IOM , constructie en uitvoering

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Ard, 5 mei 2020.

  1. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
  2. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Joost,
    Ik denk dat met hull depth eigenlijk het vrijboord, dus afstand dek tot ontwerpwaterlijn bedoeld wordt, en dat dat maximaal 60 mm mag zijn..
     
  3. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Nee hoor Ard, dat is wel degelijk de diepgang van de romp. De ratio hierachter is mij ook niet helemaal duidelijk, maar het is een bekende regel. de meeste ontwerpen zitten daar ook tegenaan, met 5,8 of 5,9 cm.
     
  4. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
  5. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    beetje raar, scheepbouwers definieren depth als vertikale afstand kiel tot dek, maar die is bij IOM's meer in de orde van ca 14 cm (kiel midscheeps tot puntje neus)

    en dan nog: in de rules : draft min 370 mm , max 420 mm, hoe haal je dan die 60 mm ?
    Het plaatje van DIOM is ook niet duidelijk want de hoogte van de achterkant kan je varieren ??? Oftewel, je kan je boot in die mal kantelen ?
    Ik ga het Graham B vragen
     
  6. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Joost maak er maar +/_160mm Goth +/_170mm Manta van (hoogste/diepste punt)

    60mm maximale romp diepgang
    En max 420mm inclusief kiel ,van de op de tekening getekende waterlijn
    20200505_172255.jpg
     
  7. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    1 IOM regels, maatvoering
    ====================
    OK, ik lees het verkeerd:
    de IOM regels:
    upload_2020-5-5_18-9-47.png

    Dus diepgang van de compete boot (oftewel tot onderkant loodje) moet tussen de 370 en 420 mm liggen.

    Depth (oftewel, hull draft, diepgang canoe body) maximaal 60 mm
    OK
    (plaatje in de regels zou handig geweest zijn)


    2 Manta
    ======
    Is die tekening van de Manta openbaar ?
     
  8. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Dat is ze, voor zover ik weet. DioM zal dat beter weten.
    De ontwerper is Andreas Hoffman
    Hij is op FaceBook
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2020
  9. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Ik vond op het internet een interessant artikel van Graham Bantock over de ontwikkeling in deze klas.Leuk zijn de spantenraampjes in het artikel.
    Ongelooflijk hoeveel ontwerpen er in de loop der tijd zijn gemaakt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    DioM vindt dit leuk.
  10. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Laatst bewerkt: 5 mei 2020
  11. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Ard
    Het artikel is al meer dan 10 jaar oud. Denk dat er vanaf die tijd nog wel een paar zijn bijgekomen.
     
  12. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Oeps...:(
     
  13. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    In het bouwverslag van een RG65 geef ik aan dat het verticale lengteprofiel van alle RG's het zelfde is. Ik dacht dat dat dan wel het beste zou zijn. Nu met bovenstaande kennis van de lengte en diepgang beperkingen van de IOM, en de wetenschap dat de meeste RG's gekrompen IOM's zijn, valt dit wel te begrijpen. Dit is het ideale profiel binnen de beperkingen van de IOM, maar niet perse het beste lengteprofiel. Stof tot nadenken voor bouwers van RG's. Hetzelfde geldt voor waterverplaatsing/gewicht.
     
  14. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Aad, een zeer lezenswaardig artikel omdat het duidelijk maakt dat je een afweging moet maken. Ook Hollom's verhaal op het eind is verhelderend.
    Tja, nu de hamvraag wat is de meest ideale maat (vooral breedte waterlijn midscheeps) voor de IOM zodat hij als allround boot goed presteert. Wie biedt ?
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2020
  15. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik zou ook wel eens wilen weten waarom dat voordek zo verhoogd is ? maar die discussie gaat handiger aan de waterkant denk ik.
     
  16. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Dat verhoogde voor dek is oa voor de mast ram. IMG_2628.jpeg
     
  17. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Vergeet niet dat de IOM een slappe aluminium mast heeft.
    Door voorbuiging kan ze toch vrij recht en met redelijke spanning op de stagen varen.
    De mast ram is een belangrijk instrument voor een goede trim.
    Als die mast ram hoog zit, heeft ze meer effect.

    Joost en Ard, hierbij uitgenodigd om eens met een IOM te varen.
     
    Ard vindt dit leuk.
  18. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Philip
    Ik dacht altijd dat de RG65 een halve M klasse is.
    Voor mij is de IOM een kort propje.
    De M en RG zijn meer slanke boten
     
  19. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    1 dekhoogte voor IOM
    ================
    Ja, de mastram begreep ik. Maar zoals het er nu uitziet zit er aardig wat oppervlak boven de waterlijn die niet echt functioneel is (behalve dan voor de mastram en tegen het duiken). Kan dat niet anders ? Alles boven water (rekening houden met helling, vertrimming etc) hebben we bij modelbootjes niet echt nodig.
    Kan je de onderkant van de mast niet dubbelen, extra alu pijpje erin ? En dan de mastram lager ?

    2 meetvoorschriften
    Ik heb contact gehad met Graham Bantock , was achteraf niet nodig. Hij wees me wel op het volgende(voor degenen die dat nog niet wisten.
    In de IOM rules staat sommige woorden vet, dat betekent dat ze verwijzen naar een World Sailing document, Equipment rules of sailing, hier als bijlage bij gedaan. OP blz 13 wordt DEPTH gedefinieerd.
    Wat was het leven vroeger toch makkelijk, zonder dat juristen gedoe.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    ja, wanneer en waar ? We mogen weer gelukkig, maar geen kontakt tussen de bootjes!
     

Deel Deze Pagina