Bouwverslag Hawker Sea Fury 1/5.6 Jerry Bates

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door juwi, 16 mrt 2020.

  1. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Omdat op het plan enkel één zijde van kielvlak is getekend heb ik een tekening voor de andere zijde gemaakt. Bouwt net zo handig, zie foto onder. Meteen ook de balsa ribben op juiste afmetingen gechecked en daarna aangepast voor "false leading edge".

    134 make drawing for second half of vert stab frame.jpg

    Het linker framedeel ("port side" oftewel bakboordzijde, het is tenslotte een toestel bedoeld voor Marine ;)) ziet er dan na het nodige schuurwerk zo uit, zie foto onder. Klaar om te worden beplankt met 1.5mm balsa.

    135 frame left-side vert stab ready.jpg

    Twee 1.5mm balsa plankjes tegen elkaar gelijmd. Ook heb ik gelet op de richting van de nerf, die heb ik parallel aan voor- en achterlijst gehouden, zie foto onder.

    136 glueing two 1.5mm balsa sheets side to side.jpg

    En het frame van kielvlak droog passen op de beplanking. Er moet nog een beetje worden getrimd vooraleer er gelijmd kan worden.

    137 dry-fitting vert stab frame on sheeting.jpg

    Dan witte houtlijm op het frame de beplanking plaatsen. Deze wordt met naalden en het nodige overige gewicht op zijn plek gehouden, zie foto onder.

    138 holding sheeting in place.jpg

    Toch maar voor het lijmen het frame weer op de tekening gelegd om een recht kielvlakdeel te krijgen.

    Clear skies, Jurgen
     
    Bart83, tjarko en ramses vinden dit leuk.
  2. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Echt heel grappig dat jij tegen dezelfde tekening fout loopt als ik, bij een ander model..
    Het ziet er weer mooi uit. Inspirerend, ga zo weer beginnen.
     
    juwi vindt dit leuk.
  3. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Nou je het zegt, Tjarko! Het venijn zit 'm dus in de staart ... ;)

    Bedankt voor het compliment. Ik ben ook alweer een stukje verder met de bouw, binnenkort weer nieuwe post(s) ...

    Clear skies, Jurgen
     
  4. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Verder met het kielvlak. Terwijl de ene helft van het kielvlak nog ligt uit te harden (op de achtergrond in foto onder) na het lijmen van de beplanking heb ik in het andere deel "shear webbing" aangebracht, gebruik makende van de ligger. De ligger en bijbehorende "shear webbing" staat niet op tekening, vond ik toch zinnig om wel uit te voeren, zie foto onder.

    139 shear webbing in vert stab.jpg

    Dan nog balsa blokken voor de scharnierpennen en ook een enkele "gusset" ter (verdere) versteviging van rib V3 (zie onderstaande foto) waaronder straks de uitsparing van het balanceerdeel van richtingsroer komt.

    140 dry-fit balsa gusset at V3 position.jpg

    En zo ziet de "port side" van het kielvlak eruit, bijna klaar om met "starboard" zijde te worden verlijmd, zie onderstaande foto.

    141 final port side vert stab.jpg

    Want eerst dient de uitsparing gezaagd te worden, zie onder. In deze ruimte komt het uitstekende deel van richtingsroer, een balanceergewicht. Altijd spannend om in een net gebouwd deel de botte, eh, zeer scherpe, zaag te zetten.

    142 cutting out area for rudder balance.jpg

    Netjes zagen en een beetje schuren en dan ziet dat er zo uit, zie onder.

    143 close-up of cut out in vert stab.jpg

    Goed genoeg als ruwbouw, wordt straks netter gemaakt. Beide delen zijn nu helemaal klaar om verlijmd te worden. Onderstaand nog een laatste foto van binnenzijden.

    144 the two vert stab halves ready for glueing.jpg

    En dan weer een belangrijk moment: het samenlijmen van de twee kielvlakdelen, zie onder. Een heleboel klemmetjes en balsa "schroot" als bescherming van de kielvlakken. Gelukkig heb ik liggers en dergelijke laten doorlopen, kan ik nu goed gebruiken om klemmen op te zetten.

    145 glueing together of the two vert stab halves.jpg

    Dit ging allemaal lekker vlot.

    Clear skies, Jurgen
     
    ramses, strutter en Santman vinden dit leuk.
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Volgende keer bij het maken van "gussets" de houtnerf parallel laten lopen met de lange zijde van de driehoek = sterker
     
  6. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Helemaal over het hoofd gezien! Goede opmerking, dank je. Er zullen zeker nog meer van dit soort verstevigingen moeten worden gemaakt, dan zal ik erop letten.

    Clear skies, Jurgen
     
    nico v kooten en Bart83 vinden dit leuk.
  7. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Kleine update. De twee helften zijn tegen elkaar gelijmd, nu verder met voorlijst en topdeel van kielvlak. Het topdeel ga ik op dezelfde wijze maken als de tippen van het stabilo, dus met een 0.8mm berkentriplex center en balsa buitenste delen. Tekeningetje van het middelste deel van de top, zie onder.

    146 tip center vert stab from 0.8mm ply.jpg

    Daarna uitsnijden/knippen en overnemen op een stukje 0.8mm berkentriplex. Lamineren met balsa delen, gelijk schuren. Afijn, ik was blijkbaar zo geconcentreerd bezig dat ik hiervan foto's ben vergeten te maken. Uiteindelijk ziet het kielvlak met voorlijst en topdeel gelijmd maar nog niet geschuurd er zo uit, zie onder.

    147 vert stab with top and leading edge.jpg

    Na een eerste schuurbeurt van het kielvlak even naast het richtingsroer gehouden, waaraan ik nu de "operatie" aan het uitvoeren ben, zie onder.

    148 first sand job vert stab fit with rudder.jpg

    Eerst heb ik één kant van het richtingsroer 4mm minder dik gemaakt en de beplanking ervan afgehaald op achterste deel na. Er komen uiteindelijk aan beide zijden nieuwe 1.5mm plankjes op. Maar daarover meer in een volgende post.

    Clear skies, Jurgen
     
    ramses, tjarko en Bart83 vinden dit leuk.
  8. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Verder met "Operatie Richtingsroer". Ik heb eerst de linkerkant helemaal in vorm gemaakt terwijl ik de andere kant even heb gelaten voor wat ie is. In het plaatje onder heb ik 0.4mm aan dikte van linkerzijde afgehaald en ik heb tevens de ribben aan deze zijde in orde gemaakt.

    149 close-up rudder base under reconstruction.jpg

    Dan de contour van richtingsroer overnemen op tegen elkaar gelijmde 1.5mm balsa plankjes, voor linker en rechterkant, zie onder. Omtrek van rechterkant had ik niet goed gepositioneerd, ik wil de lijmnaad zo ver mogelijk richting voorlijst hebben.

    150 new sheeting for rudder.jpg

    Uitsnijden en dan heb je twee gelijke 1.5mm plankjes als nieuwe linker en rechterkant voor het richtingsroer, zie foto onder.

    151 new sheeting for rudder.jpg

    Nu ik de plankjes in de juiste vorm heb kan ik de andere kant 0.4mm minder dik maken. En hiervoor gebruik ik een grove vijl. In plaatje onder ben ik hiermee bijna klaar, de oude beplanking heb ik laten zitten en opgeofferd voor wat stevigheid tijdens het vijlen. Komt heel wat vijlsel vanaf!

    152 sanding rudder leading edge side.jpg

    Vervolgens voorzichtig de oude beplanking verwijderen, en na een tijdje heb ik het geraamte weer zoals ik in één van de eerste posts al heb laten zien, zie onder.

    153 sheeting removed from rudder.jpg

    En nog een ander aanzicht in foto onder.

    154 balsa base of rudder.jpg

    Het idee is nu om eerst aan de linkerzijde de nieuwe beplanking te lijmen, dan de ribben aan rechterzijde in orde te brengen en als laatste stap de rechterzijde te beplanken.

    Clear skies, Jurgen
     
    ramses en tjarko vinden dit leuk.
  9. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Tjonge, dat is een flinke operatie! 4mm beide zijden toch? Wel netjes gedaan.
     
  10. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Thanks Tjarko! Dat was inderdaad een flink karwei. En ja, 4mm aan linkerzijde en 4mm aan rechterzijde van het richtingsroer afgehaald, totaal is het richtingsroer dus 8mm dunner geworden. Dat is nog eens "afvallen"! :D Gelukkig heb ik het richtingsroer nu klaar, zoals ik in deze post zal laten zien.

    De eerste stap was om eerst aan linkerzijde nieuwe beplanking te lijmen. Dat is in foto hieronder gebeurd.

    155 new left side sheeting rudder.jpg

    In foto onder ook nog even het richtingsroer naast het kielvlak gehouden of het een beetje gaat passen. Topzijde van rudder heb ik express nog niet gelijmd, deze lijkt op de foto uit te steken, maar dat komt zometeen goed bij het lijmen van de beplanking aan de rechterzijde.

    156 hold new rudder next to vert stab.jpg

    En ja, voordat ik het wist had ik de ribben aan rechterzijde in vorm geschuurd en ook de beplanking aan rechterzijde erop gelijmd, hiervan heb ik geen foto's meer genomen. Ruwbouw van richtingsroer is hiermee eigenlijk voltooid! Hopelijk hoef ik dat niet nog een keer te doen ...

    In foto hieronder heb ik het richtingsroer tegen de achterlijst van kielvlak tijdelijk vastgezet met tape. In tegenstelling tot stabilo, zal ik hier eerst het kielvlak en richtingsroer als één geheel netjes vlak schuren zodat het mooi van voor naar achter in één lijn doorloopt. Daarna zal ik berkentriplex "oversteek" op kielvlak aanbrengen.

    157 finished rudder now sanding flush with vert stab.jpg

    Na een eerste schuursessie ziet het setje er dan zo uit, zie onder.

    158 vert stab and rudder after first sand job.jpg

    En dan natuurlijk even controleren of nu wel kielvlak met richtingsroer in het stabilo past. En dat is gelukkig het geval, zie onder.

    159 dry fit tail plane outside.jpg

    Nu nog de voorlijst van kielvlak schuren en op gelijke wijze de scharnieren voor richtingsroer aanbrengen. Maar dat zal ik in een volgende post laten zien.

    Ondertussen met de voorbereidingen voor bouw van de hoofdvleugel begonnen ...

    Clear skies, Jurgen
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2020
    ramses, De Mol, E.hof en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Tijd voor een update. Allereerst heb ik de voorlijst van het kielvlak in een eerste ruwe vorm geschuurd, hiervan geen foto's. Daarna met een welbekend tool, zie foto onder, gaten geboord voor de drie penscharnieren in de achterlijst van kielvlak en voorlijst van het richtingsroer. Op een taps lopende kant is het nog steeds opletten om het gat in het midden van de lijst te krijgen.

    160 dubro tool for centering drill holes for Robart hinges.jpg

    Ik heb meteen voor het eerste gat een 3mm boor gebruikt, die past in het grootste gat in bovenstaand tool. Naar onder toe worden de lijsten van zowel kielvlak als hoogteroer steeds minder taps en is het makkelijker om met de tool te centreren. De foto hieronder laat het netjes gecentreerde (3mm) gat voor de middelste scharnierpen in hoogteroer zien.

    161centered drill hole on rudder.jpg

    Dan opboren naar 4mm, nog een beetje bijwerken en elk penscharnier past mooi uitgelijnd en klemmend in corresponderende gaten aan kielvlak- en hoogteroerzijde. Foto onder laat het middelste penscharnier zien. Dit penscharnier zit natuurlijk nog niet op de juiste diepte in hoogteroer, dat komt nu.

    162 center hinge vert stab and rudder.jpg

    Omdat ik de scharnierlijn op de halve dikte van voorlijst hoogteroer wil hebben, heb ik eerst "slots" gemaakt op elk van de drie scharnierpunten. In foto onder het "slot" voor het middelste scharnierpunt. De blauwe horizontale lijn geeft de gewenste scharnierlijn aan.

    163 middle slot in rudder.jpg

    Dan de bolling in voorlijst hoogteroer schuren, de slots nog een beetje met de rondvijl bewerken en uiteindelijk past het heel aardig, zie foto onder.

    164 Robart super hinges dry fit test.jpg

    Het werk aan kielvlak en richtingsroer gaat in een iets andere volgorde als bij stabilo en hoogteroeren, wat volgens mij beter uitpakt. In een volgende post ga ik (weer) met strookjes berkentriplex aan de gang ...

    Clear skies, Jurgen
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2020
    Helikapoter, De Mol, ramses en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wow, mooi werk en dat zie ik nu pas!
    De Sea Fury is zeker ook één van mijn favorieten.
    Ga ik volgen!
     
    juwi vindt dit leuk.
  13. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Thanks, Wouter! Leuk dat je gaat volgen!

    Kleine update. Twee strookjes 15mm brede 0.4mm berkentriplex strookjes gesneden. Wat is dat toch een fijn en vooral ook buigzaam materiaal.

    165 ply strips for TE of vert stab.jpg

    Dan een randjes "freezen" waar het triplex in komt te vallen. Als geleiding een metalen lineaal deze keer (niet op foto). De rand licht als het ware op en zo kan ik zien waar het nog iets dieper moet worden geschuurd.

    166 recessed balsa for ply TE of vert stab.jpg

    Even proefpassen, zie foto onder. Vooral de diepte controleren, de aansluiting met balsa beplanking zit uiteindelijk wel snor.

    167 dry fit TE ply strip vert stab.jpg

    En dan de berkentriplex aan beide zijden ingelijmd. In foto onder een heleboel klemmetjes die de strips onder en boven op hun plek houden tot de lijm is uitgehard.

    168 glueing of ply strip to TE vert stab.jpg

    In een volgende post zal ruwbouw van kielvlak en richtingsroer nagenoeg klaar zijn.

    Clear skies, Jurgen
     
    Helikapoter, ramses, E.hof en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Voordat ik het "balanceer" blok aan richtingsroer ga bevestigen heb ik eerst de berkentriplex strookjes richting tip van kielvlak taps ingekort, zodat richtingsroer goed kan bewegen. Verder heb ik vlakken met al te grote putjes gevuld en geschuurd, een aantal keren het balsa met porienvuller behandeld en de berkentriplex strookjes gezaagd zodat het balsa blok dat als "balanceer" gewicht dient gaat passen. En nog een balsablokje voor onderste penscharnier tegen de achterlijst van kielvlak gelijmd. Een heleboel van die kleine dingetjes waarin stiekem ook best tijd gaat zitten (en ik geen foto's van heb gemaakt).

    Zagen in het richtingsroer, zie foto onder.

    169 cut out for weight balance rudder.jpg

    Dan het balsablok plaatsen in foto onder. Het blok is opgebouwd uit twee gelamineerde 10mm stukjes balsa.

    170 balsa block as weight balance rudder.jpg

    Het uitgezaagde deel ligt linksonder op de foto. Het uitstekende deel van het blok heb ik ingekort zodat het in de uitsparing van kielvlak past en daarna heb ik de zijkanten van het blok gelijk met kielvlak-/roervlakken geschuurd. Dan de bolling in het "balanceer" blok schuren, op foto onder is één kant klaar.

    171 sanding balancing block rudder.jpg

    Dan aan de andere kant de bolling schuren en vervolgens het geheel een keer in elkaar passen, zie onder.

    172 dry fit rudder to vert stab.jpg

    En hiermee is ruwbouw van kielvlak en richtingsroer wat mij betreft afgerond. Op naar het volgende onderdeel: de hoofdvleugel. Dat zal een flinke kluif worden.

    Clear skies, Jurgen
     
    ramses, bipeflyer, femmo en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
     
    juwi vindt dit leuk.
  16. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Het bouwtempo van de Sea Fury heb ik tijdelijk op een lager pitje gezet, we mogen weer vliegen! En ik wil eerst nog een paar andere projecten afronden die al een tijdje stil liggen.
    Stay tuned!

    Clear skies, Jurgen
     
    serge pot en Bart83 vinden dit leuk.
  17. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    De Wal ?

    Mvg,

    Bart
     
  18. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Oh ja, die wil ik zeker ook nog afmaken (mijn eigen RCSB draadje)! ;)
    Maar eerst de Easy Iskra, en dan heb ik ook nog de Fokker D7, beiden Ornithos bouwprojecten (MBF clubdraadjes).

    Clear skies, Jurgen
     
    tjarko en Bart83 vinden dit leuk.
  19. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    De Easy Iskra is klaar voor haar eerste vlucht.

    Clear skies, Jurgen
     
  20. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Zo dan, de tijd vliegt. De Fokker D7 is bijna klaar, daar zal ik binnenkort een paar plaatjes van delen in het betreffende MBF draadje.

    In de tussentijd niet stilgezeten en gewerkt aan de Sea Fury. Allereerst heb ik 3D geprinte delen gemaakt voor de "cowl" op een Prusa Mini, maar dat was niet echt een succes. Later hierover meer. Ik ga in ieder geval niet opgeven en nog een keer een 3D geprinte "mold" maken. De "cowl" wordt dan een met epoxy versterkt fiberglass/carbon onderdeel. De volledige cowl in Fusion 360 ziet er nu zo uit, zie plaatje hieronder.
    173 Hawker Sea Fury cowl Fusion 360 v25.jpg
    Verder heb ik delen van de hoofdvleugelconstructie in Fusion 360 gezet. Ik wilde vooral zien onder welke hoeken het landingsgestel geplaatst dient te worden om uiteindelijk de wielen zowel in- als uitgeklapt in de correcte (schaal)posities te krijgen.

    Hieronder een paar plaatjes. De retracts die ik zal gaan gebruiken zijn de Electron Retracts ER-40eVo in combinatie met RB-45 controller en die heb ik ondertussen ook al binnen. De struts worden Robart RoboStruts, de wielen worden DuBro 127mm diameter wielen.

    Hieronder een overzicht zonder voorste "dihedral brace".

    174 main gear in Fusion 360.jpg

    Een stukje inzoomen, zie plaatje hieronder. De "trunion" kun je nabestellen in andere uitklaphoeken mocht dat nodig zijn. Ik heb hier de 100 graden versie genomen.

    175 Fusion 360 model main gear center section.jpg

    En nog een laatste plaatje van de zijkant. De hardhouten liggers waarop de retracts worden gemonteerd heb ik (nog) niet getekend.

    176 details main gear in Fusion 360.jpg

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    ramses, Vale Ouwe, tjarko en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina