Hardsolderen Dit valt onder het kopje "kennis delen" Bas. Het thema van de rubriek is "hardsolderen". Niet al dit soort bijdragen hebben gelijk een oplossing in zich. De foto laat zien dat er dingen zijn die jij niet ziet, als bouwer van wat dan ook. Maar het zijn wel dingen waar je alert op moet zijn. Kan deze soldering met deze continu belasting 40 jaar standhouden? Dank voor je compliment Bas Veel modelbouwplezier Willum
Wat betreft PDF... kan ik je technisch bij helpen Willum. Soms is het gewoon de bestandsgrootte. Te zwaar. Maak je het lichter, dan jpeg-verschroot je de afbeeldingen. Bestand opdelen is dan beter...
Zo Willum, dan zal je wel een behoorlijke brander gebruikt moeten hebben. Ik vind het nog steeds vreemd, dat je bij het "los" solderen een veel hogere temperatuur nodig heb dan de smelttemperatuur van het zilver bij solderen. Kipperen is voor mij op soldeergebied een onbekende term. Maar er zijn wel meer verschillen in technische termen tussen mensen boven de rivieren en er beneden. Op de onderstaande foto heb ik aangegeven de rand, die je misschien bedoelde? Indien juist, dan kan is het begrijpelijk, dat het koper op deze plaats duidelijk verzwakt is. Indien fout , dan gaarne commentaar.
Bas dat hulpaanbod is erg aardig van je. Dank je. Dat PDF, dat komt wel goed. Dank je Bas, Veel plezier Willum
"Stoompomp, Zo Willum, dan zal je wel een behoorlijke brander gebruikt moeten hebben. Ik vind het nog steeds vreemd, dat je bij het "los" solderen een veel hogere temperatuur nodig heb dan de smelttemperatuur van het zilver bij solderen. Kipperen is voor mij op soldeergebied een onbekende term. Maar er zijn wel meer verschillen in technische termen tussen mensen boven de rivieren en er beneden. Op de onderstaande foto heb ik aangegeven de rand, die je misschien bedoelde? Indien juist, dan kan is het begrijpelijk, dat het koper op deze plaats duidelijk verzwakt is. Indien fout , dan gaarne commentaar. Nee geen grote brander gebruikt, pit no. 4 Het verwarmen, de energie, de hitte bij het losmaken was vergelijkbaar met solderen. Kipperen, in dit geval, hardsolderen koper. De huid komt los door oxidatie. Voorbeeld, je verhit koper op uitgloei of hardsoldeer temperatuur, haal je de vlam weg oxideert de huid van het koper direct en springt er aan zwarte schilfers af, kipperen. Die schilfers, die kippering van het koper is onder de goede volle zilver hardsoldering te zien. Kijk even boven jou rechtse pijltje daar is al een stukje weg. Die rand is ontstaan doordat de mof er niet een een keer af getrokken is maar in twee keer. Verder was de soldering de vulling van de soldeerspleet met zilver prima. Op vulling was de soldeerder geslaagd. Kipperen is familie van reticulatie. Bij reticulatie krijg je in een eerst gesloten laag scheuren, er vormen zich eilandjes. Vroeger zag je dit met regelmaat bij slecht schilderwerk. Ik heb lang geleden ook eens geleerd dit te maken. Bij kipperen vormen zich eilandjes maar deze willen ook loslaten/wegspringen. Beide woorden komen voor in het woordenboek Nederlands. Terug naar het fenomeen, het kipperen van de koper huid in deze soldering. Het fenomeen is een probleem van te heet solderen ben ik bang. Het kipperen maakt dat het een slechte soldering is geworden. Afkeur volgend PED. Veel modelbouwplezier, Willum
Misschien een domme vraag, maar hoe weet u dat het koper te heet is geworden tijdens het solderen en niet tijdens het losstoken?
"ruudxd, Misschien een domme vraag, maar hoe weet u dat het koper te heet is geworden tijdens het solderen en niet tijdens het los stoken? Hoe ik dit wist? Nee ik wist dit niet. Maar ik doe dit niet voor de grap. Ik had al wel een vermoeden toen ik de oude soldering zag. Vandaar. En het vermoeden is gebaseerd op heel veel solderingen die ik gezien en gemaakt heb. En het vermoeden, hey hier is misschien iets aan de hand is bevestigd. Ik kon bij deze soldering in het stukje buis kijken en zo zien dat alles erg heet was geworden. Als het kan zoals hier probeer ik mij er van te overtuigen door te onderzoeken. Op deze manier bouw ik mijn ervaring verder uit. Antwoord: Dus de binnenkant kunnen bekijken voor het lossolderen. Dat was het. Veel modelbouwplezier Ruud, Willum
Hardsolderen Ik wil nog drie branderkoppen maken. De branderkoppen worden gemaakt van rvs buis. In een van de kopse kant van deze buis komt een deksel die met zilver in de buis gesoldeerd wordt. De branderkop moet een regelbare luchtschuif krijgen. Het gas-lucht mengsel en dus de vlam kan daarmee van luchtarm dus een onvolledige verbranding naar een neutrale vlam gaan. (Oranje-geel naar helder blauw.) In de branderkop buis wordt een kraag gedraaid waarop het deksel komt te liggen. Dit geheel, het stalen deksel en rvs buis wordt met zilver aan elkaar gesoldeerd. De schijf waar het deksel van gemaakt gaat worden moet netjes rond afgedraaid worden. Ook dit doe ik weer op een stalen stomp waarop het plaatje/schijfje vastgeschroefd wordt om het passend te kunnen afdraaien. Het gat in de center van het stalen schijfje is weer nodig om de gasbuis met sproeier in de branderkop te krijgen. Dit gaat een flinke jongen worden. Veel modelbouwplezier, Willum
Hardsolderen Branders Ik wil nog drie branderkoppen maken. Deze keer een met een leuk formaat 50mm doorsnede. Een halffabricaat had ik nog liggen. Bij deze is het deksel al in gedraaid en met zilver hardgesoldeerd. © foto: w.p. 4-2020 Bij de andere twee is een zitting gemaakt waar het deksel op komt te liggen. Als het deksel met hardsoldeerzilver gesoldeerd is gaat het potje de draaibank op om gevlakt te worden. En dan weer verder... Uiteindelijk zal elke brander ca. 80Kw produceren. Leuk bezig blijven. Willum
Vraag, heb je het deksel gemonteerd zoals @Gea, schreef, dat hij de boring 0,5 mm dieper maakte en de overgebleven diepte, rand, terug boog, hamerde?: https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-van-mijn-cracker-locomotief.271001/page-2#post-4040170 Ik vind dit een erg mooie oplossing. De flens zit mechanisch opgesloten, daarnaast, maar niet bevestigd door @Gea, ging ik ervan uit, dat deze met zilversoldeer was dicht gevloeid. Het zilver wordt niet meer mechanisch belast en dient alleen als een soort van (vloeibare) pakking, denk aan het ouderwetse Densitol. Had ik dit eerder geweten, dan had ik dit toegepast op de branders van de Dockyard V.
Hardsolderen Branders Zoals ik het gelezen heb bij Dirk alleen dicht gedrukt gefelst als een conserven blik. Hij heeft geen extra water en gasdichte seal bij die fles met densitol, tin, zilverhardsoldeer. Het is lage gasdruk, het einde van de brander zal de honderd graden niet overschrijden, tenzij de brander te weinig ventilatie krijgt. De ventilatie is ook de primaire en secundaire brandlucht die je nodig hebt om de brander/vlam te kunnen laten brander. Dus? © foto: w.p. 4-2020 Leuk voorbeeld van omrollen, omzetten om een iets op te sluiten heb ik lang geleden gemaakt. Daar was de opdracht ook de knikker moet soepel blijven rollen. Ik heb een setje aandrukkers voor zo iets maar heb toen toch een aandrukker met de juiste maat nog moeten maken. Veel modelbouwplezier Willum
Hardsolderen Branders Los van de discussie, voorbeelden van bedrijfsbranders. 60mm branderbuis voor 30Mbar deksel rolnaadlas © foto: w.p. 4-2020 50mm branderbuis voor 30 Mbar deksel TIG-las © foto: w.p. 4-2020 Dus het kan op velerlei manieren. Voorzichtig met vuur. Voorzichtig met gas. Willum
Hardsolderen Branders Potjes maken. Het idee op papier © foto: w.p. 4-2020 De afgedraaide pot. De zilversoldering is mooi zichtbaar. © foto: w.p. 4-2020 Deze constructie is bij veel dingen toepasbaar. Waterdicht, gasdicht, drukvast, simpel. Warmte bestendig tot en met 200 graden Celsius continue. Door het opliggen van de afdichtschijf is er nog meer verbindings- oppervlakte, dus is de cilinder nog meer druk bestendig. Veel modelbouwplezier Willum Zal de temperatuur op de soldering als het ding klaar is meten. Ik schat dat deze nooit 100 graden haalt. Was dit een druktank, dan zou ik een druktest/ uitzetting test uitvoeren.
Hardsoldeer proeven Vandaag nog enkele hardsoldeer proeven gedaan. De opdracht: Maak een hitte bestendige hardsoldering waar rvs 304 aan wolfram gesoldeerd is en hittebestendig is tot 850 graden Celsius. Deze hardsoldering heb ik gemaakt met aluminiumbrons als toevoeg metaal. Smelttemperatuur van deze draad koperdraad is 1030-1040 graden Celsius. Tweede was dan ook maak een zilverhardsoldering met aluminiumbrons draad. Bovenkant © 3 foto's: w.p. 4-2020 Onderkant Slordige soldering maar zit stevig aan elkaar gevloeid. Dus aluminiumbrons met zilver hardsolderen is geen probleem. Daar kan ik mee verder. Weer een ervaring rijker. Dit was de middag van het soldeer experiment. Over twee dagen nog een proef te maken met CuSi3 kopercelicium lasdraad. Ook hier om een hitte bestendige soldering te maken en te garanderen. Veel modelbouwplezier, Willum
Hardsoldeer proeven Hitte bestendige hardsoldering. © foto: w.p. 5-2020 Nou de proef is geslaagd. RVS plaat, en de draad is een elektrisch oven (spiraal)draad, Kanthaldraad. Het soldeerdraad is CUSI3 koper celisium draad, 97 %koper +3% selicium. Verder is er een flux gebruikt die deze hoge temperaturen (ca. 1000 graden celsius) aan kan. Na het solderen is het geheel doormidden gezaagd om de verbinding te kunnen zien. De draad is netjes ingebed in het koper. Ik ben tevreden. Veel modelbouwplezier, Willum
Niet spelen met vuur! Bij het gebruik van welk gereedschap dan ook en zeker bij dit soort branders is een eis dat je onderlegd en kundig bent. Gebeurd er een ongeluk met dit spul dan kan de schade gelijk enorm zijn, Was tijd geleden getuige van zo'n ongeval, een persoon raakte met zijn snijbrander even zijn hand. Gruwelijk. Maar het gebeurd helaas geregeld Foto van brandschade hadden we gezien. Deze 90cm brander had ook flink wat schade en is gereviseerd. © foto: w.p. 5-2020 Er zijn drie nieuwe rvs pijpen gemaakt. De snijzuurstofklep,en de twee kranen zijn samen met de injecteur gereviseerd. De kop is net als het handgreep hergebruikt. De messing kop is weer netjes met zilver aan de rvs pijpen gezet. Getest en weer gebruiksklaar. Dit is geen speelgoed. Veel modelbouwplezier, Willum
Luchtdichte draaikoppeling. Perslucht draaikoppeling. Deze draaikoppeling is een van de twee draaikoppelingen op een haspel voor propaan en persluchtbrander. Een grote heteluchtbrander. O-ringen (NBR70) waren nog in goede staat. Verder schoongemaakt en opnieuw met glijmiddel terug geplaatst. Lektest gedaan, stilstand en beweging bij 8 bar. Okee bevonden. © foto's w.p. 5-2020 Super simpele constructie. Drukvast tot zeker 10 bar. Veel modelbouwplezier, Willum
Hardsolderen Tip centreren: 1e De 25mm rvs stomp moet netjes midden op de stalen schijf komen. © W.P. 5-2020 Hierna worden beide delen netjes met zilver aan elkaar gesoldeerd. Na het solderen wordt de stomp in de drieklauw gezet en als eerste stap doorboord. 2e stap m16 schroefdraad door en door tappen. Klaar is het onderdeel. 2e Ik ben ook nog met de luchtschijf voor drie branders bezig. Deze schijven zijn op de zelfde manier gemaakt. © W.P. 5-2020 De schijf is staal en de zeskant is messing. Ook hier gaan beide delen met zilver gesoldeerd worden. De messing zeskant krijgt een m 14x1 binnendraad. De vlakke kant van de schijf zal dekselvormig uitgedraaid worden zodat deze luchtdicht gaat afsluiten. Veel modelbouwplezier, Willum
Hardsolderen Centreren en wat daar na komt. De snelwisselhouder paste niet echt op de draaibank. De passing van de bevestiging was niet echt geweldig. Voor meer stabiliteit toch maar het passtuk vernieuwd en aangepast aan de snelwisselaar. Het nieuwe passtuk is nu precies aan de maat, geen speling meer. Wat hier mee begon: Is dit geworden: Het passtuk: Om het passtuk goed vast te kunnen zetten is ook daar een sleutel voor gemaakt. En natuurlijk een sleutel in plaats van de vaste kruk. © 4 foto's W.P. 5-2020 Ik ben een hergebruiker. Ook de sleutels zijn van overgebleven spul gemaakt. De platte sleutel is van staal en is met messing gesoldeerd. De dopsleutel is van dikwandig rvs buis en is met zilver gesoldeerd. Gelijk klein onderhoud gedaan aan de dwarssupport. Alles schoongemaakt, gecontroleerd en netjes in de vette olie gezet. Nu al enkele draaiwerkstukjes gemaakt. Veel stabieler. Tussentijds nog een trekhamer gemaakt voor de buurman. Kan ik weer fluitend verder. Veel modelbouwplezier, Willum