Hallo heren van het forum. Ik heb een tijdje terug mijn 32cc omgebouwd naar reedvalve. Dit is perfect gelukt en de Losi scheurde als een dolle. Top was niet gek hoger maar veeeeel meer koppel. Wat een fun is dat zeg om te zien dat de zware Losi zelfs in de bochten klimt in toeren en je je maten voorbij gaat. Maar nu gebeurt het volgende. Van het 1 op andere moment trekt de Losi niet meer door naar de hoge toeren. -Blok word niet te heet of is te heet geweest. -Compressie is nog steeds zoals voor de reed. -Luchtfilter is schoon en nieuw. -brandstof verhouding is niet veranderd -aandrijflijn en koppeling zijn ook goed. -carb settings zijn niet veranderd -kleppen van de reed sluiten mooi. Heeft iemand dit eerder gehad, of heeft een idee. Ik weet het even niet meer. Alvast bedankt en hoop dat iemand tips heeft.
Nee E10,aspen en die andere sh.t zooi komt er nooit in. Ik reed die week bijna elke dag met mijn 2 zoons. Ik zit mij wel af te vragen of de alu isolator die ik gemaakt heb in plaats van de glasfiber mss te warm word. De glasfiber had hele dunne wanden en deze scheurde in de eerste rit. Ik ga de alu aanpassen door er koel ribben in te frezen. Mss dat het dan beter gaat.
Dat weet ik niet, dat gaat mij de pet te boven Het klinkt wel logisch, het mengsel zou het best werken als het koud is. Wat is het voordeel van de reed valves, geeft dit een beter mengsel of flow oid? Wat rijd u dan als ik vragen mag, V-power of zo'n soort brandstof?
Mag ik je 1 ding vragen Ruudxd. Zeg geen U meer!! Ik tank gewone ongelood 95 en meng daar castrol race olie door. Ik meng 220ml olie op 5L benzine. Een reedvalve geeft veel meer koppel op het totale toeren gebied. De kleppen zijn in verschillende sterktes te plaatsen. Lichtere kleppen geeft eerdere spoeling dan zwaardere. Hierdoor kun je het koppel en piek vermogen verschuiven. Ik rij met 9K veer en stalen sinter koppeling. Eerst reed ik nooit met 9K veer. Omdat het best een aanslag is op je aandrijflijn. Maar een reedvalve komt iets trager op gang dan de P-P motoren. Dus nu toch maar een andere veer geplaatst. Ik ben nog aan het testen met de reedvalve. Ik heb er nu even geen tijd voor. Gr eddy
De huidige 95 is al E10. 10% biospul, dat betekend die E10. euro 98 is nu nog wel E5, wat we al jaren tanken. 5% Ethanol dit kan potentieel rubbers en flapjes in de carb opvreten. dingetje in oudere motoren. modelmotoren zullen daar ook wel toe horen. Nu ga ik niet doen alsof ik weet wat je gedaan hebt (al hoor ik het wel graag ) maar een beetje brainstormen lukt nog wel.. je meld niet of het met warmte te maken kan hebben. Als warmte al mee zou doen in het probleem. kan ook gewoon het gebruik zijn. dat er na zoveel liter iets dicht schiet. je zou denken dat de carb niet voldoende peut doorlaat om de motor hoog in de toeren te krijgen. sluit te vroeg, of opent te laat. of hoofdnaald verstopt, of alternatief geblokkeerd. Ergens moet er meer peut in om het extra koppel te krijgen. wel bijzonder dat hij eerst wel goed loopt, en nu inhoudt.
Ik heb een pomp waar ik nog de oude 95 benzine kan halen. Ik heb het blok en carb al schoon gemaakt in de ultrasoon bak en de carb op een ander P-P blok gezet. Hiermee blaast hij zat naar de 11 12K aan toeren. Zet ik de carb weer op de de reed. Dan geeft de meter Max 9K aan toeren weer. Maar in het begin hoor ik duidelijk dat er meer uitkomt. Pas na een paar min zakt hij in. Blok word onder last niet warmer dan 100 graden. Een 2T blok mag naar mijn weten niet heter worden dan 120 tot 125 graden. En dat is echt Max naar mijn weten. Het is een 1191 carb zonder choke en opgeboorde venturi. Dus zou theoretisch genoeg peut moet kunnen aanvoeren. Zet ik de H naald verder open dan word de bougie zwart en loopt hij totaal niet lekker op hoge toeren. Ik heb de alu isolator nu aangepast door er koel sleuven in te frezen waar dat kon en een iets dikkere teflon pakking tussen de cilinder en isolator. Heb alleen nog geen tijd gehad voor testen. Bedankt voor het meedenken en ik post mijn bevindingen als ik getest heb.
Oja, ik zal er aan proberen te denken, sorry. Bedankt voor de uitleg, hoe kan het dat dit systeem meer power geeft dan een normaal? Komt dit door een betere spoeling of is het piekvermogen hoger te verschuiven? De bougie vonkt nog gewoon goed? Ik ben benieuwd naar je bevindingen! Mag dat nog wel?
Is een loonbedrijf. Tank van 5000L Dus kan nog even vooruit. Een reed sluit eerder dan een PP blok. Normaal sluit de zuiger rok de inlaat af. Maar voor deze helemaal afsluit gaat er iets van de spoeling terug naar de carb. Bij een reed gebeurd dit niet. Zodra de zuiger naar beneden gaat sluit de reed, daarom geeft een reed blok meer koppel. Met de kleppen kun je regelen hoeveel mengsel er toe gelaten word. Dunnere kleppen gaan eerder open en sluiten eerder. Dikkere kleppen net andersom. Bougie vonkt zeer sterk en compressie is tegen de 8 bar. Ook een voordeel van een reed blok. Compressie gaat omhoog doordat er meer lucht in het carter blijft.
Ah, dat zijn wel wat uurtjes rijden Dus door de reed's krijg je meer en een beter geregeld mengsel in de verbrandingskamer als ik het goed snap? Bedankt voor de info, en sorry als het domme vragen zijn maar ik vind dit altijd wel interessant!
Geen enkele vraag is dom. En ja door de reed komt er net wat meer mengsel in de blok en is beter gemengd. Ik vind dit soort zaken ook mooi om uit te pluizen. Ik weet er wel wat van,maar wil er nog meer van leren.
Ik heb weer tijd gehad om te rijden. En nu met de koelribben in de isolator en een iets dikkere teflon pakking blijft de carb en isolator koel. Hoge toeren zijn terug en de losi gaat weer als een malle. Bovenstaande heren bedankt voor het meedenken en tot gauw. Gr eddy
Na een 15min gereden te hebben, viel de motor uit. Een ruk aan het koord en er kwamen piepende en krakende geluiden uit de motor. Bij thuis komst bleek het small-end lager en pen gebroken te zijn. Weet echt zeker dat dit niet eerder aan de hand was. Op naar een nieuw blok en maar weer opnieuw beginnen. Gr eddy
Niet helemaal juist. Dunne kleppen gaan eerder open en later dicht, er kan dus meer mengsel aangezogen worden. Dikkere kleppen gaan later open en eerder dicht, er kan dus minder mengsel aangezogen worden.
Aan de pomp zie je het vanzelf. de originele namen staan overal nog op, maar als er E5 bij staat, zit er toch echt ethanol in. ik zou het ff niet weten.. ik let er nooit echt op
Ok weer iets geleerd. Mij was verteld dat dunnere kleppen eerder open gingen en juist eerder/sneller dicht. Maar goed blokje is eerst uit de running. Gr eddy
En dat is dus NIET waar, E5 of E10 houdt in dat er maximaal 5 of 10% bijgemengd mag worden, het is aan de pomphouder/bedrijf de keuze dit te doen. Wel moet er over het totaal aantal pompen minimaal een x-percentage ethanol bijgemengd zijn. Oa Shell kiest ervoor om V-Power te verkopen zonder enige bio-ethanol en zo zijn er nog iets van 2 fabrikanten. https://www.fehac.nl/wp-content/uploads/PDF/colums Herman Steendam/AC 18011.pdf