vleugel tekenen

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door tonspit, 10 mei 2020.

  1. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Ik ben een vleugel aan het tekenen met een aparte vorm.
    Het profiel is overal hetzelfde , behalve de koorde.
    Als de ribben langer worden , worden ze natuurlijk ook dikker en andersom.
    Eerst had ik ze even dik getekend en de ribben vanaf de achterste ligger korter of langer gemaakt.
    Het verloop klopt dan niet mar de vleugel is wel vanaf de neuslijst tot aan de achterste ligger even dik.

    Ik heb toen een profielprogramma gebruikt om de vleugel te tekenen.
    Hierbij blijven de verhoudingen van de ribben gelijk maar de dikte van de vleugel begint bij de romp dun word dan langzaam dikker en dan weer dun.

    [​IMG]

    Dus ik krijg dan een glooiende ligger .

    Heeft iemand hier ervaring mee ?

    Ton
     
  2. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Een glooiende ligger is waarschijnlijk wat lastig bouwen. Als het maar een kleine kromming is gaat het waarschijnlijk wel. Als het te sterk wordt zou je de ligger strips (hout?) op de halve dikte kunnen nemen en er twee op elkaar lijmen. Je kunt ook een hele dunne houten strip nemen en die vervolgens versterken met carbon roving, maar dat is best een gepruts en zonder mal erg lastig.

    Zorg voor een goed bouwbord of ribben met voetjes, zeker als je onderste ligger ook krom wordt of niet op de grond ligt. Recht uitlijnen van de ribben zal essentieel zijn.
     
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    kijk eens naar devWing, die kan dat soort dingen meestal vrij goed omzetten in onderdelen.
     
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Je kan toch de ligger zo hoog maken als het minst hoogste profielen.
    Dan moet je alleen bij de hogere profielen de uitsparing iets dieper maken, zodat de ligger netjes erin val. Het verschil kan je dan opvangen met balsa.

    Eigenlijk een slecht voorbeeld, maar zo een idee als onderstaand. Waar de ligger niet gelijk ligt met de huid, maar ertussen ligt.
    Dit is een voorbeeld van een zwever, kan je natuurlijk vrij invullen.

    [​IMG]
     
  5. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Bekijk deze tekening maar eens :


    Plan Starlet Graupner.jpg

    Grt,

    Arnoud.
     
  6. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Ik heb de vleugel in devwing getekend en hier zie je dat de ligger glooiend verloopt . Eerst is de ligger dunner ,hij word dan richting ailerons dikker en dan weer dunner naar de tippen.
    De ligger zal nog wel te maken zijn , maar de voorkant moet ook nog beplankt kunnen worden .

    Op bovenstaande tekening zijn de ribben bij de voorste ligger even dik en verlopen naar achteren toe.
    Ik weet niet welke methode het beste is.

    Ton
     
  7. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Een glooiende vleugel / ligger zou ik zelf niet aan beginnen.
    Het is lastiger te bouwen, maar dat is niet het grootste probleem.
    Je krijgt een ongelijkmatige liftkrachtverdeling over de vleugel. Ik betwijfel sterk of dat goed zal vliegen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Ik weet niet hoe het bij de Stolp Starlet zit, maar de Westland Lysander heeft de opbouw als je hierboven beschrijft:

    [​IMG]

    Dat vliegt niet alleen goed, het is ook nog eens een prima STOL kist!
    Maar of het schaal is voor de Stolp Starlet weet ik niet...
    Op onderstaande foto`s lijkt het dat de vleugel bij de Stolp wel vlak is:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2020
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan ook de profieldikte veranderen zodat de grote koorde dunner wordt of de kleine koorde dikker.
    Wordt regelmatig gedaan bij vliegtuigen.

    GJ
     
  11. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Het lijkt mij beter om de profieldikte te veranderen ,zoals GJ al aangeeft, net als bij de starlet.
    Je krijgt dan een wat gelijkmatigere liftkrachtverdeling.

    Bijna alles vliegt, je moet het wel heel gek maken wil iets helemaal niet vliegen.
    Ik ga zelf echter altijd voor optimaal, dat maakt de workload naar de vlieger minder. Het is iets wat ik niet zelf bedacht heb. Wereldkampioen F3A CPLR heeft mij er ooit op gewezen bij het ontwerp van zijn toenmalige Oxalys model.
    Ik vond het zelf een waardevolle tip.

    Arnoud.
     
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Zeker een waardevolle tip :thumbsup:
    Maar als je een schaalkist gaat bouwen is hoe het voorbeeld is gebouwd leidend, niet de optimalisatie zoals bij een RC1 of F3A kist het geval is.
    Het vleugelprofiel hoeft geen schaalprofiel te zijn, maar de overall geometrie, vorm en diktes van de vleugel wel.
    Bijvoorbeeld een Lysander met een vleugel met gelijke hoogte van vleugelprofiel, dat valt gelijk op, vind ik persoonlijk jammer.
    Ik heb het met mijn Flair Fokker D.VII, de vleugels hebben gelijke hoogte vleugelprofiel over de gehele lengte van de vleugels.
    De Fokker vleugels horen juist heel slank naar de tippen, vind ik jammer aan mijn model...

    Ja boeien!,... maar Ton is een schaalbouwer, vandaar mijn reactie ;)

    Maar volgens m`n eerdere aanname is op de foto`s welke ik geplaatst heb te zien dat de Stolp Starlet een "vlakke vleugel" heeft.

    Dus dan is jouw en GJ`s idee van "profieldikte veranderen" juist schaal in dit geval :thumbsup:

    Volgens in ieder geval drie man de tweede methode dus!
    Zowel beter qua vlieggedrag als schaal correctheid ;)

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2020
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Graupner heeft ook gewoon een rechte vleugel.

    Bild von MO.jpg DSC_3843.JPG Starlet 2.jpg Starlet1.jpg
     
    ramses vindt dit leuk.
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zit nog even te denken..
    Als je nu uitgaat van 1 koorde, laten we zeggen de gemiddelde koorde.
    Dan ga je die verschalen met een tekenprogramma, 1 richting op, de lengterichting.
    Dus de wortelribben ga je dan korter maken en de andere langer door ze uit te trekken.
    De hoogte blijft dan wel gelijk.
    Ik weet niet wat dat aerodynamisch doet, misschien dat de drukpunten verplaatsen?
    Maar het is de makkelijkste methode.

    GJ
     
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Echt een mooie leuke kist btw! :yes:

    Ja, prima en eenvoudig te doen, maar inderdaad, de effecten daarvan...
    Wat ik me afvraag, is dat niet aerodynamisch "veranderen" wat bij de Lysander geometrisch is gedaan?
    Misschien dat i.v.m.het Reynoldsgetal het profiel veranderen minder invloed heeft op het vlieggedrag van onze rc modellen dan de geometrie (dikteverloop vooraanzicht vleugel) verlopen zoals bij de Lysander?
    Er is bij beide oplossingen een effect op het vlieggedrag, zouden die in het vlieggedrag vergelijkbaar zijn?

    Hypothetisch, want de Stolp Starlet heeft (zeer waarschijnlijk) een vlakke vleugel.
    Dan is het inderdaad alleen verschalen van het vleugelprofiel in de lengterichting en een doorlopende rechte vleugelligger.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2020
  16. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Ah het gaat om een schaalkist ;)
    Dan moet je inderdaad de aerodynamica voor lief nemen. Tuurlijk vliegt het.....zelfs een vlakke plaat vliegt.
    Doordat de vleugel in het middendeel het dikste is zal deze daar ook de meeste lift leveren. (Bij gelijk vleugelprofiel)
    Met een schaalkist vlieg je over het algemeen geen ingewikkelde manoevreus.
    Ik zou zelf geneigd zijn om een Graupner Starlet achtig profiel te kiezen.

    Ben benieuwd wat het gaat worden !

    Arnoud.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan gewoon een Naca 2415 nemen.
    Dat is vrij dik en lift goed.
    Door de dikte krijg je ook makkelijk stijfheid in de vleugel.
    Het is een beetje het profiel van een Calmato, dus vriendelijk.

    GJ
     
  18. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Naca 2415, dat is een bekende. Is ook het wortelprofiel van de Robbe Puma.
    Is inderdaad een goed en safe profiel.

    Grt,

    Arnoud
     
  19. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Ton kennende zal het een vrij grote schaalkist worden.
    Een beetje gelijkend vleugelprofiel met het origineel zal meer flat-bottom zijn:

    [​IMG]

    Kwam deze tekeningen op het internet tegen van de homebuild Ton:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Erg gave kist nogmaals!

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2020
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ken Ton niet...
    Zag wel mooie kisten op jouw site Ramses....
    Lever je toevallig ook kitjes?

    Maar als ik die foto bekijk van het origineel lijkt het wel gewoon een clark y.
    Tja, daar kan helemaal niets fout mee gaan.

    GJ
     

Deel Deze Pagina