Joost, Ik denk dat met hull depth eigenlijk het vrijboord, dus afstand dek tot ontwerpwaterlijn bedoeld wordt, en dat dat maximaal 60 mm mag zijn..
Nee hoor Ard, dat is wel degelijk de diepgang van de romp. De ratio hierachter is mij ook niet helemaal duidelijk, maar het is een bekende regel. de meeste ontwerpen zitten daar ook tegenaan, met 5,8 of 5,9 cm.
beetje raar, scheepbouwers definieren depth als vertikale afstand kiel tot dek, maar die is bij IOM's meer in de orde van ca 14 cm (kiel midscheeps tot puntje neus) en dan nog: in de rules : draft min 370 mm , max 420 mm, hoe haal je dan die 60 mm ? Het plaatje van DIOM is ook niet duidelijk want de hoogte van de achterkant kan je varieren ??? Oftewel, je kan je boot in die mal kantelen ? Ik ga het Graham B vragen
Joost maak er maar +/_160mm Goth +/_170mm Manta van (hoogste/diepste punt) 60mm maximale romp diepgang En max 420mm inclusief kiel ,van de op de tekening getekende waterlijn
1 IOM regels, maatvoering ==================== OK, ik lees het verkeerd: de IOM regels: Dus diepgang van de compete boot (oftewel tot onderkant loodje) moet tussen de 370 en 420 mm liggen. Depth (oftewel, hull draft, diepgang canoe body) maximaal 60 mm OK (plaatje in de regels zou handig geweest zijn) 2 Manta ====== Is die tekening van de Manta openbaar ?
Dat is ze, voor zover ik weet. DioM zal dat beter weten. De ontwerper is Andreas Hoffman Hij is op FaceBook
Ik vond op het internet een interessant artikel van Graham Bantock over de ontwikkeling in deze klas.Leuk zijn de spantenraampjes in het artikel. Ongelooflijk hoeveel ontwerpen er in de loop der tijd zijn gemaakt.
Ja Andreas Hoffmann is zo vriendelijk geweest om de Manta vrij te geven en die is op verschillende plekken te downloaden (oa duits mb forum). Net als nog een paar andere modellen van zijn hand. http://www.allradiosailboats.com/designer/andreasHoffmann Groeten Dimitri
Ard Het artikel is al meer dan 10 jaar oud. Denk dat er vanaf die tijd nog wel een paar zijn bijgekomen.
In het bouwverslag van een RG65 geef ik aan dat het verticale lengteprofiel van alle RG's het zelfde is. Ik dacht dat dat dan wel het beste zou zijn. Nu met bovenstaande kennis van de lengte en diepgang beperkingen van de IOM, en de wetenschap dat de meeste RG's gekrompen IOM's zijn, valt dit wel te begrijpen. Dit is het ideale profiel binnen de beperkingen van de IOM, maar niet perse het beste lengteprofiel. Stof tot nadenken voor bouwers van RG's. Hetzelfde geldt voor waterverplaatsing/gewicht.
Aad, een zeer lezenswaardig artikel omdat het duidelijk maakt dat je een afweging moet maken. Ook Hollom's verhaal op het eind is verhelderend. Tja, nu de hamvraag wat is de meest ideale maat (vooral breedte waterlijn midscheeps) voor de IOM zodat hij als allround boot goed presteert. Wie biedt ?
Ik zou ook wel eens wilen weten waarom dat voordek zo verhoogd is ? maar die discussie gaat handiger aan de waterkant denk ik.
Vergeet niet dat de IOM een slappe aluminium mast heeft. Door voorbuiging kan ze toch vrij recht en met redelijke spanning op de stagen varen. De mast ram is een belangrijk instrument voor een goede trim. Als die mast ram hoog zit, heeft ze meer effect. Joost en Ard, hierbij uitgenodigd om eens met een IOM te varen.
Philip Ik dacht altijd dat de RG65 een halve M klasse is. Voor mij is de IOM een kort propje. De M en RG zijn meer slanke boten
1 dekhoogte voor IOM ================ Ja, de mastram begreep ik. Maar zoals het er nu uitziet zit er aardig wat oppervlak boven de waterlijn die niet echt functioneel is (behalve dan voor de mastram en tegen het duiken). Kan dat niet anders ? Alles boven water (rekening houden met helling, vertrimming etc) hebben we bij modelbootjes niet echt nodig. Kan je de onderkant van de mast niet dubbelen, extra alu pijpje erin ? En dan de mastram lager ? 2 meetvoorschriften Ik heb contact gehad met Graham Bantock , was achteraf niet nodig. Hij wees me wel op het volgende(voor degenen die dat nog niet wisten. In de IOM rules staat sommige woorden vet, dat betekent dat ze verwijzen naar een World Sailing document, Equipment rules of sailing, hier als bijlage bij gedaan. OP blz 13 wordt DEPTH gedefinieerd. Wat was het leven vroeger toch makkelijk, zonder dat juristen gedoe.