Tamiya TT-02 Chassis Topic

Discussie in 'Electro onroad' gestart door RCMofo, 3 apr 2015.

  1. Martijn78m

    Martijn78m

    Lid geworden:
    15 mei 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Nederland
    De servo zit goed vast, zojuist nog even gecheckt.
    Het wisselt omdat ik met de trim functie de wielen aanpas. Op het moment dat hij naar links afwijkt dan trim hem weer iets naar rechts, helaas komt er dan weer een afwijking naar rechts.
    Heb de wielen overigens nog wat beter aangedraaid die konden nog wel wat strakker, maar niet echt veel verandering.

    Het is overigens geen Tamiya servo.

    Ik ga denk ik de voorkant nog eens opnieuw ga monteren wat ik vind dat er redelijk wat speling inzit, alhoewel dit meer door de vering lijkt te komen
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2020
  2. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    F8C3712C-45A6-424D-9E7E-074A83EB4942.jpeg Kijk deze foto, de achterwielen staan naar binnen en dat is to-in en de voorwielen wijzen naar buiten en dat heet to-out. Als je dat hebt moet de auto in één lijn rijden. Voor stel je dat af met de stuurstangen en achter vervang je de fussee voor 1,5 of 2 graden.
    Met 2 graden krijg je ook nog sneller temperatuur in je banden.
    Die speling die in jouw auto zit mooi laten zitten, dat zit in iedere Tamiya.
    Sux6
     
  3. Dipp

    Dipp

    Lid geworden:
    15 jun 2020
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Maarssen
    Volgens de tamiya-cup regels 2020 is het "verboden" om onderdelen van concurrerende (bv Yeah) bedrijven te plaatsen. Toch? Weet alleen niet hoe streng men hier op toe ziet.
    Het heet tenslotte Tamiya cup.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Daar wordt op gelet. In ieder geval alles wat aan de buitenkant zichtbaar is zal gecontroleerd worden. Heb jij bv in je diff andere tandwielen zal dat niet te zien zijn.
     
  5. Dipp

    Dipp

    Lid geworden:
    15 jun 2020
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Maarssen
    Als reactie op bovenstaande topic:
    Mijn allereerste tt-02 Kit, helemaal origineel (op setje kogellagers na) en nauwgezet de handleiding gebruikt, doet het prima. Ik heb een Carson Reflexwheel X2 stuurwiel en een Carson servo cs-6. Goed spul voor een beginneling.
    Wat mij opvalt is dat ik regelmatig de sturing moet kalibreren. Dat is wel handig en snel te doen. Maar ik vind dat ik het wel veel moet doen, anders is er een duidelijk curve naar links (gebeurt vaak) of naar rechts. het terrein waar ik op rij is een glad geasfalteerd basketbal veld. Weinig tot geen kleine obstakels. Maak niet uit of ik veel rondjes li of re om maak. Het zit meer in het li/re switchen. Heb ik het idee.
    Wat heb ik er zelf aangedaan. Dit forum bekeken op zoek naar dergelijke topics. Servo verwijdert en op nieuw servohevel vlgs richtlijn gemonteerd. Heb het hele sturingsdeel uit elkaar gehaald, vetvrij gemaakt en weer volgens de handleiding in elkaar gezet. En toch nog "vaak" een bijstelling van rechtdoor.
    Het sturen op hoge/lage snelheid gaat prima nauwkeurig en snelle reactie.
    Zonder nu meteen hop-ups of andere upgrades te bestellen wil ik graag lezen wat ik er verder aan kan doen. Suggesties?
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ieder verhard terrein heeft enig afschot. loopt dus een beetje scheef, om het water weg te laten lopen.
    ook dat basketbal terrein.
    ik had met mijn auto's toendertijd nog wel eens de uitdaging dat rechts van de weg je aan het trimmen was voor rechtuit.
    en als je terug kwam over dezelfde kant dat je weer aan het trimmen kon.
    ga je rechts (getrimt ) heen, kom je over links terug, is de verkanting hetzelfde, kloppen de trims

    net als een echte auto, loopt de stuurinrichting een beetje met de verkanting van de weg mee.
    speling maakt dit erger.

    als ik dus een speed run ging doen, zette ik de auto meestal midden op de weg.
    dan heb je dat probleem niet, en kun je echt recht trimmen.
    en verder..
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Controleer ook of de banden goed vastgelijmd zitten.
    Maar de servo is natuurlijk niet echt de beste, daarin kan je probleem zitten. Gezien je servo met een JR stekker komt vraag ik mij af of je wel het juiste heveltje gebruikt. De assen van servo's komen in 3 verschillende uitvoeringen, 23, 24 en 25 tands. 25 tands is veel gebruikt maar gezien je servo met een JR stekker komt kon dat wel eens anders zijn. Een verkkerde hevel kan wel eens een klein stapje op de as verspringen....
     
  8. Rijkemans

    Rijkemans

    Lid geworden:
    12 sep 2021
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Ede
    Hallo allemaal. Ik wil om advies vragen wat de TT-02 en varianten daarvan betreft.

    Ik ben relatief nieuw in de RC hobby, en ik zoek een touringcarchassis. Ik hoef niet het beste van het beste, maar wel een gewoon goed chassis dat goed stuurt en rijdt. In eerste instantie wil ik gewoon wat bashen, op termijn wil ik er misschien ook mee gaan racen in de Top Stock, maar dat ligt een beetje aan of ik er aanleg voor heb. Een wat ingewikkeld chassis bouwen zou geen probleem moeten zijn, daar heb ik wel vertrouwen in. Afstellen is misschien een ander verhaal, zeker in het begin. De handleidingen gevel wel standaard afstellingen aan, dus helemaal waardeloos zal het ook niet zijn. Waar kan ik dan het beste voor gaan? En welke upgrades? In ieder geval wil ik het chassis voorzien (als dat nog niet is gebeurd) van:
    -kogellagers
    -oliegevulde schokdempers
    -aluminium fuseekommen achter
    -aluminium as

    Zijn er nog andere upgrades die je eigenlijk net zo goed gelijk kan gebruiken? Ik zag ook de aluminium stuurbrug genoemd worden (54575), is dat belangrijk? Die zit niet in de kits voor zover ik weet, ook niet de TT-02R en RR.

    Het standaard chassis (of de driftversie) zou misschien het voordeligst zijn, maar ik heb gelezen dat de besturing te wensen overlaat. Een andere optie is de TT-02R, die heeft alles al wat ik er aan opties op wil zetten (afgezien van die stuurbrug), en is nog redelijk betaalbaar. Stuurt die ook beter? De motor en body hoeven er niet per se bij te zitten.

    Weer een andere optie is de TT-02RR. Daar kan je de camber aanpassen, ik weet alleen niet hoe belangrijk dat is of dat de standaard camber van de goedkopere versies goed genoeg is voor 90% van de gevallen. Hoe dan ook lijkt dit chassis overal uitverkocht te zijn.

    Afstellen zal dus in het begin nog niet echt van toepassing zijn, hopelijk wel als ik wat ervaring heb. Maar ik denk wel dat ik liever gelijk wat goeds heb dan dat ik later upgrades los koop en duurder uit ben.
     
  9. Gerrie's rc's

    Gerrie's rc's

    Lid geworden:
    22 jun 2021
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Hallo.

    Wat is je budget?
    Een Tamiya TA06 is misschien wel wat, maar die is riem aangedreven.
    Een TT02SR is misschien ook wat maar wel wat duur.

    De keuze is reuze!
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Gerrie, kap nu eens met ongefundeerde adviezen en verdiep je eerst eens goed in de vraag en de mogelijkheden. De volgende keer ga ik gewoon dit soort reacties van je wissen.

    De vraag gaf aan om mogelijk in de topstock mee te rijden, lees dan eerst de reglementen van de topstock:
    https://www.tamiyacup.nl/reglement-2021.html

    Net als in dat andere topic adviseer je een TA06 en daar zelfs ook een TA05. Heel leuk maar Tamiya zit nu met de TA serie al een tijdje met een TA08 dus waarom zou je een verouderd TA06 chassis kopen met het oog op ook nog eens een slechte verkrijgbaarheid van onderdelen?

    En natuurlijk kan je een TT02SR kopen, maar waarom zou je een duur chassis kopen die je ook nog eens voor veel geld moet gaan terug bouwen om in de topstock mee te kunnen doen. Koop dan de RR waar al veel op zit en daarbij de andere nog toegestane opties (als die er nog volgens de lijst van toegestane opties nog mogelijk zijn) Als je op oog hebt om aan de topstock mee te doen is het hetbeste om dan ook met een auto te gaan rijden die daaraan voldoet zodat je aan de auto kunt wennen en naar je zin afstellen om dan ook met een bekende auto de race in te gaan mocht je die stap willen maken.

    Voor de vraagsteller heb ik 1 advies, er zijn wat Tamiya cup topics terug te vinden waarin ook het nut van de nodige opties zijn aangegeven.
     
  11. Gerrie's rc's

    Gerrie's rc's

    Lid geworden:
    22 jun 2021
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Ja sorry, maar niet iedereen wil/heeft zoveel geld om uit te geven, een auto hoeft niet duur of nieuw te zijn om er blij mee te zijn. Ook een iets oudere auto kun je nog prima mee rijden/racen, Kijk eens naar de TT01E, Die is ook 13 jaar oud, en daar kun je ook nog prima mee racen en het leuk hebben!

    De TT02RR is overigens wel een goede en betere keus, daar heb je gelijk in, maar de keuze in reuze
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    1 groot verschil, de TT01 wordt nog steeds geproduceerd en ondersteund wat je van de TA06 niet kunt zeggen.
    En de keuze is niet reuze als je in de topstock wilt mee rijden, lees die reglementen nu gewoon eens.

    Het besef van reglementen in raceklasses lijkt gewoon niet echt bij je door te dringen....
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    "een" auto is simpel.
    als de vraag wordt gesteld: ik wil zo simpel mogelijk rijden met de snelst gevonden 2e hands auto...
    dan heb je gelijk ger..

    maar iedereen die een auto gebruikt, heeft slijtage of schade. ooit.
    een supergoedkope auto, waarvan alle onderdelen niet te krijgen zijn, is weggegooid geld.
    1 keer schade, en je mag een nieuwe auto halen.

    Daarbij wordt hier specifiek om een raceklasse gevraagd.
    is wel handig dat dit wordt meegenomen in je antwoord.

    En inderdaad, oud of goedkoop wil niet zeggen dat het slecht is.
    als je het goede spul maar opzoekt, waar nog materiaal van te vinden is.
    anders is de lol van korte duur..

    Goedkoop instappen is gewoon goed mogelijk. als de verlangens maar kloppen.
    niet iedereen wil voor een dubbeltje op de eerste rang...
    en meestal heeft een duurdere auto ook meer te bieden.. wat moet kloppen met wat je zoekt in een auto.
     
  14. GripenSam

    GripenSam

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Maassluis
    Beste forummers,

    Sindskort ben ik het TT02-R chassis aan het bouwen. Nou viel mij iets op en ik weet niet zeker of het goed gaat. Ik heb de cva mini oliedempers geassembleerd en het valt mij op dat in de max uitgeschoven stand de veer er los op zit. Met de breedste veervoorspanner ring kan ik net de speling opvangen en staat er dus naar mijn idee eigenlijk geen voorspanning op? Klopt dit of heb ik mogelijk een bouwfout begaan? Ik kan evenveel een foto toevoegen mocht dat nodig zijn...

    Mvg,
    Sam
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Je wilt ook geen voorspanning. De auto moet uit zichzelf door zijn eigen gewicht in de veren hangen. Met de vul-clipjes stel je alleen de rijhoogye in.
     
    GripenSam vindt dit leuk.
  16. GripenSam

    GripenSam

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Maassluis
    Klinkt logisch ja, de veer leek me al aardig stug van zichzelf
     

Deel Deze Pagina