Een eerbetoon aan Evert Kreulen en zijn Impuls

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Bruno van Hoek, 3 okt 2019.

  1. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Jammer dat zulke mooie tankjes straks verborgen blijven.
    Ik vond het knutselen met blik een welkome afwisseling van al dat hout.
    Zelf wil ik de tankaansluitingen aan de benedenkant van het brandschot maken, Uniflow in acht nemend.
    Zo blijft het neusje aan de bovenkant mooi strak zoals het Auster neusje op mijn E-Impuls.
    Zal wel zien of me dat lukt en er tevreden mee ben.

    Ben erg blij met onze prachtige hobby. Omdat ik niet meer in het arbeidsproces zit voorkomt het verveling.
    Geeft mijn brein en mijn handen wat te doen.
    Is een geweldige dagbesteding, hoef er de deur niet voor uit en houdt me in deze Corona tijden van de straat.
    :banana::banana:
     
  2. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Webra is nieuw zo te zien dus dat lopen komt wel goed, Rene.
    Mijn PAW19 heeft eerst een schoonmaak beurt nodig.
    Is een tweedehandsje uit Griekenland geloof ik.
    Gelukkig leer ik via dit forum van jullie hoe dat te doen.
    Nachtje in een badje met thinner daarna verwennen met naaimachineolie, toch?
    En dan maar hopen dat’ie loopt.

    835A2C4E-6661-4744-8C7B-932D84B49FA7.jpeg 61C4A5F4-61EC-489F-875B-A24B00812E95.jpeg
     
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  3. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Harderwijk
    Laatst ook een aantal motoren schoongemaakt met de volgende methode gevonden op internet. Radiator koelvloeistof in een pan op het vuur verhitten tot net niet aan de kook. Een aantal uren op laag vuur laten door simmeren en de aangekoekte wonderolie is opgelost, zelfs de hardnekkige vlekken op de koelribben. Vooral niet laten koken want dan komen er vlekken op de aluminium delen. Geen nieuwe pan van moederdevrouw gebruiken en goed ventileren.
     
    RTrider vindt dit leuk.
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Uhhh :rolleyes: nee... Bij uniflo komt je ontluchting uit op de hoogte van de toevoer naar de motor.
    Op die manier blijft op die plek in de brandstof de buitenluchtdruk, ongeacht de vloeistofkolom die er nog boven staat.
    Die wordt 'opgehouden' door de onderdruk erboven.
    Maar ik denk dat je je alleen vergist met welk pijpje je na het vullen afsluit. Dat is namelijk het pijpje dat bovenin eindigt. De unifol (die onderin eindigt) blijft open.
    Pas wel op voor het parfumspuit effect. Door de lucht die haaks over het open uiteinde wordt geblazen wordt daar een onderdruk gecreeerd. In het ergste geval wordt de peut in een fijne nevel uit die pijp getrokken.
    Ik had mij uniflo's altijd in de vliegrichting gebogen :
    [​IMG]
    De wet van de communicerende vaten: P lucht + P vloeistof (= P1)= P buitenlucht (P2)
    Je afvoer zit daar vlakbij, dat verschil deltaP is verwaarloosbaar.
    [​IMG]
    In een LB tank staat de vloeistofspiegel door de G kracht vrijwel verticaal, vandaar deze 90 graden gedraaide schetsjes:
    [​IMG]
    Maak even een filmpje, dan kunnen we -indien van toepassing- je nog van tips voorzien.
    Begin in ieder geval met de naald dicht en een een drupje peut in de venturi.
    Dan vanaf heel lage compressie steeds een kwartslag er bij totdat je de eerste knallen hoort.
    Vervolgens de naald iets open zodat je brandstof kunt aanzuigen.
    Met steeds iets meer compressie moet de motor uiteindelijk stotterend blijven doorlopen (desnoods de naald nog verder open).
    Als de motor doorloopt, even laten opwarmen, dan de naald verder dichtdraaien tot het maximum toerental.
    Dan de compressie langzaam opvoeren totdat de motor net aan strak loopt.
    Dan de naald weer iets dichter, compressie weer iets hoger, enz.
    Op een gegeven moment wil de motor niet sneller meer en gaat bij verder opvoeren van de compressie zwaarder lopen, dan ben je het optimum voorbij.
    De beste instelling is net niet meer stotteren. Het kan zijn dat de naald toch weer iets open en de compressie een tikkie terug moet.
    Maar als je dat éénmaal een keer hebt gedaan herken je dat onmiddellijk.
    Succes!
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2020
    RTrider, Rene Neefe en Ecstacy vinden dit leuk.
  5. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb ook nog originele Trexler Balloon Wheels gevonden: 95DF6BC3-372C-4F0C-9A90-74649CCEEAA6.jpeg 6E28CB5A-1F1B-4A2F-970C-F88CB7877C72.jpeg

    Ik denk dat ik deze niet alle zelfs nodig heb... :)
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  6. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Een vraag aan de 'Impuls' vliegers met 'rudder only'.
    Aangezien ik de Impuls ga bouwen electrische aandrijving en een moderne radio besturing het volgende:

    Bouw ik de versie met de meegeleverde motorspant dan heb ik weliswaar de juiste motor-domping maar moet ik de spant schuin inlijmen voor de 2 graden 'Side-Thrust'.
    Hierdoor komt de as van de motor en dus ook de spinner uit de hartlijn van de romp. Voor mij persoonlijk, geen gezicht.

    Mijn vraag, kan men de motor ook recht inbouwen en de 'Side -Thrust' bereiken door het motortoerental te mixen met 'rudder rechts'?
    Is dit geen oplossing dan bouw ik een separate motor-dome en plaats die uit het midden op de motor-spant.
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Kan je de motor iets uit het midden inbouwen zodat de spinner in het midden uitkomt?

    In onderstaande foto een spant voor de bevestiging van een motor. Het is te zien dat de motor iets uit het midden is geplaatst. Door de spant iets schuin in de bouwen komt de spinner precies in de middenlijn van de romp uit.

    DSC_3544.JPG
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2020
    RTrider en Harry van Melick vinden dit leuk.
  8. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Nondeknetter, hopelijk nu nog de juiste afmetingen.
     
  9. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Gerard: "Webra is nieuw zo te zien dus dat lopen komt wel goed, Rene."

    Nee, is oud edoch goed schoon gemaakt en beetje opgewerkt aan de buitenzijde.
    Overigens heb ik nergens schuur papier gebruikt en zeker niet op de binnen delen.
    Zag dat in een ander draadje voorbij komen om een cilinder schoon te maken? Gewoon spiritus gebruikt en een lapje stof of indien heel hardnekkig lossen d.m.v. verwarmen.
    Verder gebruik ik van die kunstof schuurlapjes zoals op schuur sponsjes ook met spiritus. (Los verkrijgbaar bij Action en veel fijner dan 600 schuurpapier, alleen " buiten onderdelen of hard metaal) Voor de cilinder een koper buisje met een gleufje ingespannen in boor machine en voorzien van een lapje stof doordrenkt met spiritus. Gaat prima, ook voor kleinere gaatjes zoals inlaat kelk of holte kruk-as.


    Image%20(5).jpeg Image%20(6).jpeg Image%20(8).jpeg

    Sent from my SM-G970F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    RTrider vindt dit leuk.
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het antwoord is 'Ja hoor!'. Dat werkt prima.
    Ik heb dat in mijn zwarte doosje mee ingebouwd, omdat ik ook zat met een al ingebouwde motor
    De drukknop schakelt niet alleen het rudder (streep is rechts, punt-streep is links) en elevator (punt-punt-streep is een ietsepietsie up), maar ook de throttle.
    Iedere zeer korte impuls zet de caroussel een stap vooruit: 0-60%-vol-40%-0-enz.
    Ik heb aan 0 en vol (trimbare) ruddermixfuncties toegevoegd die precies doen wat je beschreef. Het kistje vliegt nu bij elke throttlesetting vrijwel rechtuit.
    Vanaf 0'32" zie je hoe bij verstelling van de throttle (L servo) de neutraalstelling van rudder (Rservo) subtiel verandert.

    Hier de trims en de later toegevoegde twee throttlemix pots
    Little Black Box  Onderdelen.jpg Thr Rud Mix Pots.jpg
    En hier zie je hoe je die afstelt :rofl::
    Even trimmen.jpg
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2020
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  11. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Mooi Bruno
    Ik kende deze oplossing al van diverse sleepkisten, daarbij is 'Side Thrust' vooral bij open liggende motoren geen gezicht dus wordt de motor/'rudder 'rudder mix vrij veel toegepast.
    Ik vroeg me alleen af of het ook werkt bij dit soort lage vermogens.
    Hierbij komt nog, die mixers zijn er niet voor niets :)
     
  12. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Bruno bedankt weer , voor duidelijke uitleg t.a.v. uniflow en opstarten motor.
    E.e.a. geprobeerd, helaas nog geen plofje dus denk dat de meng verhouding van m'n peut niet klopt. Gelukkig maar 100cc aangemaakt met verhouding 30% ether, 25% olie, 43% kerozine en 2% benzine.
    Ik ga het nog eens proberen maar dan 33% ether, 25% olie en 42% kerozine...

    Sent from my SM-G970F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    RTrider vindt dit leuk.
  13. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    3 % extra ether zal het verschil niet maken. Dus moet er iets anders aan de hand zijn... De meest primitieve mengverhouding van dieselpeut is 1/3e van alles. Afhankelijk van de constructie van het motortje kan het oliepercentage omlaag, en het petroleum percentage omhoog. Maar tussen de 30 en 35% ether moet werken. 30% moet met de huidige buitentemperatuur geen probleem zijn. Waar is de benzine voor? Ik weet wel van toevoeging van 1 tot 2% amylnitriet of-traat, of DII (diesel ingnition improver) maar benzine?
     
    RTrider vindt dit leuk.
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat zal dan verkeerd zijn overgekomen.
    Ik heb benzine genoemd als toevoeging aan glow peut bij een net te kleine tank of voor een betere stationair loop, maar diesels...
    Nee, kwaad zal het niet kunnen, maar je schiet er verder ook niks mee op.

    Ik kwam trouwens deze video tegen van Peter Valicek, waarin ondermeer de Typhoon R. 250 is te zien, de originele motor van de Impuls.
    Zowel statisch als lopend:
     
    RTrider, Ecstacy en A B vinden dit leuk.
  15. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Groningen
    Leuk dieseltje...
    4AF0EC3B-18A9-433E-9C39-DE8D7604FD5B.jpeg 6B90F560-BB40-496D-9EFE-78B78688D9AF.jpeg B51E2A86-7702-4825-8B95-8471C531AC45.jpeg 3AAD49B0-6F62-410B-B76E-8A88E56656D7.jpeg 2C1A7884-55DF-49F1-91B1-DFD258EF8A15.jpeg

    ... maar wel behoorlijk prijzig: 022796BA-0BAC-4559-947F-EE04D5B6556B.jpeg
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  16. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Bij mijn E-Impuls heb ik het motorspant de sidetrust gegeven én de BL uit het midden gezet zodat de spinner in het midden uitkomt. Vind niet dat het er slecht uitziet. Ben benieuwd om te zien hoe eea vliegt. 4E8CD38D-9065-4719-B6E5-10FBC38CDECA.jpeg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bruno van Hoek en Harry van Melick vinden dit leuk.
  17. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    @Rene,
    Bedankt voor de schoonmaaktips. Ga ik zeker proberen en hopelijk ziet mijn PAW er dan ook weer uit als nieuw. Net als jouw Webra.

    @HBZWEEF de afzuiging thuis komt via een koolfilter weer terug in de woonkamer/keuken dus zal ik dat voorlopig niet proberen. Maar iig bedankt voor de tip.
     
  18. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Ik heb twee tankje gemaakt voor mijn IMPULS. De grootste is 100 cc en de kleinste 50 cc. Op de grootste loopt de 2,5 cc SC motor volgas 30 minuten. Op de kleine dus ongeveer 15 minuten. Heb het advies opgevolgd om eerst de verbindingsvlakken te vertinnen ( S 39 helaas), daarna goed schoon spoelen en afsolderen met harskern soldeertin.
    Lambert te STK IMG_20200423_193954.jpeg

    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    Bruno van Hoek, RTrider en ArthurP vinden dit leuk.
  19. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Lambert, goed bezig geweest.
    Jij wint het duurrecord contest.
    :beer:
     
    lamberto vindt dit leuk.
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Zwolle
    huu? duurrecord contest...ga ik niet winnen..
    Ter vergelijk...ik draai de 1,8 cc Atom op de Impuls met 10 cc peut..( 1 kanaals kist) ben dan blij dat de motor na 2 minuten stopt...zweet onder de oksels.:D:p:D:p
     
    RTrider en lamberto vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina