Modellen voor mijn 3 dieseltjes

Discussie in 'Vintage & Classic' gestart door Ton van Munsteren, 28 sep 2019.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Compressie is regelbaar via de verstelbare contra-zuiger .

    Een draaibankje heb je toch op zijn minst nodig om een motortje te kunnen bouwen , best nog met een freeshulpstuk of apart freesmachientje .

    Als eerste motortje is de Boll-Aero 1.8 een "relatief" simpel motortje om te bouwen , de plannen heb ik op pdf maar zijn zonder problemen op het net te vinden .

    Ook vindt je filmpjes op youtube over de bouw van de Boll-Aero





    Boll Aero 1.8 cc 010.jpg

    Groeten Jef
     
    Ton van Munsteren en HBZWEEF vinden dit leuk.
  2. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    Ha jef!
    Dank voor je reactie, maar mijn bedoeling is niet om een efficient en goed werkend motortje te bouwen, maar gewoon om een paar ideetjes te testen. Naast vliegtuigen is mijn tweede interesse oldtimers en hun motoren. Ik speelde al een tijdje met het idee om een motortje te bouwen, en ik denk dat ik nu een zo goed als uitvoerbaar ontwerp in mijn hoofd heb, en het is dus niet mijn bedoeling om voorgekauwde, professionele motortjes te bouwen met draaibank en al. Al komt dat misschien nog wel...
     
  3. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Mijn drie dieseltjes die bewaard heb van de zestiger jaren toen ik nog aan lijnbesturing deed. Ze zitten alle drie vast maar met behulp van jullie tips gevonden op dit (TFA)forum hoop ik dat het mij lukt om ze weer los te krijgen.

    Volgende stap is dieselpeut bemachtigen. Eerst maar eens het bovenstaande.

    Uiteindelijk wil ik de Mach1 of Mach2 gebruiken op de Impuls.

    [​IMG]


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  4. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ton van Munsteren en H. de Vries vinden dit leuk.
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    wat een schatje gaat die op de Bugaboo komen
     
  6. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ton, lijk mij erg leuk.
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Is toch genieten en dat ondanks de regen.
     
    Bruno van Hoek, beemstra en jef vinden dit leuk.
  8. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ton, was een geweldige middag vliegen, erg leuke filmpjes.
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  9. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Super leuk filmpje Ton, zo'n dieseltje wil ik ook nog eens hebben.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank je Jitze en ja snap ik.
    Maar kijk uit kan heel verslavend werken.
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Toch zijn de bijwerkingen daarvan alleen maar positief, dus niets om je zorgen over te maken.
    Hier zie je hoe het model van Henk door de juiste afstelling op ooghoogte blijft rond knorren (dit is helemaal VV!)

    Met iets meer vermogen gaat het lekker omhoog en zie je de trimbalans tussen motortorsie en kielvlak (motor aan linksom / motor uit rechtsom):
     
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Leuk dat laatste filmpje inderdaad waar je die richting ziet veranderen.
    Voor zo'n dieseltje kan ik het beste EBay afstruinen zeker? En wat is een goede kandidaat voor een Tomboy?
     
  13. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Jitze, ja ebay voor de Tomboy is 1cc een prima maatje.

    Harry, de kleinste daar is 1.8cc zijn wel hele mooie
     
  15. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Ton, maak je de Tomboy toch wat groter :)
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Ook geen probleem iets groter, heb die in cad staan denk 20% groter en er kan een 1.8cc op
     
  17. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Amersfoort
    Voor een originele Tomboy is 1 cc al aan de grote kant. Een 0,8 is al genoeg. Voor een 120% Tomboy is een 1,8 cc te groot! Bedenk wel dat ik voor een VV sportmodel soms de prop achterstevoren moet zetten, om het vermogen terug te brengen. Voor VV sportmodellen gelden NIET de normale RB gewoontes of oplossingen!
     
  18. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
  19. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Amersfoort
    Dat is een MP Jet. Leuk motortje, maar sommigen kunnen er mee lezen en schrijven, anderen hebben er problemen mee. Bijzonderheid is dat er in elk oor maar één gat zit voor een bevestigingsboutje. En het tankje is niet doorzichtig zodat je niet kunt zien hoeveel peut er nog in zit. Er zijn plastic vervangingstankjes geweest, maar ik weet niet of en waar die nog verkrijgbaar zijn. Maar, kijk nog eens in de advertentie: onderaan staat Zur zeit nicht lieferbar...
     
  20. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België

Deel Deze Pagina