Hallo allemaal, Ik ben aan het knutselen aan een boot. Bijna klaar maar tijdens de proefvaart kwam ik tot de ontdekking dat 1 schroef niet mee draaide. Wat bleek de schroefas zat los bij koppelstuk motor. Tijdens het opnieuw bevestigen van mijn as op koppelstuk viel het imbus busje in de motor. Nu zie ik hem niet zitten en door het magnetisme komt hij er ook niet uit. Hoe op te lossen? Kan ik zo'n motor open maken of is er een ander handigheidje? Betreft een Krick MAX Power 500 elektromotor. Bvd
Achterplaat met een streepje doorlopend naar de behuizing merken. De vergrendellipjes van de achterplaat opzij buigen, Achterplaat los halen en dan de rotor eruit. Let op eventuele shims om de as axiaal spelingsvrij te maken, dat je die niet kwijtmaakt. .
Zo'n motor is te openen, maar daar zitten risico's aan omdat je de motor kan vernielen. Openen gaat via de achterzijde. Het motordeksel moet worden losgemaakt. Dat deksel wordt vastgehouden door twee vervormingen in het motorhuis. Die moet je terug buigen. Dat gaat best lastig. Vervolgens het motordeksel heel voorzichtig verwijderen. Let op dat je de borstels die vast zitten aan het motordeksel niet beschadigd of verbuigt. Nu kan je de rotor uit het huis halen. Let goed op de vulringen die op de motoras zitten. Zoek de schroef die "ergens" op de magneten zal zitten en verwijder deze Weer monteren gaat in omgekeerde volgorde. Eerst de rotor met de vulringen plaatsen. Nu wordt het een beetje lastig. Als je naar het motordeksel kijkt, aan de zijde waar de borstels zijn geplaatst zie je twee plastic pennen. Plaats daar de borstels voorzichtig achter. De borstels staan nu ver uit elkaar en het deksel met de borsels kan gemakkelijk worden teruggeplaatst. Nu moeten de borstels weer tegen de collector aan gaan liggen. In het achterdeksel zitten twee kleine gaatjes. Druk met een metalen stift de borstels via de gaatjes voorzichtig van de plastic pennetjes van het achterdeksel. De borstels liggen nu weer tegen de collector. Tot slot het achterdeksel vastzetten door de vervorming van het motorhuis weer aan te brengen.
Bij deze borstel motoren met 2 ferriet magneten is de kans ook groot dat het kleine schroefje in de ruimte tussen de twee magneetschalen zit en daar ook rustig blijft zitten. Wanneer je de motor nog met de hand of met een lage proefspanning rond kunt draaien zal het me niet verbazen wanneer je het schroefje gewoon kunt laten zitten. Ik heb in het verleden bij 'oude' ferriet motoren later ook wel dit soort ongerechtigheid gevonden, waar ik bij het gebruik helemaal geen last had.
Klopt Rick maar als je de motor een keer goed stoot of hij valt een keer kan dat schroefje tussen de magneten vandaan komen en wel tussen de draaiende delen komen. Als je het schroefje ergens ziet zitten en je kan het er niet tussen weg krijgen probeer er dan een drupje epoxy of seconden lijm op te doen. Zo lijm je het vast en kan het nooit ergens tussen komen.
Ik heb hem geopend en de boosdoener gevonden. Gelukkig klikte de deksel weer vast dus lijkt goed te zitten. Het busje had er nooit zo uitgekomen. Bedankt N.P.S. voor je info