Ultimate racing m8 ( novarossi/rex r21 plus 8

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Cnn, 6 apr 2020.

  1. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Bekijk bijlage 364174 Bekijk bijlage 364174 Goedemiddag.

    Ik heb recent een mugen mbx7r aangeschaft waar een ultimate racing m8 op was gemonteerd.
    Het is een novarossi motor. Staat letterlijk ook op elk onderdeel. Nummers komen overeen met de r21 plus8.

    Ik wilde de drijfstang vervangen uit voorzorg ( nova r7) en checkte direct de pinch. Hoe hoog mag de zuiger komen zonder 'geweld'? Heb een foto gemaakt. Klemt wanneer de piston pen
    nog 1a1.5 mm zichtbaar is in de uitlaatpoort. 4mm ongeveer voor bdp stopt de zuiger

    Mijn volgende vraag is over de needle setting. Lees overal voor een nova 24069 reverse carb( zit ook op mijn nova.28) dat ze allemaal rond 0.5 turns can flush zitten. Maar mijne zitten daar erg uit de buurt

    Lsn 3.7 turns in( fabriek 5.0)
    Hsn 4.8( fabriek 3.5)
    Idle 0.6 mm
    Brandstof: merlin25 expert

    Dit lijken mij 2 uitersten qua afstelling..

    Uitlaat efra 2123

    Blijft ongeveer 8 seconde harder stationair lopen eer hij teruggezakt is. Ik heb getracht mijn huiswerk te doen en legio tuning video's bekeken. Is dit de pinch die terugkomt door het afkoelen? Lsn te rijk en loopt vol? Hsn te arm?

    Alle hulp en wijsheid is welkom.

    Niels

    20200406_145131.jpg 20200406_145137.jpg Screenshot_20200405-154542_Drive.jpg 20200404_180537.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 7 apr 2020
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    De motor lijkt er goed uit te zien. 4mm voor BDC? TDC bedoel je, Top Dead Center?
    Een nieuwe Novarossi begint te klemmen bij een 6 tot 7mm vanaf de bovenrand gemeten, Een versleten motor kan je tot voorbij TDC doodrukken.
    Ik zie wel beschadigingetjes langs de bovenrand van de zuiger, het luchtfilter zal wel wat troep door hebben gelaten. De verkleuring aan de zijkant van de zuiger vind ik wel raar want bij de groefjes zou er meer een blanke ring om de zuiger zichtbaar moeten zijn.

    Wat betreft de fabrieksinstellingen, dat hoeft niets te betekeken, de HSN staat verder open dan je denkt dat nodig is, hewoon er mee rijden, als de motor goed oppakt en mooi constant met een mooie toon toptoeren draait met ook nog een zichtbaar rookpluimpje zit je wel goed. De druk die de uitlaat produceert op de tank heeft een grote invloed op de afstelling.

    Een hoger stationair voor een paar tellen is normaal, er wordt veel gesproken over 2 stage en zelfs 3 stage idle, heeft te maken met de verandering van temperatuur in zuiger en cilinder
     
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Bdp. Bovenste dode punt. Of wel tdc. Bdc is bottem death centre. Of wel Odp onderste dode punt

    Ik heb gemeten tot waar de zuiger komt in de cilinder(bdp tdc etc.)3.5a 4mm.

    Ik zag in een tunings video van bernard over novarossi waar hij begon de lsn af te stellen tot hij na wot op 1 toerental uit kwam. Dat geprobeerd maar niet uitgekomen. Net is Alfred langs geweest met nieuwe o ringen voor de carb. Nieuwe pluggen. Nieuwe drijfstang en nog wat spulletjes. Ga ook direct nieuwe brandstof slangen monteren. Dat het brandstof systeem te weining druk krijgt door een lekkage klinkt wel aannemelijk zoals je het zegt. Vandaar dat de hsn zo ver open moet en ter compensatie de lsn zo ver dicht, aangezien brandstofdruk onderin toeren vrij laag is en minder gevoelig voor eventuele lekkage?
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2020
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Screenshot_20200407-005328_Chrome.jpg Wat betreft de zuiger staat op de nova site dat de verkleuring niet goed is. Maar geen verdere uitleg
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat zei ik al dat de zuiger er niet geheel gezond uit zit, je mist de blanke ring bij de groefjes.

    Wat mij nu ook opvalt lijkt wel schuursporen rondom de zuiger op de onderste helft van de zuiger. Iets zegt mij dat de motor mogelijk (te ver) gepinched is en daarna de zuiger op maat is geschuurd.
     
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ja dat klopt dat je dat zei. Weet alleen niet wat het betekend. Wat ik ergens las is dat dat gebeurt als de motor niet heet genoeg word.

    Ik heb persoonlijk geen schuur sporen kunnen ontdekken.
     
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Oke motor zit weer in elkaar.

    Nieuwe drijfstang geplaatst en nieuwe o-ringen onder de carburateur. Tevens dikke silicone gebruikt rondom de afdichting op het blok in de passing voor de carburateur.

    Tankdop vervangen voor een nieuwe. En nieuwe brandstof slangen( van novarossi. Lijken veer strakker te passen dan de siliconen slangen)

    Ben begonnen bij 3.5 slagen op hsn en 5 op lsn. Het viel direct op dat hii veel gevoeliger was op de hsn. Had hem alleen even in de tuin gestart en warm laten draaien. Nog niet mee gereden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina