.
    Volgens Bertus is het max amperage voor deze motor maar 50 Amp zijn dus nu weer een kleinere prop er op.
    Vraagje, wat is eigenlijk het verschil in metingen als je dit doet op de grond of in volle vaart?
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Richard ik ben er al een paar jaar uit dus hoe het precies zit weet ik niet meer.
    Ik had via mijn taranis zender een Ampere meter.
    Deze zat ik mijn model.
    Dat ding kon dus Ampere meten maar hij kon ook meten hoeveel mah je verbruikt had.
    In mijn beleving was het verschil op de grond en in de lucht niet veel.
    Soms zelfs tijdens de vlucht meer omdat de prop op de grond in het luchtledige stond te draaien.
    Maar zo'n metertje is echt goud.
    Je weet gelijk alles wat je wil weten.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je bedoet "brutus" denk ik, want er is ook een user "Bertus" en dat ben ik niet... :D
    Op de grond draait die prop zwaarder dan in de lucht. Bij een brandstofmotor zou daardoor het toerental "significant" oplopen, bij een electromotor blijft theoretisch het toerental gelijk maar loopt het amperage terug.
    In werkelijkheid loopt ook bij een electromotor het toerental wat op, daar is nu eenmaal geen weg omheen, want de "ideale" electromotor (nul koperweerstand, nul magneet en ijzerverliezen, wrijvingsloze lagers) bestaat nu eenmaal niet.
    Maar voor het "begrip van zaken" mag je net doen alsof bij een electromotor dat toerental gelijk blijft.

    Wat Bertus hierboven aanhaalt, dat soms een prop op de grond "in het luchtledige" staat te draaien, kan inderdaad voorkomen, maar dan praat je wel over de extremere props (met name de hogere spoed-waardes), en de extremere vermogens.
     
  10. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Op de grond staat de kist stil en trekt de prop de maximale amperes, in de lucht is dit altijd minder dan op de grond.

    Met een 12x6 op 3S zal dit op de grond rond de 50A zijn, in de lucht is dat veel minder. Vlieg je 3600mAh in 6 minuten leeg dan verbruik je 36A gemiddeld.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Sorry voor de late reactie.
    Ten eerste, 5s onder belasting geeft 17,5 volt.
    Dan kom je theoretisch rond de 19000 rpm, in de praktijk op 15000 (min 20%)
    Slechte of koude cellen geven een lagere spanning dus dat toerental kan best wel eens kloppen.
    Je gas terugbrengen moet je NOOIT doen, je regelaar wordt veel zwaarder belast met de kans op affikken.
    Enige goede manier is terug naar 4s.
    Je zit dan onder 13000 rpm, howel een aeronaut, de zwarte, wel iets meer kan hebben.
    Stroom zou ik me geen zorgen om maken.
    Je motor zal niet langer dan 1 minuut aan staan en kan dan weer een tijd afkoelen.
    Je kan makkelijk een ampere of 80 gedurende een minuut trekken.
    Statisch even testen, laat de motor 40 seconden volgas draaien en meet dan 10 seconden later de temperatuur.
    Als die niet hoger is dan 60 graden is het geen probleem.
    Belasting in de lucht is lager en koeling beter.
    Hoeveel lager, bij normale modellen zeker 10-15% en ik denk bij je nurflugel rond de 20, die komen vrij makkelijk op snelheid, anders dan een lompe piper of zo.

    GJ
     
  12. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    N.P.S. je schrijft dat die motor max 50Amp mag draaien, ik lees dat nergens in het (zeer beperkte) manual, alleen een max Watt van 911. Dan is dat toch 911 delen door bvb een 3S met 9,6V? dan kom je toch uit op 95 Amp?
    Verder zegt men daar dat op 5S er met een 12 X 6 gevlogen kan worden, of bij 3S een 13 X 8.
    Snappen jullie dat eea erg verwarrend is voor een elektrobeet....

    Koeling is sowieso een probleem, ik heb er geen "turbo" spinner op, wel twee koellucht happers (NACA type) maar die komen nét achter de motor uit. Mogelijk wat extra sleuven maken ter hoogte van de motor?

    20200315_144628_resized.jpg
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  14. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Er zat maar een klein stukje papier bij, waar heb jij meer gegevens gevonden?
    Ik heb toch maar dat E-calc voor een jaartje aangeschaft, dan kan ik er wat mee gaan spelen. Komende weken zullen toch wel rustig worden....... :)
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    In mijn vorige bericht staat een link. Kijk ook onder de tab "Specifications".
     
  16. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    grrr, ik had in de HK site al gezocht met Turnigy D3548, met en zonder -4 of /4 en dan vind je hem niet.... "(
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Op deze opmerking reagerend had ik een PM naar Richard gestuurd, en daaraan refereerde hij hier in dit draadje met:
    Omdat ik het vrij plotseling en onverwacht even druk kreeg, kwam ik daar niet onmiddellijk aan toe, en daarna raakte het even wat op de achtergrond.

    Let wel: dit is een uitleg "voor totaal onwetenden" en ik pretendeer dus absoluut niet technisch correct te zijn, zelfs niet accuraat, het gaat mij puur om mensen die echt helemaal niets van electromotoren begrijpen, toch een soort van basis-begrip bij te brengen, basisbegrip waarmee ze in ieder geval een idee krijgen welke parameters er zijn, en welke parameter je kunt of moet veranderen om een bepaald effect te bereiken.
    De mensen die het wél begrijpen, hebben al deze stappen al lang geleden eens onder de knie gekregen, en zijn ze meestal eigenlijk allang vergeten.

    Om het een beetje te begrijpen, moet je eerst weten wat kV inhoud. kV is GEEN getalletje voor vermogen, of wat dan ook, kV is niet meer dan heel cru gezegd: het onbelastte toerental, maar dan uitgedrukt in toeren PER Volt.... En een toerental op zich, zegt helemaal niks: mijn bromfietsblokje kan 10000 toeren draaien, en mijn automotor maar 5000, maar toch weten we allemaal dat een automotor veel sterker is.

    Een electromotor wil gewoon domweg bij spanning X, toerental Y gaan draaien. ALTIJD. Dat toerental is "Volt x kV".
    Of hem dat lukt, is punt twee, maar daar moet je voor de begripsvorming juist niet van uitgaan, dan probeer je te hollen, vóórdat je kunt lopen. Babystapjes....
    Om te beginnen met begrijpen, doe maar net alsof die motor domweg altijd dat toerental gaat draaien.

    Ten tweede, is het niet de motor, niet de accu, niet de ESC die het vermogen bepaalt, maar de propeller. Punt uit, geen discussie. Geen "ja, maar als ik nu gas terug neem?". Nee, je bepalt dan met je gaspookje het toerental, en dan geldt nog steeds: Een propeller van maat X, heeft bij toerental Y een vermogen van Z kW nodig. Het is niet anders.
    Onthoud, dat je met het gas iets "regelt", en dat is iets anders dan "bepalen".
    zie het als rijden op de snelweg: je regelt met je pedaal hoe hard je rijd, maar de overheid bepaalt hoe hard je mag. De overheid beloont je herhaaldelijk met een boete als je harder gaat dan toegestaan, een electromotor beloont je eenmalig met een rookwolkje
    Ook hier geldt: in de praktijk ligt dat wat genuanceerder, maar dan probeer je alweer te hollen voordat je zelfs maar kruipen kunt.

    Dus nu weten we een paar dingen: een electromotor wil (ik noem maar een voorbeeld) 20.000 toeren draaien, omdat je een accu hebt van 20 volt, en een motor met een kV van duizend, en 20 x 1000 is 20.000.
    Vaak is een maximum stroom opgegeven (ik heb hier 50A zien staan, dus houden we dat even aan voor de berekeningen) en soms een maximum spanning.
    Dus of je er nu een Cox-propje van 6 x 3 aan hangt, of een lepel van 12 x 6, die motor moet, wil en zal proberen 20.000 toeren te gaan draaien. En om dat voor elkaar te krijgen, neemt hij daarvoor ALLE stroom op, die hij daarvoor nodig denkt te hebben.

    Nu beweerde ik eerder, dat de propeller het vermogen bepaalt. Als we er een propcalculator bij pakken, en we kijken wat een 6 x 3 opneemt bij 20.000 toeren, dan zien we dat dat ongeveer 150 Watt is. De motor heeft dus (150/20=)7,5A nodig om dat kleine propellertje met 20000 toeren rond te slingeren.
    Kijken we naar de 12 x 6, dan zien we daar dat die prop ongeveer 4700 Watt nodig heeft om 20000 toeren te draaien, en die motor zou daar dus (4700/20=)230 ampere nodig hebben :eek:

    Wat is nu belangrijk om te onthouden uit dit verhaal?
    A) kV maal spanning resulteert in een toerental, en de motor zal zijn uiterste best doen dit toerental te gaan draaien.
    B) de propeller bepaalt, welk vermogen getrokken wordt bij dat toerental.

    Wil je het vermogen aanpassen, dan moet je OF de propmaat aanpassen, OF het toerental
    Propmaat is simpel: loop naar de winkel, en koop een andere.
    Toerental is iets ingewikkelder, want dat kan op twee manieren: spanning aanpassen, of kV waarde aanpassen.

    Alle andere zaken die er bij komen kijken, hebben te maken met de afwijkingen tussen theorie en praktijk, ofwel verliezen en rendementen, en dat is een kwestie van deels ervaring, deels dieper ingaan op de beschikbare gegevens, maar dat is niet zo belangrijk, want met tijd en toenemende ervaring leer je dat vanzelf.

    Voor de totale beginner die helemaal niets van electromotoren snapt, kun je het volgende stappenplan aanhouden, je hebt er wel een propcalculator voor nodig:

    Stap 1: kies een motor en een accupakket.
    stap 2: spanning maal kV geeft toerental. Is dit toerental bruikbaar? Zo ja, door naar stap 3, zo nee, kies eerst andere spanning, of andere kV. 20K RPM is leuk voor een speedkist of DF, voor een sleper wil je meer richting sub-10K bijvoorbeeld.
    Stap 3: Kies een prop, en check met de propcalculator, welk vermogen de prop die je wilt gebruiken gaat vragen, bij het toerental wat je in stap 2 gevonden hebt.
    A) is dit vermogen bruikbaar voor het type vliegtuig? Teveel? te weinig? precies genoeg? Zo nee, kies een andere prop, doe stap 3 opnieuw.
    B) zo ja: stroom is vermogen gedeeld door spanning. Hier rolt een stroomsterkte uit: zoek in de specs op of je ESC, motor en accu deze belasting kunnen verdragen. Pas aan waar nodig, want je komt niet onder een minimum vermogen uit.
    Stap 4: kloppen toerental en pitch een beetje met het te verwachten snelheidsbereik? Zo nee, terug naar stap 3 en kies een andere prop, zo ja, monteer de boel en ga vliegen.

    Omdat dit verhaal GEEN rekening houdt met verliezen en afwijkingen, ga je altijd iets lager uitkomen dan je verwacht (Stel, je verwachtte 12000 toeren, en 600 Watt bij 12V ofwel 50A met een 11 x 5, dan zul je in werkelijkheid eerder in de buurt van de 11000 toeren, 450W en 38A uitkomen), maar dat is helemaal niet erg. Liever wat minder dan verwacht en geen rookwolkje. Omhoog aanpassen kan altijd nog, en is niet meer dan een iets grotere prop kiezen. Bijvoorbeeld een 11 x 6.

    Trekt je set-up te veel stroom doordat je de boel verkeerd gematcht hebt, probeer dan niet rookwolkjes te voorkomen door "gas terug te nemen", dat is net zoiets als het koelwater uit je auto weg laten lopen, en dan een blokje hout onder het gaspedaal leggen zodat je net boven stationair kunt komen, om te voorkomen dat je motor warm loopt. Iedereen snapt, dat dát nooit goed kan werken, en in een foutieve electro-set-up werkt "gas terug nemen" dus ook niet.

    Pas als je echt puur prestatiegericht gaat ontwerpen, ga je dieper in de materie moeten duiken en dan blijkt er aan bovenstaand van alles te mankeren, maar voor alle sport en recreatiekisten voldoet bovenstaand heel aardig.

    Nogmaals, dit is puur bedoeld voor basisbegrip voor diegenen die tot nog toe nog weinig tot niks van electro snappen. Dit is GEEN wetenschappelijk verantwoorde uitleg.
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2020
    Thedo vindt dit leuk.
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Verlies op toerental is bij de chinamotoren zo'n 20 procent.
    Dus rekensom is dan: aantal cellen x 3,5 x kx - 20%.
    Dan zit je op je maximale toerental.
    Dat 50 Ampere van de fabrikant kan je het beste omschrijven als onzin.
    50A bij 7 volt is 350 watt maar dezelde motor kan ook op 20 Volt draaien, dat is dan 1000 Watt.
    Een motor kan een x vermogen per gram leveren gedurende een bepaalde tijd.
    Ongeacht de spanning.
    Dat ligt aan het statorpakket, soort magneten en kwaliteit van wikkelingen.
    Ik heb een powercroco gehad die 300 gram woog en 6 kilowatt kon leveren gedurende 1 minuut.
    Bij Hacker zie je dat soort gegevens ook staan.
    Jouw motortje kan wel 1000 watt gedurende 1 minuut leveren als ie daarna maar genoeg tijd heeft om af te koelen dus omhoog, paar minuten zweven en weer omhoog.
    En zoals ik zei, eerst statisch testen op de grond, zoals ik gezegd heb.
    Koeling.. ik had nooit koelingsleuven in mijn model, remt alleen maar af maar de motoren die wij gebruiken hebben een zeer hoog rendement en lopen ook maar 3 seconden om op 300 meter hoogte te komen.
    Maar in jouw geval zitten de koelsleuven goed.
    Als piloot weet je dat er in het midden van de prop een vacuum ontstaat.
    De lucht gaat dus, als de motor loopt, van achteren naar voren.
    Als je openingen in je motorspant hebt dan heb je geen turbospinner nodig.
    We hebben dit ontdekt bij borstelmotoren, dat de prop zwart werd door koolstof en een paar engelsen hebben het aangetoond door een rookbommetje in de romp te leggen en de prop te laten draaien, dan zie je de luchtstroom uit de romp getrokken worden.
    Gewoon zoals ik zei, met deze setup op 4s gaan vliegen dan is je toerental, prop en regelaar goed en haal je een hoog rendement zonder dat de boel afbrand.
    Propcalculators en motorcalculators moet je weten in te vullen, vaak komt er onzin uit omdat men de foute gegevens invoert.
    De enige persoon die er redelijk goede data uit krijgt is Gerben.
    Maar in jouw geval is het allemaal vrij recht toe recht aan.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2020
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, dat is GEEN onzin: er is naast een max stroom, ook een max spanning opgegeven, en als je die twee naast elkaar zet, kom je op dat maximum vermogen uit.
    Want die zelfde motor kan GEEN 1000 Watt leveren bij 7 volt, dat zou namelijk 140 ampere zijn. En dat is wat jij nu beweert als je zegt "zoveel vermogen, ongeacht de spanning"

    Daarnaast ben ik tot nog toe nog nooit specificaties tegen gekomen die zeiden "zoveel Watt (of ampere) gedurende max zoveel seconden".
    Die specificaties zijn altijd opgegeven voor continue belasting, tenzij het heel specifieke motoren zijn.

    Met alle respect, maar nu ga je iemand die er weinig van begrijpt, verwarren met "verwarrende informatie". Dat is niet heel erg productief.

    Richard zijn motor kan 50A bij 19 volt hebben, en dat is 950 Watt.
    Volgens jouw bewering kan die motor dus ook gerust 950 Watt leveren bij halve spanning, want volgens jou maakt de spanning niet uit. Dat is wel 100 Ampere.
    Wat een motor verneukt, is de warmteontwikkeling in de windingen, en die verviervoudigt als de stroom verdubbelt.
    Daarnaast gebeuren er nog een heleboel andere dingen die heel erg extreem slecht zijn.

    Als je nu gezegd had "dat je gerust boven de opgegeven spanning kunt gaan, zolang je het vermogen maar beperkt tot het maximaal toegelatene" had ik je volkomen gelijk gegeven, maar daar heb je helemaal niks aan, want 20000 toeren is al te veel voor Richard zijn toepassing, 30000 toeren gaat daar echt geen verbetering in brengen.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Sorry maar ik denk dat ik toch wat meer ervaring heb met elektro.
    En ik had tijdens mijn sponsoring door Plettenberg veel contact en heb ook veel geleerd.
    Er word alleen maar gekeken naar vermogen per gewicht, stroom is te relatief.
    En als je bij Hacker kijkt, bijvoorbeeld de B50 serie zie je ook zoveel watt gedurende zoveel tijd.
    De Hacker B50-10L Powerange max. 1200W (15 sec.)
    Dus absoluut geen onzin.
    Je ziet het de laatste tijd ook al bij regelaars verschijnen, zoveel stroom bij zoveel s gedurende zoveel tijd.
    Dus ook niet meer die 3-6S en dan alleen 100A.
    Ik heb in China in de fabriek van yge gelopen en ook met r&d gesproken.
    Die geven ook alleen maar een bepaald vermogen gedurende een bepaalde tijd terwijl er op de regelaars 100 of 150 ampere staat.
    De 150 Ampere regelaar hebben we in de praktijk belast met meer dan 500 ampere maar dan een paar seconden.
    Als je hem op 6s wil gebruiken kan ie misschien nog maar 100 ampere leveren, continu.
    Het gaat om wat ie aan verlies weg kan werken, dat is ook zo bij een motor.
    Daarom, gewicht en kwaliteit van de gebruikte materialen is bepalend voor wat de motor aan vermogen weg kan stoken in een bepaalde tijd en die in dit geval 19volt en 50 ampere is gewoon onzin want als ik dat 10 minuten zou doen is de motor maar ook de regelaar stuk omdat de motor zo heet gaat worden dat ie demagnetiseerd en dus sluiting in de regelaar gaat maken.
    Je zit dan met een rendement van laten we zeggen 95% 1000 watt weg te stokendus een verlies van 5%, dat is 50 watt.
    Dat is een behoorlijk kacheltje voor zo'n klein motortje dus is ie binnen de kortste keren bloedheet.
    Een Plettenberg of Kontronik is beter gewikkeld en heeft betere magneten en stator.
    Dat rendement ligt rond 98%, bij hetzelfde vermogen dus nog maar een kacheltje van 20 watt.
    Als je nu een in gewicht zwaardere motor hebt kan ke daarin meer verlies wegstoken, daarom is dat grotendeels bepalend.
    Die Powercroco was handgebouwd met dik en goed koper, vrijwel geen luchtspleet en het statorblik was zeer dun en kwalitatied super.
    Rendement 99.5%, vandaar dat je dan met zo'n licht motortje heel veel vermogen weg kan stoken omdat het verlies minmaal is dus hij minder snel opwarmt.

    Het is allemaal vrij simpel en Richard is slim genoeg om een boeing te besturen dus snapt ie dit ook wel denk

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2020

Deel Deze Pagina