Grote styrokernvleugel

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Antony, 13 apr 2020.

  1. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Hallo allemaal,
    Ik ben aan het overwegen om een grote English electric Canberra te bouwen. Ik heb al een plan besteld dat ik graag X2 zou willen vergroten om zo tot een span van 4M te komen. Ik zou de vleugeldelen in EPS 60 laten snijden. Ik heb hier al veel interessante info over deze manier van vleugelbouwen gevonden.
    Over het maken van een ligger vind ik jammer genoeg bijna niks. Aangezien dit een dikke brede vleugel is en het toestel een zwaargewicht zal zijn is een stevige ligger die goed aan de vleugelbuis bevestigd is substantieel. Mijn plan die ik nu in mijn hoofd heb is om de vleugelsterkte te halen uit een combinatie van stevige schalen en dus een stevige ligger. Ik dacht aan een strongal vleugelbuis van 50mm die tegen de ligger gelijmd is met een reeks vierkante ribben met een halve cirkel uitsparing als noodzakelijke hechting tussen buis en ligger. Ik dacht eraan mijn ligger op te bouwen met telkens verticaal een laag balsa van 1 of 2mm afgewisseld met een laag carbonweefsel van 400 gr tot deze 25mm breed is en eventueel op het tapse uiteinde te versmallen. Deze zou ik dan op breedte kunnen zagen en de boven en onderkant ook met dezelfde mat afdekken. Bij het afdekken van de vleugel dacht ik hier unidirectionele carbontape van dezelfde breedte in verschillende lagen op te leggen. Om stevige schalen te hebben en gezien het formaat wil ik een 200gr carbonmat tussen de EPS en de balsabeplanking lamineren. Zou het in deze grootte nog verstandig zijn om 100gr peel ply te gebruiken als scharnieren?

    Graag jullie mening over de haalbaarheid van mijn plan en of de opbouw die ik voor ogen heb deugdelijk kan zijn?

    Mvg A
     
  2. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    En toen bleef het stil, niemand bedenkingen?
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    De bedenking die ik heb is dat ik je bouwtekening mis. Ik lees in je verhaal welke materialen je wilt gaan gebruiken, maar bij het bouwen van een vliegtuig is de constructie minstens zo belangrijk voor de stevigheid als het materiaal. Denk bijvoorbeeld aan de webbing tussen een boven-en onderligger. Als je die met de houtnerf horizontaal lijmt ipv verticaal, blijft er van de sterkte weinig over, maar de hoeveelheid gebruikt materiaal en de plek waar het zit is hetzelfde.
     
  4. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Mijn bouwtekening lijkt in Corona tijden moeilijk tot bij mij te geraken. Maar aangezien ik de vleugel niet in constructie ga opbouwen zullen daar alleen maar enkele ribben van gebruikt worden. De webbing van de ligger zijn de 400gr matten die verticaal tussen balsa planken worden gelamineerd, de balsaplanken zijn enkel licht sandwichmateriaal en zouden eigenlijk net zo goed herex of iets dergelijks kunnen zijn. Ik veronderstel dat 11 lagen van 1,5mm balsa met 0,65mm 400gr cfk mat er tussen gelamineerd als 25mm brede ligger over de volledige wortel van de vleugel toch iets zeer stevigs moet geven?
     
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Bij het maken van een ligger wil je de maximale sterkte tegen druk en trek in de richting van de ligger vlak onder de vleugelhuid hebben. Dus zo ver mogelijk van elkaar. Vervolgens heb je druksterkte nodig om te voorkomen dat de bovenkant en de onderkant van de ligger naar elkaar toegedrukt worden als het gaat buigen. Dat doet de webbing. Tot slot wil je niet dat de ligger gaat torderen dus maak je twee bijvoorbeeld 2 webbingen parallel en voila je hebt een vierkante koker. Stop je daar een drukvaste vulling in (herex) dan heb ik zojuist het wiel uitgevonden, want zo maken ze bij ons op de club liggers voor F3J en F3B modellen.

    Bij de verticale sandwitchconstructie krijg je volgens mij een hoop stevig materiaal in de kern van de ligger en daar heb je dat eigenlijk niet nodig, omdat het breken vanaf de buitenkant gaat, waar de krachten het grootst zijn.

    my 2 cents.
     
  6. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Eindelijk mijn plannen ontvangen
    IMG_20200501_140738.jpg IMG_20200501_140744.jpg IMG_20200501_141348.jpg
     
  7. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    De vleugel heeft 2 liggers, als ik verschaal zoals ik hem zou willen dan is de vleugel op de plaats van de liggers ongeveer 14cm hoog. De koorde is ongeveer 110 cm. Ik zou de vleugels tegen de romp demonteerbaar maken in plaats van naast de Motorgondels, dus het stuk vleugel vanaf de romp, de ringen in de Motorgondels en het tapse aflopende stuk bevatten dus de liggers die ik waarschijnlijk uit één stuk plaat moet maken van 1,6m lang. Een box constructie is dus niet haalbaar.
    Hoe pak ik dit het beste aan? Toch platen met carbonmat tussen uit één stuk aan elkaar lamineren en daar dan de liggers uitfrezen? En de middensectie van vierkante gaten voorzien zodat er enkel nog steunbalken blijven staat die boven en onderlaag uit elkaar houden?
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een buis bied minder sterkte.
    Je moet rechtopstaande liggers maken en ik zou kiezen voor een vork.
    Maar hoe wordt de vleugel behandeld?
    Ga je hem beplanken of indekken met glasweefsel?
    Dat vraag ik omdat dat ook bepaald wat je het beste kan doen met een ligger.
    Als je hem zou gaan beplanken zou ik er eerst sowiezo een weefseltje van 49 gram onder doen, dat verdeeld de druk.
    Ik denk dat de ligger niet overdreven sterk hoeft te worden want je dikte is al 14cm, het is een profiel van zo'n 13% dikte.
    En je zal de kernen met de hand moeten snijden, want ik ken niemand die zo'n grote cnc snijder heeft, de mijne kan een koorde van 90cm snijden en dat is al enorm.
    En ik zou geen EPS60 nemen maar EPS100, dat is minimaal zwaarder maar veel drukvaster zodat je ligger minder sterk hoeft.


    GJ
     
  9. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Hallo GJ,
    De vleugels zullen al grote moeilijk handelbare stukken zijn, dus 2x50mm strongal buizen om door de romp in de vleugels te schuiven lijken mij de enige optie om ze niet nog langer te maken en ze makkelijk monteerbaar te maken.
    Mijn plan was om zelfs een 160gram mat onder 1,5mm balsa te doen om zo inderdaad stevige schalen te hebben.
    Dit word een toestel met 2 zware turbines, geen zwever, dus de vleugels moeten plankhard zijn. Zou dit dan willen zeggen dat een multiplex ligger zou voldoen mits verstevigingen aan de ringen waar de motorgondels zitten?
    EPS 100 is inderdaad een betere keuze. Wat de vleugel snijden betreft? Ik dacht eraan de vleugel in 3 delen te laten snijden en zo de delen waar de ligger moet komen al mooi perfect recht met een egaal oppervlak te hebben en de juiste breedte. Als de buitenkanten van de te snijden blokken mooi recht zijn en telkens de halve breedte van de ligger recht naar boven en onder gesneden word, dan heb ik weer een perfecte buitenschaal wanneer ik die drie delen vlak op een tafel met en samenlijm. Dan kan ik de liggers tussen de delen lijmen terzelfdertijd als de vleugel met beplanking in de vacuumzak gaat.

    Is dit realiseerbaar?
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb wel een idee hoe ik het zou doen.
    Die 160 grams weefsel is te zwaar en dik.
    Dan hooguit 80 grams maar ik zou zelf 49 grams nemen en waar de ligger de huis raakt daar een strook weefsel van een cm of 10 breed en iets van 200 gr/m.
    Dat verdeelt de druk.
    Als beplanking zou ik abachi nemen of.. maar dat is veel werk, zelf polyester of epoxyplaat maken en daar dan de vleugel mee "beplanken".
    Dan is ie meteen glad en heb je eigenlijk een gfk kist.

    Ik zal wel even wat tekenen hoe ik het zou doen.
    Als verbinder zou ik een (sorry, ik ken het nederlandse woord niet) Zunge/Gabel Verbindung maken.
    Dat wordt bij echte zwevers gebruikt en is ook heel makkelijk te monteren.
    Ik had een grote modelzwever die dat ook had, 2 pennen de romp inschuiven, pen er doorheen en het zat muurvast.

    Ik ga vanavond wel even tekenen, dan scan ik dat en post het.

    GJ
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even creatief geweest.

    Ligger 1 en 2 van de in de tekening rechtervleugel zou ik van 2 lagen 3mm triplex maken met daartussen 1cm schuim, beste is XPS.
    Die bekleed je dan met 2 lagen 49 grams weefsel of als je echt sterk wilt, 2 lagen 80 grams weefsel.
    Dus dan word elke ligger ongeveer 17mm dik.
    De andere ligger ( 3 in de tekening) die ertussen komt te zitten zou ik ook maken van die 3mm triplex maar dan met 20mm schuim ertussen en ook weer bekleden met weefsel.
    Het weefsel voorkomt dat het breekt.
    Wat je dan krijgt is een verbinding waarbij de ligger 1 en 2 ligger 3 opsluiten.
    Afschuiven gaat dan vrijwel niet.
    In de romp valt dat allemaal in een koker en door dan 1 bout of borgpen er doorheen te steken, van voor naar achter, borgt alles.

    Naar de buitenvleugel toe kan het allemaal wat smaller worden maar de tips kan je ook op deze manier koppelen.
    Je moet dan alleen een luikje maken om de borpen er doorheen te steken.

    [​IMG]
     
  12. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Hey Gert Jan,
    Zoals je kan zien op mijn plan heb ik 2 liggers per vleugel en bovendien lopen er 2 ringen waar de motorgondels zitten door de ligger en deze zijn niet ingesloten of ondersteund. De vleugels zouden ook net in mijn bestelwagen passen, als de liggers uitsteken en door de romp schuiven maakt dit ze 35cm langer waardoor de niet meer in mijn bestelwagen passen.
    Daardoor zou ik voor een 50mm buis per ligger kiezen.
    IMG_20200501_141348.jpg IMG_20200501_140744.jpg

    Wat denk je van de mogelijkheid om de vleugel in drie delen te snijden op de koorde?
     
  13. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
  14. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Even voor de duidelijkheid een afbeelding van het toestel:
    english-electric-canberra-c6a7b29e-ecad-4164-830e-b781846b1f6-resize-750.jpeg
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou eerst de vleugel snijden en dan in 3 delen splitsen.
    Op de deelnaad kan je ook triplex met weefsel lijmen, dan heb je al liggers.
    Maar een buis, ik blijf dan toch voor vierkant kiezen.
    Een buis is minder sterk dan een vierkante verbinding.

    GJ
     
  16. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Op de deelnaden liggen de liggers volgens de bouwtekening.
    Het is om hem toch machinaal te kunnen snijden dat ik hem in 3 keer zou willen laten snijden, zo heeft het breedste stuk, namelijk de achterkant, een werkbare koorde van 48cm
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als het programma het kan dan is dat inderdaad een optie.
    Ik heb die optie nog niet gevonden in mijn snij-programma

    GJ
     

Deel Deze Pagina