Corona en modelbouw

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Richard Branderhorst, 31 mrt 2020.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het zijn daar bij handhaving niet allemaal kerels, dus wil je in het vervolg je berichtje een beetje gender neutraal opstellen?:D
    In mijn werkzaamheden had ik geregeld te maken met dit soort extreme omstandigheden.
    Bepaalde luchten niet inademen en het voorkomen van contactoverdracht.

    Dat is nog veel moeilijker dan die 1,5 meter in acht te nemen.

    Die 1,5 meter, dat zie je maar het afleren van het neuspeuteren en of wrijven in het gezicht, dat leer je niet zomaar af.
    Voor mijzelf heb ik een hulpmiddeltje in de vorm van handschoenen.:)
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2020
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    petrochemie toevallig :D
     
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nee meer in de biologisch shit.
    En wat organische dampen.
    En als je daar wat chemie bij flikkert om een stofje er uit te halen wat niet het riool in mag of door de schoorsteen er uitgeblazen mag worden.
    Resulteert dat wel eens in een nog veel gevaarlijker stofje, maar dat wordt dus afgevangen.
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Internationaal zijn door de FAI alle WK's en EK's voor dit hele jaar afgelast.

    Alle catagorie 2 wedstrijden zijn t/m 31 mei afgelast.

    Er wordt dit jaar géén WorldCup gevlogen.

    Catagorie 2 wedstrijden (b.v. Worldcups) worden t/m 31 mei 2020 afgelast, daarna wordt gekeken welke eventueel nog door kunnen gaan als Open International wedstijd zonder verdere status.
     
  6. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.970
    Locatie:
    evergem
    deze mail kreeg ik in de bus




    Dear friends,


    Yesterday CIAM Bureau members met via teleconference and discussed the current situation with COVID-19 outbreak and the various options or alternatives.

    First of all we would like to thank all the delegates and all the organizers who provided their feedback. The information provided was very helpful.


    What we have done so far:

    · We have decided to suspend all Second Category events (World Cup and Non World Cup Open International) until April 20, 2020.

    · We contacted all First Category event organizers twice and we exchange ideas about the future of each event.

    · S/C Chairmen and World Cup Coordinators contacted the Second Category event organizers to communicate the CIAM Bureau decision.

    · CIAM Bureau and CIAM Plenary Meetings were postponed.


    What was decided yesterday:

    1. For Second Category events:

    · Due to local legal restrictions in place in almost all countries where CIAM events are planned, CIAM Bureau unanimously agrees to extend the suspension until May 31, 2020.

    · World Cup rankings and awards will not be applied for 2020. The results from all World Cup events already organized this year will be considered as Non World Cup event results.

    · As long as this will be feasible there might be Open International events (non World Cup) later on this year.

    · Until May 31, 2020 the World Cup Coordinators will communicate with the organizers to find out whether the scheduled events will be cancelled for this year and rescheduled for next year or moved to a later date this year as an Open International.

    · The calendar published on the web site will be updated after the end of May, depending of course on the circumstances.


    2. For First Category events:

    The situation is different from Second Category events because we have in place signed Organizer Agreements (OA), contracts with sponsors, expenses realized, paid sanction fees, medals etc. However still Public Health and Safety are our top priority.

    · CIAM Bureau members confirm that at least one of the reasons as listed in the Organizer Agreement signed between FAI and the organizer are fulfilled. Due to COVID-19, the situation can not be remedied. The ASC will follow the process as outlined in the OA and inform the FAI Secretary General with the suggestion to formally cancel the OA.

    · Each S/C Chairman will be in contact with the organizers related to the specific disciplines and will discuss the alternatives which CIAM Bureau members discussed yesterday. The outcome of the discussions will be announced shortly.

    · CIAM President will be in touch with the FAI Secretary General in order to define the best way to implement the decisions.

    · CIAM Bureau propose that for 2021 only the maximum age for juniors be increased by one year to accommodate all the Junior competitors who were in this age classification this year but next year they will not.


    3. For CIAM Meetings.

    For the moment it is not possible to reschedule the postponed meetings.

    · Depending on the circumstances, CIAM Bureau will decide later this year when and if the postponed Plenary Meeting will take place. We are considering the option to organize the Plenary early next year so not to add another burden to the delegates having to attend two similar meetings in a so short period of time.

    · CIAM President will be in touch with FAI President, FAI Executive Board, FAI Secretary General and the Office to find solutions for CIAM activities.

    · CIAM Bureau will ask an extraordinary authorization from the delegates to handle all CIAM matters extending the term of CIAM Bureau until the next Plenary.


    We would like to thank all the CIAM community for their understanding during this difficult period and of course their contribution and support to our efforts. We stay as a Team while Staying Home.

    Stay Safe

    Antonis Papadopoulos

    CIAM President
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik zou jureren op een Worldcup F2B in Denemarken gedurende het pinksterweekend.
    Gisteren de bevestiging gekregen dat het niet doorgaat.
    Laten we wel wezen, er zijn erger dingen....
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik zou vandaag naar zuid Tirol rijden voor een cursus parapente. Niet dus. En over anderhalve week een korte ziekenhuisopname. Ook niet.
    Dan maar modelbouwen...
     
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik kan van thuis uit werken. Dat, in combinatie met twee basisschoolkinderen die ook thuis zitten, maakten het de eerste 10 dagen toch flink zoeken naar een ritme. Gescheiden, in een co-ouderschap, had ik 's avonds geen zucht energie meer.
    Maar het begint te kantelen, en ik pak qua hobby veel dingetjes op die allemaal bleven liggen.
    Zin genoeg om een nieuw bouwproject te starten, maar nu kan ik misschien eindelijk al die andere dke bleven liggen eerst afwerken.
    Mijn eerste werkje is het herstellen van een Miss Wind die 2 jaar geleden een bedenkelijke nood/buitenlanding had. Landingsgestel er van onder, vleugels beschadigd...
    Maar kijk, ik leg momenteel de laatste hand aan de bekleding. Free airplane!
     
  10. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Naah. Modelbouw moet even plaats maken voor de tuin! Ach, ook wel leuk met dit weer....! Dingen die al jarenlang op het "to do" lijstje stonden!
     
    Leo Martens vindt dit leuk.
  11. Leo Martens

    Leo Martens

    Lid geworden:
    15 nov 2004
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Venlo
    Tot eind april thuisblijven / thuiswerken. Alle evenementen afgelast dus die hoeven niet meer voorbereid te worden, helaas......

    Dus mijn nieuwe RC website maar eens flink onderhanden genomen.

    Binnenkort ook even alle lipo’s nameten, toestellen checken en repareren. Komende maand kom ik nog wel door......

    Mocht iemand zich echt vervelen, stuur maar een berichtje, heb nog klusjes genoeg
     
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Afgelopen winter een EDF Jet gebouwd van tekening. Laatste kleine zaken afgerond tijdens de Corona tijd.
    Instelhoek vleugel & Stabilo gecontroleerd, zwaartepunt gecontroleerd. Roeruitslagen ingesteld in de zender en taxiproef in de tuin.

    Mooi weer genoeg. Nu wachten tot het weer mag.....

    20200322_154352.jpg



    RC Network3.jpg

    Mvrgrt,

    Arnoud.
     
    blaauwen, Beton, wvr en 7 anderen vinden dit leuk.
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Arnoud: eigen tekening of een bestaand ontwerp? Beetje meer info over dat toch wel heeeeel fraaie ding?
     
  14. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Hoi Dries,

    Het is de Zephyr EDF van ontwerper Tim Kleinschimdt. (FMT)
    In Duitsland is het een succesvol model, er zijn er velen van gebouwd. In Nederland heb ik er nog nooit een gezien, misschien ben ik wel de eerste met deze Jet.
    De tekening en cockpitkap zijn verkrijgbaar via FMT (https://www.vth.de/fmt)

    Een paar specs:
    Spanwijdte :145 cm
    Romplengte :147 cm
    Vleugelprofiel : MH43
    Aandrijving : Wemotec Midi Fan Evo (90 mm) met HET Typhoon motor.(1970 KV / 6S)
    Retracts : lucht
    Servo's : Hitec slimwing op alle stuurvlakken.
    Vlieggewicht : 3590 gram. (Opgave tekening 3700 gram)

    Het model is geheel opgebouwd uit balsa en triplex. De vleugel heb ik gemodificeerd, het origineel is een beplankte ribben vleugel, ik heb een schuimvleugel met liggers en indekking ervan gemaakt.
    De reden is : het vleugelprofiel is erg dun, een dunne ribbenvleugel trekt heel snel krom tijdens beplanken. Een schuim-ingedekte vleugel pers je tussen de kernen, deze zal altijd recht zijn.

    Het grote verschil met andere EDF Jets is de intake van de EDF. Bij de meeste Jets is dit een intake buiten de romp. Bij deze Jet zijn de intakes in de romp geintegreerd. Wat ik ervan gelezen heb is dat het model hierdoor zeer langzaam kan vliegen omdat het minder "afremt" door de geintegreerde intakes.

    later wil ik er een Vector thrust sturing op zetten om zo flatspins te kunnen vliegen.

    Nu maar wachten tot de Corona weer voorbij is...Mooi weer is er hier volop !!

    Groeten,

    Arnoud.
     
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Onze club is sinds vorige week heropend. Geen groepsvorming en het clubhuis blijft gesloten


    Jipiajee

    Goedemiddag allemaal



    Harm Lascher van de Gemeente Emmen heeft me net gebeld en we hebben Permissie om te vliegen



    Onder de voorwaarden



    • Blijf minimaal 1.50 meter bij elkaar weg
    • Kom niet op het veld als je ziek bent, hoesten moet of verhoging hebt
    • De kantine moet gesloten blijven
    • Zorg als er mensen blijven staan te kijken ze niet te dicht bij elkaar staan


    De man kende het veld en voorzag in principe geen problemen

    Dus ga niet bij elkaar uitgebreid staan kletsen.





    Dus we kunnen lekker vliegen.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    dat de club open is, wil nog niet zeggen dat alles mag.
    je zit nog steeds met het puntje "georganiseerde samenkomsten", waardoor je boven de 2 a 3 man vlot kans hebt op een boete.

    400 per man, met een beetje pech (als ze het hetzelfde doen als bij bedrijven) 4000 voor het bedrijf.

    pas op.
    en ga correct om met dit stukje vrijheid.
    stel, je komt een clubgenoot tegen die toevallig een minder immuunsysteem heeft, kan "de club" opeens de plek van besmetting worden.

    voordeel hiervan is dat je met bv een gezinslid of zoiets wel kan vliegen.
     
  17. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Goed nieuws dat de club in Emmen weer vliegt.:thumbsup:
    Laten we maar hopen dat de rest ook vlot volgt. Het is al weken lang prima vliegweer.

    Veel vlieg plezier !

    Grt,

    Arnoud
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2020
    Cnn vindt dit leuk.
  18. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Beste Arnoud je bent niet de eerste in nederland met deze jet ,maar misschien wel de eerste die er mee vliegt die van mij is nml al een jaar klaar maar ik heb er nog niet mee gevlogen.
    Ik heb zo wie zo nog nooit met een jet gevlogen dus nu wacht ik zeker tot jij die van jouw ingevlogen hebt, Die van mij is wel wat zwaarder nml 4200 gram.
    In ieder geval succes met de maiden ik houd het in de gaten.

    Gr Giel.
     
  19. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Beste Giel,

    In het verleden heb ik met Delta's gevlogen met duwprop, zelfs een eigen ontwerp Deltacanard. Bij deze modellen is geen propellorwind over de stuurvlakken, eerst snelhied maken, daarna pas sturen !
    Zo'n EDF Jet kan nooit moeilijker vliegen, is gewoon neutraal.
    Het enige waar je bedacht op moet zijn is het gebruik van de flaps tijdens de start en landing. De vleugelbelasting van deze jet is relatief vrij hoog en dan bieden flaps een uitkomst om de snelheid te kunnen verlagen. (Liftkracht gaat omhoog)
    Ik bouw altijd licht. Dit komt door mijn achtergrond. Ik heb altijd veel F3A / RC1 modellen gebouwd, deze moeten licht en sterk zijn om mooi en netjes te vliegen.
    Deze bouwmethodiek zit ook in mijn Zephyr jet verwerkt, hierdoor is deze lichter dan opgegeven op de tekening.

    Grt,

    Arnoud.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Met diverse EDFs gevlogen, ook veel te zware, in het begintijdperk van electro.
    Voordeel van een Jet is dat de deltavleugel vrijwel niet overtrekt, je kan hem met wat veroge erop redelijk achterover trekken om te landen.
    En de reactie op het gas is wat anders, een prop grijpt meteen, een edfblaast lucht en dat lijkt wat trager.
    Bij een echte turbine is dat effect nog groter, die moet je ook met wat gas erop landen.

    Strak gebouwd Arnoud!

    GJ
     

Deel Deze Pagina