Union Wrestler 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 29 dec 2019.

  1. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Jan, is het stuurhuis het zelfde als in het PEBA bouwpakket?
    Of heb ik ergens gemist dat dit bouwpakket de basis is van de Wrestler?
     
    Rickkk vindt dit leuk.
  2. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Adam, het stuurhuis is gefeest of gesneden door snijlab, Pim (Hoegaarden) heeft dit indertijd gedaan voor Sjoerd en naderhand voor mij ook, ik denk dat het gewoon abs of styreen is, ik lijm het allesinds met de standaard Revell lijm,

    De onderzijde van het cabine verblijf heb ik via een engelse 3D site laten "printen" toen ik het uiteindelijke hier had klopte er niet veel van, ik dacht dat dit hetzelfde zou zijn maar nee dus, hier en daar heb het moeten aanpassen naar wat ik nodig had. Nu is het wel 100% correct maar ik had het beter helemaal zelf gemaakt er is niet veel meer van overgebleven vandaar, en was veel en veel te duur.

    Maar het is wel erg sterk en dat vind ik wel tof.

    Voor ik aan de Wrestler begonnen ben heb ik lang heeeeeeeeel erg lang liggen twijfelen om de de FP 30 of 31 te maken, vooral omdat de kit er voor zorgt dat er minder tijd verloren gaat. Nu ben ik wel bleij at ik uiteindelijk voor de Wrestler ben gegaan omdat die niet iets unieker is hoop ik.

    Nu ik denk dat beide schepen niet erg veel van elkaar schelen, het zijn ook opvolgende bouwtekeningen, wat ik wel zie is dat de FP's veel verder zijn door ontwikkeld dan de Union's ook had dat voor een aantal onderdelen (kraan & winches) makkelijker geweest omdat deze bij de FP meer "vrij" staan.

    Nu ik heb de kit hier ook in de kelder liggen dus naar alle waarschijnlijkheid komt de FP (de Bugsier dan toch) er ook nog wel :p.
     
  3. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hey Jan , ik heb de bouwdoos van de FP hier ook bij mij staan en ga daar ook de Bugsier 30 van maken .
    bugsier 30.jpg bugsier kleuren.jpg
    GROETJES
    RONNY
     
    Carracol vindt dit leuk.
  4. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dat is ook een mooie variant:kwijl:
     
  5. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Prachtig is hij, wat ik zo mooi vind aan deze versie is dat alle onvolkomenheden van de Union tugs hier zijn opgelost, wat ik dan weer spijtig vind is de stootranden die missen.
    Maar het is zeker een top sleper!
     
  6. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Die Duitsers denken wel na over een sleepboot.
     
  7. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Dat hebben ze dan knap gedaan, de onvolkomenheden op gelost voor dat ze er waren....;)
    De Fairplay 30 is van 2008 en de Union Wrestler van 2011.
    Waarschijnlijk heeft de Union minder geld aan de schepen uit willen geven dan Fairplay heeft gedaan.
     
  8. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Adam, de bouwjaren zelf ken ik niet maar op de plannen had ik gezien dat deze van de Union tugs veel eerder waren gemaakt dan die van de FP's.

    Nu wat ik heel erg mis aan de FP's is de "stoerheid van die zij bumpers, ik vind dat echt de max bij sleepboten, toen ik nog 10 a 12j was en ik met open mond naar de happy hunter zat te staren had ik dat al die stootranden maken elk werk schip echt af!

    Maar inderdaad ik vind dat de FP's er iets of wat "gelikter" en juister uitzien, neem nu die schoorstenen op de unions wordt er maar een stukje verlengd, dat slaat nergens op eigenlijk en zo zijn er nog dingen die ik opmerk tijdens de bouw, vreemd maar het blijft een prachtige boot he daar doen we het tenslotte voor. Nu ga ik er wel over ophouden anders heb ik nog spijt dat ik een Union gemaakt heb, ik heb er meer dan een jaar zitten over tubben.

    Leve de Wrestler!!!!
     
  9. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Ik heb nog twee mooie foto's
    Groetjes
    Ronny
    1200.jpg bu-30-1-scaled.jpg
     
  10. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Schitterende plaatjes weer Ronny.:)
     
  11. Carracol

    Carracol

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    79
    Locatie:
    De Klinge, België
    Prachtige foto's en schepen
    Ik kan bijna niet wachten om er aan te beginnen, eerst de rest afwerken en dan.......
    Dan hoop ik dat tegen die tijd er nog bouwpakketten of plannen van te krijgen zijn ?
    Mijn zoon werkt bij Deme en zou ook graag de Mercator of de Antigoon willen bouwen maar daar krijg ik geen gegevens van ! Ik zie wel wat er te krijgen is op de markt he !
     
  12. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ok stilaan tijd om maar weer eens te updaten.

    Er moet namelijk nog heel veel gebeuren in het begin van de week zijn we maar terug gaan primen, wat schuren, wat plamuur, je kant dat wel het leukste werk ter wereld.:oops:

    Bij deze:

    [​IMG]IMG_5230 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5231 by Jan Fabri, on Flickr

    En dan maar weer primen tot we er zowat mee kunnen leven.

    na nachten wakker the hebben gelegen van Sjoerds opmerking dat de Wrestler een verlengde FIFI buis heeft/had tot op het achterdek was ik moreel verplicht dit aan te passen, het zou anders leiden tot een psychiater bezoek en laat dat echt niet de bedoeling zijn:p.

    Nu dat was wel wat werk om eens na te denken hoe we dat stevig zouden bevestigen, en toch helemaal deelbaar maken, die FiFI buis loopt tenslotte tot op het achterdek naast de mainwinch.

    [​IMG]004 by Jan Fabri, on Flickr

    Dit is het deel aan de cabine, het deel op het achterdek komt later, de connectie zal gewoon los zijn, maar ik zet in de onderste buis een conus zodat deze makkelijk de andere gecentreerd en het geheel "mooi" aansluit.

    Dit is het:

    [​IMG]IMG_5234 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5232 by Jan Fabri, on Flickr

    Dan waren de priming werken wat gevorderd, en konden we verder met de detaillering van de romp:

    [​IMG]IMG_5236 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5237 by Jan Fabri, on Flickr


    [​IMG]IMG_5239 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5241 by Jan Fabri, on Flickr

    Veel detailles en er moest nog wat gebeuren:

    De frontfender zat te diep dus moest er een "spacer" op deze maar aangebracht voordat het laatste kleur erop zit:

    [​IMG]IMG_5243 by Jan Fabri, on Flickr

    En er moesten nog wat treden worden aangebracht, deze zitten iets verlaagd niet zoals bij de Boxer weeral zo'n minuscuul verschil wat dit schip toch net dat beetje anders maakt.

    Je ziet ook de gaten van de handrailing deze is ondertussen in de "spuitshop" vervelend want ze zitten een deel onder de waterlijn en een deel ervoven dus weeral 2 kleuren, dit hebben jullie nog tegoed.

    [​IMG]IMG_5244 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5244 by Jan Fabri, on Flickr

    Ik zie nog wel wat kleine oneffenheden maar dat wordt naderhand toch gemaskeerd door de stoot banden die erop komen, deze zijn er ondertussen en ik moet zeggen ze zijn meer dan schitterend, nu moet ik nog bekijken hoe ik deze ga monteren. Ik was even op Sjoerd's verslag gaan kijken hij heeft het met een soort van velgen gedaan, dat wil ik niet, dan zie je niet dat de band echt "hangt" nu echt hagen ga ik ook niet doen zeker niet want dan zijn de kettingen altijd stuk, ik ga er een dikke koperdraad in zetten denk ik en aan de binnen kant vastlijmen zodat je er totaal niets van ziet, dit komt nog wel in een latere posting, binnen een jaar of zo...

    Dan het volgende grote project, allee niet echt groot maar voor mij een moeilijk project vooral om het mooi en strak te krijgen, ik ben niet in het bezit van een freesmachine of boormachine met coordinaten tafel laat staan digitale readout, een Dremel met een bouwvallig boorstandje en een kleine maar supergoed Myfordje is alles wat ik bezit van "fancy" tools.

    Probeer dan de cargorails die je op de foto boven ziet maar eens mooi te boren dat is geen sinecure geloof mij. Nu met wat fantasie heb ik mijn Myfordje dan maar omgebouwd naar een freesmachine.
    Ik moet zeggen buiten het feit dat dat wel wat werk was is het zeeeeeeer goed gelukt, eigenlijk kan ik nu heel correct boren (op 1 micron, het zijn vreselijk nauwkeurige bankjes) en zelfs frezen.
    Naar de toekomst toe bied dit zeer veel perspectief, genoeg geleuterd

    Dit heb ik van de cargorail gemaakt:

    [​IMG]IMG_5251 by Jan Fabri, on Flickr

    De buisjes zijn bovenaan 4mm de tussenliggers 2mm en de onderste 1mm al die Picolo tubes zijn zeer goed gelukt het solderen was ook nog wel een werkje: eerst een dryfit:

    [​IMG]IMG_5250 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5249 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5252 by Jan Fabri, on Flickr

    Hier zie je ook de bevestiging methode, in elke buis zit een M2 draadeind, het geheel wordt vastgeschroefd aan het achterdek, deze cargorail zal dan ook als "handvat" dienen om het dek er in en uit te halen.

    En daar kwam ik in de problemen, Sjoerd had het waarschijnlijk als gezien 20 posts geleden of zo. mijn achterdek is deelbaar in 2 delen, omdat ik dan veel plaats heb om "in" de boot te kunnen werken.

    Nu het voorste deel valt over het achterste met de mainwinch supportplate, maar ook de tuggerwinches komen 2mm met de draad ogen over het houtgedeelte, lang verhaal kort gemaakt het dek kon dus niet zomaar open en dicht op een makkelijke manier. ik heb er dan de zaag maar ingezet en het 1 sectie korter gemaakt, mijn volgede posting doe ik dit even uit de doeken, het ligt nu in de kelder met een nieuwe verflaag erop (ondertussen al 4lagen) Zeg hebben jullie dat ook dat je alles 4 tot 8 lagen moet geven voor het min of meer ok is?

    [​IMG]IMG_5255 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5257 by Jan Fabri, on Flickr

    En al de rest van de Rails:


    [​IMG]IMG_5260 by Jan Fabri, on Flickr

    Er moet nog veel worden geschuurd en gevijlt maar je hebt het idee.

    [​IMG]IMG_5260 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5259 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5261 by Jan Fabri, on Flickr

    Hier zie je hoe het dek bevestigd wordt op de romp naderhand. de achterste draadgeleiders daarin komt een inbus M3 zodat deze kunne draaien en werken, de voorste daar gaat een draad eind in die in een "moer" komt in het dek, door dit aan te draaien zit er spanning op het dek en hoop ik dat de rubber het achtedek dicht klemt.

    Het idee is er de praktijk wijst wel uit of het werkt, het achterdek is wel heel stijf geworden door de cargorail en de 2mm alu plaat onder het hout dus ik dankt dat dat wel gaat lukken.

    En dan het eindresultaat voor de spuiterij (waar ze nu ook al weer 4 lagen hebben)

    [​IMG]IMG_5263 by Jan Fabri, on Flickr

    Voila een weekje corona werk, ik hoop nu stilaan wel wat te kunnen gaan werken als er nog een firma is om naar terug te keren maar ja, anderzijds vrees ik nog wel tot september of oktober thuis te zitten.

    Het voordeel is dan wel dat de boot waarschijnlijk af zal zijn.

    Zodra de kleur op de romp zit is het grootste werk achter de rug en vanaf dan wordt het enkel nog maar leuk.

    Tot de volgende update Bye...
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2020
    hcs_vliss, Bart Cornet, willum en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Prachtig model wordt dit.
    Complimenten.
     
  14. Carracol

    Carracol

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    79
    Locatie:
    De Klinge, België
    Knap werk Jan, als ik je ooit kan helpen met eventueel freeswerk dat wat te zwaar is voor uw machine dan laat je het maar weten.:beer:
     
  15. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Jan,
    Weer een pracht van een Up-Date. Ik moet en wil eerlijk zijn Jan. Ik zie in jou model veel dingen die ik gewoon mooier vind dan in mijn model. Ik zou het bijna over willen doen. Na de foto's die ik van Ronny heb gezien, gaat het misschien nog wel gebeuren ook.;). Of niet natuurlijk. Ik durf intussen nauwelijks nog opmerkingen te maken betreffende mogelijk ontbrekende delen, of opmerkingen te maken van iets, wat volgens mij niet kan. In de daarop volgende UP-Date kom je gelijk terug met het bewijs dat het wel kan ( FIFI's) of het ontbrekende onderdeel ( FIFI leiding naast de lier) is vervolgens al weer geplaatst. Je excuus is dan iets met een psychiater.:friends: . Flauwekul allemaal natuurlijk, vind het super wat je doet. Nou vooruit, dan heb ik toch nog een vraagje. Je hebt schitterende cargorails gemaakt. Als ze al gereed zijn heb ik nog een opmerking, zo niet dan heb ik niets gezegd. Bij de Boer en de Fighter in ieder geval, zitten er aan de voorkant van de Bakboord Cargorail nog een paar stangen waar ze de Harp en D- Sluitingen bewaren.
    Jan , ga vooral zo door, het wordt een plaatje. By the Way, je las naden vind ik ook heel mooi:thumbsup:. Nog iets Jan, ik zie volgens mij, ook bij de cargorail, koper en messing. Is het koper uitgegloeide ( zachter dus beter buigbaar) remleiding ofzo?
     
  16. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Norwin, bedankt voor je leuke post, ik mot inderdaad ook wel zeggen dat het een en ander vrij goed gaat nu zoals bij waarschijnlijk alle boten zitten er toch ook wat, fouten in hoor. Vaak moet ik ook een consensus maken tussen werkend maken of volledig correct maar het resultaat mag er zijn, fingers crossed dat het zo blijft.


    Deze ga ik in mijn favorieten zetten, een freesmachine zou ik eigenlijk echt nog moeten hebben maar ja waar stopt het. Meer en meer zie je gasten die alles printen, dan moet er ook een printer komen en wat dan nog. ik probeer wat verder te sukkelen met wat ik heb en dat gaat vrij goed. en hier en daar heb ik wat fantastische forum leden en ex leden die zeer bedreven zijn en dit tegen een zachte vergoeding ook wel oplossen. Vaak probeer ik ook iets voor hen dan terug te doen zodat het een win win wordt voor iedereen.

    Hey Sjoerd, bedankt voor je leuke reply, nu ik begrijp je wel met je eerste opmerking "mooi" is natuurlijk relatief, eigenlijk speel ik hier wat vals he, ik heb jou als voorbeeld en dan wordt het voor mij natuurlijk wel wat makkelijker, anderzijds ken je mij ondertussen, een uitdaging ga ik zelden uit de weg!

    En dat ik hier en daar serieus wat zever verkoop wist je natuurlijk ook al wel:p (Psychiater opmerking, voor de mensen een raar idee krijgen...)

    Die cargorail Sjoerd je bent SUPER!, net daarom had ik de foto van de Wrestler erbij gezet, hij heeft deze niet, dus bij mij ook niet. Het is een kluwen om te zien waar de verschillen zitten, je wil ook niet weten hoe vaak ik iets bouw, op de detail foto's van de Boxer en het dan check op de Wrestler en dan zie dat ik het of fout heb of dat het anders is of het gewoon voor niets is gebouwd. omdat ik op jou foto's al die harp en D sluiting had zien hangen had ik er ook maar een heel aantal gekocht, waarschijnlijk voor niets dus want ik zie ze op de Wrestler nergens direct liggen.

    Nu Jij weet ook dat niet alles altijd juist en goed kan zijn he, in mijn volgende update ga je zien dat de seastairs aan SB zijde niet vast zit op de cargorail waarom wel omdat dat deel van het dek anders niet los kan. zo ook met de FIFI buis deze is op de boot vast gelast op de Tuggerwinch, ik kan dat niet doen wat dan kan ik de winch niet meer losmaken voor onderhoud.
    Er zijn wel wat dingen die niet kloppen hoor.

    En vergeet niet, maar jij weet dat, het is geen dankbare schaal he! Grote foto's maken al snel een slecht beeld en zonder die foto's zie je niets van die uren detailles.

    Ondertussen heb ik ook gezien dat ik op het manschappen verblijf een Boxer vs Wrestler foet heb zitten die nog moeten worden gecorrigeerd.

    Dan de materiaal keuze, het rood koper is geen remleiding die is altijd 5mm ik had deze willen gebruiken voor de buizen naar de FIFI maar ik kreeg ze gewoon niet mooi recht ze worden verkocht op een haspel en dat is thuis heeeeeeel moeilijk recht te krijgen.
    In de trein modelshop in het dorp verkopen ze buis matriaal, geen goedkoop merk maar ze hebben 3 soorten, eigenlijk 4 messing wat tamelijk hard en stijf is rood "hard" koper, dit is toch wel aanzienlijk zachter als de messing en vreselijk in de draaibank, en dan super zacht waarschijnlijk uitgelooid roodkoper maar dat is vaak heel erg fragiele ik heb het al een paar keer gebruikt maar kom er steeds van terug omdat het direct blutst of vervormd.
    Natuurlijk ook nog alu en koper nickel, dit laatste is wel erg duur 7€ per buis van 30cm, dit is het materiaal wat ik gebruik om bvb de leidingen van de Hydraulische pistons te maken, heel erg sterk.
    Maar niet te solderen, ik kijk eigenlijk gewoon wat ik in de bak heb liggen, past het gebruik ik het en anders naar de shop...

    Het doet altijd wel deugd die leuke aanvulling en opmerkingen dat maakt het bouwverslag tot een hele beleving.

    Zo dadelijk spuit ik de 2de laag "Mosgrijs" (eigenlijk is die kleur helemaal niet zo mooi maar ja) en dan is er weeral een grote een van de grootste hordes genomen...

    Nu ik moet zelf ook wel zeggen dat de boot heel erg strak en mooi wordt, op dit moment alt ik hoop dat alles zo mag blijven vlotten...

    Bedankt iedereen voor jullie input.
     
  17. Carène

    Carène

    Lid geworden:
    25 mrt 2018
    Berichten:
    95
    Locatie:
    thuis
    Ik zit te genieten van je verslag Jan, een aanwinst voor het forum!
     
  18. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Jan, even een korte vraag tussendoor. Zoals je weet werk ik ook veel met messing en styreen. Ik zie bij jou regelmatig dat het styreen aangebracht wordt voor de details. Mijn vraag is eigenlijk waarmee je het styreen vastplakt op het messing? Zal waarschijnlijk iets van epoxy zijn? Welk merk/soort?
     
  19. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Wordt erg mooi, hoe breed is je tape voor de lasnaden?
     
  20. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Heren weeral bedankt voor de fijne commentaren

    @sjoerd, voor de verlijming gebruik ik Zap Ga en Zap a Gap dit is de zelfde lijm maar de ene is dikker als de andere.

    @ JanKraak, de breedte is 0,4mm op schaal is dat iets te dik 2cm maar lasnaden van 1,5 zijn nu ook niet uitzonderlijk dus dit was het dunst mogelijk zonder dat het astronomisch duur wordt.

    Nu zit ik met een ander probleem zowel Sjoerd als Jan kan mij waarschijnlijk wel helpen, Voor allerlei indicatie op de romp gebruiken wij allemaal watergedragen decals. nu ik heb wat markering getest maar wat ik heel lastig vind is dat je die omtrek lijnen steeds maar blijft zien,
    ik hebt tijden het testen ook 2x de boel vernist op het test plankje maar je blijft de randen wel zien

    Hoe doen jullie dit knippen jullie de decals zo juist uit dat er geen rand meer is of hoe.

    Alvast bedankt voor ieders input, het is dus de bedoeling dat je er niets van zou zien.
     

Deel Deze Pagina