Project MONT 5000

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 15 mei 2020.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Al een tijd loop ik met het idee van een zwever ven spanwijdte van 5000 mm te bouwen.
    Concreet heb ik in gedachte een eenvoudig ontwerp.

    Lastenkohier.
    5000 mm spanwijdte.
    Volledig houtbouw.
    Eenvoudige constructie.( binnen bereik van een beginneling)
    Redelijk esthetisch uitzicht.
    Goedkope materialen.
    Geen exotische grondstoffen.
    Goede vliegeigenschappen.

    Inbreng van derden welkom.
     
    houtjesplakker en Berrie vinden dit leuk.
  2. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    ISOLA2 en aurectar vinden dit leuk.
  3. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Om u een idee te geven hoe het toestel er ongeveer zal uitzien.

    upload_2020-5-15_21-20-23.jpeg


    Mijn ontwerp zal in grote lijnen geënt zijn op dit toestel (2500 mm).
    Maar dan tweemaal groter.
    De Monterey (Astro flight) is een verdere ontwikkeling van de Malibu (2000 mm)
    Van de Malibu en de Monterey zijn verscheidene derivaten ontwikkeld.
    Onder andere de Super Monterey( foto hieronder) en de Super Malibu.

    upload_2020-5-15_21-41-59.jpeg

    Recent werd nog een versie daarvan ontwikkeld.
    Zie hieronder de Mont 3.
    Nog verkrijgbaar in Kit

    upload_2020-5-15_21-39-49.jpeg

    Wat ik beoog is een 5000 mm versie van de oer Monterey.
    Dit met de zelfde constructie filosofie van Bob Boucher.
    Dit betekent echter niet dat er geen persoonlijke touche zal ontbreken.
    Kort samengevat, een ontwerp zonder veel toeters en bellen maar daarom niet minder efficiënt.
    Waarvan een paar schetsen hieronder.

    upload_2020-5-15_21-46-14.jpeg


    upload_2020-5-15_21-48-59.jpeg

    Gezien het een polyvalente zwever betreft opteer ik voor een stabiliteitscoef
    van plus-minus 0.5.
    Zie formule hieronder.

    upload_2020-5-15_21-52-40.jpeg

    Gegevens:
    Staartarm : 970 mm. Bras de levier
    Vleugelopp :107 dm2 Surface aile
    Staartvlak : 12.4 dm2 Surface stab
    Gemiddelde koorde 220 mm Corde moyenne aile

    Bij deze kan je het zelf eens uitrekenen.
    Aan de slag.
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2020
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Leuk plan!

    Is de staartboom niet erg kort in vergelijking met de spanwijdte? Zo zul je veel differentieel of richtingroer nodig hebben (vermoed ik).
     
  6. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    De Monterey is ook zeker een mooie keuze voor zo’n vergrote versie! Een landingswiel zou m.i. dan niet misstaan....

    overigens heeft de Grand Zigotto waar ik naar refereer wel v-stelling, maar alleen tijdens het vliegen:
    upload_2020-5-15_22-32-34.png
     
  7. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat idee had ik ook, iets tussen de uitgegomde versie en deze lijkt me op het eerste oog meer in de juiste verhouding. Ik denk ook dat de romp iets slanker mag, op 5m. spanwijdte schaal wordt deze wel erg hoog en breed. Verder een heel leuk project!
     
  8. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik denk van 2 a 3 graden V stelling in te brengen.
    Zo te zien blijkt de vleugelbevestiging van de grand Zigotto iets met elastieken.
    Bij mij wordt dit een vleugelverbinding met een alubuis van 20 mm diam.
    Heb ik deze morgen gekocht in de doe het zelf. (2.98 euro).
    In de vleugel komt een PVC buis van binnendiam 20 mm ( 0.40 euro/m).
    Van een goedkope vleugelverbinding gesproken.
    Past volledig in de Boucher filosofie.

    De geometrie van de vleugel is een kruising tussen de Monterey geometrie en de Elefant geometrie (zie werkstuk Fotor).
    Dit laatste met een toename van 1cm op de koorde van zowel wortel als tip.
    Waarom de Elefant Geometrie.
    Ik heb destijds de Elefant zien vliegen en was er onder indruk van.
    Dus implementeren is de boodschap.
    Het vleugelprofiel ook geinspireerd door de Elefant (N60)
    Maar dan nog een vereenvoudigde variant.
    Meer in het bijzonder de Sauter 4.
    Deze laatste (flat bottom) biedt constructie vereenvoudiging.
    Keep it simple is de boodschap van Bob Boucher.

    Wat betreft het profiel zullen bepaalde geesten opmerken (wat een aubollig gedoe).
    Maar met de smalle koordes (gemiddelde koorde 220mm) zal dit profiel goed renderen.
    Graag toelichting van de huis aerodynamici daarover ????
    Met dit laatste denk ik vooral aan Berry en Dirk Schipper.
    Waarop wachten.
     
  9. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Proportioneel wordt de romp iets slanker dan de oer Monterey.
    In de hoogte volg ik de schaalvergroting.
    Dit voor de stevigheid wel te verstaan.
     
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Je moet alles zien in het licht van de Stabiliteitscoef ( Vstab)van 0.5.

    Tekst en uitleg.

    upload_2020-5-15_23-20-58.jpeg
     
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dat snap ik. Dat zegt echter niks over gedrag om de top en langsas, correct?
    De stabiliteit om de dwarsas zal wel kloppen als je die formule volgt. Ik vraag me alleen af of je hem ook de bocht om krijgt... Je zou dezelfde analyse ook willen bekijken voor het ri-roer, staartlengte en de breedte van de vleugel. Ik heb helaas geen idee van de formule daarvoor.
     
  12. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Voor het kielvlak Hstab=Oppervlak kielvlak x Arm / Vleugeloppervlak x Spanwijdte

    Als ik de Monterey 2x zo groot maak in CAD is de afstand voorkant vleugel draaipunt richtingroer 153 cm. ipv 127. Korter kan wel met de formule maar dan wordt hij nerveuzer met sturen, met dezelfde uitslag reageert hij dan sneller, bovendien heb je dan een grotere staart dan nodig en dat is extra weerstand.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    De kielvlakvolumecoëfficiënt, vaak Vv genoemd en hierboven aangehaald, moet voor 3 as zwevers tussen de 0.015 en 0.025 liggen en voor RES misschien tussen de 0.025 en 0.03.
    Hoe meer V-stelling hoe hoger de coëfficiënt.

    Kijk eens voor inspiratie naar de bubble dancer van Drela met zijn 3 meter spanwijdte.
    http://www.charlesriverrc.org/articles/bubbledancer/markdrela-bubbledancer-3m.htm

    Voor een 5 meter Monterey zou je dan de straak AG34-AG35-AG36 kunnen gebruiken, 9.3%, 8.7% en 8.2% dikte. Voor de sterkte het eerste deel misschien opgedikt tot 12% bij gelijke welving.
    Deze serie zou je gemakkelijk kunnen zien als een verbetering van de N-60 welke nog van voor de 2e wereldoorlog stamt.
    Deze AG serie is ontworpen voor houtbouw.
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  14. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb hier nog een doos vol (balsa)hout en 5 meter i.c.m. simpel te bouwen spreekt mij wel aan.
    Wordt het bouwen nog simpeler als je een flink deel van de vleugel dezelfde ribben zou geven en alleen de tipstukken taps? Of vliegt het dan minder? Ik zie nu een volledig tapse vleugel en dat betekent per 2 ribben weer een ander malletje maken.
    Tenzij je een CNC frees hebt natuurlijk, maar die heb ik niet.
     
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    De bedoeling is wel van het zo eenvoudig mogelijk te spelen.
    Iets zonder toeters en bellen, zoals ik eerder reeds aanhaalde.
    Zo zal ik het gewoon bij een N60 variant houden.
    Meer in het bijzonder een SAUTER 4 (zie profili)
    Het is een profiel met een dikte van 12.50 % van de koorde.
    Dit laatste een opportuniteit om een sterke vleugel te bouwen.
     
  16. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Voor de ribben wordt het gewoon 2 mallen in alu en daartussen een hoeveelheid repen Balsa.
    En schuren maar.
    Die optiek bepaald mede de profielkeuze.
    CNC, frezen en ander digitaal gedoe komen hier niet aan te pas.
     
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Zal zeker ook vliegen, het is maar wat je wilt.
    Maar ook met een verlopend profiel kan je goed met de sandwich methode ribben maken.
    Succes, en ik volg de bouw met plezier.
     
    aurectar, Berrie en ArthurP vinden dit leuk.
  18. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    In principe is een eliptische vleugel het beste, met 1 of meerder knikken benader je dat. Je ziet bij de nieuwere versie van de Moterey het middenstuk recht, bij het model in de Drela link ook, maar dan met 2x en knik. Dus alleen de tipstukken taps vliegt theoretisch niet slechter maar beter.

    Als je voor de binnenste mal een Sauter 4 neemt en voor de buitenste mal een Sauter 5 dan kom je ook op wat Rick adviseert.
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Wat gaat zo een kist wegen ? wat steek je er in als aandrijving?
    5 m kan je natuurlijk een slankere vleugel bouwen
     
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    De MONT 5000 wordt voorzien van een sleephaak.
    Het gewicht is me voorlopig nog een raadsel.
    Ik zorg in ieder geval dat dit binnen het toelaatbare blijft.
     

Deel Deze Pagina