connector om stroom naar bovenbouw te brengen.

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Jos Indekeu, 12 apr 2020.

  1. Jos Indekeu

    Jos Indekeu

    Lid geworden:
    3 jun 2018
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Genk
    Beste allemaal,

    Ik ben na meer dan 11 jaar bouwen bijna aan het einde van mijn model. Een cruiseschip op schaal 1/120. Het model heeft een totale lengte van 2,46 meter. De romp en opbouw zijn uit 2 delen gemaakt om transport naar het water nog enigszins mogelijk maken. Ben ook best tevreden met het resultaat tot nu toe.

    In de afneembare bovenbouw zitten meerdere lichtgroepen en werkende radar die individueel geschakeld moeten worden. In totaal zullen er ruim 20 kabels naar de bovenbouw moeten gaan. Graag wil ik een systeem inbouwen waarbij de verbinding automatisch tot stand komt zodra de bovenbouw op de romp geplaatst wordt. Eerst dacht ik aan een soort D-sub connector (oude verbinding stekkers tussen de computer en de printer) met zo'n 25 tot 30 pinnen. Ik verwacht hier een probleem mee in die zin dat er vrij hard geduwd moet worden tegen de connectors om ze in elkaar te krijgen en ook vrij hard moet getrokken worden om ze uit elkaar te halen.

    Gezien de kleine schaal (1/120) is het gebruikte materiaal ook in verhouding nogal dun, waarbij ik vrees stukken te gaan maken. Zou zonde zijn om de bovenbouw te beschadigen door er te hard op te duwen en trekken.

    Heeft iemand ervaring met dit soort verbindingen? Misschien heeft iemand een nog slimmer idee. Ik hoor het graag.

    Groeten,
    Jos
     
  2. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ik zou het risico niet nemen met dun materiaal. Dan eerder de D-sub met voldoende lengte kabel maken en met de hand aansluiten. Zo vaak hoef je de connector nou ook weer niet vast/los te doen.
    Eventueel dan in een houder/klem zetten om te zorgen dat de connector niet door de boot gaat zwerven.

    Heb je een foto vd boot? :thumbsup:
     
  3. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.377
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Zijn Dupont stekkers misschien een optie?
    Ik heb deze set gekocht voor het zelfde doel, maar nog niet uitgeprobeerd dus heb ik nog geen idee of het goed werkt.
    Dit zijn stekkers die je zelf op de juiste grootte kan maken. Ze gaan van 2 aders tot en met 10 aders toe. Je zal dan wel de stekkers zelf moeten maken, maar het is maar een tip.
    Bij Alie heb je voor 14 euro een tang en ruim 1500 onderdelen.
    Groeten,
    Roelof 20200412_202712.jpeg
     
  4. Jos Indekeu

    Jos Indekeu

    Lid geworden:
    3 jun 2018
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Genk
    Hierbij enkele foto's van het schip.

    DSCN0029.JPG

    DSCN0030.JPG

    DSCN0031.JPG

    DSCN0032.JPG

    Ik begrijp het voorstel van de D-sub met verlengde kabel. Sterker nog, ik heb dat zelfde systeem in mijn sleper zitten. Die kabel sluit ik aan, de bovenbouw erop en dan gaat het schip het water in.
    Bij het cruiseschip ligt het verhaal enigszins anders wegens te groot en te zwaar. Door het feit dat de romp uit 2 delen bestaat gaat de tewaterlating als volgt. Eerst worden op de kant de 2 romphelften tegen elkaar geschroefd en dan reeds in het water gelegd. Vervolgens gaan de batterijen er in samen met de loden platen om haar de juiste diepgang te geven. De bovenbouw bestaat ook uit 2 delen. Eerst gaat het voorste deel er op en als laatste de achterste bovenbouw. Beide bovenbouwen zijn elk meer dan een meter lang en hebben elk een connector nodig om stroom te ontvangen. Om de bovenbouw op het schip te plaatsen zit ik dan op mijn knieƫn voorover gebogen over het water. Op dat ogenblik ontbreekt het mij een hand om de D-sub connector te bevestigen. Het is de bedoeling dat als de bovenbouw op het schip gaat, de verbindingen "automatisch" tot stand komen. als ik dan hard moet duwen of trekken vrees ik schade (waar ik niet op zit te wachten).
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Prachtig schip! :worship:

    Misschien zijn (Ingun) testprobes iets voor je. Dit zijn testpennen met een veer erin. Veelvuldig gebruikt om printen te testen. De pennen langs de rand in de boot en in de bovenbouw een printplaat met de contacten. Ik neem aan dat er geen 100A doorheen moet. Voordeel is dat je zelf de lay-out kunt verzinnen. Als ik het schip zie, neem ik aan dat dit je ook wel lukt. :)
    https://ingun.com/en/Products/Productfinder/GKS_SML
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Wat voor connector je ook bedenkt je zal altijd een bepaalde kracht moeten uitoefenen om die in elkaar te steken of uit elkaar te halen.
    Je kan eventueel ook contactvlakjes en verende pennen gebruiken. Die pennen drukken op de contactvlakjes en een veer houdt ze er opgedrukt. Dat is geen ideale oplossing maar voor toepassingen waar niet te veel stroom door loopt kan dat vrij goed werken. Je moet er wel aan denken die contactvlakjes goed schoon te houden.
    Een andere oplossing kan zijn dat je de beide bovendelen een eigen accu geeft en er ook een eigen ontvanger in plaatst die de benodigde zaken aan stuurt. Bij de meeste zenders kan je zonder problemen meerdere ontvangers aan de zelfde zender binden. Nadeel is wel dat je meerdere ontvangers nodig hebt en ook een accu in elk deel. De kosten zullen dus wel hoger zijn.
     
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.543
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Op mijn zender bedien ik ook, na omschakelen, diverse schepen met ieder een ontvanger gebonden aan de zender.
    Het omschakelen van de ene naar het andere schip gaat vrij eenvoudig, dus zoals je voorstelt, verschillende ontvangers in de bovenbouw voor de bediening van de bijbehorende functies.

    Alleen, voor mij, kan je gebruikmaken van de "hoofd" batterij.
    Het enige nodige is een 2 polig snoertje van voldoende lengte en doorsnede met stekker om de bovendelen te voeden.
    Het schip bestaat, zoals boven aangegeven uit 4 delen.
    2 delen voor de romp en de twee bovendelen.
    Het schip wordt geballast met vele kilo's lood.
    Gezien de hoogte lijkt het mij voordelig om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden en alle zware spanningsbronnen zo laag mogelijk in de romp te monteren.
    Een groot voordeel van het gebruik van de hoofdvoeding is het maken van een "schakelbord". Hierop, kan je schakelaars en zekeringen monteren voor het sturen en tegen kortsluiting bewaken van de scheepsonderdelen.
     
  8. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis

Deel Deze Pagina