Een eerbetoon aan Evert Kreulen en zijn Impuls

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Bruno van Hoek, 3 okt 2019.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    - ik zal de stabilo instelhoek na aanpassing meten ( vleugel is vlg tek en zonder tipverdraaiing)
    - zal ook het zwp vaststellen.
    - net als de uitslag van het RR ( bv aantal mm gemeten aan onderzijde van het RR.

    - sidetrust mee aan het werk ... doel met motor aan moet de kist een flauwe linkerbocht maken ( vanwege 1 kanaals) dat doet hij al bijna goed ..zweven is rechtuit..maar moet ook heel iets links worden..ik kan de kist dus lanceren met de zender niet in de hand en dan vliegt de kist autonoom in een wijde linker bocht.

    - domping zal ik meten.
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2020
    RTrider vindt dit leuk.
  2. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Gewicht van de Impuls is ook fijn om te weten
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Mijn...hier en daar...zeer persoonlijke Impuls- en andere (ongeveer) tijdgenoot parameters

    motor = 1,8 cc Atom diesel
    prop = 10 x 4 vintage geel nylon
    vleugelinstelhoek =volgens tekening
    stabilo instelhoek = nu ook volgens tekening ( voorlijst stond wat te hoog)
    ZWP = 15 mm achter zwp van tekening
    zijtrek = 2 graden rechts
    domping = 2 graden
    roeruitslag = 9 mm onderaan gemeten
    startgewicht = 1090 gram
    muziekkeuze =



    Het staaldraad van het Lg is m.i. wat te zwak...poten verbogen bij elke landing...derhalve enige versterking aangebracht. De diagonalen gaan tot in het triplex spant. Gaten zijn geboord met een aangepunt en afgeplat staafje 2 mm staaldraad in de accuboormachine...

    IMG_20200318_193744.jpg

    Let ook op het afdruipplaatje..tja hoe moet ik het anders noemen...80% verlaat nu de Impuls zonder dat het op het model komt
    IMG_20200318_193826.jpg
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2020
    RTrider, H. de Vries, Thedo en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    wow 1,8cc met een 10x4 prop lache zo'n grote prop
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Loopt zo mooiiiii..en vliegt meer dan prachtig!!

    Ik prime in de venturi met de kist op de kop..dan de kist omdraaien ( dus gewoon rechtop) en starten. Dat gaat beter dan primen met de zuiger voor de uitlaatpoort en daar primen... (via dat kleine gaatje in de zijkant van de romp) ...want dan ontstaat soms hydrolock wanneer er te veel geprimed is. Op primen in de venturi loopt de motor ook duidelijk langer dus beter/langer aanzuigen...en start het dus sneller..meestal 2 á 3 x primen en prttt prttt .

    Bij de start ligt de zender op de tafel ( ja luxe..een tafeltje er bij met de peut en andere benodigdheden..afgekeken van HBZweef) ..en na een halve linkerbocht dan pak ik de zender en plaag ik de kist een beetje..heel klein beetje...
     
    RTrider en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  6. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Harderwijk
    Hé, hé hoe zit dat? Die werkwijze met het tafeltje heb ik gepatenteerd.

    Zonder gein: ik hoop dat we binnen niet al te lange tijd de Impuls vliegend te zien krijgen.â:banana:
     
    Bruno van Hoek en Énke Blériot vinden dit leuk.
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Vervallen zie topic Scheiding ..etc
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2020
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het is volgens mij een geleidelijke overgang, in dit specifieke geval kun je er twee kanten mee op.
    Die Gasser werd in eerste instantie wel met een escapement gevlogen, maar is zeker niet geschikt voor vrije vlucht.
    Een VV Impuls kan natuurlijk probleemloos.
    En toch, ik vind dat er meer is dat deze modellen bindt dan hen scheidt.
    Één rubriek Vintage (= voor 1980) zou mij het liefst zijn, maar ook ik snap dat het terugvinden van items knap lastig kan worden.
     
    beemstra vindt dit leuk.
  9. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Ik zou het erg leerzaam vinden als je een "filmpie" van je vliegende IMPULS zou maken.
    Lambert te STK

    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    RTrider vindt dit leuk.
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Gaan we proberen Lambert!!
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2020
  11. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik zou het prima vinden om mijn Gasser bouwverslag in een vintage RB deel te plaatsen. Ik heb er niet voor gekozen om dit verslag in één van de algemene RB rubrieken te plaatsen, omdat ik het liever deel met lieden die meer in mijn belangstellingsgebied zitten, dan met de 'gemiddelde RB vlieger', zo die al bestaat.
     
    Bruno van Hoek, Énke Blériot en A B vinden dit leuk.
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Staat op de verlanglijst.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2020
    A B vindt dit leuk.
  13. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.529
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Het vliegen,bouwen van vintage modellen vind ik erg leuk.
    Al dan niet voorzien van rc.
    Gaan we hier mee stoppen???
    Zou ik erg jammer vinden!!
    Die modellen maken deel uit van een generatie,die er groot mee is geworden.
    Het bouwen en vliegen van deze modellen,is puur terug naar de jeugd......heerlijk gevoel..moet blijven,denk ik..
    Toen onbereikbaar......nu geweldig om te doen!!!
    Ook het gebruik van de kennis, van deze ouwe knarren,zorgt voor een bijzonder prettige sfeer.
    Maakt het ook bijzonder!,is nu zelden nog te vinden....
     
    Bruno van Hoek en RTrider vinden dit leuk.
  14. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    @henk
    Bedankt voor de Impuls info, mooie referentie voor andere Impulsen.
    Denk dat buiten mij, andere Impuls bouwers en mogelijk al vliegers blij mee zijn.

    @beemstra
    Ben het hartgrondig met je eens. Zeer goed verwoord
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Komt goed....
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2020
    RTrider en beemstra vinden dit leuk.
  16. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Het valt mij op dat alle “Stick and tissue” draadjes op het MBF zo’n beetje het meest actief zijn. Lekker houtjes plakken terwijl het virus door de straten waait;).
     
    Bruno van Hoek en beemstra vinden dit leuk.
  17. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.529
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Henk,
    Top!!!
    Ben ik erg blij mee!!
    Gaat erg gezellig worden op de ohr!!
     
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2020
  19. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    :thumbsup::banana:Vintage RC eigen topic
     
  20. H. de Vries

    H. de Vries PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Heerde
    deze Impuls is klaar voor de maiden flight. Ik heb ook het landingsgestel versterkt en de instelhoeken volgens tekening, maar wel ca 12 mm washout in de vleugel. Verder een Webra Mach1 met 10x4 prop, 40 cc tank, brandstofafsluitventiel op het gasservo en een inschakelbare gyro op richting. impuls foto3  .jpg impuls foto 1.jpg
     
    RTrider, Bruno van Hoek, flymax en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina