ha dus je weet wat je moet doen LOL de helft van het probleem is reeds opgelost nu de andere helft nog en ik denk dat ik een mooie oplossing heb een magneetje ;beter nog eventueel 2 magneetjes eentje kleef je boven op de torpedo buis waar je normaal het touwtje zou vast maken en het andere daar maak je de touwtjes aan vast als twee magneetjes te sterk zijn dan eentje met aan de andere kant een ijzeren plaatje wat je met epoxy/polyester of vernis bekleed tegen het roesten bij het los nemen van je dek gaan dan beide kleppen open tot het magneetje lost en je bent ontkoppeld bij het monteren zorgen dat het magneetje op zijn plaats komt te zitten en (klik)je koppeling is een feit ik denk dat het zo kan werken bij de U47 heb ik zo de voorste duikroeren gekoppeld en dat werkt perfect groetjes raf
dekbuizen getest Hallo allemaal, Het is alweer 6 maanden geleden dat ik met de torpedos begonnen ben. Vandaag heb ik de torpedodeuren van de dekbuizen voor het eerst werkend gekregen. Zie foto voor de 'techniek': twee servos in de WTC, Bowden kabels, wat tandraderen en touwtjes. Omdat de deuren in de deksectie zitten en de dekbuizen op de WTC, heb ik het gele tandrad op cellenrubben gemonteerd en bij plaatsen van de deksectie grijpt het het rode lineare tand'rad'. Hier een korte demo van het uitwerpen van de torpedos. Groeten Freek
Hallo Freek, Heb je stukje even gelezen over de torpedo luiken. Maar denk dat een eenvoudige oplossing is dat je luiken meedraaien met je torpedo's. Hoef je niet zoveel capriolen uit te halen. Zet de luiken vast tegen de torpedo buis aan. Zodra je de torpedo buis gaat draaien dan draaien de luiken vanzelf mee. In de ruststand zijn de luiken dan gewoon dicht. Dit zou de eenvoudigste oplossing zijn. Hoop dat dit een ideetje is voor je torpedo luiken. Groetjes, Eric
hallo freek ziet er goed uit en na al die tijd eindelijk aan het werk op de poolrun kan je met je lanceer inrichting zoveel schieten als je wilt de torpedo's komen daar toch steeds aan de kant mooi werk dat je geleverd hebt daar doe ik mijn petje voor af gr raf
Eric, Ik heb geprobeerd zo'n oplossing te bedenken (RAF had ook zoiets gesuggereerd). Lukte me niet iets simpels te bedenken. Ik heb wat loodstripjes aan de torpedodeuren geplakt in de hoop dat ze dicht gaan , maar dat lijkt niet te werken. Eerst maar eens wat tests in het water uitvoeren om te zien hoe betrouwbaar die vissen uit hun buis komen. Ben wel blij dat het nu lijkt te werken! Freek
Eerste torpedo afgeschoten van KXVIII In Zutendaal vandaag bij prachtig herfstweer mijn torpedos getest. De camera onderwater registreerde alleen groen slijm, maar die door mijn vrouw bediend werd registreerde de fantastische performance van de rubber torpedo's: range ongeveer 1 scheepslengte. Hieronder de gehele bouwgeschiedenis!
Hallo allemaal, ik heb nu zo’n 9 jaar of zo met de K-XVIII kunnen varen. De laatste paar keer kwam er steeds toch wat water binnen - de afdichting is op punten versleten. Dus komende tijd zal ik die vervangen, weer uit een plaat cellenrubber gemaakt. het het verslag nog eens doorgelezen, en wat valt op? - hoe idioot het idee van een houten boot eigenlijk was (RAF vroeg na de eerste post “of het een boot of een plug wordt”) - hoeveel ik geleerd heb in die 3 jaar bouwen, meestal door alles een paar maal te doen - hoe ontzettend veel hulp gegeven werd door RAF, Lex, Hein en anderen, BEDANKT. - hoeveel lol ik aan deze boot heb! groeten freek
Freek, er zijn genoeg mensen die het niet lukt om schade vrij de 9 jaar te vragen. Bij jou is het slijtage. Dus toch goed gedaan hoor. Hein
Hein, precies! Er was natuurlijk van alles te repareren na het varen. Ik ken de zwakke plekken goed, maar geen schade in die 9 jaar. Één keer in Neurenberg lag die op de bodem van het zwembad, tank vol, accu’s leeg en net genoeg lekwater om het drijfvermogen op te heffen. Gelukkig was het een zwembad! Nu is de uitdaging de reparatie voor einde Corona af te hebben (en sneller dan die van Lex’ walrus!)
Een beetje te veel condens kan ook een boot laten zinken! De afdichting is geknipt en wordt met epoxy gelijmd. Het is een wat zachtere rubber dan de vorige - dus minder kracht nodig om de boot te sluiten.
Freek, als een "beetje" condens je boot al laat zinken dan heb je toch wel erg weinig drijfvermogen. In het begin moest bij mij ook tank altijd vol en boot onder. Later heb ik het op advies van Olaf toch anders gemaakt. De toren was toen bijna onder en de boot ging door de snelheid onder. Motor stil dan kwam de boot heel langzaam boven. Dat vindt ik toch ook veiliger iets drijfvermogen. Succes verder. Hein
Hein, dat is ongeveer zoals ik het doe. De bovenkant van de toren blijft boven , misschien 30 ml/gram drijfvermogen. Daardoor kan de boot langzaam op pd varen. De duiktank deelt de boot in twee “WTC’s” beide hebben een water sensor en indertijd was dus iets meer dan 30 ml water binnen gekomen en voer ik met periscoop onder water- dus kwam de boot niet omhoog (de pomp van de duiktank circuleerde water). Mijn fout was voornamelijk dat ik te lang gevaren had waardoor de accu leeg kwam. Goede leerschool zonder schade. Ik laat dat beperkte drijfvermogen zo, anders moet ik iets harder varen onder water en die oude romp vormen met van alles op dek gaan dan tuimelen (zelfs met de lageregler). Freek
in open water doe ik het ook zo met een beetje positief drijf vermogen maar als we dan op een tentoonstelling staan met een basin dan leg ik een stukje lood bij want anders is het voor de toeschouwers niet een echte duikboot want "hij gaat niet helemaal onder" het principe is goed maar als je in een donkere vijver de bodem raakt en er is modder dan kan alsnog je boot aan de bodem blijven plakken en komt hij ook niet naar boven hebben we mee gemaakt met peter zijn dolfijn in vucht ,peter de rust zelf en ik bijna een hart infarct maar dat is een ander verhaal
Raf, door Peter heb jij dus die infarcten gekregen. Heb je al en paar maal gezegd dat je rustiger moet doen.