Enkele laagdekkers op 6 cellen

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door WillydeWoofer, 6 mei 2020.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Ga er altijd van uit dat je eerst moet leren lopen voor je kan rennen. Dus beginnen bij het begin. Dat is het KNVvL brevet. Als je dat programma bij wijze van spreken met je ogen dicht kan vliegen, dan kan je lopen. Daarna kan je gaan rennen...
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Daar kan ik mij helemaal in vinden. Je moet controle over je toestel hebben.
    Ik zou echter de eisen wat aanpassen, b.v.
    1 Je toestel komt op de kop te liggen, door ......... Hoe leg je hem weer recht?
    2 Je toestel stalt. Wat doe je als eerste?
    3 Je weet niet meer welke kant je toestel op vliegt. Hoe los je dat op?
    4 Je ziet je toestel niet meer in een bocht. Wat moet je doen?
    In mijn beleving heb je hier veel meer aan, dan een looping kunnen maken, op zijn kop kunnen vliegen, enz.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De lijst die je opnoemt zijn allemaal zaken die bij een goede instructie aan de orde komen. Instructie bestaat immers uit veel meer dan het leren vliegen van een paar figuren. Vervolgens leg je het brevet examen af dat bestaat onder meer uit het vliegen van een aantal figuren, waarbij het gaat om beheersing van het toestel. Niet om precisie. En als je een toestel beheerst komen de genoemde situaties niet voor of je weet ze te herstellen.

    Een goede vlakke acht vliegen is bij voorbeeld best lastig. Probeer de lussen maar eens zo ongeveer even groot te houden, het snijpunt van beide lussen op dezelfde plaats en dan ook nog zo goed mogelijk op hoogte blijven. Dit vraagt voor een beginner veel toestelbeheersing!
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2020
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wil, dat is de basis, voordat je aan je brevetfiguren gaat werken.

    Een goede instructeur zal je als eerste leren om de knuppels zo min mogelijk te gebruiken, een model vliegt beter als de piloot er vanaf blijft.
    Daarna ga je leren sturen, gedoseerd sturen.
    Dan leer je ook op je af vliegen, dus naar de laagste vleugel toe sturen.
    Automatisch gaat je vliegtug dan ook verder weg, dus zie je af en toe niet hoe hij ligt, daar zijn weer trucjes voor, dat leert de instructeur je ook.
    Een stall... dat zal bij een trainer niet echt voorkomen maar ook dat leer je tijdens de lessen, toestel op hoogte brengen, dan gas eraf en up gaan trekken, daar hebben we het al een paar keer over gehad.
    Dat is ook een basisvaardigheid.
    Je toestel komt niet zomaar op zijn kop, dat heb JIJ gedaan.
    Dus dan is het (zoals altijd) onthouden wat je gestuurd hebt.
    In de lessen voor het brevet zit geen rugvlucht, zelf deed ik het wel altijd, net als een rol.
    Als de leerling dan wel zijn brevet haalt dan heeft ie dat in ieder geval al eens behandeld.

    Probleem bij jou is dat je niet gestructureerd les gehad hebt, beetje klooi maar aan, rondjes vliegen.
    Nadeel is nu, dat als je nu wel les gaat krijgen je dingen verkeerd aan hebt geleerd en dat is er lastig uit te krijgen.

    Toen ik een middagje op je veld was had je moeite met aanvliegen voor de landing, ook een basis iets.
    Ik heb je toen als tip gegeven om verder uit te vliegen, dus het circuit groter te maken.
    Dat hielp.
    Ook was je af en toe het model kwijt in een bocht, ik gaf als tip, gewoon niets doen en wachten tot je hem weer ziet.
    Ook dat heeft geholpen.
    Allemaal dingen die je instructeur je had moeten leren.
    En ook al is je instructeur een geweldige piloot, dat wil niet zeggen dat hij het over kan brengen als leraar.
    Zelf ben ik een redelijke piloot, ik ken mijn beperkingen maar ik kan het wel redelijk over brengen, ik heb genoeg mensen leren vliegen binnen korte tijd.
    Zoals ooit mijn manager zei, je hoeft niet alles te kunnen om het wel over te kunnen brengen.


    GJ
     
    wvr vindt dit leuk.
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Zoals GJVO zegt..
    dit hoort bij het lessen gewoon naar voren te komen.

    verder
    1 Je toestel komt op de kop te liggen, door ......... Hoe leg je hem weer recht?
    rollen.
    maakt niet uit welke kant. tot je ziet dat hij weer onderkant onder vliegt.

    2 Je toestel stalt. Wat doe je als eerste?
    loslaten.
    als het goed is, zit je zwaartepunt goed.
    dan valt de neus omlaag. vanzelf.
    daardoor krijg je weer vaart, en gaat hij weer vliegen.
    Dit kun je natuurlijk helpen door gas te geven.

    tipstall ongeveer hetzelfde.
    er moet weer vaart in de kist komen.
    en zit je te laag, is het over. je moet niet willen stallen dicht bij de grond.

    3 Je weet niet meer welke kant je toestel op vliegt. Hoe los je dat op?
    in de regel weet je best of hij linksaf of rechtsaf gaat..
    omdat je zelf stuurt, en een toestel niet op zichzelf dingen doet (niet veel meestal) moet je een gevoel hebben hoe het toestel staat.

    anders even met de vleugels links rechts (kun je onderkant / bovenkant vleugel zien)
    of zachtjes even up geven. gaat ie omlaag, ligt ie op zn kop.

    maar, als je normaal vliegt, komt de situatie niet echt voor.
    tenzij je bovenin een stal turn een rare windvlaag hebt oid.
    dan nog, geen gas, ff links/recht, keer up, kijken waar hij heen gaat.
    en dan goed sturen, en gas op.

    4 Je ziet je toestel niet meer in een bocht. Wat moet je doen?
    op ervaring de bocht doorvliegen, toestel dichtbij halen.
    volgende keer niet zo ver weg vliegen.
     
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Gevalletje van: ik weet niet meer wat ik moet doen.

    Raad 1 t.e.m. 17 die ik geef aan leerlingen in zo'n geval: niet aan het hoogteroer knuppelen, terugrollen tot horizontaal, en dan pas corrigeren
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja heren, dat is allemaal wel leuk om het zo op te schrijven maar Wil kan vliegen, denkt hij..
    Er is in de basis gewoon wat mis gegaan waardoor hij bepaalde dingen niet kan.
    Dit is niet op te lossen door te lezen, je moet gewoon met een instructeur bepaalde situaties gaan creeren en dan oplossen.
    Zelfde als fietsen, je kan wel zeggen hoe het moet maar als de persoon dan op de fiets stapt dondert ie om omdat een basisvaardigheid, namelijk evenwicht, niet op papier te zetten is.
    Dus.. vallen, opstaan en weer proberen tot je dingen automatisch doet.

    GJ
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... net zoals dat je veel meer hebt aan op je benen blijven staan dan aan kunnen lopen voor je gaat rennen. Maar wat je vergeet, is dat je tijdens het leren lopen onvermijdelijk wel eens valt, en DAT zijn de momenten waarop je leert opstaan, en waardoor je leert overeid te blijven (op een gegeven moment val je niet meer).
    De dingen die je noemt vallen niet onder "vaardigheden" maar onder "ervaring" en die doe je uitsluitend op door dingen te herhalen, waarbij het zo nu en dan mis gaat, en DAT zijn de momenten waarop je automatisch de dingen leert die jij opnoemt.

    Een overtrek is makkelijk te leren, maar je hebt er heel weinig aan, want je weet dat hij gaat komen, en sterker: je lokt hem bewust uit.
    Maar je kist per ongeluk op de kop, dat is nu net een van die dingen die eigenlijk uitsluitend gebeuren doordat jij je orientatie verliest, want vliegtuigen vliegen niet uit zichzelf "plotseling ondersteboven". En daar leer je dus alleen maar mee omgaan door die vermaledijde figuren te vliegen.

    En echt, het is best leuk om eens je kist op de rug te leggen, en rondjes te gaan vliegen, kijken hoe lang het duurt voordat je je orientatie kwijt raakt. Zolang er iemand naast je staat die in de gaten houd dat je geen gekke dingen doet (in het begin vergeet je dan bijvoorbeeld vaak om op de hoogte te letten), is dat echt superleerzaam. En leuk!

    EDIT: eigenlijk zegt GJ precies hetzelfde als wat ik bedoel.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    nu vind ik wel dat als een instructeur een situatie regelt, dit een beetje hetzelfde is als een auto slipcursus waarbij ze de auto een oplawaai geven met zo'n draaiende set banden eronder.
    je rijd gewoon rechtuit. en opeens gaat dat ding aan het spinnen.
    je hoort een aanleiding te hebben waarom het gebeurt.
    een bocht of zo.
    een uitwijkmanouvre.
    dan weet je wat je doet, en krijg je het gevoel

    als instructeur zou ik een leerling zichzelf dan in de problemen laten vliegen.
    als de leerling dit tijdens de normale lessen nog niet heeft gedaan (doen ze normaal wel een keer of 10 :D)
    gewoon zorgen dat het toestel hoog zit.
    zit men aan de kabel, is het makkelijker.
    de instructeur ziet de situatie in de regel aankomen, zet zn gas al vol open, zodat je meteen instant de goede reactie hebt als de leerling het af laat weten :D

    qua orientatie.
    gewoon veel vliegen.
    figuren maken. niet gaan zitten klooien met rondraggen en zo.
    is wel leuk, maar helpt niet voor het gevoel. al mag het natuurlijk best af en toe.
    leren niet alleen op zicht af te gaan.
    je moet een gevoel krijgen met de kist. heb je eenmaal het basisgevoel, helpt dit bij alle andere kisten.

    brevetprogramma vliegen.. figuur voor figuur.
    scherp zijn op jezelf.
    vlieg hem zoals het hoort. 1 hoogte, constante snelheid, mooie vloeiende lijnen.
    passende correcties.
    vlieg de figuren in alle windrichtingen en types.

    alleen al de landingsaanvlucht.
    gemiddeld zijn ze 4 tankjes of meer bezig om het circuit en bijkomende laagvliegsessie goed in de vingers te krijgen.
    4 tankjes.. alleen maar circuit, en landingsaanvlucht..
    niet achter elkaar natuurlijk.. maar het moet wel veel geoefend worden.
    daarna maakt het ook niet zoveel meer uit om het circuit groter of kleiner te maken.
    grotendeels automatisme geworden.
    tijd extra om op het toestel te letten, snelheid hoog genoeg houden.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Beste voor Wil zou zijn een format C van zijn hersenen en dan overnieuw beginnen en dan elke dag vliegen met instructeur.
    De club waar hij nu lid is geeft naar wat ik hoor van mensen, gestructureerd les en je mag ook alleen solo vliegen als je een brevet hebt, dus een extra duwtje in de rug om meer te oefenen.
    En een brevet is geen garantie dat het niet meer fout gaat, ik heb enkele mensen na het halen van hun brevet achter elkaar kisten zien crashen maar die wilden te veel in 1 keer.
    Van hoogdekker naar warbird of zo.
    Maar bij de ACK waar ik toen instructeur was stelden we redelijk hoge eisen voordat iemand af kon vliegen.
    Alleen was het lessen nooit saai, niet dagen achter elkaar circuitjes vliegen maar gewoon afwisselen en als het fout ging dan net zolang oefenen tot het wel goed ging.
    Een looping hoefde niet superrond te zijn maar wel bovenin van het gas af en op ongeveer dezelfde hoogte uitkomen als je begonnen bent.
    En ook een nette landing, op een bepaald punt op het veld, niet zomaar ergens neerkwakken.
    Ook bij harde wind, sneeuw, stonden we op het veld te lessen, dat is de enige manier om goed te leren vliegen.
    Tot windkracht 4 kan iedereen wel vliegen en landen maar daarboven wordt het juist leuk.

    GJ
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Goejendag zeg. Kijk ik even of er nog een reactie is .............
    Zeer veel wijze woorden die allemaal op hetzelfde neerkomen.
    En ..... soortgelijke, vergelijkbare woorden, zeg ik ook altijd tegen mijn (blaas) leerlingen.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hmmm....

    Proef ik hier een schoorvoetend "mischien hebben jullie wel gelijk"? :D
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk het wel..
    En natuurlijk, ik heb altijd gelijk, nu weer...
    Ik dacht eindelijk mijn leraar leerling systeem, Horus X10 met Taranis als leerling werkend te hebben maar het signaal komt niet bij de Horus binnen..
    Even een vraag in het andere gedeelte van het forum stellen.
    Dus Wil.. je kan nog niet komen.


    GJ
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Nee :D
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mijn vrouw vindt het nog onverantwoord dat ik naar Duitsland ga, vanwege Corona. Erg jammer! Ik dacht dat wel weer kon.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er is hier in het enorme dorp met 249 inwoners nog geen enkele coronapatient.
    En het restaurant in het hotel is ook weer open, het hotel zelf nog niet.

    GJ
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee betekent ja en ja betekent ja, toch? Toch?
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    weet ie niet zo goed :D
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik stuur je een app.
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik zit de opening van dit topic eens te lezen ;) :D :p
     

Deel Deze Pagina