Snow-boot

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Peter Den, 7 aug 2015.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Dank je Rick. Maar even voor de goede orde, moet ik nu up/down en rol uitslagen optellen, zodat ik rekening moet houden met servo uitslagen van 23 graden (ik neem aan niet voor de 13 graden up/down bij de landing)? Mijn tooltje voor de berekening van de hoeken van het rds systeem laat idd. zien dat 45 graden voor de servo en 30 graden voor de knik ongeveer 25 graden uitslag geeft.
    Dat tooltje heb ik dus al Dirk, misschien wel van jou :)
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Kan best.
    Ik ben een ziekelijke verzamelaar. :D
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    En over hoeveel mm praten we dan?
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    40 mm koorde met 23 graden uitslag betekend 15,63 mm omhoog/omlaag. Dit dus bij vol up/down en vol rolroer.
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Dan heb je wel een pittige roll-rate, daar is menig 3D-plane jaloers op :D
     
  7. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Ja, dat geloof ik best, maar dat is dan met de knuppel in de hoek. Puur alleen de rolroer uitslag (+ 14 graden) is "maar" 9,7 mm.......
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik ga morgen ochtend op de Maasvlake vliegen. Dan kan je afhankelijk van de wind de Alula en/of Weasel zien vliegen samen met de uitslagen.
    En natuurlijk gaan de F3F toestel(len) mee.
     
  9. houtjesplakker

    houtjesplakker

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Omgeving van Gouda
    Hoi Max,

    Vanmiddag op de Maasvlakte met mijn SnowBoot uit 1998 gevlogen. Deze SnowBoot heeft de volgende uitslagen op een elevon van 40mm diep. Met het scharnier aan de bovenzijde.
    Hoogte up/down 5/4,5 mm
    Aileron up/down 6,5/5,6 mm
    Ik vlieg beide functies met 40% expo.

    Met deze uitslagen vliegt de SnowBoot zeer beheerst. Voor een pittiger vliegsteil denk ik dat de uitslagen 1mm groter mogen.



    Sent from my SM-T580 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  10. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Ook ik heb gisteren in bovengstaand gezelschap op de Maasvlakte gevlogen. (BF5 tot uitschieters BF6
    Het blijft in mijn beleving voor ons soort kleine modellen toch een tricky helling vind ik. (een model, een OFA van F over het hek)
    Twee Snowboots mijnerzijds blijken nog wel wat afstelling nodig te hebben en in combinatie met de stevige en vrij turbulente omstandigheden viel dat niet mee.
    Mijn oudste en die van Hans vlogen eigenlijk nog het beste, het is nog te vroeg om conclusies te trekken mbt de Snowboot PW106.
    Zou leuk geweest zijn maar gisteren dus al geweest en vriend P had een nieuwe Weasel.
    Nu moet ik toegeven dat ik mij altijd tegen ''koopmodellen'' afzet en dus ook tegen Alula en Weasel.
    De Alula heeft mij nog steeds niet kunnen overtuigen, maar de Weasel, nu up close and personal des te meer.
    De enige afstelling die nodig was, was een beetje meer expo.
    verder was eigenlijk alles goed aan de Weasel.
    Ik ben bang dat ik toch, als referentie en tegen al mijn principes in,aan de Weasel moet.
    Hopelijk hebben jullie medelijden en wordt ik niet te erg uitgelachen.
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Misschien als leuke aanvulling op de aanbeveling van Peter betreffende de Weasel... In Denemarken is een leuke Balsa tegenhanger ontwikkeld die inmiddels op de markt is gebracht als "Wisel Light S KIT 940 mm Dane-rc". Tevens verkrijbaar bij Zeller in Duitsland.

    Mwah... voor alles is een use-case. Ik vermoed dat de Snowboot mits licht-gebouwd (dus, iedere gram telt!) en correct afgesteld erg goed kan presteren. Niet zo zeer bij 5+Bft, maar aan de kleinere/ steile helling bij 2-3Bft zeker.

    Wat weegt jouw PW106-Snowboot vliegklaar?
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2020
  12. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    idd de wisel light heb ik ook al zitten naar kijken... die is van dane rc

    op faceboek passeert er ook een owaah/ dammit ook een gelijkaardig modelletje, hiervan ben ik zelf de cad tekeningen wat aan het aanpassen en zou ik gaan bouwen op 1meter wingspan
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    h.u.bakker en eric_laermans vinden dit leuk.
  13. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Mijn Snowboots zijn naar verhouding zwaar: SBPW106 weegt 540gr SB1 en SB2 wegen 460gr en 480gr, dus vleugelbelastingen van 21 tot 18gr/dm2
    De Snowboots van de anderen wegen al snel een 100gr minder.
    Daar ben ik nog niet zo zeker van: afgelopen jaar vlogen we bij windkracht 6 op Equihen en de Cap de sterren van de hemel met de oude versie's.
    Nu, met nog net niet optimaal afgestelde modellen aan de Maasvlakte was het wel een beetje tobben en de omstandigheden waren dusdanig dat je dit niet snel in het gareel kreeg.
    Wat opvalt is dat ze onderling ook met de lichtere van H qua sink niet veel voor elkaar onderdoen.
    Mijn probleem met de naar voren gebrachte bouwpakketjes is dat ik het equivalent van een balsa ribbenkitje net zo makkelijk zelf kan maken.
    Wat mij bij de Weasel aansprak was vooral dat hij, afgesteld volgens het boekje, direct perfect vloog en (nog) minder kwetsbaar is als mijn eigen constructies.
    Ik maak vooral veel ongelukjes bij het landen aan de Maasvlakte en de Snowboot kan veel hebben, maar betaalt af en toe toch ook zijn tol.
    Blijft mijn uitgangspunt uit de start van dit draadje: je kunt ontzettend veel plezier hebben van relatief kleine en eenvoudige zelfbouwmodellen aan de helling; het hoeft niet alleen maar een W of A van fabrikant D te zijn.
    Momenteel zit ik een een fase van doorontwikkeling van dit concept en dat levert ook zo zijn probleempjes op.
    Komt bij dat de Maasvlakte nu net niet de ideale helling is om oningevlogen modellen aan de tand te voelen.
    @eclipse86 Dubbele vinnen worden momenteel wel als verouderd gezien en ook ik raad je dit wel af.(of je moet het er erg leuk uit vinden zien wat ''an sich'' een goede rede is;))
     
  14. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Ja ik ben hem wat aan het veranderen, mijn bedoeling is geen hellingvliegen maar een motortje erop, maar toch leuk vliegen ook voor een beginner, en compact... Mag ik vragen achter de theorie tussen de enkele of dubbele staart? Of vele vliegen ook met 2 winglets... Leuk om erover te lezen en bij te leren.. hopelijk vervuil ik je draadje niet. Groeten
     
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Vandaag dus van 10:30 tot 14:30 gevlogen op de Maasvlakte. Ik was de enige vlieger, er zijn geen mensen binnen een straal van 30 meter van me geweest, dus dat was ruim voldoende veilig voor mij en de anderen.
    Ik had naast de Vampire en de Freestyler 3 ook de Weasel en de Alula mee.
    In eerste instantie leek het me met 5 Bft te hard waaien voor de Alula, dus kwamen eerst de zwaardere modellem mee.
    upload_2020-3-18_16-19-8.png

    Begonnen met de Weasel, leeg gewicht 360 gram, maar ik heb er eigenlijk altijd een blok lood van 115 gram in zitten dat precies past in het vingergat onderin.
    Met die 475 gram vloog het uitstekend, maar ik moet ook zeggen dat de hoogteroer uitslagen die ik in post #100 noem te groot zijn.
    Ik heb nu na een uur vliegen en testen 5.5° up en 4.5° down en bij de landing 7° up en 6.5° down.
    Het zwaartepunt ligt zodanig achterlijk dat ik op de rug niet hoef bij te sturen, hij vliegt gewoon door zonder trimmen.

    De condities waren zodanig dat ik de F3F modellen met flinke ballast heb gevlogen. 1.32 kg in de Vampire waardoor de FAI belasting op 3600 gr totaal en 55 gr/dm² kwam. Daarna de Freestyler eerst met 1.23 kg ballast voor 52 gr/dm² en later met 1.6 kg neerkomend op 3700 gr totaal en 58 gr/dm².

    Met die condities toch de Alula maar gehaald met zijn 190 gram totaal vlieggewicht en die ging ook super goed. Penetreert uitstekend, goede glijhoek en super wendbaar.
    Maar ook met niet te veel uitslag. Ik vlieg hem met 6° up, 5° down en landen met 8° up en 7° down. Relatief heb ik bij de Alula het zwp iets voorlijker nu, zodat ik bij rugvlucht een pietsie down moet geven.
    Loopings zijn het mooist met minder dan half up, dus maar zo'n 3°. Bij 8° up maakt hij helemaal geen looping, maar gaat alleen de snelheid eruit.

    Een belangrijke consequentie van die kleine benodigde uitslagen is dat je ieredere speling absoluut moet vermijden. Ook een goed centrerende servo is belangrijk.
    In mijn Alula gebruik ik de DES-427BB van (ooit) Graupner. Een prima digitale nauwkeurige servo met karboniet tandwielen. Servo's met metalen tandwielen hebben of meer speling en zijn minder nauwkeurig óf ze zijn wel duur en nauwkeurig maar gaan zwaar en blijven altijd flink brommen zoals op mijn grotere toestellen.

    Als laatste heb ik de Weasel weer gevlogen zonder de ballast erin. Dan heeft de lichtere Alula toch veel meer dynamiek en contrôle.

    Alles bij elkaar een mooie vliegdag, én ik hoop de snowboot in een of meerdere varianten eindelijk eens te zien vliegen.

    Rick
     
    h.u.bakker en Peter Den vinden dit leuk.
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ja, dat lijkt me wel aardig in overeenstemming met elkaar. God is in the detail... zeker bij deze afmetingen. Bij deze (in mijn optiek) hoge wingloads testen wat een profiel doet (bijv symmetrical - PW-106, etc.) is op zich wel aardig, echter een vlakke Depron-plaat met afgeronde voorlijst en een wingload van <10gr/dm² zal onder de meeste omstandigheden beter vliegen. Kortom, dat lijkt me niet echt wat je beoogt.

    Stel, je krijgt het voor elkaar bij één van jouw Snowboots de wingload terug te brengen naar <14gr/dm² dan zal die Snowboot het qua all-round eigenschappen beter doen t.o.v. de zwaardere exemplaren. [mss niet per sé bij 6Bft]
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2020
  17. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Nee, het is juist goed dat er wat discussie en uitwisseling van gedachten komt op dit thema wat eigenlijk niet strikt ''Snowboot'' is maar meer het wel en wee van klene, liefst zelfgebouwde:confused: plankachtige modelletjes.
    (Sorry Rick ik blijf het toch planken (plankjes) noemen;))
    het is in ieder geval de ervaring van meerdere publicisten dat dubbele staarten en winglets als kielvlak minder goed functioneren.
    Bij een gelijk oppervlak zijn ze per stuk natuurlijk kleiner (Reynolds) en of een kleinere koorde en/of kleinere slankheid wat de effectieviteit niet ten goede komt.
    Opvallende ervaring overigens: vriend H vloog afgelopen dinsdag ook met een Diehard, schuimgesneden delta/plank.
    Deze vloog aanzienlijk beter na het rigoreus afsnijden van een stuk van het kielvlak.
    De zorg die velen hebben is dat de richtingsstabiliteit van een plank te klein zal zijn: de ervaring tot nu toe is dat dit best meevalt: mijn Snowboot uit het begin van dit draadje had een vin op een stick, nu gemodificeert naar de originele positie en de richtingsstabiliteit is eigenlijk het zelfde.
    Wijze woorden waar ik steeds meer achter kom:): maar welke details, dat is nog steeds de vraag.
    Ik lees je pleitbezorging voor de Alula, Rick, maar niet te veel tegelijk: ik ben net over mijn antipatie voor de Weasel heen.
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Antw.: lage(re) wingload zou mss aardig zijn om 's een kans te geven :). (Mocht je nog twijfelen: "Pampersflieger TV" op YouTube over de "RES Dart" met wingload >11,3gr/dm²).
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2020
  19. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Na Rick heb ik van 17.00 tot 19.00 nog even op dezelfde plek gevlogen. Toen was de wind op en ging het licht langzaam uit. Afwisselend gevlogen met een 1,5 m Spinnin Birdy met vier kleppen vleugel en een Ridgerunt 2. Met de SB is het heel leuk spelen: aankomen, kleppen uit + ailerons omhoog en net voor de landing vlak voor de rand weer kleppen in en doorvliegen. Leuk spelen.
    Nog even gepraat met een paraglider. Stond op het strand zijn scherm op te zetten. Zaten elkaar niet in de weg.

    Erik
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  20. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Mijn Weasel net binnengekregen en dat valt niet tegen.
    Een snel tussendoor vraagje:
    De servo's die Rick gebruikt zijn niet meer te krijgen.
    Ik kan kiezen uit mijn voorraad:
    Dymond d60
    Hitec HS65 mg
    Hitec HS65 hb
    Emax es08ma ii (metalgear)
    Hobby King TGY-d56mg (digitaal)
    Heeft iemand een mening?
     

Deel Deze Pagina