Yep, dat moet één fase zijn die eruit ligt. Vooral connectoren aan de motor worden wel eens “minder vakkundig” gesoldeerd. Men neme hiervoor ook een stevige soldeerbout zodat snel en hygiënisch gewerkt kan worden. Ga niet zonder meer connectoren van de motordraden knippen. En natuurlijk eerst draden (opnieuw) vertinnen en S39 (en andere vervuiling) goed afspoelen. By the way... kan zijn dat de motor intussen stuk is.
Solderen Zachtsolderen van massieve koperdraden kan met vloeimiddel. Zachtsolderen van kopersnoer nooit met vloeimiddel. Kopersnoer werkt capillair en zuigt het agressieve waterige vloeimiddel ver het geïsoleerde snoer in. Na verloop van tijd zal het opgezogen vloeimiddel in het snoer de draden gaan aantasten/opvreten. © foto W.P. 5-2020 Een extreem voorbeeld van capillaire werking van snoeren zag ik twintig jaar geleden. Boven op een gebouw in weer en wind stond een verlichting aangesloten op een snoer/kabel. Door de vele regen zoog het open einde van het snoer dat in de regen hing water op. © foto W.P. 5-2020 Met als gevolg, 25 meter lager liep langzaam maar heel zeker de aansluitkast vol regenwater. Pech was dat de aansluitkast waterdicht was. Na enkele dagen ging het licht uit. In feite doet de aderbescherming om de koperdraadjes het zelfde met vloeimiddel. Dus dat over de capillaire werking van snoer. Er zijn al veel van deze verhalen hier de revue gepasseerd. Nu maar eens met foto's om het te verduidelijken. Kan nog een stap maken ter verduidelijking maar dat laten we maar even. Veel modelbouwplezier, Willum
Solderen Snoer absorbeert vloeistoffen/water, zuur Intreksnelheid 10cm snoer, iedere 10 seconden een druppel. Dus geen vloeimiddel gebruiken voor snoer solderingen. Veel modelbouwplezier, Willum