Bouwverslag De Havilland DH-108 Swallow => TG 306

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 1 feb 2020.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Dank je! :)

    Hoi, ik ben benieuwd naar de tekeningen van Vic Steele!
    De achterzijde van de romp is inderdaad bijna rond, maar het midden en vooral de neus is veel meer een ei-vorm.
    Om van de spitse variant het eerste of tweede prototype te maken is niet veel aanpas werk.
    Hoofdzakelijk de stompere neus en een andere, grotere canopy vorm.
    Tip verdraaiing (wash-out) is heel belangrijk bij deze vleugel i.c.m. het S-slag profiel inderdaad!
    Die tip verdraaiing maak ik van de vleugelwortel aan de romp tot aan de tip (gehele lengte vleugel).
    1.2m span is ook een leuke maat, zijn de tekeningen van Vic Steele ergens te downloaden?

    [edit] Gevonden: https://www.sarikhobbies.com/product/dh108-swallow-2/
    Dat ziet er inderdaad als een ronde romp uit en de vleugels zijn schuimkern lees ik.
    Is het tekeningetje welke ik gebruik dan eigenlijk niet net zo geschikt?
    Aanpassingen moet je toch maken voor een 1,2m motor versie.

    .
    Nieuwe pagina in het verslag, fotootje van de huidige staat van m`n Swallow:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2020
    strutter en bipeflyer vinden dit leuk.
  2. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    291
    Beste Ramses,

    Het tekeningetje van outerzone is zeker net zo goed. Als je een geschikt profiel en evt tipverdraaing weet heb je eigenlijk voldoende. Denk ik zelfs wat meer schaal dan de tekening van Vic Steele.
    Vleugel Outerzone staat onder 44 graden
    Vleugel Vic Steele staat onder 48 graden (dacht ik).

    Met vriendelijke groet,

    Hans Knippels
     
    ramses vindt dit leuk.
  3. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    291
    Ik heb afgelopen week lopen dubben hoe de vleugel uit te voeren. Met name de v-stelling ben ik nog niet uit. Van aerodynamica heb ik niet veel kaas gegeten. Mijn overwegingen zijn dan al snel kan ik iets vinden wat er op lijkt en dat goed vliegt dan is dat een goede keus.

    De tekening van Vic Steel geeft hier weinig aanwijzingen over. Ik denk dat hij iets v-stelling heeft. De middellijn van de vleugel loopt horizontaal dus in de v stelling zie je alleen de verjonging van het profiel terug.

    Op aerodesign.de lijkt het erop hoe meer pijlstelling des te negatiever de v-stelling. Bij de Jetpfeil van FMT loopt de onderkant van de vleugel vlak zo lijkt het op de bouwfoto's.

    Ik zit dus te twijfelen tussen helemaal vlak of ietsiepietsie (positieve) v-stelling.

    Met vriendelijke groet,

    Hans Knippels
     
    ramses vindt dit leuk.
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi Hans,

    Volgens mij heeft de 1:1 Swallow inderdaad zeer minimale V-stelling.
    Op het bouwtekeningetje welke ik gebruik staat wel een paar graden V-stelling.
    Ik bouw echter maar minimale V-stelling in mijn Swallow, gelijk de driezijden aanzichten van de 1:1
    De pijlstelling fungeert inderdaad ook als een soort V-setlling.
    Wash-out in de vleugels is wel heel belangrijk!

    Ben je begonnen aan het bouwen aan de Vic Steel Swallow?

    Sinds de laatste update niet meer aan de Swallow toegekomen.
    De beschikbare bouwuurtjes aan m`n Stuka besteed.
    De Swallow is een "tussendoor projectje", maar binnenkort weer verder met de Swallow! :yes:

    Groeten, Ramses
    .
     
  5. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    291
    Beste Ramses,

    Ik ben bezig met de voorbereidingen. Ik ga uit van dezelfde tekening als dat jij doet. De spanten voor de romp zijn inmiddels klaar. Ik heb 3,6 mm timmerplaat van de Gamma gebruikt. Is wel een tikkie zwaarder dan 4 mm balsa. Alle spanten bij elkaar is zo'n 100 gram. Het model wordt dan ook iets groter 1m20 spanwijdte. Beplanken van de romp ga ik met 3 mm balsa doen.
    De vleugel heb ik inmiddels ook getekend. Als profiel gebruik ik MH45 met twee graden tipverdraaing aan de tip. Dat is gekopieerd van de tekening van Vic Steel. De v-stelling staat niet vermeld op de tekening er is wel een klein drie zijden aanzicht. Van voren af gezien loopt de middellijn van het profiel helemaal horizontaal. Ik denk dat ik dat ook zo doe op de vleugel die ik ga bouwen. De vleugels worden afneembaar met stalen "pennen". Ik kan dan later alsnog meer v stelling aanbrengen als gewenst. Het aileron maak ik een slagje langer dan op de tekening aangegeven.

    Groeten,

    Hans
     
    ramses vindt dit leuk.
  6. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    291
    Begonnen met bouwen. Nu nog uitvissen hoe het plaatsen van foto's ook al weer ging.
     
    ramses vindt dit leuk.
  7. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    291
    Gelukt?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ramses vindt dit leuk.
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi Hans,

    Prima gelukt, foto`s zijn zichtbaar, je gaat hard! :thumbsup:
    Jouw uitgangspunten klinken goed, wellicht ga ik ook MH45 toepassen.
    Ik ben nu even bezig met de cockpit van m`n Bf-109, maar binnenkort de vleugels van de Swalow weer tussendoor.
    Benieuwd naar jouw vorderingen, succes met het beplanken van de romp en veel plezier met de bouw!

    Groeten, Ramses
    .
     
  9. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Tot nu toe heb ik het draadje in stilte maar gefascineerd gevolgd maar in de vorig eeuw heb ik ook nog een DH-108 gebouwd en enkele jaren gevlogen. Toen nog met ronde accus en een tandemfan van Ralf Dvorak. Spanwijdte was ergens tussen 110 en 120cm. In tegenstelling tot jullie houtbouw was de mijne volledig uit styro gesneden maar het profiel was er ook eentje Martin Hepperle of het nu net een MH45 weet ik niet meer en een graad of twee tipverdraaiing zat er ook in. Wat ik wel nog weet is dat het een heerlijk model was om mee te vliegen en hij had een onvergetelijke sound door de tandemfan, jammer genoeg is hij veel te vroeg naar Walhalla vertrokken door een losgekomen condensator op de ESC.
    Hierbij nog enkele foto's uit de oude doos.
    dh-108-7_16793102408_o.jpg
    Omdat ik mij niet zo zeker was van het zwaartepunt heb ik het model destijds als PSS zwever ingevlogen op Cap Blanc Nez. Mijn redenering was dat ik daar na het gooien meteen enkele meters hoogte op reserve had wat ook nodig bleek, want het zwaartepunt lag veel te ver naar voren waardoor het model eerst genoeg vaart moest maken vooraleer ik het kon opvangen. Na enkele keren proberen lag het zwaartepunt dan op de juiste plaats.
    dh_unten_offen_16979910541_o.jpg
    Weer thuis de tandemfan ingebouwd en het invliegen met aandrijving was een fluitje van een cent, start gebeurde met een bungee.
    dh-108-20_16794618919_o.jpg
    dh-108-21_16980808165_o.jpg
    dh108_big_16954867756_o.jpg
    Het is nog steeds een van mijn all-time favorieten, misschien bouw ik me ooit nog wel een nieuwe maar dan met een moderne power set-up.

    Dirk
     
    j.knippels, coen_l, ramses en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Wat gaaf Dirk!! :thumbsup:
    Strakke Swallow, ziet er heel erg fraai uit, leuke foto`s!
    Slim om de motorvariant eerst op de helling te testen.
    Hoop dat mijn Swallow net zo goed gaat vliegen.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  11. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    291
    Als je er niet op uit kunt is het goed modelbouw als hobby te hebben. Lekker opgeschoten.

    Met vriendelijke groet,

    Hans Knippels
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ramses, E.hof en Von W vinden dit leuk.
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Mooi werk Hans :thumbsup:
    Je gaat snel, ziet er goed uit!

    Ik heb afgelopen twee weken gewerkt aan de cockpit van m`n 1/5 Messerschmitt Bf-109 G4/R6

    [​IMG]

    Maar tussendoor ook begonnen met de Swallow vleugels.
    Zal snel wat foto`s van de huidige stand van mijn Swallow posten.

    Dirk, hoe heb jij jouw prachtige Swallow afgewerkt?
    Is dat papier over schuim of tissue of folie of glasweefsel of...?

    [​IMG]

    Dichte oppervlakten werk ik zelf altijd af met tissue of glasweefsel.
    Maar bij deze kist denk ik erover om gewoon metaalkleurige strijkfolie te gebruiken...

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2020
  13. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    291
    DH108 van Dirk ziet er inderdaad zeer fraai uit. Mooie lijnen. Ditto afwerking.

    Vraag aan Dirk, is daar een tekening van? Ben ook benieuwd waar het zwaartepunt moet liggen.

    Met vriendelijke groet,

    Hans Knippels
     
    ramses vindt dit leuk.
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Ik ook Hans, inderdaad waar het CG ligt en vanwaar gemeten (t.o.v. neuslijst rootrib bij romp of bij knik, etc.)

    .
    Voor de outlines van de vleugels heb ik de tekening aangehouden, de rest ga ik erin scratchen.
    De ribben op tekening zijn voor een jetex vrije vlucht model, het vleugelprofiel is niet te gebruiken voor rc PSS...
    Dus net als Hans nieuwe ribben gemaakt, mijn rootrib is 4mm balsa, de rest van de ribben zijn 2mm balsa.
    Eerst een 1x4mm vuren latje op de vleugelhuid gelijmd waarop de hoofdligger komt.
    Daarop een 4mm mediumhard balsa "insteek hoofdligger" gemaakt.
    Ook een secundaire insteekligger gemaakt t.p.v. de scharnierlijn van de elevons.
    Van balsa een neuslijst gesneden en ook op de vleugelhuid gelijmd:

    [​IMG]

    De 2mm balsa vleugelribben erop gelijmd en de basis voor de vleugels, zover als ik nu ben:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eerst nieuwe mini servootjes bestellen, heb niets meer liggen...
    In de tussentijd ga ik de vleugels aan de romp bevestigen en de elevons voorbereiden

    Groeten, Ramses
    .
     
    juwi, Bart83 en strutter vinden dit leuk.
  15. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Sorry manne, ik had jullie vraag even over het hoofd gezien.

    De opbouw was destijds een styro vleugel onder vacuĆ¼m beplankt met 1mm balsa. De romp was in styro gesneden, deze werd noch ambachtelijk met de hand over malletjes gesneden, deze werd dan bekleed met 50grams glasmat en epoxy. De beplankte vleugel kreeg nog japan-papier en spanlak over zich heen.
    Ik ben speciaal voor jullie eens in mijn archief gedoken en vond volgende tekening,
    Tekening.png

    Deze is van oktober 1998 en ik moest toch ook eens goed in mijn haren krabben toen ik weer zag hoe ik het toen allemaal deed. Lang leve mijn snijmachine. Wat me opviel is dat het profiel voor de vleugeltip ontbreekt dus hoeveel wash-out daarin zat kan ik niet meer vertellen.
    Het zwaartepunt staat er wel op maar is dat nu dat dat ik uitgetekend had of dat nadat ik het model ingevlogen had, pfff ik weet het echt niet meer.
    De spanwijdte was 115cm dat kan ik nog wel vertellen, was dan ook eenvoudig na te meten o_O

    Iedere keer als ik dat terugzie heb ik zin om er weer aan te beginnen, zou geweldig werken met een moderne setup.
    Spijtig genoeg heb ik nog meer dan genoeg andere projectjes lopen,

    -De ME-109TL ligt ook even in de frigo tot na de zomer https://www.modelbouwforum.nl/threads/me-109-anders-dan-anders.268897/

    -Momenteel ben ik drukdruk bezig met een BVM Maverick replica, compleet in XPS, hoe kan het ook anders. Dit wordt een serieuze klepper, 1600mm span en voor een 90 tot 120mm EDF. Hiervoor werd ik vorige zomer warm gemaakt door een kerel uit Oostenrijk, nadat het goed begon raakte het project even in het slop waardoor ik dan aan de ME begonnen ben maar ondertussen is het weer volop de Maverick. Bij mij komt er in ieder geval een E-jets 120mm eco in :cool:.
    20200309_222106.jpg

    -Dan is er nog samen met een clublid een F-104 voorzien voor de zomer 2021.
    In het lastenboek,
    -90mm EDF
    -originele verhoudingen qua spanwijdte en lengte
    -scherp vleugelprofiel en geen clarck Y lookalike zoals bij de Freewing F104
    -zo licht mogelijk, dus geen wieltjes en andere overbodige luxe, we hopen te kunnen starten uit de hand.

    -Dan zwijg ik nog over al die andere modellen die in mijn hoofd spoken. Maar wie weet komt het er ooit nog wel eens van.

    Dirk
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2020
    ramses, bipeflyer, Bart83 en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    qua zwaartepunt.
    als je de invloed van het profiel op je zwaartepunt even weghaalt.

    als je op 1 vleugelhelft een touwtje spant (of in een cad programma een lijntje trekt) tussen de linkeronderhoek en de rechterbovenhoek.
    daarna een lijn tussen rechtsonder en linksboven.
    Qua liftend vlak is het kruispunt van de draden je zwaartepunt van de volledige vleugel.
    dan kun je nog een berekeningetje maken met de 2 vleugels, een bepaald aantal cm2 liftend vlak met een identiek zwaartepunt.
    en daarnaast in jouw geval het tussenstuk tussen de vleugels, wat er bij jou uit ziet alsof het ook lift. Dat liftend oppervlak in de berekening..
    totale lift. afstand tussen de 2 zwaartepunten. 100% van maken.
    en dan de verhouding tussen de twee oppervlakken, geeft je de afstand waar het "werkelijke" gemiddelde zwaartepunt zit.

    nu zal daar bij jou niet zo gek veel verschil in zitten.

    Dit heb ik een keer uitgevonden toen ik zelf een heel raar ding aan het bouwen was.
    dubbeldekker achter, canard voor.
    vleugels zonder profiel. (dus ook geen aerodynamische invloed vanuit het profiel)
    meerdere overgangen qua koorde. geen enkel vergelijkingsmateriaal op internet..
    veel gelezen over ontwerp. veel vuistregels gezien.
    deze heb ik geprobeerd, en kwam best goed overeen met wat excel rekenprogramma'tjes
    en grappig genoeg, zat ik op een toestel met een span van 60 cm +/- maar een paar mm mis.
    hij vloog in de maiden al best goed.

    het geeft in ieder geval een redelijke richtlijn.
     
    ramses vindt dit leuk.
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Bedankt voor de reacties en tips mannen :thumbsup:
    Ik heb je gePB`t Dirk, en prachtige modellen nogmaals, ik geniet van je bouwverslagen!
    Student, ik ga ermee aan de slag, dank je!

    .
    Vorige week de vleugels aan de romp gepast en gelijmd met 30 minuten epoxy.
    Afgelopen zondag na even een frisse neus gehaald te hebben, wilde Iris binnen knutselen...
    Heerlijk samen wat bouwen/maken, muziekje erbij, genieten!
    Iris maakt hier iets Lippisch-achtigs en ik heb de canopy mal klaargemaakt:

    [​IMG]

    Voor het maken van de canopy eens iets anders geprobeerd.
    Had wat filmpjes op youtube en facebook gezien en dit leek me een eenvoudige methode, het proberen waard!
    Een pet fles en heatgun:

    [​IMG]

    Canopymal er strak in gepropt met reststukken balsa en klaar voor de heatgun:

    [​IMG]

    Eerste poging mislukt...
    Achterste deel is goed, neusstuk een gesmolten dikke vouw:

    [​IMG]

    Tweede poging een Cola fles gebruikt, Iris hielt een balsa stok in de flesopening waarmee ze de hals naar beneden kon duwen :thumbsup:
    Prima gelukt en de canopy eerst grof los gesneden en daarna op maat geknipt.
    Door middel van aluminiumtape het frame van de canopy gemaakt.
    Daarna de zijruiten afplakken want bij het tweede prototype van de Swallow was de canopy achter voor een groot deel dicht:

    [​IMG]

    Geschuurd en aluminium Hubrol erop geschilderd:

    [​IMG]

    De vleugels aan de romp gelijmd met 30 minuten epoxy.
    Er komt nog een constructieve verbinding tussen de twee vleugels in de romp:

    [​IMG]

    De Swallow heeft erg mooie lijnen:

    [​IMG]

    Hatch en canopy los op de romp voor de foto:

    [​IMG]

    Mist nog de mooie vleugeltips, maar die volgen na het maken van de ailerons:

    [​IMG]

    Verder met de vleugelspar in de romp

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2020
    juwi, Bart83, tjarko en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    679
    Locatie:
    Veldhoven
    Wat een vakwerk! Prachtig
     
    ramses vindt dit leuk.
  19. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    Ik gebruik altijd de 2 liter limonade flessen van de Lidl hiervoor die zijn mooi dun hiervoor en vormen zich ideaan
     
    Bart83 en ramses vinden dit leuk.
  20. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Dat gaat lekker rap zo! De swallow ziet er ar snel uit terwijl het stil ligt op de bouwtafel :)

    Mvg,

    Bart
     
    ramses en De Mol vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina