Pumaatje bouwen,

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Von W, 29 feb 2020.

  1. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Ik ben niet de man die direct mee op de kar springt van de laatste nieuwe hype maar al geruime tijd volg ik de trend om retro modellen te bouwen toch wel een beetje. Zelf heb ik, niet omwille van die trend maar gewoon omdat ik er zin in had, de laatste jaren enkele klassiekers gebouwd, Curare20, Robbe Saturn en natuurlijk niet te vergeten mijn Puma II. Aangezien ik steeds mijn modellen uit XPS fabriceer met mijn snijmachine zijn ook deze drie foamies. De modellen werden hier en dar wel wat bijgschaafd, beetje meer volume in de romp, dunnere vleugel maar ze moesten wel herkenbaar blijven.

    Nu wil het toeval dat er in mei een heuse Svenson Clasics Fly inn is in Eeklo en kon ik mezelf niet bedwingen om nog eens echt een klassieker te bouwen. Deze moest dan wel ambachtelijk gebouwd worden en niet uit foam.

    Alhoewel ik enkele uren heb rondgezworven op Outerzone op zoek naar een geschikt model werd het weer een Robbe Puma, deze keer niet de alom bekende Puma II maar wel de enige echte oer Puma ik dacht van omstreeks 1970.

    s-l300.jpg

    Wat ik wilde en wat ik niet wilde,

    -Geen foam, maar wel balsa en triplex.

    -Grotendeels heb ik het plan gevolgd maar qua constructie heb ik wel enkele toegevingen gedaan, waarom heb ik anders een freesmachine. Dus al wat nodig was heb ik omgezet naar een DXF tekening en gefreesd. Ook zitten er enkele onderdelen die uit de 3D printer komen.

    -Deze keer geen dunner profiel we houden het op een 15%, bij de andere modellen wel bracht ik dit wel terug tot 10 à 11%. Ook de romp wordt niet hier of daar bijgeschaafd, alles blijft zoals het origineel.

    -Hij moest er authentiek uitzien, dus kleurtjes zoals in de catalogus van toen.

    -Lange tijd hebben de cilinder en uitlaat mij gestoord op mijn modellen en dankzij electro is dat al lang verleden tijd. Nu hoort dat bij een authentiek Puma wel dus geen cleane E-neus.

    -Mijn excuses aan de Glow-addicts maar wat ik zeker nooit meer wil in mijn modellen is methanol en de bijhorende vettigheid dus toch electro. Dus bouwen we niet het model om naar electro maar wel de motor.


    Over de bouw kan ik kort zijn, het bouwen ging zo vlot dat ik soms vergat om foto’s te nemen, ook om hier een woordje schrijven ging ik te fel op in de bouw. Maar hier en daar heb ik toch enkele foto’s genomen.

    X-56 101.jpg
    X-56 102.jpg

    Alle ribben netjes gefreesd en met voetjes om de vleugel makkelijk en mooi recht te kunnen bouwen. Het valt dadelijk op hoe dik de vleugels destijds waren, dat ben ik niet meer gewoon.

    Een geschikt donor motor moest er ook nog op, ik wilde er eentje dat past bij de leeftijd van het ontwerp, dus geen moderne 2-takter maar vintage spul, deze OS-H max .40 vond ik voor 10 euro op een rommelmarkt. Hoewel hij het volgens mij nog perfect moet doen moest hij er aan geloven en werden de ingewanden zorgvuldig verwijderd. Voor de Glow-addicts mij verketteren, alles kan netjes weer ingebouwd worden zodat de glow fuel weer kan vloeien. Ik heb de Puma ook zodanig voorzien zodanig voorzien dat er simpel een tankje in kan, de gas-servo zit er trouwens al in.

    X-56 103.jpg
    X-56 104.jpg

    De ombouw van de motor is klaar, voor de eerste tests moet ik nog wat ricinus bij de lipo mengen en wachten op de levering van de 2-takt regelaar.

    Dirk
     
    ramses, MicropropSport, robnoot en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Romp

    De romp is vooraan uit 4mm triplex en achter de vleugel 4mm balsa, ook deze zijn gefreesd en voorzien van enkele slotjes zodat alles weeral makkelijk kan gebouwd worden. Wat me ook opviel is hoeveel breder de romp wel is tov de Puma II, volgens mij gewoonweg om de gigantische servo’s en ontvanger uit die jaren kwijt te raken.

    X-56 105.jpg
    X-56 106.jpg X-56 109.jpg

    Stabilo 8mm latjes constructie zoals volgens plan, kielvlak 6mm.
    X-56 113.jpg
    X-56 117.jpg


    Wat ook een eeuwigheid geleden was is het plooien en solderen van het hoofdlandingsgestel, de wielen moesten er ook nog zijn me chrome velgjes, deze komen van dezelfde rommelmarkt als het moteurke. De neuspoot vond ik nog in een lade.

    X-56 114.jpg

    X-56 115.jpg
    X-56 121.jpg

    Dirk
     
    ramses en MicropropSport vinden dit leuk.
  3. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Een heel bijzondere keuze. Ben benieuwd hoe dat gaat werken. Gewicht in de neus??

    groet,
    Erik
     
  4. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Uiteindelijk past alles mooi in elkaar en kan er bespannen worden, ergens diep in een kast had ik nog een volledige rol Solartex liggen, die kon nog dienen voor de vleugel en de stabilo. De rest werd afgewerkt met goede oude cellulose poriënvuller. Deze heb ik na wat zoeken op het internet gevobden want uit de doe het zelf zaken lijkt deze verbannen, als je het potje opendoet weet je dadelijk waarom. Twee lagen poriënvuller, twee lagen primer en de Puma is klaar voor zijn kleurtjes.
    X-56 202.jpg
    X-56 203.jpg

    'k ben er blij mee

    X-56 205.jpg
    X-56 206.jpg
    X-56 208.jpg
    X-56 209.jpg
    X-56 211.jpg


    Het ambachtelijk bouwen was nog eens een plezier al ga ik niet meteen weer met balsa aan de slag, styro is nu eenmaal meer mijn ding. Wat mij het meeste stoorde was het fijne balsa stof, ik moest meten weer hoesten als de pest. Ik zou natuurlijk een stofmasker kunnen opzetten maar daar houd ik niet van en dat neemt niet weg dat het stof door huis vliegt.

    Nu wachten tot dat de weekendstormen ophouden en vliegen maar.

    Dirk
     
  5. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    @ Erik: Gewicht valt wel mee, ESC komt in de plaats van de krukas. gewogen heb ik het niet allemaal maar ik denk dat dat wel wat overeen komt. Accu kan tot ver onder de vleugel, maw op het zwaartepunt.
    Ik moet nog alles wat afwerken dus het uiteindelijke gewicht weet ik nog niet maar ik denk ergens net onder 2500gr uit te komen. Als ik mij goed herinner woog in 1982 mijn Puma II bijna 3000gr.

    Dirk
     
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Heerlijk Dirk
    Mijn auto zal al proppens vol zitten die dag, hopelijk mooi weer.



    Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
     
  7. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Dirk, dat heb je toch maar mooi voor elkaar gekregen. Alle lof hiervoor.
    Ik heb toen heel veel plezier gehad in het bouwen van “jouw” Puma II.
    Ben nu bezig met een Scen Puma III hoogdekker.
    Groet Tom
     
  8. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Wat een prachtige Puma Dirk! Petje af! Ik heb zo'n 20 jaar geleden samen met mijn vader een Puma I gebouwd uit de originele bouwdoos die mijn vader nog had liggen.. werd onze eerste rolroertrainer en was toen al een klassieker, maar vloog prachtig met het dikke vleugelprofiel en de opmerkelijk stevige V-stelling voor een rolroerkist. Heel gaaf om weer een Puma tot leven te zien komen, voor mij toch een speciale kist en zoveel mooier dan de Puma II. Wat je met het motortje gedaan hebt vind ik ook heel tof, heb je mss een fotootje van hoe je de as verbonden hebt?
     
  9. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Heb je toevallig meer foto's gemaakt hoe je de elektro motor achterop gemaakt hebt, zonder grote verbouwingen te moeten doen aan de brandstof motor?
     
  10. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Leuk om te zien.
    De Puma was mijn eerste kist .
    Hiermee heb ik het vliegen geleerd.

    Ton
     
  11. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Zoals gevraagd een foto van de nieuwe binnenkant.
    X-56 301.jpg
    Voor de ombouw werden, voor de Vlamingen onder jullie, de piston, bielle en krukas en voor de Nederlanders zuiger, drijfstang en krukas verwijderd.
    Uit een oude motor die geofferd werd aan de Ampère-goden heb ik de as gehaald voor de verbinding van de assen heb ik dan een stukje laten draaien.
    De rollementen/kogellagers zijn zijn er natuurlijk ook uitgehaald, deze waren er door de roest slecht aan toe. Het voorste werd vervangen door eentje met een binnendiameter van 5mm.
    Als adapter om de e-motor te bevestigen heb ik een stukje geprint dat perfect past achter op de motor.
    De cilinder heb ik laten zitten zodat de cilinderkop mooi past. Eventueel kan deze als het lichter moet ook vervangen worden door een geprint ringetje dat dan de cilinderkop op zijn plaats houdt.
    Om dat de draaibank toch al aan stond heb ik ook een propmenemer laten draaien die mooi aansluit op de motor vooraan, dit kan ook een gekochte zijn maar die past dan niet zo mooi.

    Aangezien ik de gedraaide stukken pas gisteren gekregen heb heeft de motor nog niet gedraaid, als ik de tijd vind gebeurd dat deze avond maar hieromtrent verwacht ik niet teveel problemen.

    Dirk
     
    ramses, MicropropSport, rafgol en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Mooi opgelost :thumbsup::thumbsup:
     
  13. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Wow, super elegante oplossing! Thanks voor het delen :worship:
    Da's weer eens wat anders dan een houten of kunstof dummy motor... gaat de nodige verbaasde gezichten opleveren gok ik zo
     
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    lachen, dan ook de motor echt met de hand starten natuurlijk voor je gaat vliegen...…..
     
  15. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    En zo omhoog houden en schudden en weer stil laten vallen

    Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
     
    bipeflyer en wvr vinden dit leuk.
  16. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Jaja, het scenario voor het starten van de motor is al lang geschreven.

    By the way, ik heb hem net gestart en hij sprong van de eerste slag aan. :D
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  17. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
  18. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Uit de oude doos,
    Puma 6.jpg


    Twee dagen voor we met z'n allen opgesloten werden heb ik nog de kans gehad om mijn Puma in te vliegen, zoals verwacht verliep dat zonder problemen. Het moteurke doet het perfect, al bleek dat de kogellagers van de E-motor er niet meer zo best aan toe zijn. Hierdoor leek het wel alsof de OS zijn werkt deed zoals hij het vroeger gewoon was, weliswaar zeer goed gedempt maar toch sommige collega piloten hadden het helemaal niet door, :D



    Na enkele vluchten werd het geleuter van de kogellagers erger en erger dus heb ik meteen maar en nieuwe motor besteld voor de OS-max. Er moest enkel een nieuwe adapter geprint worden verder was het simpelweg opnieuw monteren.

    Puma 12.jpg

    Nu hopen op betere tijden zodat we er weer in kunnen vliegen,

    Dirk
     
    waa01, ramses, TheNorb en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi verslag, prachtig resultaat... had niet anders verwacht overigens...

    Wat is je aandrijfconcept?
    Kv motor, prop en accu?

    Groet Bas
     
  20. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Hier de berekening van de setup die ik gedaan heb voor de nieuwe motor.

    X-56 power set up.png

    Dirk
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina