Bindmogelijkheden Frsky G-X6R ?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door GJVO, 6 mei 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Heren en misschien dames.

    Probleemje, ik heb een gebruikte Frsky G-RX6 ontvanger gekocht maar de bindknop is eraf "gevallen".
    Zie foto, rood omcirkeld waar ie hoort te zitten.
    Ik heb al met een instrumentenmakersloepje zitten kijken of ik nog ergens iets kan solderen maar er zijn geen punten te vinden.
    Is er nog een andere manier om zonder die knop een ontvanger te binden of is het enkele reis kliko.

    Dan heb ik ook nog en ander ontvangertje erbij gekregen.
    Zie 2e foto..
    S-bus... iemand een idee welke dat is?

    CIMG3876.jpg


    S-Bus... maar welke??
    CIMG3877.JPG
     
  2. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Hoi. Op de foto van gxr6 lijkt het dst de bind knop onder de stof/lijm resten zit. er zit een zelfde soort bind knop als op doe kleine rxsr ontvanger die je er bij hebt.

    Rob
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, er zit geen bindknop meer, alleen zie ik ook niet echt de printbanen meer lopen dus ik kan nergens iets kortsluiten zodat ie kan binden.
    Maar ik dacht, misschien is er een bepaalde combinatie van uitgangspennen verbinden zodat ie alsnog in Bind modes komt.

    Met de kleine ontvanger krijg ik een communicatie error als ik probeer firmware te flashen.
    Dus dat gaat ook niet lekker.
    De ontvangers zaten bij een zender die ik gebruikt gekocht had maar ik denk dat ze niet helemaal 100% zijn,


    GJ
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    FrSky ontvangers zijn tientjeswerk, daar zou ik geen risico mee nemen, en gewoon een paar nieuwe kopen.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inmiddels een nieuwe G-XR8 binnen, die dingen worden ook steeds duurder... 50,90.
    Maar wel gisteren besteld, vandaag in huis, bij Engelmt.
    En ik mag de andere ontvangers opsturen dan kijken ze kostenloos of ze gerepareerd kunnen worden.

    GJ
     
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Goeie deal toch?
    Bij Horus RC te kopen voor $ 40,--, levertijd tot een maand (+ eventuele extra bijdragen)
    Daarna worden de opties enkel duurder.

    Ik bestel zowel bij Horusrc als bij Engel.
    Zelf gebruik ik geen EU/lbt-ontvangers, dus minimaal flashen naar fcc of gelijk naar ACCESS.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Andere dingen dan LBT zijn toch verboden in de EU?

    GJ
     
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Voor zover ik weet niet. Er is wel eens een datum bepaald voor nieuwer aangeschafte apparatuur.

    Praktisch gezien heeft het Eu/lbt-protocol voor ons modelvliegers geen enkel nut.
    Tenzij je ergens je ergens in een kantoorpand op de zuid-as wil gaan vliegen, dan zou het wat zompig kunnen worden voor vliegers en de kantoorklerken.

    Zo te lezen; hebben we daar met het ACCESS-protocol helemaal niets meer mee van doen.
    Bij de FrSky X10 (in ieder geval de X10 S Express) kun je per model kiezen voor het oudere (ACCTS; Eu of non Eu) of nieuwere ACCESS protocol.
    Beetje bij beetje ben ik alles naar het nieuwere protocol aan het bijpraten.

    Ik hoop dat dat ook voor de X12S ooit gaat lukken, een pracht van een zender.
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2020
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb de Horus X10 gekocht, de X12 vond ik net even wat minder in de handen liggen (met dank aan de clubleden van MVC Cumulus Kampen waar ik beide vast kon houden).
    Access lees ik over dat er nog wat buggs in zitten en dat wil ik niet in een 2000+ euro model dat nogal snel gaat.
    Ik heb nu eindelijk alle zenders weer werkend, ze kunnen allemaal binden en werken met leraar / leerling.
    Alleen doet de X4R het alleen op de Horus en niet op de Tarani.
    Zal morgen de X4R eens van andere firmware voorzien, kijken of ie ze dan wel ziet.
    Ik heb een setje klaar gemaakt voor mij en Willy de Woofer, dan kan ik alle functies, dus ook schakelaars overgeven.
    Ik vlieg gas rechts, of op een schakelaar en Wil vliegt op de amerikaanse methode, gas links.

    CIMG3880.JPG
     
  10. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    ETSI EN 300 328 v1.8.1 is actief geworden op 1-1-2015, dus als je de zender na die datum hebt gekocht in de EU of geïmporteerd in de EU zal deze hebben moeten voldoen aan de LBT norm. FCC mag je officieel alleen gebruiken op zendapparatuur voor die datum ingevoerd in de EU.

    Of het nut heeft of niet doet er niet toe, het is bij wet bepaald. Dus als je gecontroleerd wordt en je zender voldoet niet aan de norm, dan kun je een boete krijgen. Kans op controles is klein, maar je weet nooit. ;)

    Overigens was de eerste EU versie van ACCST nog zonder LBT, maar was daarbij het zendvermogen omlaag geschroefd om aan de wetgeving te voldoen. Met de latere EU LBT versies is dit probleem opgelost en was het zendvermogen weer gelijk aan de FCC versie. Met ACCST v1 is het overigens zo dat de zender (zeer kort) even stopt met zenden als een bezet kanaal wordt gebruikt (dan zend hij maar 10% van de tijd in zo'n geval), met ACCST v2.1 is dat aangepast en wordt het zendvermogen verminderd als een bezet kanaal wordt gebruikt, dus daarbij blijft de zender altijd zenden. Dit is een verbetering in ACCST v2.1 tov ACCST v1, omdat het idee is dat het beter is voor de ontvanger als die iets blijft ontvangen. Op het Duitstalige FrSky forum is hier een tijdje terug wat over geschreven. Andere merken doen dat weer anders soms, Jeti bijvoorbeeld schijnt altijd maar 10% van de tijd te zenden, maar gebruikt een hogere overdrachtssnelheid om toch de informatie te kunnen overdragen (wat ook weer nadelen kan hebben).

    FCC zendt gewoon altijd op het maximale vermogen (100mW, zelfde als bij LBT), zonder rekening te houden met de omgeving en is dus niet zo sociaal...

    ACCESS moet ook aan LBT voldoen, alleen is daar niet een aparte firmware voor beschikbaar, maar is de zender via een lua script om te zetten van FCC naar LBT en vice versa. Dit script kun je via FrSky verkrijgen, vermoedelijk met een goed verhaal, maar je kunt het ondertussen ook online vinden her en der... :rolleyes:
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    De 2,4GHz zenders zenden niet constant uit! Dit misverstand kom ik vaker tegen. Alle 2,4GHz zenders zenden een X aantal keer per seconde een blok data uit. Dat X aantal varieert per merk en vaak ook per type, meestal is het ergens tussen de 500 tot 2000 keer per seconde.
    De "oude" versies doen niets anders dan een pakket data klaar zetten en dan de zender het commando geven om dat in een burst uit te zenden. Dit is wel erg simpel geschreven maar daar komt het wel op neer.
    Met het LBT protocol moet de zender eerst "kijken" of het kanaal, of de kanalen, waarop uitgezonden gaat worden vrij is. Als er een andere zender actief is zal de zender eventjes moeten wachten of over gaan naar een ander kanaal of kanalen. Hierdoor kan in theorie een kleine vertraging ontstaan maar die is zo klein dat je het zo goed als niet zal merken. Alleen als er heel veel zenders aan staan die exact hetzelfde protocol gebruiken zou je het kunnen merken.
    Aan de andere kant kan je, ook weer in theorie, er zelfs voordeel bij hebben want als de zender zijn data zo maar "in de lucht slingert" zal de ontvanger geen bruikbare data binnen krijgen als dat "botst" met een andere zender. De ontvanger moet dan wachten op het volgende goede blok data. Het kan gebeuren dat de zender meerdere keren achter elkaar "botst" met een andere zender en dat de ontvanger dus meerdere blokken data achter elkaar mist. Dat kan allemaal langer duren dan het "wachten" tot het kanaal vrij is zoals het LBT gedeelte van het protocol doet.
    Dat LBT (Listen Before Talk of te wel Luiteren Voor Praten) kan dus (zuiver theoretisch) zelfs een voordeel zijn. Nadelen zijn er niet of nauwelijks. Ik heb gehoord van mensen die "grote problemen" hebben met de LBT software zoals ze dat noemen. Volgens mij zit dat niet in het LBT protocol maar in de rest van de software. Je moet natuurlijk wel rekening houden met de
    mogelijke
    kleine vertraging in de rest van de software, in de zender zowel als de ontvanger. Als de makers van die software maar even snel dat LBT gedeelte in de software hebben moeten plakken en het niet goed hebben kunnen testen kan er van alles mis gaan. Je moet dan niet het LBT gedeelte de schuld geven!
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  12. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Klopt wat je zegt, is logisch. Het ging er meer om dat het verschil tussen FCC en LBT is dat FCC een groter deel van de beschikbare zendtijd gebruikt dan LBT (bij ACCST v1) als een kanaal bezet is. Bij ACCST v1 zond hij dan maar 10% van de tijd op het maximale vermogen (100mW) en de rest moest hij stil zijn, bij ACCST v2.1 zend hij gedurende die beschikbare tijd op minder vermogen (ik dacht 25 mW maar dat kan ik mis hebben) als gedetecteerd is dat een kanaal bezet is. De overdrachtssnelheid bij ACCST v1 - LBT moest dus hoger zijn dan de overdrachtssnelheid bij ACCST v1 - FCC om dezelfde hoeveelheid informatie te kunnen overdragen binnen de beschikbare zendtijd.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even Engel gebeld en FCC is in de EU verboden zegt ie.
    Dat je het kan gebruiken wil niet zeggen dat het mag.
    En aangezien ik weer wedstrijden ga vliegen neem ik het risico maar niet.
    Dat hele ACCESS verhaal snap ik nog niet, heb ook niet heel veel zin om me daar in te gaan verdiepen.

    Maar ik heb nu alle 3 de zenders werken (1 was een opknappertje voor weinig) en ze binden nu ook met alle ontvangers, behalve met die XSR, die accepteert de firmware niet, dan zegt ie, firmware update error..
    Maar dat mag Engel er dan ook op zetten.

    GJ
     
  14. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Deed je de updates van de ontvangers met de X10S of met de X9D? Bij de X10(S) heb ik gelezen dat je soms een paar keer moet proberen om het voor elkaar te krijgen.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De X10 is het makkelijkst dus deed ik het daar mee.
    Maar ik heb het met de Taranis gedaan en die deed het wel.
    Maar nu wil ie weer niet binden... om gek van te worden.
    Ik ga nu eerst maar weer bouwen, of liever bespannen.
    Dat is leuker dan met die klote zenders rommelen.

    GJ
     
  16. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Wel alles op hetzelfde niveau van de ACCST firmware dus: alles op de oude versies, of alles op de nieuwe 2.1.0 versies? Oud en 2.1.0 zijn niet te combineren, net zoals dat alles op LBT moet zitten (of evt. op FCC buiten Europa).

    Helaas is ACCST v2.1.0 nog niet voor alle zenders en ontvangers helemaal klaar, voor SxR ontvangers zijn ze bijvoorbeeld nog bezig i.v.m. gevonden bugs tijdens de publieke beta-tests.
     

Deel Deze Pagina