Tail instellingen

Discussie in 'Flybarless' gestart door Beano84, 14 mrt 2020.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ok.. maar dat geen goede graadmeter :D
    die gasten zijn zo goed, dat ze ook met een rampzalig afgestelde heli nog de sterren van de hemel vliegen
    alleen vliegen ze dan geen 1 cm van de grond, maar 10cm.

    er zijn zelfs verhalen (geen idee of het waar is) dat sommige 3d heren dezelfde kunsten vertonen, volledig zonder stabilisatie.
    alleen staartgyro, verder gewoon alles recht op de ontvanger.
    ik heb ook een heli die zo vliegt, an sich zou het kunnen..
    alleen op snelheid moet je een extra correctie doen.

    er zijn zowieso erg veel afstelvideo's van de vbar.
    ook van de grote 3d jongens. zoek maar eens op kammerer, die heeft van zo'n beetje alle aspecten van een heli wel een video.
    zo zal er ook vast wel wat te vinden zijn van de spartan.


    over die stang, kijk ook even of hij uitknikt.
    slider tegenhouden. servo los. en flink duwen.
    dat uitknikken, wegbuigen als hij een duwkracht krijgt, gebeurt nog best regelmatig, en moet je niet onderschatten.
    bij normaal vliegen heb je er geen last van, alleen als je heftig vliegt of heftig corrigeert.
     
  2. Beano84

    Beano84

    Lid geworden:
    20 apr 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ben vooral benieuwd hoe hij zijn swashplate trucje doet. HIj weet zijn heli in een soort rate mode te zetten en dan kantelt hij hem in een hoek zodat zijn swashplate deze hoek aanhoudt en dan zet hij zijn zender neer. Ik ben er nog niet achter hoe hij dat met z`n vbar controller doet. Maar inderdaad zijn deze jongens geen graad meter voor ons als goed voorbeeld:), alhoewel ik er wel van overtuigd ben dat wij er wel van kunnen leren ergens..

    Ok interessant dat er gezegd wordt dat mensen zonder stabilisatie vliegen. Doen ze dit dan ook b.v in vbar? Zover ik weet heb ik Bert Kammerer of kyle Stacy dit nog niet zien doen.. Door Bert Kammerer ben ik eigenlijk gaan vliegen toen ik zijn video op de AHS 2011 zag met zijn trex 700. Absurd die vlucht! zijn heli ziet er erg strak uit en osscilleert wel licht met zijn stops. Zijn video`s van smacktalckrc over 3d vliegen zijn erg interessant. En ook zijn afstel video`s zijn vrij duidelijk. Maar ik merk wel dat Bert heel erg praat vanuit zijn eigen niveau ( en dat is absurd goed) waardoor af en toe, niet altijd, aan de kleine dingetje`s voorbij word gegaan in de setup video`s. Maar zeker heel erg leerzaam!


    Tnx voor de tip! geen last van gelukkig :). Ik heb nog niet kunnen vliegen met deze wind. Maar hoop het weekend even te kunnen vliegen als de wind iets gaat liggen.

    groet MArk
     
  3. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik vermoed dat het een kwestie van balanceren is. Als de swashplate naar voren zou blijven staan, zal de heli naar voren blijven flippen. Tareq kantelt hem naar voren en dan is het een kwestie van precies genoeg pitch geven tot hij balanceert; te veel en hij zal naar voren vliegen, te weinig pitch en hij zal zichzelf naar beneden duwen.
     
  4. Beano84

    Beano84

    Lid geworden:
    20 apr 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi mr. Mark,

    Ik snap je theorie, ik dacht dat dat ook zo was. Maar een swashplate zal altijd terug kantelen naar zijn 0 gragen cyclic pitch positie zolang hij op de grond staat. Dit heeft te maken met i gain ontlading. In je tail in stellingen kan je in vbar inderdaad je i gain ontlading op "5" instellen waardoor je dit niet meer hebt (rate mode). Ontladen houd in (als ik het goed begrepen heb) dat de i gain om een bepaalde tijd zijn power loslaat om de i gain weer opnieuw in te stellen. Dit zie je dus op de grond. Als jij je swasplate op de grond naar links kantelt, zal je merken dat als je je stick loslaat hij weer corrigeert naar een rechte swashplate. Maar in de lucht niet..

    Dus in de tail opties van vbar (tail expert geloof ik) kan je dit instellen die "ontlading" ( vanaf 5 heb je dan een rate mode). Maar dit kan niet voor de swashplate. En dat is nou precies mijn dillema hahaha.

    Ingewikkeld en best leuk om over te praktiseren hoe hij dit trucje doet. Ik denk zelf soms dat hij dit insteld via een macrocell... Maar ik ben er nog niet achter.

    Groet Mark
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ligt heel erg aan de stabilisatie.
    vbar gaat ook niet voor de volle 100% terug naar de 0 waarde als je de heli scheef houdt.
    maar heel scheef gaat hij niet..

    in principe maakt dit ook geen fluit uit.
    het gaat erom hoe hij reageert als de boel vliegt.
    wat hij op de grond doet, zegt helemaal niks. alleen correctierichtingen vertellen wat (dat het de goede kant op gaat), maar het verteld niets over hoe scherp of agressief het ding gaat sturen.
    in de regel herkennen de moderne stabilisatiesystemen dat ze NIET in de lucht zitten.
    dit is prettig, omdat een stabilisatie vroegah nog wel eens de nuk had om tijdens het optoeren of op de tafel de swash in de hoek te zetten (hoop trillingen waar de stabilisatie op ging reageren). en als de rotor was opgetoerd knalde opeens de heli om (want de stabilisatie had immers de boel in de hoek gezet)

    dus zie je nu op de tafel maar weinig.

    Heel erg samenvattend, iedere gyro is net als de staartgyro.
    je hebt "domweg" een gain, en een input.
    omdat dit niet helemaal 100% lekker werkt op de elevator en aileron, zijn daar programma's overheen gezet, met nog meer waarden om aan te passen.
    speciaal om alles helemaal te finetunen. en om het gedrag aan te passen, want 100% heading hold werkt ook niet lekker.


    qua swash trucje: als dit is wat ik denk dat het is, kan iedere vlieger met een stabilisatie dat.
    zolang je maar een constante wind hebt.
    ik denk dat jij zegt dat hij tijdens een vlucht, de heli op 1 plek laat hangen, zonder input?

    kwestie van je heli goed in de wind hangen, precies balanceren.
    ik heb dit, bij een constante wind, meestal binnen een tel voor elkaar. no problemo.
    geen speciale modussen of zo.
    ik heb mijn vbar bijna volledig standaard staan. en ik redt het zonder problemen 5 seconden.
    10 lukt ook, maar dan heb ik ff 2 tellen nodig voor de finetuning om goed weg te hangen.


    nu wil ik niet vervelend zijn, maar volgens mij ga je veel te diep die stabilisatie in...
    gewoon afstellen, zorgen dat het eerste gevoel goed is.
    en vliegen..
    let in ieder geval op dat je niet verstrikt raakt in een web van afstellingen, waarna de boel misschien slecht weer goed te krijgen is.
    als je het gewoon leuk vind, leef je jezelf maar uit :D


    qua zonder stabilisatie, er zijn er niet veel die het doen.
    het is meer om aan te geven dat het wel kan, sommige mensen denken dat de stabilisatie 100% verplicht is om te kunnen vliegen.
    het helpt wel, maar is niet verplicht.
    kleine heli's zijn lastig zonder stabilisatie, maar de grotere heli's kunnen het makkelijk.
    dan merk je ook opeens hoe belangrijk de rotorbladen zijn voor vlieggedrag..
     
  6. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    niet om de wijsneus uit te hangen, want over de theorie weet ik ook lang niet alles.
    Ik weet echter wel dat het trucje best te leren is (om het zo mooi en soepel te doen als Tareq is een ander verhaal) als je gevoel hebt met de pitch. Ik kan de heli (met vbar) ook wel iets voorover laten staan en dan blijft hij best een tijd zo balanceren/'hangen' op de grond.
    Ook leuk om te doen: walking the dog. Waarbij je heli als het ware stapjes laat maken op de skids.

    het scheelt ook dat tareq een set nieuwe bladen pakt als hij ze sloopt. Wij moeten er weer hard voor werken..
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Walking the dog zit in hetzelfde scala trucs
    Je moet het alleen niet op gras doen in het begin, dan “haakt” het landingsgestel wel eens teveel
    Zolang je de stand van de heli controleert, kan er weinig fout gaan.

    maar je moet wel pitch en elevator goed in de duim hebben.
    Het werkelijke lopen doe je met rudder
    Proberen de boel net niet te laten schuiven. Rudder links rechts lopen. Soms haartje aileron om te helpen.

    wat ook leuk is, een 8 met de staart naar het midden
    Of gewoon een rondje met staart naar het midden. Lijkt niet moeilijk.
    Maar probeer het eens, rondje rond en 1 hoogte
    En daarna steeds sneller, tot het zo hard gaat dat de heli met de staart omlaag het rondje doet :D

    je kan ook op de knvvl site kijken, naar het heli programma voor wedstrijden
    F3a en f3c
     
  8. Beano84

    Beano84

    Lid geworden:
    20 apr 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Mr. Mark en student,

    Dank voor jullie antwoorden. Dus eigenlijk gewoon in de wind hangen en balanceren zoals mr.mark ook al zei.. Grappig, ik denk inderdaad dat ik misschien wat te ver doorga qua techniek terwijl het misschien helemaal niet veel om het hand heeft, maar tareq zijn handen maken het erg makkelijk en stabiel aanzien.. Ik ga het is proberen van de week als het wat beter weer is..

    Bedoel je met de oude flybars student dat de heli soms omklapte?

    Walking the dog heb ik een keer gezien bij smaktalckrc waarin bobby watts deze truc uitlegt. Is ook een leuke truc trouwens!

    Ja mr.mark, tareq pakt gewoon nieuwe spullen en hij vliegt weer. Hij heeft 3 tech's in dienst dus zelf sleutelt hij niet haha. Wie geld heeft...

    Hier nog even een video waar hij het doet, effe genieten haha..

     
  9. Beano84

    Beano84

    Lid geworden:
    20 apr 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Rotterdam
    Bedoel je funnels student? Deze zijn ook erg moeilijk maar je moet de basis onder de knie hebben.. Ik doe eigenlijk altijd een gewone achterwaartse bocht en voeg dan langzaam wat tail toe tot hij met de staart hangt. En met aileron bepaal je dan de scheprte van je bocht. En met elevator de hoek. Erg leuke manouvre ook!

    Ik ben zelf al geruime tijd bezig met piroflips. Na 6mnd begint het nu pas een beetje soepel te lopen op de simulator. In het echt lukken wel halve piroflips, maar hele piroflips zijn echt een heel ander verhaal
     
  10. Beano84

    Beano84

    Lid geworden:
    20 apr 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Rotterdam
    Met mn oxy vlieg ik vele malen makkelijker dan met mn 400se. Dat is wat mr.mark bedoelt., moet je weer hard sparen om hem te repareren.. Maar het is ook psychisisch.. En tegenwoordig heb je rescue, maar toch kan je er niet altijd op vertrouwen.. Als je wat laag zit ofo..
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    funnel is het eindproduct.
    maar om daar te komen, moet je eerst de basis kunnen doen.
    rustig de rondjes draaien.. gaat dat goed, sneller en sneller.
    op een bepaald punt is het een funnel geworden.
    dat rondje met de staart naar het midden, op 1 hoogte, snelheid en rond is moeilijker dan je denkt.
    sneller wordt daarna alleen maar makkelijker, en dan heb je de basis al in de vingers.

    qua video, waarin hij zn zender loslaat: dat is een perfect voorbeeld.
    hij laat de boel pas los, als de heli perfect in evenwicht is. slepend over de grond.
    an sich niet moeilijk om te doen, als je pitch en elevator maar onder controle hebt. en het moet windstil zijn (is ook zo in de video..)
    dit kun je dus ook heel makkelijk doen met de standaard afstelling van de meeste stabilisaties, dus zonder diverse moeilijke instellingen.
    wel ff de rubbers onder je landingsgestel vandaan. maar dat is standaard nadenken :D

    je ziet vaak dat de 3d jongens de boel heel erg hyperactief afstellen, bij 1 mm beweging van de stick is de heli al 4 keer rondgeflipt in 2 tellen.
    stel dat midden van de stick een beetje ruim (expo), zodat je lekker trefzeker kunt hooveren.
    je ziet redelijk vaak iemand prachtige 3d figuren maken.. om er bij de landing achter te komen dat ze moeite hebben de heli stil te hooveren.
    niet meer dan 30% expo toepassen... anders vlieggedrag in de stabilisatie aanpassen (agressiviteit, kan bij redelijk veel stabilisaties), of je rotorbladen zijn te licht.
    bij meer dan 30% expo wordt de boel niet meer te regeren. "opeens" wordt de boel gevoelig..
    wat de controle (want daar gaan alle trucs over) niet ten goede komt.

    bij voldoende pitch en vermogen is iedere heli vlot in de hoek te leggen.
    daarvoor hoeft hij niet schichtig te zijn rond midstick.


    en nee, de flybar heli's klapten zelden om.
    alleen als de piloot een fout maakte.
    die dingen hadden alleen een staartgyro, en er was dus verder niets aan boord van de heli wat een commando aan de swash kon geven.
    als zo'n ding de grond in ging, had je dus een stuk minder spullen om de schuld te geven :D

    ik bedoelde de eerdere fbl heli's, met een stabilisatie van toen. bijvoorbeeld een align 3g of 3gx hadden het nog wel eens.
    eerdere beasts heb ik het ook zien doen.
    al heb ik het nu al een paar jaar helemaal niet meer was toen echt een dingetje.. en ik let er nog steeds op
    zodra de boel draait, moet je sturen.. ook met wind wil er wel eens 1 omgaan.
     
  12. Beano84

    Beano84

    Lid geworden:
    20 apr 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Rotterdam
    Bert kammerer was gek op flybars! Ik heb er zelf nooit mee gevlogen, maar het schijnt dat het stick gevoel rond het midden erg snel was. Ik weet dat je in vbar paddle sim heb, maar zelf heb ik dat nog niet gebruikt.. Bert gebruikte op de oude silverline 40% paddle sim.. Hij zei dat het een aggresieve setting was

    Dat zijn heli zo blijft staan in die hoek is pure stabalisatie van de neo? Zijn heli als hij de grond raakt zie je niet veranderen van hoek, hier speelt hij alleen met zn pitch? Vind je zijn heli stabiel vliegen?


    Op mn oxy3 heb ik op de cyclic 35% expo en op mn tail 50. En op mijn logo 400se 15% expo op de cyclic en 50% op de tail. Ik denk dat dit komt omdat de oxy3 erg wendbaar is en de logo 400se een beetje lompig voelt, of log, maar heb blijft een wereld heli!

    Ik zie dat je uit rotterdam komt Student. Ik kom zelf uit Rhoon en er zijn weinig plekken om echt te vliegen.. Heb je nog tips in omgeving rotterdam waar je nog een flink gebied heb om goed te oefenen??

    Snelle hurricanes zijn ook leuk! En dan de funnels. Best knap dat veel mensen met een 700 klasse heli die dingen zo dichtij laten komen met funnels en hurricanes.. Ik kies nu nog voor veiligheid, maar ik denk dat dat een kwestie van ervaring is..
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    stabiel vliegen is een gevoel.
    voor mij is dat anders dan voor een ander.
    daarnaast, ik vlieg geen knoerhard 3d. beetje inverted en zo wel, een hoop eromheen, maar tic tocs en zo vind ik wat minder interessant.
    maar dat is mijn vliegstijl, iedereen mag dat zelf weten :D

    dat Kammerer flybar geweldig vond kan natuurlijk. meningen verschillen.
    In principe kan een fbl heli net zo goed extreem agressief vliegen.
    alleen heb je dan erg veel parameters nodig om alles op dat randje te krijgen, en bij een flybar machine kon je toch wel vaak de paddles bladen en afstellingen van andere heli's overpakken.
    simpeler om het rustig of juist agressief te krijgen.

    ik vond het zelf ook goed vliegen.
    alleen vind ik fbl mooier qua kop op de heli, het vlieggedrag vind ik verder gewoon prettig.
    maakt mij niet zoveel uit of ik een fbl of flybar machine vlieg.
    zolang het maar goed is afgesteld.


    Zijn heli blijft inderdaad zo staan vanwege de stabilisatie.
    maakt niet zo gek veel uit welke stabilisatie. beast kan dat ook, ik heb een oude vbar, en de mijne doet het ook.
    vanwege de gyro's "weet" het systeem dat de heli roteert om de elevator of aileron as, en het systeem corrigeert dat.
    kortweg, als jij de heli onder 45 graden op de grond laat balanceren, zal de heli daar blijven staan tot "iets" het evenwicht verstoort. wind, of jijzelf door te sturen.

    Het voordeel van flybar, is dat het heel erg goed mechanisch naar jouw idee te zetten is.
    zwaardere of lichtere paddels, gewicht van de bladen met voorloop of niet, etc.
    een flybar heli bleef ook niet perse onder 1 hoek hangen. en mechanische afstelling was VEEL belangrijker.
    en je merkte het ook vrij vlot als het niet goed was. nu verbloemt een stabilisatie dat nog wel eens..

    met een flybar heli kun je dat tareq grapje ook doen, maar dan heb je wel meer moeite om hem zo slepend rechtuit te laten gaan.
    zender los kan dan eigenlijk niet..


    qua gebied, ik zit zelf bij de MV-europoort club.
    ondanks de naam, zitten we bovenop de heinenoord tunnel aan de rotterdam kant
    we hebben ook meerdere helivliegers die jouw manier van vliegen hebben :D
    verder zit je qua regelgeving overal onder de rook van zestienhoven, waardoor je eigenlijk niets mag doen in de lucht
     
  14. Beano84

    Beano84

    Lid geworden:
    20 apr 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja ik heb vaker over die club gehoord. Het is hier aan het einde van de dijk inprincipe.. Zodra dat corona virus achter de rug is kom ik graag eens langs als dat mogelijk is bij de club...

    Vandaag even gevlogen met de oxy 3 en hij vliegt echt super locked in op 85% throttle met hobbywing gov. Ik heb hem nog niet zo eerder gevlogen.. De staart kan nog iets strakker misschien met achterwaartse bochten, maar ik ben al super tevreden! Ik heb hem ook opnieuw opgebouwd. Ik heb nu ook door dat je mainshaft in alle 3 de bearingblocks moet glijden als je hem loslaat.. Als dit zonder weerstand gaat dan is hij goed uithelijnt in het frame.. Ik heb mijn logo 400se ook uit elkaar gehaald en opnieuw de mainshaft uitgelijnt in het frame.. Ik hoop deze van de week uit te proberen..

    Over het mechanisch afstellen van de heli bij een flybar, moet je ook zoveel mogelijk proberen bij een fbl toch? Servo armpjes zijn niet meer heel belangrijk als ze niet op 90 graden staan, kan je in je systeem corrigeren.. Alhoewel het soms voorkomt dat mijn swash travel soms niet over het hele bereik recht is vind ik dit dan moeilijk om het recht te krijgen in het hele bereik. B.v bij de spartan, je kan nergens je correcties doorvoeren in het systeem als je, swash bv bij neg. pitch scheef is.. Hoe lossen jullie dit op??

    Ja tuurlijk, ieder beleeft de hobby anders, geen probleem toch? Het verbind en dat is het leuke! Ik zeg altijd tegen mensen die ook het vliegen interresant vinden, " heli's vliegen, begin drrrrr niet an" want als je er 1 maal mee begint hahaha
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    klopt, juist de verschillen tussen de vliegers maakt het leuk :D
    zolang iedereen maar respect heeft voor elkaar. en in de regel komt dat helemaal goed

    qua uitlijnen shaft:
    ik maak alle bouten van de bearing blocks altijd 1 slag los. wel even op je locktite letten natuurlijk, hele bout eruit, nieuwe locktite, dan bout er weer in, 1 slag los houden aan alle kanten.
    as er doorheen.
    beetje rammelen.
    daarna kun je kruislings de bearingblocks vast zetten. met de as er nog in
    zo zit alles recht, zonder moeilijke fratsen.

    fbl en afstellen, altijd proberen mechanisch zo ver mogelijk te komen.
    maar je zit er altijd mee dat een armpje op 0 servoweg niet 1005 op 90 graden zit. wel proberen zo dicht mogelijk in de buurt te komen..
    ligt een beetje aan de stabilisatie wat je dan moet doen. die 90 graden moet nl wel.
    sommige stabilisaties lossen dit op als je een heli door de instelmethode heen loodst.
    dan gebeurt het fijnafstellen dus in de stabilisatie.
    sommige stabilisaties laten je het fijnafstellen in de zender doen, en slaan daarna de waardes op die de zender als 0 beschouwd.
    als je 1 servo trimt met een gestabiliseerde heli, zeg je eigenlijk tegen de stabilisatie dat hij altijd xx graden/sec die kant op moet.
    wat het verhaal in de regel niet makkelijker maakt.


    Eind van de dijk, in Rhoon... Koedood, essendijk.. Kan nooit ver uit de buurt zijn inderdaad :D
    thuiswedstrijd voor je
     
  16. Beano84

    Beano84

    Lid geworden:
    20 apr 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Rotterdam
    Vanochtend weer gevlogen met de oxy 3 en gelijk het trucje met de swash uitgeprobeerd.. Het is inderdaad zoals mr.mark ook al zei, in de hoek zetten en met de pitch balanceren.. Ik dacht inderdaad veels te moeilijk zoals je al zei student! Hij staat wel nog iets te wiebelen, maar dat zal ongetwijfeld met de harde wind te maken hebben..

    De 400se heb ik nog niet geprobeerd. Mijn one way bearing zat verkeerd waardoor hij geen power kon geven aan de maingear. Ik heb mijn maingear nu omgedraaid, met de schroef kanten omhoog. In de manual staat dat je de kopje's waar je de schroeven mee vast draait naar beneden moet richten, ik weet niet of dit eventueel nog nadelen heeft nu ik de maingear heb omgedraaid?

    Yes de essendijk af, koedood op en dan ben ik er... Zodra de virus maatregelen minder worden ga ik eens een keer langskomen bij de club. Ik ben erg benieuwd.

    Groet mark
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    De one way lager is gewoon een los ding, die waarschijnlijk dan verkeerdom in het hoofdtandwiel zit.
    Bij veel heli’s kun je de boel niet straffeloos omdraaien, dan zit het tandwiel op een verkeerde hoogte
     
  18. Beano84

    Beano84

    Lid geworden:
    20 apr 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Rotterdam
    Goedenavond, ben ik nog even over de mks ds95i, ik ben er achter gekomen dat als ik op mijn servo arm druk, dan druk ik hem door. Er zit geen tegen druk meer op. Ik heb er al een nieuw servo armpje op gedaan, maar hij blijft dit doen.. Is dit eventueel op te lossen via nieuwe tandwieltjes in de servo, of is dan mn motortje in de servo gewoon op?

    Groetjes mark
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Het is de vraag of je de motor hoort draaien, en jij tegelijk de arm zonder weerstand door drukt
    Of dat er gewoon niets draait.

    normaal als je zo’n arm zo wegduwt zonder enige weerstand, is er een tandwiel gestript.
    Maar niets zegt het beter dan een stevige sleutelsessie. Gewoon kijken.
    Als het tandwielen zijn, moet hij toch open.

    heeft ie wel een oplawaai gehad..
    zo snel breken die dingen niet
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Komt hij wel terug op zijn oorspronkelijke positie ? of blijft hij staan waar jij hem heen duwt.
     

Deel Deze Pagina