Na gestopt te zijn met rc modellen, zo'n tien jaar geleden begint het bloed toch weer te kriebelen. Mijn laatste model was een heli (robbe mosquito sport, getuned) en heb daar 3 jaar mee gevlogen. Nu wil ik weer old school houtbouw een zwever bouwen. Heb veel gegoogeld en gelezen en keuze wordt een van de volgende, gaarne tips en advies. Peter Goldsmith, Foxbat Aeronaut Tripple Thermic Holleiner Inside F5J Groet en thanks, Mossie
Van de aeronaut heb ik live slechte ervaringen gezien. De inside is n mooie kit! Die PG ken ik niet. Veel plezier en succes met je keuze.
Vandaag de Inside gekocht. Even gebelt met Stefan Hoelliner (gaat sneller dan email) of een collega en alles geregeld. Bestellen, terwijl we praten, geld overmaken, klaar. Ben benieuwd. Motorisering etc zal ik wel in Nederland aanschaffen. Tot later. .
Goede keuze, veel succes met het bouwen. Voor info hier een eerder draadje: https://www.modelbouwforum.nl/threads/inside-f5j-hollein-gruner-cnc.234949/
Gistermiddag de kit ontvangen en wow, wat is dat netjes. Na het lezen van de bouwbeschrijving en het inside draadje, begrijp ik dat er diff zit in de binnen- en buiten rolroeren. Dit kan mechanisch maar met de franse methode moet er gemixt worden met de flaps. Welke zender gebruiken jullie of adviseren jullie voor de inside?
Ik vlieg geen F5J maar F5B en daar trek je ook het gas dicht om te "remmen" (franse methode). Ik heb nu een Horus X10.. na wat gevloek en zoekwerk, geweldige zender voor een prima bedrag. En daarvoor had ik een graupner MX22 met jeti module. En tussendoor een Jeti DS16, die beviel me niet. Maar in theorie kan het met elke zender met vrije mixers. GJ
Met de Franse methode kan ook een bepaalde manier van instellen/mixen van de rolroerfunctie van de flaps bedoeld worden. Hierbij wordt, als ik mij niet vergis, voor de flaps geen of in ieder geval veel minder differentiatie gebruikt dan voor de rolroeren. Dit heb ik voor de Inside wel eens geprobeerd maar weinig verschil van gemerkt. Ik heb de verhouding 1/3 - 2/3 - 1 aangehouden; dus de buitenste rolroeren de geadviseerde uitslag, binnenste rolroeren 2/3 daarvan en flaps weer 1/3 daarvan (of de helft van de binnenste rolroeren) Van de originele kit kunnen de flaps trouwens niet omhoog uitslaan, als je dat wel wilt moet je dat zelf aanpassen. Op mijn aangepaste Inside (kist in mijn Avatar) heb ik de rolroeren per kant op een y-kabel en mechanisch de uitslag van de binnenste rolroeren afgesteld (kortere servoarm en langer roerhoorntje) dit om een 8 kanaals ontvanger te kunnen gebruiken. Hiermee mis je dan wel de 'rem'functie om de binnenste rolroeren maximaal omhoog te zetten als de flaps omlaag gaan waardoor butterfly veel minder effectief wordt. Ik heb de Inside eerst met Graubner mc20 gevlogen. Voor het mooie is het wel prettig als je een systeem kiest dat met 6 vleugelservo's overweg kan. Ik vlieg nu met Frsky Horus X12, ik vind OpenTX heel fijn om mee te werken (ik ga hem voor de grap op de Xlite zetten omdat dat er zo gek uit ziet) maar zenderkeuze is heel persoonlijk en volgens mij ook redelijk clubgerelateerd. Waar daar de instructeurs mee vliegen vliegt vervolgens vaak iedereen mee.
Oh, wat ik gehoord heb van ervaren vliegers is dat zoals ik de hotliners vlieg, dus gas niet op de knuppel maar de remmen, in mijn geval butterfly, op de gasknuppel, dat dat de franse methode heet. En wat Justus zegt, je zender moet wel alle servo's aan kunnen sturen, jij hebt er 4 nodig maar dan ook wel 1 of 2 vrije mixers. Ik had een Graupner MX16, de 35mhz uitvoering, die kon dat dus niet. Bij een Taranis, Horus hoef je daar niet bang voor te zijn, echt belachelijk wat er mee kan. De Horus is wat programmeren wat fijner dan de Taranis vind ik en ik durf te beweren dat ie ook meer kan dan de Jeti, zelfs meer dan de DS16 die ik had, waar je dus geen updates bij hoeft te kopen. Ik zie dat de DS12 zo rond de 579 Euro kost, maar om dan bijvoorbeeld iets wat wel belangrijk is, vliegfasen te krijgen moet je er nog eens 380 Euro aan uitgeven. Dan is ie bijna 1000 euro. De Horus X10S is 500, jeti ontvanger 90 Euro, Frsky ontvanger, net 3 G-RX8 besteld, daar zit ook al een vario in, 40 euro. GJ
@GJVO niet alleen jij op hotliners.....95% van de f3j en f5j vliegt zo. En ver voordat ik iets vam die klasse wist vloog ik er mee op de helling. Geen idee of dat Frans Voor de Inside heb je 8 servo's en een gaskanaal nodig. 2 voor de flaps zou je in principe wel op een y-kabel kunnen zetten maar dan kan je ze niet met je rollen mee mixen. Is dat nodig? Geen idee....het ziet er alleen wel geweldig uit! En ik heb begrepen dat de eerder beschreven verdeling van uitslagen een soort aerodynamische twist in de vleugel geven die daardoor efficiënter werkt. Ik vind hem iig heerlijk vliegen! Zowel de originele als mijn TwinBoom Plus-rip off.
Voor zover ik begrepen heb, is de franse versie dat de flaps meedoen met de rolroeren. Ene flap omhoog, ander omlaag. En dat differentieel van wortel tot tip. Ik ga op zoek naar 10kanaals zender met behoorlijk wat mixer mogelijkheden. Thanks zover
Forumleden Dirk Schipper en Wubbe zijn redelijk Frankofiel en hebben daar lokaal andere settings aangeleerd/over genomen. Op de meeste 4klappen kisten hebben we een bepaalde differentiatie op rolroeren en laten we de flaps een deel van die uitslag mee gaan. Dus op de flaps dezelfde diff als op de rolroeren. Op z'n Frans laat je de rolroeren zonder diff mee gaan waardoor die in de neergaande beweging wellicht zelfs meer uit slaan dan het bijbehorende rolroer. Idee er achter is geloof ik dat het haak-effect van de flaps minimaal is en je daardoor een betere rolfunctie houdt. Ik ben zelf meer van een relatief lage diff, 40 max 50%, en meer met richting sturen. Ook daar is redelijk wat onderzoek naar geweest en het haakeffect van je rolroeren met richting compenseren zou efficiënter zijn dan heel erg veel diff op je rolroeren. Ook dan heb je een effectievere rolfunctie dan wanneer je 60%of meer diff hebt geprogrammeerd waardoor je minder hoeft te sturen en de vleugel zijn werk beter kan doen, alleen moet je wel netjes met 2 knuppels werken. (Per merk is overigens de schrijfwijze van die diff anders. Bij de 1 is 100% geen enkele differentiatie en bij de ander juist maximaal) Maar voor de Inside voldoen de voorgeschreven uitslagen uitstekend hoor!
Wíe helpt mij even uit de brand. Ben de inside aan het bouwen en twijfel tussen vaste- en demontabele 'hohen leitwerk'. Wat wordt demontabel? Stabilo of stabilo met kielvlak?
Stabilo. Ik heb hem demontabel gemaakt en verder nooit meer gedemonteerd (Oh...toch wel...1 keer voor een vliegvakantie naar Oostenrijk)
Ik heb de bouwfase van de romp nu achter de rug. Alleen nog fine tunen met zeer fijn schuurpapier. Nu, met ingebouwde bowdenkabels, 105 gram. Heb wel al gelezen dat ik me moet gaan verdiepen in Hott en Open Tx. Ps: misschien dat de Mod de topic titel kan vetandeten in: tips gevraagd voor Inside F5j
Mooi! Niet te vaal van de staart weg schuren want daar is niet veel reserve. Ik had alleen de hoekjes afgerond en die romp heeft vele f5j doellandingen overleefd maar er zijn verhalen van 20gram lichter geschuurde rompen die bij 1ste landing al kraakten (en dat werd geweten aan slechte constructie i.p.v. aan bewust zwak geschuurde staart en/of slechte landing)